Moottorin vedättäminen

Mihin perustuu väite, että moottori rasittuu jos sillä ajetaan suurella vaihteella ~tyhjäkäyntiä, eli vedätetään moottoria? Mikä siellä alkaa rasittumaan?

Syntyykö karstaa, onko öljynpaine liian alhainen vai rasittuuko metalliosat.. vai jotain muuta?

20

4921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V70 TDI ::

      Se juttu on 60-luvulta ja sitä vanhemmista autoista, jolloin öljytkin olivat jotakin muuta kuin nykyään. Mikään ei rasitu eikä rikkoonnu, kunhan sen verran on kierroksia, ettei kone ravista. Lähinnä moottorin kiinnitysosat rasittuvat, ei mikään muu.

      Pienillä kierroksilla eli suurimmalla vaihteella kaupunkiajossa vedättelyä olen pitänyt tapanani jo 25 vuotta, hyvin ovat moottorit kestäneet, 500 000 km tavallinen autostaluopumislukema.

      • Tumppi-82

        Vaihteisto siitä ainakin kärsii. ja myöskin moottori. jos ajaa hiljaa suurella vaihteella niin moottori joutuu vääntämään prkleesti, joten käyhän se paikkojen päälle. Itsekin olen rikkonut yhdestä land cruiserista laatikon kun vedin vielä rattaita suurella vaihteella.

        Aja polkupyörällä kävelyvauhtia ensin pienellä vaihteella ja sitten suurella ja totea itse että suurella polkeminen syö enemmän lihaksia.


      • pölöjä_
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Vaihteisto siitä ainakin kärsii. ja myöskin moottori. jos ajaa hiljaa suurella vaihteella niin moottori joutuu vääntämään prkleesti, joten käyhän se paikkojen päälle. Itsekin olen rikkonut yhdestä land cruiserista laatikon kun vedin vielä rattaita suurella vaihteella.

        Aja polkupyörällä kävelyvauhtia ensin pienellä vaihteella ja sitten suurella ja totea itse että suurella polkeminen syö enemmän lihaksia.

        Luulisi tumpinkin tietävän, että moottorista maksimivääntö ei irtoa niillä kierroksilla, joista nyt on puhe.


      • Pörje
        pölöjä_ kirjoitti:

        Luulisi tumpinkin tietävän, että moottorista maksimivääntö ei irtoa niillä kierroksilla, joista nyt on puhe.

        Ei se rasitus johdu siitä että momentti olisi suuri, vaan siitä että se tulee niin "karkeina rakeina".

        Tästä syystä, jos vähänkin muistat ensimmäisiä henkilödieseleitä, niin esim Mitsu käytti Galantissaan tavallisen kytkimen lisäksi nestekytkintä vähentämään vääntövärähtelyjä, ja saadakseen vaihdelaatikon kestämään, ja jotkut valmistajat eivät vieläkään suostu laittamaan esim automaattia 4-sylinterisen dieselin perään.

        Suuremmilla kierroksilla momenttia tarvitaan vähemmän saman työn aikaansaamiseksi ja momentti on sitä tasaisempi, mita enemmän kierroksia (massan hitaus tasoittaa).

        Kyllä kai kaikki autolla joskus ajaneet ovat ilmiön huomanneet, kun vedättäessä liian suurella vaihteella koko voimansiirtopaketti alkaa ravistaa.

        Sama ilmiö tapahtuu pienemmässä määrin myös silloin kun itse ei sitä kuule tai huomaa ja vedättäminen pienillä kierroksilla on haitallista riippumatta siitä, paljonko jotkut yksilöt ovat kestäneet.


      • V70 tdi
        Pörje kirjoitti:

        Ei se rasitus johdu siitä että momentti olisi suuri, vaan siitä että se tulee niin "karkeina rakeina".

        Tästä syystä, jos vähänkin muistat ensimmäisiä henkilödieseleitä, niin esim Mitsu käytti Galantissaan tavallisen kytkimen lisäksi nestekytkintä vähentämään vääntövärähtelyjä, ja saadakseen vaihdelaatikon kestämään, ja jotkut valmistajat eivät vieläkään suostu laittamaan esim automaattia 4-sylinterisen dieselin perään.

        Suuremmilla kierroksilla momenttia tarvitaan vähemmän saman työn aikaansaamiseksi ja momentti on sitä tasaisempi, mita enemmän kierroksia (massan hitaus tasoittaa).

        Kyllä kai kaikki autolla joskus ajaneet ovat ilmiön huomanneet, kun vedättäessä liian suurella vaihteella koko voimansiirtopaketti alkaa ravistaa.

        Sama ilmiö tapahtuu pienemmässä määrin myös silloin kun itse ei sitä kuule tai huomaa ja vedättäminen pienillä kierroksilla on haitallista riippumatta siitä, paljonko jotkut yksilöt ovat kestäneet.

        Aja sinä vain isoilla kierroksilla, minä ajan pienillä.

        Kyllä vaihteisto ja kytkin jousinensa ja mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörinensä on mitoitettu moottorin antaman momentin kestäväksi kaikilla kierrosluvuilla ja kaasupolkimen asennoilla, kunhan kone ei kovin ravista. Historialuokan tekniikan voi jo jättää omaan arvoonsa.

        Oma lukunsa on sitten virittäminen: otetaankin alunperin 300 Nm tuottaneesta koneesta 450 Nm ja käytetään sille alkuperäiselle suunniteltua vaihteistoa. Silloin on vaihteisto vaarassa.


      • riku
        V70 tdi kirjoitti:

        Aja sinä vain isoilla kierroksilla, minä ajan pienillä.

        Kyllä vaihteisto ja kytkin jousinensa ja mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörinensä on mitoitettu moottorin antaman momentin kestäväksi kaikilla kierrosluvuilla ja kaasupolkimen asennoilla, kunhan kone ei kovin ravista. Historialuokan tekniikan voi jo jättää omaan arvoonsa.

        Oma lukunsa on sitten virittäminen: otetaankin alunperin 300 Nm tuottaneesta koneesta 450 Nm ja käytetään sille alkuperäiselle suunniteltua vaihteistoa. Silloin on vaihteisto vaarassa.

        mutta bensakoneet eivät ole suunniteltu vedätykseen. yleisesti ottaen niissä olisi hyvä käyttää kierroksia.

        siitä olen yhtä mieltä että ykkösellä ja kakkosella uskaltaa vedättää autoa, mutta bensakonetta en lähde vedättämään enää kakkosta suuremmilla vaihteilla.. nimittäin kun bensankoneissa ei ole alavääntöä, eikä niitä ole varmaan suunniteltu isojen vaihteiden vedätykseen.


      • Pörje
        V70 tdi kirjoitti:

        Aja sinä vain isoilla kierroksilla, minä ajan pienillä.

        Kyllä vaihteisto ja kytkin jousinensa ja mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörinensä on mitoitettu moottorin antaman momentin kestäväksi kaikilla kierrosluvuilla ja kaasupolkimen asennoilla, kunhan kone ei kovin ravista. Historialuokan tekniikan voi jo jättää omaan arvoonsa.

        Oma lukunsa on sitten virittäminen: otetaankin alunperin 300 Nm tuottaneesta koneesta 450 Nm ja käytetään sille alkuperäiselle suunniteltua vaihteistoa. Silloin on vaihteisto vaarassa.

        Kyllä ne paikat rasittuu pienillä kierroksilla vedättäessä enemmän, ajoitpa sitten itse millä kierroksilla hyvänsä.

        Kestävyys on taas eri juttu, kestää se alasinkin takomista, ja ne massavaimentimet ym lisukkeet on juuri siksi, että urpot ei saa rikottua paikkoja pienillä kierroksilla jyryyttelemällä.


      • mitään.
        V70 tdi kirjoitti:

        Aja sinä vain isoilla kierroksilla, minä ajan pienillä.

        Kyllä vaihteisto ja kytkin jousinensa ja mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörinensä on mitoitettu moottorin antaman momentin kestäväksi kaikilla kierrosluvuilla ja kaasupolkimen asennoilla, kunhan kone ei kovin ravista. Historialuokan tekniikan voi jo jättää omaan arvoonsa.

        Oma lukunsa on sitten virittäminen: otetaankin alunperin 300 Nm tuottaneesta koneesta 450 Nm ja käytetään sille alkuperäiselle suunniteltua vaihteistoa. Silloin on vaihteisto vaarassa.

        Tämä sinun 300Nm kasvattaminen ei vaikuta normaalissa ajossa laatikon kestävyyteen mitenkään. Jos poljet kaasun pohjaan tasasesta nopeudesta, niin varmaan kestää yhtä kauan ku alkuperäsenäkin. Sitten on asia erikseen jos rupeet rossaamaan sillä autolla, eli autat esim kytkimellä autoa suttamaan vaikka kurvissa.
        Suoraa vetoa varmasti kestää, mutta sitä repivää ei. Nimimerkillä kokemusta 300Nm vakio autosta ja nykysestä motista 450-500Nm eikä ongelmia vaikka monta kymmentä tuhatta takana


      • V70 tdi kirjoitti:

        Aja sinä vain isoilla kierroksilla, minä ajan pienillä.

        Kyllä vaihteisto ja kytkin jousinensa ja mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörinensä on mitoitettu moottorin antaman momentin kestäväksi kaikilla kierrosluvuilla ja kaasupolkimen asennoilla, kunhan kone ei kovin ravista. Historialuokan tekniikan voi jo jättää omaan arvoonsa.

        Oma lukunsa on sitten virittäminen: otetaankin alunperin 300 Nm tuottaneesta koneesta 450 Nm ja käytetään sille alkuperäiselle suunniteltua vaihteistoa. Silloin on vaihteisto vaarassa.

        moottori kuluttaa suhteessa vähiten bensaa kun sitä kierrätetään tehoalueella (eli siis se kierroslukualue millä teho on korkein),
        koska silloin tulee vähiten hukkaenergiaa...


      • Anonyymi
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Vaihteisto siitä ainakin kärsii. ja myöskin moottori. jos ajaa hiljaa suurella vaihteella niin moottori joutuu vääntämään prkleesti, joten käyhän se paikkojen päälle. Itsekin olen rikkonut yhdestä land cruiserista laatikon kun vedin vielä rattaita suurella vaihteella.

        Aja polkupyörällä kävelyvauhtia ensin pienellä vaihteella ja sitten suurella ja totea itse että suurella polkeminen syö enemmän lihaksia.

        Hieno vertaus!


      • Anonyymi

        Kyllähän se matalilla kierroksilla ja isolla vaihteella ajaminen tappaa ainakin vaihdelaatikon jos vedättää.


      • Anonyymi
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Vaihteisto siitä ainakin kärsii. ja myöskin moottori. jos ajaa hiljaa suurella vaihteella niin moottori joutuu vääntämään prkleesti, joten käyhän se paikkojen päälle. Itsekin olen rikkonut yhdestä land cruiserista laatikon kun vedin vielä rattaita suurella vaihteella.

        Aja polkupyörällä kävelyvauhtia ensin pienellä vaihteella ja sitten suurella ja totea itse että suurella polkeminen syö enemmän lihaksia.

        ...ja kun tarpeeksi kovasti poljet isolla vaihteella, voivat ketjutkin napsahtaa poikki ja pähkinät helähtävät tangolle. Se tekee gutaa. Pienemmällä vaihteella polkisit kevyemmin, ja ketjutkin kestäisivät.


    • omaa kokemusta

      väännöistä ja kestävyydestä
      jokainen voi tehdä oman ajatuksensa seuraavasta;
      miten tarkkaan autot mitoitettu, Vento 1,9 ekotd.
      kytkin piti aivan hyvin, sama miten vedätti, mutta lisäsin syöttöä ½-kierrosta, niin kytkin antoi periksi, jos vedätin isolla vaihteella.
      Muutaman kerran vaihdettiin kytkinpaketti uuteen, aina sama peli. Viitosella vastamäessä kierrokset karkas ja joutui löysätä, jotta kytkin alkoi pitää. Sitä saksalaista laatua.

    • Anonyymi

      Liian pienten kierrosten aiheuttamat vääntövärästelyt rikkovat vaiheiston. samoin kaksoismassa vauhtipyörän. Pahimmassa tapauksessa katkeaa kampiakseli.

    • Anonyymi

      Millaisista kierrosluvuista tässä nyt puhutaan isoina ja pieninä kierroksina? Itse kun olen aika tuore diesel auton omistaja niin vähän mietityttää. Aina ennen ajanut bensalla ja bensakoneeseen kyllä oli jonkinlainen tuntuma, mutta tämä dieselin kanssa vielä vähän opettelua.

      Kaupunkiajoa en kyllä isoimmalla vaihteella (6) kehtaa edes kokeilla, tai no ehkä 60 alueella, mutta siellä jo vitosellakin ollaan jossain 1500 kierroksen tasolla, niin tuntuisi ettei juuri sen alemmas kannata mennä. Mutta 30 alueella on kyllä vähän siinä ja siinä saako edes kolmosta käytettyä. Usein siellä kyllä mennään vähän ylinopeutta, jolloin kakkonen tuntuu jo huudatukselta ja kolmosella saa taas sen noin 1500 rpm.

      Joo, eli tuota 1500 rpm olen nyt pitänyt jonkinlaisena miniminä tasaiseen ajoon. Onko tuo nyt sitten dieselille isot vai pienet kierrokset? Saisko vielä kysyä että miten dieselillä uskaltaa kiihdyttää, 3000 rpm asti ilmeisesti ihan hyvin, ja pian sen jälkeenhän se alkaakin jo hyytymään, ja rauhallisessa ajossa riittää ehkä 2000 rmp kohdalla vaihtokin, silloin saa kyllä kepittää vaihteita ylös päin jo niin sukkelaan että tympäsee. Eli jossain 2000-3000 rpm välillä isommalle vaihto ehkä ok dieselilläkin?

      Entä sitten kun sanotaan että ainakin välillä pitäisi ajaa isoilla kierroksilla jonkin matkaa että karstat lähtisi tms. niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Millaiset kierrokset ja kuinka pitkään pitäisi ajaa? Tuohan kulkee satastakin 2000 kierroksella, niin pitäiskö huudattaa pienemmällä vaihteella vai mitenkä?

    • Anonyymi

      Dieseleitä kehutaan aina vääntäviksi, mutta totuus on se, että varsinkin pienet dieselit eivät väännä alakierroksilla lainkaan. (yhden yksilön kokemuksella)
      Huomasin tämän kun vaihdoin 1,6 litraisen bensakoneellisen (Fiat), 1,6 litraiseen turbodieseliin (KIA). Bensakoneella uskalsi ajaa pintakaasulla vaikka 40 km/h viitosella, mutta diesel muuttui ravistimeksi heti kun vauhtia oli suurimmalla vaihteella alle 55.
      Diesel koneisen jälkeen hankin litraisella moottorilla olevan bensaturbon (VW) ja sillä uskalsi taas tiputtaa nopeuden alhaiseen taajamanopeuteen asti ilman tärinöitä.
      No siitä täristimestä laukesi kampiakselin tiiviste. Ehkä siinä joku yhteys on täristävään olemattomaan alavääntöön. Ja tuohon alaväännön puutteeseen en oikein ikinä tottunut, vaan ajelin kotterolla kuin siinä olisi alhaalta täristämättä toimiva bensakone. Siis nämä kaikki 3 autoa uutena ostettuja, eli edellisen omistajan rikkomista peleistä ei ollut kyse. Vuosimallit eri vuosikymmeniltä, kun ei ole tullut autoja vaihdettua ihan kolmen vuoden välein 2001-2007-2019....

      • Anonyymi

        Kannattaa huomioida myös, että vaihteiston ja vetopyörästön välitys vaikutta paljon millä kierroksilla auto jaksaa vetää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomioida myös, että vaihteiston ja vetopyörästön välitys vaikutta paljon millä kierroksilla auto jaksaa vetää.

        Totta kai välitykset vaikuttavat, mutta pikkudiesel on täristin jos moottorin kierrosluku laskee alle 1500 ja bensamoottorilla kierrokset voivat olla karvan yli 1000 ilman tärinöitä.
        Ei kyse ole tietenkään mistää, "kyllä se siitä kiihtyy" kierrosluvusta, vaan esimerkiksi siitä voiko tasamaalla lasketella kuinka alhaisilla kierroksilla ilman vaihdekepein vispaustarvetta. Automaatit tietty erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai välitykset vaikuttavat, mutta pikkudiesel on täristin jos moottorin kierrosluku laskee alle 1500 ja bensamoottorilla kierrokset voivat olla karvan yli 1000 ilman tärinöitä.
        Ei kyse ole tietenkään mistää, "kyllä se siitä kiihtyy" kierrosluvusta, vaan esimerkiksi siitä voiko tasamaalla lasketella kuinka alhaisilla kierroksilla ilman vaihdekepein vispaustarvetta. Automaatit tietty erikseen.

        Kun moottorin vääntö ei riitä pienillä kierroksilla niin se alkaa tärisemään ja kakomaan, oli koneen koko mikä hyvänsä ja välitykset mitkä hyvänsä, siksi kuskin pitää osata käyttää sopivaa vaihdetta. Jossain vaiheessa oli näitä opastavia järjestelmiä jotka optimoivat kulutusta ja poikkeuksetta ne pyysivät pienepää vaihdetta liian pienillä kierroksilla.


    • Anonyymi

      Vanhalla traktorilla ja isolla vaiheella vedätys kuulosti ja tuntui todella ikävän oloiselta impulssimaiselta resonanssilta. siis sellaista aaltomaisesti tulevaa helisevää tärinää.

      Iso teho ja pienet kierrokset vaativat suuren vääntömomentin.

      Iso teho ja suuret kierrokset niin pieni momentti riittää ja vaihteisto kiittää.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe