Pitäisi uusia ison nostin h-veneeseen. Kumpi venyy vähemmän 3-4 millin vaijeri vai 6 millin dyneema? Paksumman köyden käyttö nimittäin vaatisi kaikkien helojen uusimisen.
köyttä vai vaijeria
22
10896
Vastaukset
- ainakin
laittaisin kunnon dyneema-nostimet.
- paksuus?
Onko 6 millimetriä tarpeeksi? En tuolla dyneemalla kuitenkaan niin suuria etuja näe, että viitsisin hankkia kaikki pylpyrät uusiksi paksumpaa köyttä varten.
- riittää
paksuus? kirjoitti:
Onko 6 millimetriä tarpeeksi? En tuolla dyneemalla kuitenkaan niin suuria etuja näe, että viitsisin hankkia kaikki pylpyrät uusiksi paksumpaa köyttä varten.
Kyllä 6 mm riittää, on vaan vähän inhottavampi käsitellä kuin kasi. Kutosta on käytetty fallina isommissakin veneissä kuin h:ssa.
- pianisti
uuden vaijerin pleissauttaminen köyteen maksaa saman verran kuin dyneema nostin. pitääkö vinssinvapauttaja noin ohutta köyttä? 6 mm köyttä on ilkeä käsitellä.
itse laittaisin vaijerin 10 mm köyteen, mutta mielipiteet ja kokemus onkin 80-luvulta- hyvät puolet
Vaijeri kestää kulutusta paljon paremmin kuin köysi. Lisäksi vaijerinostin tulee halvemmaksi, jos osaa itse pleissata vaijerin köyteen. Vaijerin köyteen pleissaaminen on melko helppo homma, toisin kuin silmukan pleissaaminen tiukan dyneemaköyden päähän. Ohjeet löytyvät googlella.
Tuo kuuden millin köysi on kyllä todella huono käsille, joten sinun tapauksessasi suosittelisin ehdottomasti vaijeria.
- xxxxx
6 mm dynema/spektra (sama tavara, eri nimi). Ohuempi kävisi, ilkeä käsitellä.
Jos seuraat hieman kilpapurjehdusta (jossa nykyään jopa korvataan rod-vantteja synteettisilla kuidulla) ymmärrät miksi.
4/5 mm vaijeri spleissattuna 10 mm polyesteriköyteen toimii varmasti. Jos vielä siirryt 10 vuotta ajassa taaksepäin käytät tervattua hamppua! - Joakim
Dyneemaköyden kimmokerroin on n. 100 GPa (http://www.gleistein.com/). En ole varma tarkoitetaanko tuolla köyttä vai yksittäistä köyttä. Rautapohjaisten materiaalien kimmokerroin on n. 200 GPa, mutta vaijerin rakenne pudottaa sen n. puoleen.
Materiaalit venyvät siis SAMANPAKSUISINA suunnilleen yhtä paljon. Venymä pienenee halkaisijan toisessa potenssissa, joten ko. tapauksessa Dyneema venyy ~2 kertaa vähemmän.
6 mm on kyllä ikävä käsiteltävä. Kuori 8 mm köysi mastoon menevältä osalta tai pleissaa 4-6 mm dyneema 8 mm polyesteriin. Tarkkaile kohtia, jotka ovat lähellä plokeja tai muuten kulutukselle alttiita.- Eksä
Dyneema ehdottomasti. Jos 8 mm ei mene plokeista on helpointa kuoria se maston sisään menevältä osalta. 6 mm dyneeman pleissaaminen paksumpaan köyteen toimii myös ja pleissi on erittäin helppo tehdä.
Unohtakaa ne vaijerit jo, köydet on kehittyneet huimasti viime vuosina. Samalla lähtee rikistä painoa pois eli ainoasta paikasta missä sillä on oikeasti merkitystä.
- mihinkin
Itsellä sama homma edessä, kuluneet vaijeri/köysi-yhdistelmät lähtee vaihtoon. Suosituksia mistä ja mihin hintaan saa nostimeksi käyvää 8mm dyneemaa?
Spinnulle on oma nostin jota käytetään harvemmin, olisiko siihen ok laittaa tuollaista euron metri -skuuttiköyttä, olisiko se sitten polyesteria, suurempi venymä nyt ei spinnua haittaa?- xxxxx
iso ja genuafallit ehdottomasti dynema(=spectra). 8 mm pystyy ilman hanskoja käsitellä, ohuempi muuten riittäisi. Spinnufalliin kelpaa polyesteri.
Iso ja genuaskuutteihin kelpaa polyesteri. Spinnuskuutit voisivat myös olla polyesteriä, mutta gaija-puolella (se skuutti joka on kiinnitetty spinnupuomiin) venymä sivutuuliosuuksilla on herkkä venymälle, joten oikea ratkaisu on dynema.
Spinnupuomin nostimelle ja alasvetäjälle toimii polyesteri.
Muut ratkaisut ovat melko paljon tapauskohtaisia: esim jos isopurjeen alaliikin kiristämiseksi on 8xkertaa talja puomin sisällä, kannatta 4x tehdä 4 mm dyneemasta ja loppuosa 8/10 mm polyesteristä.
Pieni vinkki: Muista että plokit täytyy mitoittaa kuormituksen mukaan, ei köyden paksuuden mukaan. Vaikka 4 mm dyneema köytenä kestää se ei tarkoita että voit käyttää 4 mm jollaplokia. - Joakim
xxxxx kirjoitti:
iso ja genuafallit ehdottomasti dynema(=spectra). 8 mm pystyy ilman hanskoja käsitellä, ohuempi muuten riittäisi. Spinnufalliin kelpaa polyesteri.
Iso ja genuaskuutteihin kelpaa polyesteri. Spinnuskuutit voisivat myös olla polyesteriä, mutta gaija-puolella (se skuutti joka on kiinnitetty spinnupuomiin) venymä sivutuuliosuuksilla on herkkä venymälle, joten oikea ratkaisu on dynema.
Spinnupuomin nostimelle ja alasvetäjälle toimii polyesteri.
Muut ratkaisut ovat melko paljon tapauskohtaisia: esim jos isopurjeen alaliikin kiristämiseksi on 8xkertaa talja puomin sisällä, kannatta 4x tehdä 4 mm dyneemasta ja loppuosa 8/10 mm polyesteristä.
Pieni vinkki: Muista että plokit täytyy mitoittaa kuormituksen mukaan, ei köyden paksuuden mukaan. Vaikka 4 mm dyneema köytenä kestää se ei tarkoita että voit käyttää 4 mm jollaplokia.Venettä tuntematta en sanoisi, että ehdottomasti dyneema. Moneen pienempään veneeseen riittää täysin 8 mm polyesterikin, varsinkin suoraytimisenä.
Dyneemaakin on monenlaista laatua ja joissain "dyneemaköysissä" vain osa köydestä on dyneemaa.
Baltic Riggingltä kysyin juuri 8 mm dyneeman hinnan, 3,5 €/m.
Spinnuskuutteihin hyvä ratkaisu on kuorittu dyneema. Tällöin skuutti on vapaalta osaltaan kevyt, mutta kuitenkin käsiteltävissä.
- Veneilijä
Siis alkuperäinen nostinratkaisu on toteutettu hoossa köyden ja vaijerin yhdistämisellä.
Hoossa ison nostimella ja sen köyden venyvyydellä ole suurta merkitystä. Nostimen "yläpäässä" (noin 50 cm nostimen päästä) on metallinen "määly"(semmoinen puristettu metallilieriö itse vaijeriin), joka tiputetaan maston yläpäässä olevaan "koloon".
Tällöin itse purjehduksen aikana itse nostimeen ei kohdistu juuri rasitusta. Rasitus kohdistuu vain vaijeriin, joka on kolon ja itse nostimen välissä.
Purje pysyy varmasti ylhäällä kovissakin puuskissa , kun nostin ei pääse venymään.
Useimmilta purjemaakareilta löytyy valmiina hyllystä tämänkaltaisia ratkaisuja, tietysti halvemmalla pääset kun rakennat itse koko roskan.- Eksä
Baltic Rigging Espoon Karamalmilla myy laadukkaita Dyneema-köysiä kilpailukykyiseen hintaan. Esim dyna-one on köysi, jossa on paksumpi kuori. Kun sen kuorii niin käteen jää paksu ja mukavasti käsiteltävä nostin ja maston sisään ohut ja kevyt dyneema-ydin.
- hopoilija
Eipä ole ainakaan meidän H-veneessämme (artekno -73) tuollaista ratkaisua. Ihan tavallinen köysi-vaijeriyhdistelmä ja ihan tavallinen pylpyrä yläpäässä. Enpä tietenkään voi olla varma, onko alunperin ollut tuollainen, onhan veneellä ikää jo 33 vuotta, joten monia muutoksia on ehtinyt tapahtua.
- pleissaukseen
Eksä kirjoitti:
Baltic Rigging Espoon Karamalmilla myy laadukkaita Dyneema-köysiä kilpailukykyiseen hintaan. Esim dyna-one on köysi, jossa on paksumpi kuori. Kun sen kuorii niin käteen jää paksu ja mukavasti käsiteltävä nostin ja maston sisään ohut ja kevyt dyneema-ydin.
Löytynee netistä. Onko jollakulla hyvää saittia tiedossa. Vai saako köyden myyjiltä hyviä ohjeita?
- edullisuudesta
kommentti ketjussa "köysi - vaijeri pleissin teettäminen maksaa saman kuin dyneemaköysi"
..en ole tarkistanut, voipi olla näin mutta muistutan että dyneemanostimia joudut uusimaan kulumisen vuoksi ehkä 3-4 vuoden välein, vaijerinostimen elinikä ennen uusimista helposti VIISINKERTAINEN, karkeasti..
mietipä sitä ..ja se paino no sitä on vain sen verta kuin topista alas yksinkertaisena kun purje on ylhäällä - onko tuolla niin väliä kun ilmeisesti et himokisaaja / -menestyjä ole, etpä näitä silloin kyselisi.
Eli kallistuisin vaijeriin ja vähintään 10mm köysipäätteeseen käsiteltävyyden, edullisuuden ja pitkäikäisyyden vuoksi.- Antsu*
Dyneemafalli kestää reilusti pidempään kuin 3-4 vuotta. Varsinkin, jos ottaa alunperin hiukan ylimääräistä mittaa, jolloin kuluvat paikat voidaan siirtää ja vielä lyhennyksen jälkeenkin fallin voi kääntää toisinpäin. Kun nämä toimenpiteet on käyty läpi, on vaijerissa varmasti plokin kohdalla "lihakoukkuja" ja se on tiensä päässä, vaikka vetolujuutta jäljellä olisikin. Jos purjetta nostetaan normaalissa määrin, en 20 vuotta vanhaan vaijeriin enää ilman hanskoja koske. Ja koko ikänsä köyden käsittely on ollut selvästi miellyttävämpää kuin vaijerin, pienempi paino sitten matkapurjehtijallakin ylimääräisenä plussana.
- kosketaan vaijeriin
Antsu* kirjoitti:
Dyneemafalli kestää reilusti pidempään kuin 3-4 vuotta. Varsinkin, jos ottaa alunperin hiukan ylimääräistä mittaa, jolloin kuluvat paikat voidaan siirtää ja vielä lyhennyksen jälkeenkin fallin voi kääntää toisinpäin. Kun nämä toimenpiteet on käyty läpi, on vaijerissa varmasti plokin kohdalla "lihakoukkuja" ja se on tiensä päässä, vaikka vetolujuutta jäljellä olisikin. Jos purjetta nostetaan normaalissa määrin, en 20 vuotta vanhaan vaijeriin enää ilman hanskoja koske. Ja koko ikänsä köyden käsittely on ollut selvästi miellyttävämpää kuin vaijerin, pienempi paino sitten matkapurjehtijallakin ylimääräisenä plussana.
Nostimeen on pleissattu köysipääte, siis milloin joudut koskemaan vaijeriin käsin???
Aika ihmeellinen on purtesi?
Mutta hyviä vinkkejä köyden eliniän jatkamiseksi ja toteanpa vaan jatkoksi että tuntemani henkilöt vaihtavat dyneemanostimensa 3-4 vuoden välein, miksi, kuluneiksi väittävät en tiedä kun itselläni ei ole ...ainakaan vielä. - Antsu*
kosketaan vaijeriin kirjoitti:
Nostimeen on pleissattu köysipääte, siis milloin joudut koskemaan vaijeriin käsin???
Aika ihmeellinen on purtesi?
Mutta hyviä vinkkejä köyden eliniän jatkamiseksi ja toteanpa vaan jatkoksi että tuntemani henkilöt vaihtavat dyneemanostimensa 3-4 vuoden välein, miksi, kuluneiksi väittävät en tiedä kun itselläni ei ole ...ainakaan vielä.Itsellä on ainakin viides kausi alkamassa falliköysillä, eikä vielä mitään merkkiä vaihtotarpeesta, ei edes ensimmäisen säästömenetelmän käyttöönotosta. Jossain on vikaa, jos 3-4 vuoden jälkeen on kulumaa. Mastossa olevat kehrät kannattaa tietenkin tarkastaa muutenkin, ne ovat halpojakin verrattuna fallin hintaan.
Vaijeriin tulevat katkenneet säikeet lähelle päätä sille kohtaa, joka on plokin ympärillä purjeen ollessa nostettuna. Siitä kohta jostain syystä joudun vaijeria käsin koskemaan useinkin. Miten falli otetaan säilytyspaikastaan ja kiinnitetään purjeeseen koskematta vaijeriin? Ihmeellisiä kai sitten ovat olleet kaikki ne purret, joissa olen purjehtinut. Ja niitä on sentään kymmenissä laskettaava määrä. Usein joutuu vielä ottamaan fallista kiinni siitä kohtaa, mihin käsiksi pääsee ja juoksuttamaan sitä käden läpi saadakseen päästä kiinni. Käsi pystyyn ne, jotka eivät kämmenessään ole tunteneet säikeen päätä. Ne lihakoukut (sattuva nimitys lainattu Yachting Worldin artikkelista)ovat sopivasti esillä oli falli käyttämättömänä ollessaan kiinnitetty mihin hyvänsä normaaliin paikkaan, joissain tapauksissa jopa puomin päässä ollessaan. Jossain muualla katkennut säie saattaisi jäädäkin huomaamatta pitkät ajat. - purjehtija
Antsu* kirjoitti:
Itsellä on ainakin viides kausi alkamassa falliköysillä, eikä vielä mitään merkkiä vaihtotarpeesta, ei edes ensimmäisen säästömenetelmän käyttöönotosta. Jossain on vikaa, jos 3-4 vuoden jälkeen on kulumaa. Mastossa olevat kehrät kannattaa tietenkin tarkastaa muutenkin, ne ovat halpojakin verrattuna fallin hintaan.
Vaijeriin tulevat katkenneet säikeet lähelle päätä sille kohtaa, joka on plokin ympärillä purjeen ollessa nostettuna. Siitä kohta jostain syystä joudun vaijeria käsin koskemaan useinkin. Miten falli otetaan säilytyspaikastaan ja kiinnitetään purjeeseen koskematta vaijeriin? Ihmeellisiä kai sitten ovat olleet kaikki ne purret, joissa olen purjehtinut. Ja niitä on sentään kymmenissä laskettaava määrä. Usein joutuu vielä ottamaan fallista kiinni siitä kohtaa, mihin käsiksi pääsee ja juoksuttamaan sitä käden läpi saadakseen päästä kiinni. Käsi pystyyn ne, jotka eivät kämmenessään ole tunteneet säikeen päätä. Ne lihakoukut (sattuva nimitys lainattu Yachting Worldin artikkelista)ovat sopivasti esillä oli falli käyttämättömänä ollessaan kiinnitetty mihin hyvänsä normaaliin paikkaan, joissain tapauksissa jopa puomin päässä ollessaan. Jossain muualla katkennut säie saattaisi jäädäkin huomaamatta pitkät ajat.Olen aina käyttänyt vaijerinostimia, enkä kyllä muista koskaan tunteneeni kädessäni tuollaista "lihakoukkua". En tosiaan ymmärrä miksi miksi sitä vaijeria pitäisi juoksuttaa käden läpi. Meillä on vaijerin päässä sakkeli,jolla vaijeri kiinnitetään purjeeseen. Siitä sakkelista on helppo ottaa kiinni, kun vaijerin ottaa säilytyspaikastaan ja siirtää purjeen fallikulmaan. Ehkäpä olen amatööri, tosipurjehtijat varmaankin solmivat vaijerin purjeeseen?
- purjehtija
Antsu* kirjoitti:
Itsellä on ainakin viides kausi alkamassa falliköysillä, eikä vielä mitään merkkiä vaihtotarpeesta, ei edes ensimmäisen säästömenetelmän käyttöönotosta. Jossain on vikaa, jos 3-4 vuoden jälkeen on kulumaa. Mastossa olevat kehrät kannattaa tietenkin tarkastaa muutenkin, ne ovat halpojakin verrattuna fallin hintaan.
Vaijeriin tulevat katkenneet säikeet lähelle päätä sille kohtaa, joka on plokin ympärillä purjeen ollessa nostettuna. Siitä kohta jostain syystä joudun vaijeria käsin koskemaan useinkin. Miten falli otetaan säilytyspaikastaan ja kiinnitetään purjeeseen koskematta vaijeriin? Ihmeellisiä kai sitten ovat olleet kaikki ne purret, joissa olen purjehtinut. Ja niitä on sentään kymmenissä laskettaava määrä. Usein joutuu vielä ottamaan fallista kiinni siitä kohtaa, mihin käsiksi pääsee ja juoksuttamaan sitä käden läpi saadakseen päästä kiinni. Käsi pystyyn ne, jotka eivät kämmenessään ole tunteneet säikeen päätä. Ne lihakoukut (sattuva nimitys lainattu Yachting Worldin artikkelista)ovat sopivasti esillä oli falli käyttämättömänä ollessaan kiinnitetty mihin hyvänsä normaaliin paikkaan, joissain tapauksissa jopa puomin päässä ollessaan. Jossain muualla katkennut säie saattaisi jäädäkin huomaamatta pitkät ajat.Vieläpä tuosta köyden kestosta. Onko tullut mieleesi, että nuo 3-4 vuoden välein vaihtavat saattavat nostaa purjeensa tiheämmin kuin sinä? Eihän ne kulumat säilytyksessä tule, vaan käytössä.
- Antsu*
purjehtija kirjoitti:
Vieläpä tuosta köyden kestosta. Onko tullut mieleesi, että nuo 3-4 vuoden välein vaihtavat saattavat nostaa purjeensa tiheämmin kuin sinä? Eihän ne kulumat säilytyksessä tule, vaan käytössä.
Varmaan moni onnistuu nostamaan purjeet kauden aikana useamminkin kuin minä, mutta ei se minullakaan ihan harvinaista herkkua ole. Keulapurjeessa ei ole rullaa, joten sitäkin nostellaan joka kerta liikkeelle lähdettäessä. Ja ihan kohta lähden tästä takaisin veneelle laittelemaan niitä falleja paikoilleen. Hieman satelee, mutta sitähän tää Suomen suvi on.
Kun seuraavan kerran itse purjetta nostat, katsopa tarkemmin, otatko todellakin vain siitä sakkelista kiinni. Mistä muuten pidät kiinni, kun irrotat sakkelia säilytyspaikasta tai asetat sitä siihen? Varsin tavallinen ote kaikilla, joiden kanssa olen purjehtinut, on siitä sakkelin vierestä, läheltä sitä paikkaa, josta katkenneet säikeet löytyvät. Ja varsin tavallinen puheenaihe ollut aikaisemmin monessa miehistössä ne haavat, joita vaijereista on saatu. Vakio kisamiehistönikin on ollut tyytyväinen köysifallien myötä parantuneeseen työturvallisuuteensa parantuneen suorituskyvyn ohella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416708
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495759- 1174920
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434510Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533915- 623081
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522976Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242472- 422290
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207