seeprapeippo vanhemmat nyppivät molemmat lapsiltaan höyheniä selästä, poikasilla paljaat laikut. En voi erottaa poikasia vanhemmistaan, koska eivät osaa vielä itse syödä! Vanhemmat oksentavat poikasilleen edelleen ruuan.. poikaset yöpyvät edelleen pesässä, joten sitäkään en voi poistaa.
ALkaa olla sietämätöntä, käy sääliksi lapsia! Mistä tällainen ylipäänsä johtuu?? Kenelläkään omia kokemuksia seeprapeipoistaan??
Mitä tehdä kun vanhemmat nyppivät
2
232
Vastaukset
- -M-
Ota nyt edes se pahemmin nyppivä (tai koiras jos nyppivät yhtä paljon) erilleen, yksikin emo saa jo suht isot poikaset lisäruokittua itsenäisen ruokailun opettelun ohessa, mutta nypintä toivottavasti ainakin hiukan vähenee...
Tarkista että ruokinta on varmasti kunnossa (riittävästi kalsiumia ja hivenaineita, sopivasti proteiineja ja vitamiineja), joskin tähän hätään tuskin enää auttaa jos tapa on jo päässyt päälle...
Koita laittaa häkkiin jotain muuta nypittävää, heinätukkoja, narutupsuja, lehdellisiä oksia yms jos se auttaisi hieman suuntaamaan huomiota pois höyhenistä. Toisaalta jos nyppiminen liittyy pesimävireeseen kannattaisi pesä poistaa mahdollisimman pian ja koittaa saada vire laantumaan.
Jos ei muu auta niin eipä siinä muuta voi kuin odotella sen verran että poikaset alkavat itse syödä ja ottaa ne sitten eri häkkiin kasvattelemaan uusia höyheniä.
(Toisaalta selässähän poikasilla näkyy paljasta ihoa luonnostaankin ennen kuin höyhenpuku on kunnolla kasvanut, eli laajeneeko paljas alue tai oletko suoraan nähnyt emojen nyppivän poikasia?) - ...
Hei!
Meillä peippo poikaset ovat jo reilusti parin kuukauden ikäsiä ja voivat mainiosti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4225449Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1841865Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3591825- 1171059
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl5994- 27918
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60815- 67769
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️55723- 35678