hyvä

olo

Kun olin lapsi, minulla todettiin maidon proteiinin allergia. Olinkin vuosia täysin ilman maitoa... vasta murrosiässä aloin juoda, kun teki ihan tosissaan sitä mieli. Lähivuosina käytin lähinnä vain laktoosittomia tuotteita, mutta eivät nekään kokonaan ongelmia vieneet pois. Aina on kovat vatsakivut olleet ongelmana. Välillä ripulia ja yhtäkkiä taas kamala ummetus..

Mahakrampit on ollut niin pahoja, että melkeen on joutunut sairaalaan lähteä. Mahakivut, ilmavaivat, turvotus ja väsymys olivat siis jokapäiväistä. Viljatuotteet pahensivat selvästi oireita...

Tädilläni on keliakia ja äidilläni on ollut samanlaista vaivaa kuin minullakin ja hän voi paremmin kun ei syö viljaa.

Pari vuotta sitten, lopen kyllästyneenä ainaisista vatsaongelmista, menin gastroscopiaan. Sieltä ei löytynyt mitään, joten diagnoosiksi annettiin "ärtynyt suolisto-syndrooma". Lääkkeet vaan pahentavat tilannetta, joten jäin tyhjän päälle.

Vuosi sitten kesällä jouduin kärsimään pahasta ripulista, joka kesti yli kuukauden. Olin aivan poikki. Päätinkin jättää kokonaan maidon pois ja katsoa mitä siitä seuraisi. No eivät ne oireet kuitenkaan lähteneet. Sen vuoksi päätin muuttaa ruokavalioni gluteenittomaksi. Viikko meni ja oireet loppuivat kuin seinään!

Nyt on kulunut vajaa vuosi ruokavalion mullistuksesta ja voin mainiosti! Mahakrampit ovat historiaa, olen elinvoimaisempi, nivelkivut ovat helpottaneet ym ym.

En tahdo alkaa syömään normaalia ruokaa sen tähden, että saisin otettua kunnon näytteet keliakian todentamista varten.. Onhan tämä ruokavalio kallista... mutta kun olo on niin hyvä! En kestäisi enää sitä vanhaa tyyliä...

Kävin ravintoterapeutilla puhumassa tilanteestani, että saanko syödä tällä tavalla, vaikkei keliakiaa olekaan todettu kohdallani. Hän antoi kyllä luvan, sillä ruokavalioni vaikutti hyvinkin terveelliseltä...

Mitä te olette mieltä, onko samanlaisia kokemuskia? Olette itse päätynyt tähän tiukkaan ruokavalioon vaikkei keliakiaa olekaan löytynyt? Eikö se ihminen itse tiedä parhaiten mitä itselleen sopii? Jos olo on mainio, niin sillonha kroppa saa tarvitsemansa ravinnon...eikö?

26

2549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tainuli

No kerrankin löytyi viisas ihminen joka kuuntelee itseään. Kyllä itse sen tietää jos ei ole kunnossa tai tulee kuntoon. Itsellä saman tapaista. Vatsa ei siedä vehnää. Lääkäristä terveen paperit. Jos syön vehnää menee hermot, kaasuttaa ja selkä on sohlo ja joskus oli polvetkin. Kaikki vaivat häipyy jos olen tiukkana eikä yhtään vehnää. Ja B2 vitamiini lisää joudun ottamaan. Sitäkään ei tarvii paljon jos pysyy ruodussa mutta jos lipsuu kaikki on pielessä. Terve suolisto=terve ihminen

• Viljaton

Tunnen muutaman ihmisen, joka moninaisten vatsa-
      ym. vaivojen vuoksi on jättänyt viljatuotteet pois ja alkanut voimaan hyvin. Vaikka on tutkittu, ja keliakiaa ei löytynyt, silti viljaton ravinto on tuonut avun.

• samanlainen

Tulin tänne palstalle kysyäkseni, tietääkö joku, onko siitä vahinkoa, jos käyttää gluteenitonta dieettiä, vaikka ei keliakiaa sairastakaan. Ja heti tuli vastaani tällainen kirjoitus, joka onkuin minun itseni kirjoittama!

Olen kärsinyt vatsavaisoista koko pienen ikäni. Minut on leimattu milloin nirsoksi, milloin anorektikoksi, kun en ole suostunut syömään "herkkuja". Minulle ne ovat tehneet vatsan armottoman kipeäksi aina. Kramppeja, "puukoniskuja", ilmavaivoja. Vuosi sitten tutkittiin lopultakin keliakia, kun veriarvot olivat huonot. Tulos: ei keliakiaa. Myös laktoosi-intoleranssi, maitoproteiiniallergia ja vehnäallergia tutkittiin. Kaikki tulokset negatiivisia. keliakiatulosta odotellessani siirryin gluteenittomalle ruokavaliolle, ja pian huomasin sen auttavan. Sitten jätin maidonkin pois. Ja sen jälkeen olen ollut TERVE - kunhan vain pidän itseni erossa kotimaisista viljoista (ainakin vehnästä) ja maidosta.

Mutta se kysymys: Onko ravintoaineiden saannin kannalta huonompi, jos syön tattaria, hirssiä ja täysjyväriisiä kuin jos söisin vehnää, ohraa, kauraa ja ruista?

• olo..

Katos, en ollutkaan ainoa ;)

No tuohon kysymykseesi... Olen vaan itse miettinyt, että minkä ihmeen takia juuri se SUOMALAINEN tapa syödä olisi se oikea. Kun ajatellaan että miten syödään jossakin esim. intiassa tai muualla, niin terveitähän siellä ollaan vaikkei kaurapuuro kuulukkaan aamiaiseen. Mikä ihmeen vika juuri niissä hirsseissä ja tattareissa olisi? En ainakaan itse ymmärrä...

Luulempa, että tämä mainonnan aiheuttama hössötys kuiduista tekee meidät hieman sokeiksi... Kuituahan tulee mm. marjoista ja hedelmistä. Jos ruokavalio on monipuolinen ja vointi on hyvä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa...

Käytätkö muuten soijatuotteita nyt kun maito on jäänyt kokonaan pois? Sieltähän saisi sitä kalkkia myös, jos siis niihin on sitä lisätty... Onneksi kuitenkin koko ajan tehdään lisää ja lisää näitä erityistuotteita meillekin :) Pysyy suu makiana ja mieli korkealla.

• samanlainen
        olo.. kirjoitti:

Katos, en ollutkaan ainoa ;)

No tuohon kysymykseesi... Olen vaan itse miettinyt, että minkä ihmeen takia juuri se SUOMALAINEN tapa syödä olisi se oikea. Kun ajatellaan että miten syödään jossakin esim. intiassa tai muualla, niin terveitähän siellä ollaan vaikkei kaurapuuro kuulukkaan aamiaiseen. Mikä ihmeen vika juuri niissä hirsseissä ja tattareissa olisi? En ainakaan itse ymmärrä...

Luulempa, että tämä mainonnan aiheuttama hössötys kuiduista tekee meidät hieman sokeiksi... Kuituahan tulee mm. marjoista ja hedelmistä. Jos ruokavalio on monipuolinen ja vointi on hyvä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa...

Käytätkö muuten soijatuotteita nyt kun maito on jäänyt kokonaan pois? Sieltähän saisi sitä kalkkia myös, jos siis niihin on sitä lisätty... Onneksi kuitenkin koko ajan tehdään lisää ja lisää näitä erityistuotteita meillekin :) Pysyy suu makiana ja mieli korkealla.

Kyllä, käytän kalsiumpitoista soijajuomaa päivittäin. Marjojen kanssa siitä tulee oikein hyvää "mössöä", ihan kuin pirtelöä. Njam! Ruuanlaitossa ja leivonnassa korvaan maidon kokonaan soijajuomalla. Juonkin sitä ihan sellaisenaan, vaikka ei se hääppöiseltä maistu. Ns. soijajogurtteja en käytä kovinkaan usein, koska niiden tuoteselosteissa on melko monta E:tä :-)

Marjoja, hedelmiä ja erilaisia kasviksia syön päivittäin todella paljon. Lisäksi syön erilaisia siemeniä ja kuivattuja hedelmiä, joten eiköhän sieltä kuitujankin tule.

Leivän teen melkein kokonaan itse, lähinnä täysjyväriisistä ja tattarista muista lisukkeista, esim. sokerijuurikaskuidusta, ja niitä siemeniäkin sekaan heittelen. Saisihan noita kaupasta toki, mutta omatekemät maistuvat maukkaammilta.

Nyt vain on käynyt niin, että miehenpuolikin on ihastunut gluteenittomiin leipomuksiini, joten hänenkin ruokavalionsa on nyt hiemen muuttunut perinteisestä suomalaisesta...

• Tainuli

Näin se on jos suolisto ei ole kunnossa vaan ärtynyt on vitamiinit pellolla. Koska jos suoli on ärtynyt ei se pysty ottamaan kaikkia vitamiineja ruuasta. Eli jos vatsa kunnossa melkein kaikki vitamiinitkin löytyy.

• Yksi puoltoääni

Ihan samanlaisia oireita on itselläni ollut useita vuosia. Kolme vuotta sitten todettiin verikokeen perusteella laktoosi-intoleranssi, ei keliakiaa. Ripulointi ja ilma-vaivat ovat olleet kausittaisia, joskus tuntuu että voin syödä mitä vaan ja välillä taas ei yhtään mitään. Nyt viimeinen puoli vuotta on mennyt vessanpöntöllä istuksien. Pari viikkoa sitten päätin kokeilla mitä tapahtuu, jos jätän vehnän ja rukiin pois. Ja tosiaan, olo on parantunut huimasti ja on tapahtunut sellainen ihme, että joutuu ponnistamaan pöntöllä ;) Kauraa olen syönyt, kuitua hankkinut kauraleseistä, sokerijuurikasleseistä, luumuista ja muista hedelmistä. Tätä oloa en antaisi enää pois.

Tänään olen menossa juttelemaan asiasta lääkärn kanssa. Sen verran olen vielä valmis olostani kärsimään, että keliakia saadaan tutkittua. Mutta sen olen päättänyt, että vaikka tutkimustulokset näyttäisivät negatiivista, aion jatkaa tällä linjalla, kun se kerran näyttää tuovan kauan sitten kadotetun hyvän olon takaisin.

• kokemukset

Heti alkuun sulle kommentti että voihan se olla myös vilja-allergiaa eikä keliakiaa ja siksi ei näkynyt kokeissa. Ystävälläni on todettu tuo ärtynyt suolisto-syndrooma ja on tosi tiukalla ruokavaliolla, mutta ei gluteenittomalla.
      Itselläni keliakia todettiin jo 25 vuotta sitten joten väittäisin tietäväni mistä puhun, keliakiassahan kielletään kotimaiset viljat. Olen matkustanut paljon ulkomailla, ja siellä syön aivan mitä vain ilman mitään oireita. Toisella puolen maapalloa kasvava vehnä kun ei ole ihan samaa vehnää mitä täällä on. Mun kohdalla tosiaan tuntuu olevan se keliakia tarkasti kotimaisiin koska ulkomailla syön sämpylää ja vaikka mitä ja voin hyvin! Moni muukin on sanonut että ulkomailla ollessa vatsa voi paremmin vaikka lomaillessa ei niin tarkka olisikaan mitä syö.

Onko muilla samaa että muualla maailmassa voi syödä oikeastaan mitä vain?

• elämää vietät

Jotenkin ihmeissäni luin viestiäsi. Ettäkö keliaakikko ulkomailla voi syödä mitä tahansa!En ole kuullutkaan mitään noin kummallista, paitsi sen, että kannattaa muuttaa Ruotsiin, koska siellä keliaakikot voivat juoda kaljaa.Miten ulkomainen vehnä poikkeaa suomalaisesta vehnästä?
        Minkähänlaisessa kunnossa suolistosi on, onkohan siinä suolinukkaa lainkaan?Kaitpa tiedät vaarat, mitä viljan syönti voi aiheuttaa keliaakikolle, esim. mahasyöpä, paksusuolensyöpä, jne.Mielestäni kyllä keliaakikon on noudatettava erittäin tarkkaa dieettiä, olipa missä maailmankolkassa tahansa. Olen ollut minäkin 20 vuotta keliaakko, joten tiedän, mistä puhun

• ainoa...
        elämää vietät kirjoitti:

Jotenkin ihmeissäni luin viestiäsi. Ettäkö keliaakikko ulkomailla voi syödä mitä tahansa!En ole kuullutkaan mitään noin kummallista, paitsi sen, että kannattaa muuttaa Ruotsiin, koska siellä keliaakikot voivat juoda kaljaa.Miten ulkomainen vehnä poikkeaa suomalaisesta vehnästä?
        Minkähänlaisessa kunnossa suolistosi on, onkohan siinä suolinukkaa lainkaan?Kaitpa tiedät vaarat, mitä viljan syönti voi aiheuttaa keliaakikolle, esim. mahasyöpä, paksusuolensyöpä, jne.Mielestäni kyllä keliaakikon on noudatettava erittäin tarkkaa dieettiä, olipa missä maailmankolkassa tahansa. Olen ollut minäkin 20 vuotta keliaakko, joten tiedän, mistä puhun

Viimeksi kun tarkastuksessa käynyt, kaikki on kunnossa ja olo on loistava. Ja ulkomailla ollessa tulee syötyä hyvinkin huolettomasti. Enkä ole siis ainoa joka on sanonut että ulkomailla ollessa olo on jopa parempi vaikkei niin tarkka ole siitä mitä syö. Itse nyt en kannata hysteriaa missään muodossa, ei siihen kuole jos joskus nappaa palan lakritsia. Tai ainakaan minä en kuole, jotkut saavat pahat oireet varmasti siitäkin mutta minä en saa.
        Ja sanottakoon nyt ettei joku heti pillastu, että kyllä noudatan ihan tarkasti gluteenitonta ruokavaliota arkipäivässä.

• matkakokemuksistasi
        ainoa... kirjoitti:

Viimeksi kun tarkastuksessa käynyt, kaikki on kunnossa ja olo on loistava. Ja ulkomailla ollessa tulee syötyä hyvinkin huolettomasti. Enkä ole siis ainoa joka on sanonut että ulkomailla ollessa olo on jopa parempi vaikkei niin tarkka ole siitä mitä syö. Itse nyt en kannata hysteriaa missään muodossa, ei siihen kuole jos joskus nappaa palan lakritsia. Tai ainakaan minä en kuole, jotkut saavat pahat oireet varmasti siitäkin mutta minä en saa.
        Ja sanottakoon nyt ettei joku heti pillastu, että kyllä noudatan ihan tarkasti gluteenitonta ruokavaliota arkipäivässä.

Keliakialiiton matkailusivuille.Saavat muutkin tietää.

• olo...

Vilja-allergiaa? Kuinka paljon sellaisen ruokavalio sitten eroaa gluteenittomasta ruokavaliosta? Sano jokin esimerkki tuotteesta jota keliaakikko ei voi syödä mutta vilja-allergikko voi.

• Tainuli
        olo... kirjoitti:

Vilja-allergiaa? Kuinka paljon sellaisen ruokavalio sitten eroaa gluteenittomasta ruokavaliosta? Sano jokin esimerkki tuotteesta jota keliaakikko ei voi syödä mutta vilja-allergikko voi.

Voin syödä ruista ei aiheuta mitään. vehnä on pahin ja maissi on lievempi. Glutiinittomissa tuotteissa on maissia.

• olo.
        Tainuli kirjoitti:

Voin syödä ruista ei aiheuta mitään. vehnä on pahin ja maissi on lievempi. Glutiinittomissa tuotteissa on maissia.

Joo... voihan se olla että voisin syödä ruista... ainakaan yosa-jogurtti, joka on ruispohjainen, ei ole aiheuttanut ongelmia sillon kun olen niitä syönyt... kauan sitten... ruisleipä tuskin kuitenkaan sopii. Tai sitten hyvin pienissä määrissä.

En tahtoisi alkaa kokeilemaan mitään uusia aineksia, kun pelkään että taas mahakivut alkavat vaivaamaan ja koko urakka on ollut turhasta.

• cb1
        olo. kirjoitti:

Joo... voihan se olla että voisin syödä ruista... ainakaan yosa-jogurtti, joka on ruispohjainen, ei ole aiheuttanut ongelmia sillon kun olen niitä syönyt... kauan sitten... ruisleipä tuskin kuitenkaan sopii. Tai sitten hyvin pienissä määrissä.

En tahtoisi alkaa kokeilemaan mitään uusia aineksia, kun pelkään että taas mahakivut alkavat vaivaamaan ja koko urakka on ollut turhasta.

TUOREET KELIAAKIKOT!
        Älkää vain ottako näitä ei-keliaakikkojen ja muiden outolintujen teksteistä oppia. Siis näiltä palstoilta ei oikeasti saa mitään todellista tietoa esim. dieetistä. Näille palstoille kirjoittavat monesti ihan soopaa kuten yllä. Kun keliakia diagnosoidaan pitäisi saada lähete ravitsemusterapeutilla jolta saa dieetistä aivan oikeaa todellista ja tutkittua tietoa. Nämä jutut täällä kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa.

• kirjoitat!
        ainoa... kirjoitti:

Noudatat ihan tarkasti gluteenitonta ruokavaliota, mutta nappaat joskus palan lakritsia ja syöt ulkomailla viljoja. Heh- ei voi kuin nauraa...

• mieltä...
        cb1 kirjoitti:

TUOREET KELIAAKIKOT!
        Älkää vain ottako näitä ei-keliaakikkojen ja muiden outolintujen teksteistä oppia. Siis näiltä palstoilta ei oikeasti saa mitään todellista tietoa esim. dieetistä. Näille palstoille kirjoittavat monesti ihan soopaa kuten yllä. Kun keliakia diagnosoidaan pitäisi saada lähete ravitsemusterapeutilla jolta saa dieetistä aivan oikeaa todellista ja tutkittua tietoa. Nämä jutut täällä kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa.

Kyllä täällä on välillä niin ufoja juttuja, että oikein hirvittää. Olen itse "harjoitellut" 10 vuotta keliakiaan liittyvää ruokavaliota. Se vaatii joka hetkistä hereilläoloa, ravitsemustietojen jatkuvaa päivitystä sekä tuoteselosteiden lukemista varmuuden vuoksi (koska esim. tuotteen resepti on voinut muuttua). Keliakia-lehden luen tarkkaan ja käyn kelialiiton sivuilla. Vuosittain pyrin käymään lääkärin pitämällä keliakia-luennolla.

Ja sitten joku kirjoittaa tänne ja sekoittaa esim. seuraavat asiat: gluteenittoman ruokavalion, luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja vilja-allergian.

Asia on vakava. Ihan totta!

• kaurapohjaista
        olo. kirjoitti:

ei ruis

• olo
        kaurapohjaista kirjoitti:

ei ruis

äääk, niin muuten olikin ;D

• samanlainen
        olo. kirjoitti:

... siis jos haluat säilyttää mukavan olotilasi. Jos haluat testailla, mitä vatsasi milloinkin kestää, voit kokeilla, mutta seuraukset voivat olla kurjat.

Kokemuksia on, ihan tältä päivältä: Eräs ystävättäreni kehui oikein onnellisena, miten oli muistanut ruokavalioni ja tehnyt minua varten gluteenittoman kakun. Ihanaa! Mutta sen päällä olikin sitten kermaa... tai jotain valkoista kermavaahdonnäköistä kuitenkin. Enkä kehdannut kysyä, onko se soijakermaa (vaahtoutuuko se edes?). Itse hän on laktoosi-intolerantikko, joten arvelen sen olleen hylakermaa. Söin kakkua ja ajattelin, että tuleepa testattua, mitä vatsa sanoo.

Ja nyt se kyllä sanoo!! Koko ajan pistää alavatsalle. Välillä pikkukuplat nipistelevät ympäriinsä. Jumppahousutkin kiristävät niin, että housunvyötärö retkottaa vatsan alla kuin isomahaisella keski-ikäisellä kaljaveikolla. Jos vähän hieron vatsaa, se helpottaa, mutta silloin ilma lähtee liikkeelle, tulee ulos ja kohta haisee - ja pahalle!

Eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Joskus olen muulloinkin joutunut vastaavaan tilanteeseen, jossa en ole kehdannut kieltäytyä. Joskus olen ihan tietentahtoen kokeillut, kun en millään voi uskoa, että tuollainen on totta, kun kerran "mitään vikaa" ei ole, siis virallisesti. Varsinkin kauraa olen testaillut, kun sitä keliaakikotkin voivat syödä, ainakin jotkut. Mutta minä en, ainakaan ilman oireita.

Siksipä yritänkin pysyä ruodussa ja nauttia elämästäni gluteenittomana ja maidottomana. Joskus vaan mietityttää, saankohan kaiken sen ravintoaineen, minkä tarvitsen (kuten joskus tuolla aiemmin tässä ketjussa pohdiskelin). Ainakin hb on noussut huomasti ja yleinen vireystaso kohonnut rulavalion myötä. Eli ei kai siitä ole mitään hyötyä, jos syö terveellistä ruista, kauraa ja matioa, jotka sitten eivät kuitenkaan imeydy elimistöön?

Tämmöstä tämä mahavaivaisen elämä on...

• toisinpäin
        olo... kirjoitti:

Eli jos on kaikille kunnon vilja-allergikko, ei voi syödä mitään kotimaista viljaa, monet keliaakikot voivat syödä puhdasta kauraa. Ja sitten vilja-allergikko voi olla allerginen vaikka maissille ja riisillekin, mutta ei tietenkään välttämättä kaikille. Eli vilja-allergikko ei kestä viljojen proteiineja, niiden joille allerginen on, keliaakikko gluteenia. Ja vilja-allergikko voi saada jopa hengitysoireita viljapölystä.

• Keliakia 6v.

Tän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin TYHMÄ!

• "potilaita"...
        Keliakia 6v. kirjoitti:

Tän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin TYHMÄ!

Kyllä, valitettavasti nimenomaan näin puhuvia "potilaita" on Suomessa liikenteessä ja äänessä. Olen henkilökohtaisesti keskustellut keski-ikäisen pitkään keliakiaa poteneen kanssa. Hän kertoi, kuinka hän matkustaessaan heittää kaikki dieetit romukoppaan ja olo on kuulemma erinomainen. Ja hän levittää tätä sanomaa ympärilleen vilkkaasti. Olin niin ällistynyt kuunnellessani hänen kommenttejaan, etten edes ruvennut pitämään puolustuspuheita enkä kehdannut kyseenalaistaa asiaa. Aikuinen, järkevä? ihminen!

Minulle ei tulisi mieleenkään matkoillani syödä, mitä eteen tulee. Helppo vaihtoehto se toki olisi, ei tarvitsisi kysyä ja selittää. Keliakiani ei alunperinkään ole ollut sitä sorttia, että tulin kipeäksi. Oikeastaan ei ollut lainkaan oireita, pieniä viitteitä vain, että jotain on terveydessä vinossa. Tämän tiedon perusteella voisin ihan hyvin syödä, mitä ikinä keksisin, mutten vahingossakaan tee niin, koska tämän hetkisen tutkimustiedon mukaan lasku lankeaa jälkikäteen. Suolinukka vaurioituu pitkäksi aikaa ja kehon tasapaino häiriintyy toistuvasti. En halua ottaa riskejä.

Tällä hetkellä keliakiaa tutkitaan paljon ja lääkärit myöntävät, että tutkimussarkaa on edessä valtavasti. Saadut tutkimustulokset ja sen perusteella tehdyt hoitosuositukset ovat vain alkusoittoa. Ymmärtääkseni kun tutkimustulokset valmistuvat, ne vain avaavat uusia kysymysmerkkejä ja tutkimusalueita. Ihan maalaisjärjellä tajuaa hyvin sen, että jos ravinto ei imeydy, niin ongelmia on tulossa. On hyvä huomata, että ongelmat voivat tulla eteen vasta 20 vuoden kuluttua. Jokaisen keliakia on omanlaisensa ja erilaisia sivuoireita/vakavia sairauksia voi tulla kylkiäisinä, jos sairauttaan ei hoida.

Jos matkallasi kurkistat joka kuppiin ja syöt joka kattilasta sekä teet ikiomia kokeiluja oman terveytesi kustannuksella, niin ole hyvä ja pidä näistä asioista sanallisesti suusi kiinni ja pilaa (mahdollisesti) vain oma terveytesi! Näitä sivuja lukevista ihmisistä osa uskoo kaiken kirjoitetun. Moni keliaakikko on täysin hukassa ihan tavallisen gluteenittoman ruokavalionsa kanssa ja täysin perustelematon informaation kelautuu kaaoksena takaraivoon. Fiksun keliaakikon on tunnettava vastuunsa lähimmäistensä suhteen!

• samaa mieltä
        "potilaita"... kirjoitti:

Kyllä, valitettavasti nimenomaan näin puhuvia "potilaita" on Suomessa liikenteessä ja äänessä. Olen henkilökohtaisesti keskustellut keski-ikäisen pitkään keliakiaa poteneen kanssa. Hän kertoi, kuinka hän matkustaessaan heittää kaikki dieetit romukoppaan ja olo on kuulemma erinomainen. Ja hän levittää tätä sanomaa ympärilleen vilkkaasti. Olin niin ällistynyt kuunnellessani hänen kommenttejaan, etten edes ruvennut pitämään puolustuspuheita enkä kehdannut kyseenalaistaa asiaa. Aikuinen, järkevä? ihminen!

Minulle ei tulisi mieleenkään matkoillani syödä, mitä eteen tulee. Helppo vaihtoehto se toki olisi, ei tarvitsisi kysyä ja selittää. Keliakiani ei alunperinkään ole ollut sitä sorttia, että tulin kipeäksi. Oikeastaan ei ollut lainkaan oireita, pieniä viitteitä vain, että jotain on terveydessä vinossa. Tämän tiedon perusteella voisin ihan hyvin syödä, mitä ikinä keksisin, mutten vahingossakaan tee niin, koska tämän hetkisen tutkimustiedon mukaan lasku lankeaa jälkikäteen. Suolinukka vaurioituu pitkäksi aikaa ja kehon tasapaino häiriintyy toistuvasti. En halua ottaa riskejä.

Tällä hetkellä keliakiaa tutkitaan paljon ja lääkärit myöntävät, että tutkimussarkaa on edessä valtavasti. Saadut tutkimustulokset ja sen perusteella tehdyt hoitosuositukset ovat vain alkusoittoa. Ymmärtääkseni kun tutkimustulokset valmistuvat, ne vain avaavat uusia kysymysmerkkejä ja tutkimusalueita. Ihan maalaisjärjellä tajuaa hyvin sen, että jos ravinto ei imeydy, niin ongelmia on tulossa. On hyvä huomata, että ongelmat voivat tulla eteen vasta 20 vuoden kuluttua. Jokaisen keliakia on omanlaisensa ja erilaisia sivuoireita/vakavia sairauksia voi tulla kylkiäisinä, jos sairauttaan ei hoida.

Jos matkallasi kurkistat joka kuppiin ja syöt joka kattilasta sekä teet ikiomia kokeiluja oman terveytesi kustannuksella, niin ole hyvä ja pidä näistä asioista sanallisesti suusi kiinni ja pilaa (mahdollisesti) vain oma terveytesi! Näitä sivuja lukevista ihmisistä osa uskoo kaiken kirjoitetun. Moni keliaakikko on täysin hukassa ihan tavallisen gluteenittoman ruokavalionsa kanssa ja täysin perustelematon informaation kelautuu kaaoksena takaraivoon. Fiksun keliaakikon on tunnettava vastuunsa lähimmäistensä suhteen!

Itselläni ollut keliakia lapsesta asti joten tuon ruokavalion kanssa on tottunut elämään. Kyllä järkevä ihminen tiedostaa että vaikka oireita ei tulisi gluteenia syödessä, silti se tuhoaa suolistoa. Samalla tunnustan että en ole asian suhteen kuitenkaan hysteerinen, esimerkiksi en aina muista kysyä ravintolassa syödessä että onko sinihomejuusto varmasti gluteeniton ja syön Hesburgerissa ranskalaisia vaikka he eivät takaa niiden olevan gluteenittomia. Ja ennen kuin joku pomppaa niin tämä tapahtuu ehkä kerran vuoteen.
        Eli siis mielestäni tarkassakaan ruokavaliossa ei tarvitse olla hysteerinen.

Ulkomailla on muuten oikeasti keliaakikkona paljon helpompaa koska vehnää käytetään muualla yleisesti vähemmän, mm. pastan voi vaihtaa riisinuudeleihin mikä taas Suomessa ei onnistu.

• ei -diagnosoitu

nivelkipuineen kaikkineen!

• vilja

Keliakialiiton mukaan termiä "kotimainen vilja" ei käytetä, koska ohra, ruis, vehnä ovat ihan samaa tavaraa on se viljelty Seinäjoella tai Marokossa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      50
      3395
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      3045
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2761
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      42
      2503
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1955
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1599
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1231
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1080
    Aihe