16-vuotiaan kohtuullinen juominen

tyttö16

Olen 16-vuotias tyttö. Pärjään koulussa erittäin hyvin, olen mielestäni aina ollut ikäistäni kypsempi ja minulla on aika paljon kavereita, useimmat vuoden-pari itseäni vanhempia. En ole mikään pusikkoihin oksenteleva stringejään esittelevä pissis, mutta silloin tällöin haluaisin mennä kavereitten kanssa ulos, esim. baariin tai terassille parille siiderille/drinkille (siihen teidän ei nyt tarvii ottaa kantaa että mitenköhän sinne pääsisin ym) tai bileisiin ja juoda vähän.

Siis en halua juoda itseäni sammumiskuntoon tai oksentaa holtittomasti koko iltaa tai olla niin perseet että mua saa kaikki panna edestä ja takaa, jonotuslappu vaan käteen. Haluaisin vaan juoda vähän ja olla kavereitten kanssa. Olen ihan fiksu ja tiedän kyllä että kun on kännissä on helpompi tulla hyväksikäytetyksi ja raiskatuksi jne. Riskit tiedän, en polta enkä aio ruveta käyttämään/ edes kokeilemaan huumeita. Eikö tää kuulosta teistä ihan järkevältä?!

Ongelma on äiti, joka ei tietenkään tajua asiaa. Se ei tiedä mun koskaan juoneen, sen verran hyvä olen salailemaan, että ryyppäämiset olen saanut pidettyä salassa.

Mitä mieltä olette, eikö se nyt ole ihan ok että nuori aikuinen kavereitten kanssa voi pitää hauskaa vetämättä överiks? Harjotella vähän sivistynyttä ja kohtuullisuuden rajoissa pysyvää juomista?

94

16390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tommosia kyselemään....

      Tääl on aiheena mikä puku rippijuhliin!
      Ei ketään kiiniosta sun juominen ja sitä
      paitsi olet alaikäinen ja et voi periaattessa
      juoda, kun et voi alkoholia ostaa ja se on rikos
      jos joku myy sinulle alkoholia! Sinun aivosi kehittyvät vielä ja kehityt muutenkin, mieti mitä järkeä juoda.. Paskan jauhamista!


      kantaa?

      • alaiköpos

        hei haist sä paskaa vaa iha ite ihan ku et ite olis juonu ala ikäsen terveisin juopunun ALAIKÄINEN


    • v.äiti

      lapsi, saathan lapsilisääkin. Ja niinkuin tuo toinen sanoi, olet alle 18v, sun EI KUULU saada juoda vielä kahteen vuoteen, olet alaikäinen!
      Onnittelen äitiäsi että' kieltää sua juomasta.
      Ja vaikka olet itse sitä mieltä, ettet ole pissis, niin olethan, pissikset just ryyppää ja kulkee kännäämässä, ei tavikset, eikä nörtit.

      • Kuulostaa oudolta

        Toi pissis-sana kuulosta oudolta, kun en ole tottunut. Itse kyllä join jo 15-vuotiaana ja koen olevani ihan tavallinen nuori. Harrastin urheilua pm-tasolla ja olin hyvä koulussa. En usko, että 16-vuotiaalle juomisesta on sen enempää fyysistä haittaa kuin 18-vuotiaalle. Itse olin 16-vuotiaana ainakin jo täysin kehittynyt fyysisesti, vartaloni oli samoissa mitoissa kuin nytkin. Olen 23-vuotias.

        Kouluajoiltani muistan, että lähes kaikki 16-vuotiaat ryyppäävät jonkun verran. Isosiskoni ollessa yläasteella ja lukiossa tilanne oli vielä pahempi. En keksi, että siitä olisi jäänyt muuta kuin hauskoja muistoja. Ei kai me kaikki mitään epänormaaleja olla?


      • takkutukka88

        Sekö muka on kaikkien nyky ihmisten käsitys nuoresta joka juo, että on automaattisesti pissis... Hmm... Toivottavasti ihmiset eivät oikeasti ajattele noin suppeasti... Siinä tapausessa kaikki hevarit, gootit ja rokkaritkin luokitellaan pissiksiksi (veljeni kuuluu noista ensimmäiseen) Ja kuka muka väittää, että kaikki nörtit ja tavikset ovat niitä ns. kunnon ihmisiä, jotka istuvat vain kiltisti kotona kaiket illat jne. Hohhoijaa... Mihin tämä maailma on menossa...


      • huoh.

        "vaikka olet itse sitä mieltä, ettet ole pissis, niin olethan, pissikset just ryyppää ja kulkee kännäämässä, ei tavikset, eikä nörtit"

        hei, herätys. tavikset ryyppää. on tavallista ryypätä. heitä ruusunpunaset rillis roskakoriin.


      • vaikka
        Kuulostaa oudolta kirjoitti:

        Toi pissis-sana kuulosta oudolta, kun en ole tottunut. Itse kyllä join jo 15-vuotiaana ja koen olevani ihan tavallinen nuori. Harrastin urheilua pm-tasolla ja olin hyvä koulussa. En usko, että 16-vuotiaalle juomisesta on sen enempää fyysistä haittaa kuin 18-vuotiaalle. Itse olin 16-vuotiaana ainakin jo täysin kehittynyt fyysisesti, vartaloni oli samoissa mitoissa kuin nytkin. Olen 23-vuotias.

        Kouluajoiltani muistan, että lähes kaikki 16-vuotiaat ryyppäävät jonkun verran. Isosiskoni ollessa yläasteella ja lukiossa tilanne oli vielä pahempi. En keksi, että siitä olisi jäänyt muuta kuin hauskoja muistoja. Ei kai me kaikki mitään epänormaaleja olla?

        Vaikka olet saman kokoinen 23 vuotiaana kuin 16 vuotiaana, se ei tarkoita sitä että olisit ollut fyysiseti (puhumattakaan henkisesti) "täysin kehittynyt", kuten asian ilmaisit. Tai kukaan muukaan. Se on luonnonoikun merkki, jos siinä iässä on muuta kuin kehittyvä lapsi. Itsehän sitä ei tietenkään tiedosta. Mutta kehitys jatkuu pitkälle 25 vuotiaaksi asti. Sinällään kyllä ihmettelen, miten voit nyt aikuisena lasten juomista puolustalla, vaikka sitä itse oletkin tehnyt...


      • konna
        vaikka kirjoitti:

        Vaikka olet saman kokoinen 23 vuotiaana kuin 16 vuotiaana, se ei tarkoita sitä että olisit ollut fyysiseti (puhumattakaan henkisesti) "täysin kehittynyt", kuten asian ilmaisit. Tai kukaan muukaan. Se on luonnonoikun merkki, jos siinä iässä on muuta kuin kehittyvä lapsi. Itsehän sitä ei tietenkään tiedosta. Mutta kehitys jatkuu pitkälle 25 vuotiaaksi asti. Sinällään kyllä ihmettelen, miten voit nyt aikuisena lasten juomista puolustalla, vaikka sitä itse oletkin tehnyt...

        Olen 17-vuotias, alkuvuodesta 18.
        Suomen laki määrittää, että 18-vuotiaana alkoholin käyttö on laillista, ja se on ok. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö suurin osa aiemminkin joisi. En ymmärrä, minkä takia jotkut tyrmäävät minunkin juomiseni ihan täysin. Tuskinpa tässä reilun puolen vuoden aikana kehityn jotenkin mullistavasti, että nyt silloin tällöin juominen olisi sen haitallisempaa kuin 18-vuotiaana.


      • äiti71-terveydenhoitaja

        Olen terveydenhoitaja ja voin kertoa teille muut äidit että tässä ketjussa on hirveästi ylireagointia. 16-vuotiaan juominen on normaalia ja useissa muissa maissa se on laillistakin, ikäraja on 18-vuotta sen takia että myyjien olisi helpompi eroittaa onko alkoholin ostaja täysi-ikäinen sillä jo 12-vuotias voi näyttää 16-vuotiaalta, ja nyt uusien lakisääteiden mukaan myyjien tulee tarkistaa ikä kaikilta alle 23-vuotta näyttäviltä henkilöiltä. Mutta käytännössä alkoholia voi maistaa aikuisen kanssa kun siihen on henkisesti valmis, tähän henkiseen valmistumiseen voi mennä aikaa ja jotkut eivät valmistu koskaan, mikä on hyvä asia sillä silloin henkilön itsetunto on niin hyvä ettei hän tarvitse alkoholia mikä on sinäänsä täysin turhaa ja tarpeetonta, hauskaa voi pitää ilman päihteitä.


      • ole!
        äiti71-terveydenhoitaja kirjoitti:

        Olen terveydenhoitaja ja voin kertoa teille muut äidit että tässä ketjussa on hirveästi ylireagointia. 16-vuotiaan juominen on normaalia ja useissa muissa maissa se on laillistakin, ikäraja on 18-vuotta sen takia että myyjien olisi helpompi eroittaa onko alkoholin ostaja täysi-ikäinen sillä jo 12-vuotias voi näyttää 16-vuotiaalta, ja nyt uusien lakisääteiden mukaan myyjien tulee tarkistaa ikä kaikilta alle 23-vuotta näyttäviltä henkilöiltä. Mutta käytännössä alkoholia voi maistaa aikuisen kanssa kun siihen on henkisesti valmis, tähän henkiseen valmistumiseen voi mennä aikaa ja jotkut eivät valmistu koskaan, mikä on hyvä asia sillä silloin henkilön itsetunto on niin hyvä ettei hän tarvitse alkoholia mikä on sinäänsä täysin turhaa ja tarpeetonta, hauskaa voi pitää ilman päihteitä.

        En usko ollenkaan, että olisit ammatiltasi terveydenhoitaja ja vielä äitikin! Jo kirjoituksesi ulkoasu ja kirjoitusvirheet kielivät siitä, mielipiteestäsi nyt puhumattakaan. Terveydenhoitaja kyllä tietää, mitä vaaroja nuorten (ja vanhempienkin) juomisessa on, joipa sitten vähän taikka paljon kerrallaan. Aika harva tähän ketjuun vastannut edes on äiti tai aikuinen, vaikka niin väittävätkin. 16 -vuotiaan juominen EI ole normaalia saati terveellistä kehitykselle, eikä yhteiskuntamme ole normaali, kun sitä ei pyritä nykyistä voimakkaammin estämään. Alkoholin maistamisesta aikuisen seurassa on kuitenkin pitkä tie terassilla istumiseen. Kasvakaa rauhassa, myöhemminkin ehtii juopotella ihan tarpeekseen!


      • t: vitun gänäs

        et sä vittu kuole jos vedät kerra tai kaks kännit alaikäsen muuttuuko sun kehos just vittu samana päivänä ku täytät 18 EI! Ihan samanlaine....pullo kätee ihmiset!

        gg kukkahattutädit:)


      • äiti sekoille:-)
        äiti71-terveydenhoitaja kirjoitti:

        Olen terveydenhoitaja ja voin kertoa teille muut äidit että tässä ketjussa on hirveästi ylireagointia. 16-vuotiaan juominen on normaalia ja useissa muissa maissa se on laillistakin, ikäraja on 18-vuotta sen takia että myyjien olisi helpompi eroittaa onko alkoholin ostaja täysi-ikäinen sillä jo 12-vuotias voi näyttää 16-vuotiaalta, ja nyt uusien lakisääteiden mukaan myyjien tulee tarkistaa ikä kaikilta alle 23-vuotta näyttäviltä henkilöiltä. Mutta käytännössä alkoholia voi maistaa aikuisen kanssa kun siihen on henkisesti valmis, tähän henkiseen valmistumiseen voi mennä aikaa ja jotkut eivät valmistu koskaan, mikä on hyvä asia sillä silloin henkilön itsetunto on niin hyvä ettei hän tarvitse alkoholia mikä on sinäänsä täysin turhaa ja tarpeetonta, hauskaa voi pitää ilman päihteitä.

        Mitä se terveydenhoitaja-äiti sekoilee.

        "ikäraja on 18-vuotta sen takia että myyjien olisi helpompi eroittaa onko alkoholin ostaja täysi-ikäinen"??????
        Eikohän se ikä-raja ole 18v sen takia että silloin henkilö on täysi-ikainen. Silloinkin hän saa ostaa ainoastaan mietoja alkoholijuomia ja vasta 20 vuotiaana väkeviä. Ja siksi "käytännössa" jotkut ostavat ala-ikäisille alkoholia joka tietenkin on laitonta. Taidat olla sellainen äiti jota lasten on todella helppo kuskata.
        Alkoholi on alle 18-vuotiailta kielletty tuote. Alkoholijuomien myyminen ja välittäminen alle 18-vuotiaille on myös kielletty. Alkoholin ostaminen omallekin lapselle on rikos.
        Jos syy miksi mainitsit olevasi terveydenhoitaja oli että sinulla olisi jotenkin parempi tietämys näistä asioista, niin pahasti epäonnistuit. En ole mikään tiukkapipo näissä asioisaa mutta sinun sekoiluselityksesi ja arkumentit ovat niin hanurista että "huhhuh".


      • skitari
        t: vitun gänäs kirjoitti:

        et sä vittu kuole jos vedät kerra tai kaks kännit alaikäsen muuttuuko sun kehos just vittu samana päivänä ku täytät 18 EI! Ihan samanlaine....pullo kätee ihmiset!

        gg kukkahattutädit:)

        No ett välttämättä siihen viinaan mutta onhan noita nuoriakin kuollut lumihankeen, järviin ja lätäkköihin kännissä. Ei kyse ole niinkään sun kehosta vaan harkintakyvystä. Sitä varten teitä kutsutaan ala-ikäisiksi koska teidän harkintakykyyn ei voi vielä luottaa.


      • hahahahahaha

        Hei vittu-äiti, lakiko muka määrää kaiken ehdottomasti? Jos alaikäisen raja olisi laissa 12 vuotta, sanoisit, että juokaa kaikki 12-vuotiaat vaikka kossua pullonsuusta, koska se on laillista? Nunnakaapu päälle, pirttihirmu!


      • Hästskit
        skitari kirjoitti:

        No ett välttämättä siihen viinaan mutta onhan noita nuoriakin kuollut lumihankeen, järviin ja lätäkköihin kännissä. Ei kyse ole niinkään sun kehosta vaan harkintakyvystä. Sitä varten teitä kutsutaan ala-ikäisiksi koska teidän harkintakykyyn ei voi vielä luottaa.

        1) Täysi-ikäisiä kuolee lumihankeen, järviin ja lätäkköihin kännissä, vaikka verrattaisiin pelkästään aikuisten juhannuskuolemia alaikäisten koko vuoden määrään.

        2) "Ei kyse ole niinkään sun kehosta vaan harkintakyvystä. Sitä varten teitä kutsutaan ala-ikäisiksi koska teidän harkintakykyyn ei voi vielä luottaa."

        Väärin. Nimenomaan kyse on kehosta ja siitä, että viina on myrkkyä, aivan kuten mikä vain liikaa nautittu aine. Kuten vesi. Ei se toleranssi yhtäkkiä muutu aikuismaiseksi 18-vuotiaana, ihan sama jos joku juo 16-vuotiaana bileissä. Lisäksi, nuorten harkintakyky on järjetön perustelu, koska ei aikuistenkaan harkintakyky ole useinkaan kovin hyvä, vedoten mm. em juhannustilastoihin. Paraneeko harkintakyky juuri 18-vuotiaana valtavasti, tapahtuuko siinä jokin harkintakykyloikka? Vai olisiko kyse yksilöistä? Onko sulla moraalipaniikki kaikkien muidenkin asioiden suhteen? Koeta kestää itteäs


    • ****

      Joten ei voi juoda kohtuullisesti. Eli odota nyt ainakin ne pari vuotta että olet täysi-ikäinen.

      • Kansalain

        Aika heikko peruste on, että ei juoda, koska se on lailla kiellettyä. Kyllä uskoisin, että jokainen tekee joskus jotain kiellettyä. Esimerkiksi kävelee punaisia päin, ajaa ylinopeutta, kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, ei maksa veroja kaikesta tarvittavasta.

        Minusta on lähinnä outoa, että vieä 16-17 -vuotiaan alkoholinkäyttöä vahditaan ja sitten yhdessä yössä lapsesta tuleekin täysi-ikäinen, joka saa juoda ja nauttia alkoholista täysillä. Ei 16-vuotiaalle tule alkoholista sen enempää vaurioita kuin 18-vuotiallekaan. Sitä paitsi nuoruuden hauskanpitoa on mukava muistella vanhempana...


      • tuhoaa niit aivosoluja..
        Kansalain kirjoitti:

        Aika heikko peruste on, että ei juoda, koska se on lailla kiellettyä. Kyllä uskoisin, että jokainen tekee joskus jotain kiellettyä. Esimerkiksi kävelee punaisia päin, ajaa ylinopeutta, kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, ei maksa veroja kaikesta tarvittavasta.

        Minusta on lähinnä outoa, että vieä 16-17 -vuotiaan alkoholinkäyttöä vahditaan ja sitten yhdessä yössä lapsesta tuleekin täysi-ikäinen, joka saa juoda ja nauttia alkoholista täysillä. Ei 16-vuotiaalle tule alkoholista sen enempää vaurioita kuin 18-vuotiallekaan. Sitä paitsi nuoruuden hauskanpitoa on mukava muistella vanhempana...

        eikös se niin ollutkin.
        Mikä kiire on päästä leikkimään aikuista ala-ikäisenä?
        Nauttikaa nuoruudesta kun vielä voitte..ei tämä aikuisena olo mitenkään kadehdittavaa ain ole.
        Ala-ikäisen teoista vastaa äiti/isä,ja ala-ikäisen juominen(kiinnijäädessä)menee poliisin kautta aina sosiaalitoimeen->lastensuojelulaki.
        Täysi-ikäisenä vastuu on vain itsellä...joten ymmärrän täysin kielteisen asenteen "alaikäisen"
        juomista kohtaan.Hauskaa voi pitää muutenkin!


      • juomaton
        Kansalain kirjoitti:

        Aika heikko peruste on, että ei juoda, koska se on lailla kiellettyä. Kyllä uskoisin, että jokainen tekee joskus jotain kiellettyä. Esimerkiksi kävelee punaisia päin, ajaa ylinopeutta, kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, ei maksa veroja kaikesta tarvittavasta.

        Minusta on lähinnä outoa, että vieä 16-17 -vuotiaan alkoholinkäyttöä vahditaan ja sitten yhdessä yössä lapsesta tuleekin täysi-ikäinen, joka saa juoda ja nauttia alkoholista täysillä. Ei 16-vuotiaalle tule alkoholista sen enempää vaurioita kuin 18-vuotiallekaan. Sitä paitsi nuoruuden hauskanpitoa on mukava muistella vanhempana...

        Itse olen siinä mielessä poikkeuksellinen nuorehko aikuinen (25 v), että en ole koskaan ollut humalassa, en ala- enkä täysi-ikäisenä. Syynä tähän on puhtaasti oma valintani, se, että en halua tuhota omaa elimistöäni juomalla enkä käyttäytyä kuin vähemmän täysjärkinen. Selvin päin olemisesta huolimatta olen usein ollut muiden mukana pitämässä hauskaa.

        Juomiselle tai juomattomuudelle pitää olla syy, joka on lähtöisin omasta itsestä. Mielestäni on todella tökeröä perustella juomista tai juomattomuutta sillä, onko se laillista vai laitonta, kyseessä kun ei kuitenkaan ole rikos, jolla aiheutettaisiin vahinkoa muille. Vanhempien kantaan tosin voi löytyä perusteita tästä, jos kotikunnan/-kaupungin viranomaiset ovat hanakoita puuttumaan tilanteeseen jopa lastensuojelun voimin, jos alaikäisen hallusta löydetään alkoholijuomia tai hän on humalassa.

        Nuoret aivot ovat jossain mielessä herkemmät alkoholin haittavaikutuksille, mikä on hyvä peruste siirtää juomista myöhempään ajankohtaan. Kuitenkin nykykäsityksen mukaan huippuälykkyys saavutetaan 15-vuotiaana ja se säilyy n. 30-vuotiaaksi asti, minkä jälkeen alkaa älykkyyden lasku elämänkokemuksen tuoman viisauden korvatessa menetettyä älykkyyttä. Tästä voisi päätellä, että periaatteessa jo 15-vuotiaana aivot olisivat kehittyneet. Kuitenkin aivojen toiminta muotoutuu vielä runsaasti tuossa vaiheessa, itse asiassa koko elämän, vaikka varsinainen huippuälykkyys onkin jo saavutettu. Ei siis voida olla täysin varmoja, miten paljon haitallisempaa kännäily on 16- kuin 18-vuotiaana.

        Omassa kaveripiirissäni olen huomannut, että jos vanhemmat ovat rajoittaneet voimakkaasti nuoren menemistä alaikäisenä, on 18-vuotiaana tapahtunut aikamoinen villiintyminen, jolla ei ole ollut välttämättä hyviä seurauksia. Sen sijaan monet, jotka ovat olleet alkoholin kanssa tavalla tai toisella tekemisissä jo aikaisemmin, osaavat suhtautua uuteen vapauteensa jossain mielessä järkevämmin. Toisaalta nuorena juomisen aloittaneiden joukosta löytyvät usein myös ne, joille alkoholista tulee myöhemmin ongelma.

        Tämän epäloogisen selostukseni lopuksi totean vielä, että en kuitenkaan ymmärrä vanhempia, jotka hyväksyvät lapsensa juomisen ja kentien jopa ostavat hänelle juomia. Kyllä vanhempien kuuluu vastustaa juomista. Sillä he osoittavat välittävänsä ja haluavansa suojella lastaan, sillä tosiasiahan on, että humalassa sattuu helpommin kaikenlaista kuin jos olisi selvin päin. Raivokasta vastustamista ja menemisten kyttäystä en ymmärrä myöskään. Varsinkaan, jos sitten lapsen 18 vuotta täytettyä heretään välittämästä siitä, juoko hän vai ei.

        Helpoimmalla vanhemmat pääsisivät, jos he luottaisivat lapseensa ja uskoisivat, että tämä osaa olla järkevä, jos ei mitään aihetta ole epäillä muuta. Minä ainakin olin 16-vuotiaana järkevä. Se vain tahtoo unohtua, kun ikää tulee. Kaikki nuoremmat tuntuvat niin nuorilta, ihan lapsilta. Ihan kun ei ollenkaan muistaisi omaa nuoruuttaan ja omia ajatuksiaan silloin. Tokihan elämänkokemus tuo sitä viisautta, suhtautuminen asioihin ja oma toiminta voi muuttua, mutta pohjimmiltaan sitä on kuitenkin sama ihminen. Minä odotin, että milloin minusta tulee se aikuinen, joka on niin järkevä ja tietää kaiken, mutta olen joutunut toteamaan, että ei minusta sitä koskaan tule. Aikuiset ovat pohjimmiltaan aivan samanlaisia ihmisiä kuin nuoretkin.


      • *******
        Kansalain kirjoitti:

        Aika heikko peruste on, että ei juoda, koska se on lailla kiellettyä. Kyllä uskoisin, että jokainen tekee joskus jotain kiellettyä. Esimerkiksi kävelee punaisia päin, ajaa ylinopeutta, kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, ei maksa veroja kaikesta tarvittavasta.

        Minusta on lähinnä outoa, että vieä 16-17 -vuotiaan alkoholinkäyttöä vahditaan ja sitten yhdessä yössä lapsesta tuleekin täysi-ikäinen, joka saa juoda ja nauttia alkoholista täysillä. Ei 16-vuotiaalle tule alkoholista sen enempää vaurioita kuin 18-vuotiallekaan. Sitä paitsi nuoruuden hauskanpitoa on mukava muistella vanhempana...

        Eihän tässä kukaan ole sanonutkaan että heti kun 18 on lasissa niin ei kun tukka nurin. Mut onhan se nyt ihan totuus jo ilman lakiakin ettei juominen ylipäätään ola välttämättä fiksua joten miksi ei vopis odottaa että olis sit edes den laillisen iän saavuttanut.


      • pöh
        Kansalain kirjoitti:

        Aika heikko peruste on, että ei juoda, koska se on lailla kiellettyä. Kyllä uskoisin, että jokainen tekee joskus jotain kiellettyä. Esimerkiksi kävelee punaisia päin, ajaa ylinopeutta, kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, ei maksa veroja kaikesta tarvittavasta.

        Minusta on lähinnä outoa, että vieä 16-17 -vuotiaan alkoholinkäyttöä vahditaan ja sitten yhdessä yössä lapsesta tuleekin täysi-ikäinen, joka saa juoda ja nauttia alkoholista täysillä. Ei 16-vuotiaalle tule alkoholista sen enempää vaurioita kuin 18-vuotiallekaan. Sitä paitsi nuoruuden hauskanpitoa on mukava muistella vanhempana...

        EI 16-vuotiaasta yhdessä yössä tule täysi-ikäistä 17-vuotiaasta tulee


      • gtgetewtwt

        Naurettavaa, että ainoa jengin keksimä perustelu tuomita alaikäisen juominen, huom, bilettäessä, on joku lainsäädäntö. Jos laillinen raja olisi 16, tämä huutosakki sanoisi siihen vedoten, että juo vaan


    • lahtitytta89

      No musta toi kuulostaa ainakin ihan järkevältä, koska itse teen aivan samoin. Mulla tosin iskä antaisi juoda kun tietää että osaan pitää järjen päässä, mutta äiti ei ymmärrä. Mä oon aina tiennyt omat rajani alkoholin suhteen ja vaikka joskus on tullut otettua vähän enemmänkin niin silti osaan käyttäytyä. Meidän kaveriporukassa mä olen yleensä se joka vahtii muiden touhuja ja pitää niistä huolen. Toisaalta sekään ei kyl aina oo kivaa ja välillä tuntuu että voispa itekki vetää perseet mut en mä sitä oikeesti halua. Kerran kokeillu ja siihen se jää. Musta ainakin on ihan ok jos käyttää silleen järkevästi ja jos itse tietää omat rajansa ja että osaako käyttäytyä vai ei? :)

    • Mogw

      Vaikutat varsin pärjäävältä nuorelta ja alkoholinkäyttösi ja ajatuksesi siitä kuulostavat järkevältä ja kohtuulliselta. Miten on, juovatko vanhempasi koskaan kohtuullisesti? Sitä kautta olisi mahdollista lähteä keskustelemaan asiasta äitisi kanssa. Yritä puhua järkevästi ja rauhallisesti, kerro asiat jotka äsken kirjoitit tai näytä hänelle tuo kirjoittamasi viesti. Sinänsä sinulla tuntuu olevan ikäiseksesi harvinaisen kypsä suhtautuminen alkoholin käyttöön, toivottavasti saat äitisikin ymmärtämään sen. Ellet, vika ei ole sinun.

      • kkkl

        LAITONTA! SE ON SIIS KIELLETTY ALLE 18v! Vanhemmat ei piittaa paskan vertaa lapsistaan kun antavat alaikäisten ryypätä. Turha selittää mitään mistään hyvistä juomatavoista, haluatte lapsistanne alkkiksia ,siinä kaikki.


      • ei kaikista tule alkkiksia
        kkkl kirjoitti:

        LAITONTA! SE ON SIIS KIELLETTY ALLE 18v! Vanhemmat ei piittaa paskan vertaa lapsistaan kun antavat alaikäisten ryypätä. Turha selittää mitään mistään hyvistä juomatavoista, haluatte lapsistanne alkkiksia ,siinä kaikki.

        Tää on taas tätä ajankohtasen kakkosen kukkahattutätien paranoiapropagandaa.
        Ei jokaisesta juovasta teini-ikäisestä tule alkoholistia. Luin eräästä tutkimuksesta, että yli 90% yhdeksäsluokkalaisista on joskus juonut/tai juo säännöllisesti alkoholijuomia.

        Ja hei, en tiedä paljon rennompaa puuhaa, kun mennä lämpimänä kesäyönä kavereiden kaa ulos ja ottaa muutama olut, kohtuudella siis huom.

        Ja haluaisin vielä mainita, että satunnaisesti humaltuvilla nuorilla on selvästi vähiten mielenterveysongelmia.


    • äiti kans

      16 vuotiaan ei tarvitse juoda ollenkaan. Pakko ihmetellä mihinkähän baariin voi 16v mennä ottamaan parit siiderit?????? Kummallista ettei hauskaa voi pitää ilman bisseä tai siideriä, onko tämä käsitettävä niin että hauskaa ei voi olla jos ei ole vähän "pöhnänen" olo. Jos minun tietooni tulee paikka missä 16 vuotiaat saavat alkoholipitoisia juomia (kauppa tai baari) niin heti teen ilmoituksen. Äitisi on aivan oikeassa kun ei tajua, ei moni muukaan äiti tajua jos jälkikasvustaan välittää.

      • Yorinda

        Normaalia ja suorastaan suotavaa. Sitäpaitsi, kuulostaa ihan järkevältä 16-vuotiaalta, kun tiedostaa kuitenkin vaarat ym ja haluaa pitää jonkinmoisen itsekontrollin!
        Suotavaa siis siinä mielessä, että kun kokeilee nuorena, oppii alkoholin vaikutuksista itseen, osaa myöhemmin käyttäytyä esim baarissa ja muissa julkisissa paikoissa missä alkoholia tarjoillaan. Ei sitten tule mitään noloja ylilyöntejä!
        Enkä nyt tarkoita että kaikki alaikäset vaan vetämään perseet -en todellakaan! Mutta vanhemmatkin voisivat hiukkasen ajatella: monesti juuri se kielletty viehättää.. ja viinaksiahan saa kun vaan osaa hakea oikeasta paikasta /oikealta henkilöltä. Turvallisinta melkein jos omat vanhemmat ostaa ne pari siideriä, ja kaikista ihanteellisinta tietysti jos ne saisi juoda kotona, 'turvassa'!
        Omassa perheessä aina tarjottu lapsille maistiaisia esim ruokapöydässä viinistä -tuli silloin todettua että pahaa on:). Eikä meistä lapsista ole alkoholisteja tullut, vaan ihan normaaleja aikuisia, jotka käyttävät alkoholia kohtuudella ja järjen kanssa:)
        Vanhempien pitäisi ottaa järki käteen ja unohtaa liika suojelu. Se kun taitaa olla melkoisen mahdotonta loppujen lopuksi kuitenkin. Jos määrittelee rajat ja sopii 'pelisäännöistä' nuoren kanssa, niin luulisi kakaroiden tajuavan;)


      • Yorinda
        Yorinda kirjoitti:

        Normaalia ja suorastaan suotavaa. Sitäpaitsi, kuulostaa ihan järkevältä 16-vuotiaalta, kun tiedostaa kuitenkin vaarat ym ja haluaa pitää jonkinmoisen itsekontrollin!
        Suotavaa siis siinä mielessä, että kun kokeilee nuorena, oppii alkoholin vaikutuksista itseen, osaa myöhemmin käyttäytyä esim baarissa ja muissa julkisissa paikoissa missä alkoholia tarjoillaan. Ei sitten tule mitään noloja ylilyöntejä!
        Enkä nyt tarkoita että kaikki alaikäset vaan vetämään perseet -en todellakaan! Mutta vanhemmatkin voisivat hiukkasen ajatella: monesti juuri se kielletty viehättää.. ja viinaksiahan saa kun vaan osaa hakea oikeasta paikasta /oikealta henkilöltä. Turvallisinta melkein jos omat vanhemmat ostaa ne pari siideriä, ja kaikista ihanteellisinta tietysti jos ne saisi juoda kotona, 'turvassa'!
        Omassa perheessä aina tarjottu lapsille maistiaisia esim ruokapöydässä viinistä -tuli silloin todettua että pahaa on:). Eikä meistä lapsista ole alkoholisteja tullut, vaan ihan normaaleja aikuisia, jotka käyttävät alkoholia kohtuudella ja järjen kanssa:)
        Vanhempien pitäisi ottaa järki käteen ja unohtaa liika suojelu. Se kun taitaa olla melkoisen mahdotonta loppujen lopuksi kuitenkin. Jos määrittelee rajat ja sopii 'pelisäännöistä' nuoren kanssa, niin luulisi kakaroiden tajuavan;)

        ..piti sanoa, että jos vanhempasi eivät vaan tajua;), niin voisi olla tosiaan ihan avartavaa heillekin lukea tämä viestiketju..


      • kieltely
        Yorinda kirjoitti:

        Normaalia ja suorastaan suotavaa. Sitäpaitsi, kuulostaa ihan järkevältä 16-vuotiaalta, kun tiedostaa kuitenkin vaarat ym ja haluaa pitää jonkinmoisen itsekontrollin!
        Suotavaa siis siinä mielessä, että kun kokeilee nuorena, oppii alkoholin vaikutuksista itseen, osaa myöhemmin käyttäytyä esim baarissa ja muissa julkisissa paikoissa missä alkoholia tarjoillaan. Ei sitten tule mitään noloja ylilyöntejä!
        Enkä nyt tarkoita että kaikki alaikäset vaan vetämään perseet -en todellakaan! Mutta vanhemmatkin voisivat hiukkasen ajatella: monesti juuri se kielletty viehättää.. ja viinaksiahan saa kun vaan osaa hakea oikeasta paikasta /oikealta henkilöltä. Turvallisinta melkein jos omat vanhemmat ostaa ne pari siideriä, ja kaikista ihanteellisinta tietysti jos ne saisi juoda kotona, 'turvassa'!
        Omassa perheessä aina tarjottu lapsille maistiaisia esim ruokapöydässä viinistä -tuli silloin todettua että pahaa on:). Eikä meistä lapsista ole alkoholisteja tullut, vaan ihan normaaleja aikuisia, jotka käyttävät alkoholia kohtuudella ja järjen kanssa:)
        Vanhempien pitäisi ottaa järki käteen ja unohtaa liika suojelu. Se kun taitaa olla melkoisen mahdotonta loppujen lopuksi kuitenkin. Jos määrittelee rajat ja sopii 'pelisäännöistä' nuoren kanssa, niin luulisi kakaroiden tajuavan;)

        Meillä oli ehdottoman kielteinen suhtautuminen alkoholiin ym. ekat kokeiluni tein 20-vuotiaana kun en enää asunut kotona ja kadun niitäkin.


      • äippä
        kieltely kirjoitti:

        Meillä oli ehdottoman kielteinen suhtautuminen alkoholiin ym. ekat kokeiluni tein 20-vuotiaana kun en enää asunut kotona ja kadun niitäkin.

        perjantaina saunan jälkeen saa 11-vuotias tyttö kaksi sidukkaa ja 13-vuotias poika 4 karhua. Joisivat kuitenkin jossain muualla. Kyllä meistä jo tuon ikäiset saavat hieman alkoholia maistaa.


      • Huhhuttelija
        äippä kirjoitti:

        perjantaina saunan jälkeen saa 11-vuotias tyttö kaksi sidukkaa ja 13-vuotias poika 4 karhua. Joisivat kuitenkin jossain muualla. Kyllä meistä jo tuon ikäiset saavat hieman alkoholia maistaa.

        Kahden lapsen äitinä kauhistun.En ikinä tule antamaan kahta siideriä 11-vuotiaalle.Eikä tule 11-vuotiaani sitä juomaan muuallakaan!Enkä todellakaan ole mikään tiukkapipo mutta että KAKSI pulloa siideriä 11-vuotiaalle perjantaisin!Joopa joo...


      • sidukka
        äippä kirjoitti:

        perjantaina saunan jälkeen saa 11-vuotias tyttö kaksi sidukkaa ja 13-vuotias poika 4 karhua. Joisivat kuitenkin jossain muualla. Kyllä meistä jo tuon ikäiset saavat hieman alkoholia maistaa.

        sinä oletkin niitä äitejä jotka ovat kokoajan pienessä ja nyt aiot tehdä lapsistasikin samanlaisia.


      • itsellä..
        Huhhuttelija kirjoitti:

        Kahden lapsen äitinä kauhistun.En ikinä tule antamaan kahta siideriä 11-vuotiaalle.Eikä tule 11-vuotiaani sitä juomaan muuallakaan!Enkä todellakaan ole mikään tiukkapipo mutta että KAKSI pulloa siideriä 11-vuotiaalle perjantaisin!Joopa joo...

        on vanhimmat pojat 14 ja 13 vuotiaita,eikä tulisi mieleenkään ostaa heille omia pulloja viikonlopuksi...eivät ole ikinä pyytäneetkään.
        Heillä onneksi muut mielenkiinnon kohteet.Muttei heidän kaveripiirissään juo kyllä muutkaan!
        Joten kaipa seura sit tekee kaltaisekseen?!
        Mitä pidempään lapset saa pidettyä erossa tupakasta,tai alkoholista...sen parempi!
        Itse en tupakoi,enkä lasten kotona ollessa nauti ees siideriä!


      • ja ensi vuonnako...
        äippä kirjoitti:

        perjantaina saunan jälkeen saa 11-vuotias tyttö kaksi sidukkaa ja 13-vuotias poika 4 karhua. Joisivat kuitenkin jossain muualla. Kyllä meistä jo tuon ikäiset saavat hieman alkoholia maistaa.

        tyttäresi onkin niin vanha että voi siirtyä vanhempien kanssa nauttimaan "kirkkaita"..ja pojalle menee sitten varmaan se 12-pack kaljaa?
        Niinkö?
        Toivottavasti heräätte jo.Lain mukaan kun on rikos tarjota alaikäiselle alkoholia!
        Voiko tuollaista tietämättömyyttä viel olla?


      • oonvittu15vee
        itsellä.. kirjoitti:

        on vanhimmat pojat 14 ja 13 vuotiaita,eikä tulisi mieleenkään ostaa heille omia pulloja viikonlopuksi...eivät ole ikinä pyytäneetkään.
        Heillä onneksi muut mielenkiinnon kohteet.Muttei heidän kaveripiirissään juo kyllä muutkaan!
        Joten kaipa seura sit tekee kaltaisekseen?!
        Mitä pidempään lapset saa pidettyä erossa tupakasta,tai alkoholista...sen parempi!
        Itse en tupakoi,enkä lasten kotona ollessa nauti ees siideriä!

        kukkahattu tädit on vauhdissa taa '~_~'


    • äitee +4

      "Mitä mieltä olette, eikö se nyt ole ihan ok että nuori aikuinen kavereitten kanssa voi pitää hauskaa vetämättä överiks? Harjotella vähän sivistynyttä ja kohtuullisuuden rajoissa pysyvää juomista?"

      Kyllä nuori saa harjoitella alkoholin nauttimista kavereiden kanssa ja pitää hauskaa heti kun on saavuttanut lain salliman 18-vuoden iän. Silloin kun aloittaa harjoittelun niin ei ole kellään nokan kopauttamista asiaan..

    • Puavo!

      Minä en kyllä ymmärrä, miksi nuorilla on kiire juomaan. Ja epäilen vahvasti, että kukaan pystyisi mitään järkevää selitystä antamaan. Ja ei, hauskanpito ei ole mikään syy. Pitäisi ajatella järkevästi.

      • Joskus nuori ollut

        Nuorilla on ihan samat syyt kuin yli 18-vuotiaillakin. Välillä pitää olla hauskaa. Ei aina tarvitse ajatella niin järkevästi ja ei se alkoholi sen epäterveellisempää ole 16-vuotiaalle kuin 18-vuotiaalle.


      • Puavo!
        Joskus nuori ollut kirjoitti:

        Nuorilla on ihan samat syyt kuin yli 18-vuotiaillakin. Välillä pitää olla hauskaa. Ei aina tarvitse ajatella niin järkevästi ja ei se alkoholi sen epäterveellisempää ole 16-vuotiaalle kuin 18-vuotiaalle.

        No kyllä minusta ainakin järki kannattaa aina olla mukana...


      • . . .
        Joskus nuori ollut kirjoitti:

        Nuorilla on ihan samat syyt kuin yli 18-vuotiaillakin. Välillä pitää olla hauskaa. Ei aina tarvitse ajatella niin järkevästi ja ei se alkoholi sen epäterveellisempää ole 16-vuotiaalle kuin 18-vuotiaalle.

        Jos ei alko ole 16-vuotiaalle sen haitallisempaa kuin 18-vuotiaallekaan, ei kai se sit 14-v:lle olis vaarallisempaa kuin 16-v:lle, ja sit taas 12-v:lle vaarallisempaa kuin 14-v:lle jne...???
        Eiköhän toi 18 vuoden ikäraja tule jostain ihan muualta kuin siitä, että 18-vuotiaalle alkoholi ei enää olis haitallista.

        Ja mun mielestä on ihan oikein kieltää alaikäisiä juomasta. "Edes" paria siideriä. Ehtii sitä sit lopun ikäänsä kokeilla jos huvittaa. Vaikka ihailen kyllä 16-vuotiaan asennetta muuten, ettei halua vetää kunnon kännejä. En vaan ymmärrä, mikä ihmeen juttu niissä siidereissä viehättää.

        Meillä oli aikanaan kotona tiukka linja, vanhemmat ei käytä ollenkaan itse ja mun mielestä se on todella järkevä (ei ainoa toimiva) vaihtoehto. Itselläni "kokeilut" on jääneet siihen ruuan kanssa juotavaan viinilasiin (vain jos erityinen juhla) tai tosi harvoin voin maistaa siideriäkin.

        Kun vähän vielä aikuistuu niin ehkä sitte ymmärtää, ettei se siiderikään niin erityisen hieno juttu ole, voi hauskaa pitää ilmankin.


      • miekaivaan
        . . . kirjoitti:

        Jos ei alko ole 16-vuotiaalle sen haitallisempaa kuin 18-vuotiaallekaan, ei kai se sit 14-v:lle olis vaarallisempaa kuin 16-v:lle, ja sit taas 12-v:lle vaarallisempaa kuin 14-v:lle jne...???
        Eiköhän toi 18 vuoden ikäraja tule jostain ihan muualta kuin siitä, että 18-vuotiaalle alkoholi ei enää olis haitallista.

        Ja mun mielestä on ihan oikein kieltää alaikäisiä juomasta. "Edes" paria siideriä. Ehtii sitä sit lopun ikäänsä kokeilla jos huvittaa. Vaikka ihailen kyllä 16-vuotiaan asennetta muuten, ettei halua vetää kunnon kännejä. En vaan ymmärrä, mikä ihmeen juttu niissä siidereissä viehättää.

        Meillä oli aikanaan kotona tiukka linja, vanhemmat ei käytä ollenkaan itse ja mun mielestä se on todella järkevä (ei ainoa toimiva) vaihtoehto. Itselläni "kokeilut" on jääneet siihen ruuan kanssa juotavaan viinilasiin (vain jos erityinen juhla) tai tosi harvoin voin maistaa siideriäkin.

        Kun vähän vielä aikuistuu niin ehkä sitte ymmärtää, ettei se siiderikään niin erityisen hieno juttu ole, voi hauskaa pitää ilmankin.

        niin just, oot alaikäänen. älä koita!


      • lukekaapa
        Joskus nuori ollut kirjoitti:

        Nuorilla on ihan samat syyt kuin yli 18-vuotiaillakin. Välillä pitää olla hauskaa. Ei aina tarvitse ajatella niin järkevästi ja ei se alkoholi sen epäterveellisempää ole 16-vuotiaalle kuin 18-vuotiaalle.

        niitä faktoja kirjoista!
        Eikä alkoholi ole ikinä terveellistä...
        Hauskaa voi pitää ilman alkoholiakin!
        Etkä voi verrata 16 vuotiasta yli 18vuotiaaseen,toinen kun on lapsi!


      • Aikuinen jo
        lukekaapa kirjoitti:

        niitä faktoja kirjoista!
        Eikä alkoholi ole ikinä terveellistä...
        Hauskaa voi pitää ilman alkoholiakin!
        Etkä voi verrata 16 vuotiasta yli 18vuotiaaseen,toinen kun on lapsi!

        Psykologienkin mukaan ihminen saavuttaa henkisen kypsyytensä 16-vuotiaana. Itse ajattelin kaikki asiat 16-vuotiaana täsmälleen samalla tavalla kuin 18-vuotiaanakin, ja nytkin. Enkä ollut tippaakaan lapsellinen (vai olenko sitä nyt 23-vuotiaana). Lisäksi ainakin tytöt ovat fyysisesti täysin kehittyneitä 16-vuotiaana. Lapsuus loppuu pikkuhiljaa eikä sinä päivänä kuin saavuttaa täysi-ikäisyyden. Virallisen määritelmän mukaan lapsi on alle 12-vuotias ja sitten alkaa murrosikä, joka loppuu siinä kuudentoista vuoden tienoilla.

        Itse olen juonut jonkun verran 15-vuotiaasta asti eikä kaduta tippaakaan, päinvastoin. Baariin en kyllä päässyt, mutta oli sitä hauskaa muuallakin. Juomatapani eivät ole yhtään muuttuneet täysi-ikäisyyden myötä. Mitähän fyysisiä vaurioita minulla on nyt muka sitten, kun join reilusti alaikäisenä. Monet tutuistani ovat vetäneet ensikännit joskus 9-13 -vuotiaina ja nyt ovat normaaleja tasapainoisia aikuisia.


      • Virhe
        Aikuinen jo kirjoitti:

        Psykologienkin mukaan ihminen saavuttaa henkisen kypsyytensä 16-vuotiaana. Itse ajattelin kaikki asiat 16-vuotiaana täsmälleen samalla tavalla kuin 18-vuotiaanakin, ja nytkin. Enkä ollut tippaakaan lapsellinen (vai olenko sitä nyt 23-vuotiaana). Lisäksi ainakin tytöt ovat fyysisesti täysin kehittyneitä 16-vuotiaana. Lapsuus loppuu pikkuhiljaa eikä sinä päivänä kuin saavuttaa täysi-ikäisyyden. Virallisen määritelmän mukaan lapsi on alle 12-vuotias ja sitten alkaa murrosikä, joka loppuu siinä kuudentoista vuoden tienoilla.

        Itse olen juonut jonkun verran 15-vuotiaasta asti eikä kaduta tippaakaan, päinvastoin. Baariin en kyllä päässyt, mutta oli sitä hauskaa muuallakin. Juomatapani eivät ole yhtään muuttuneet täysi-ikäisyyden myötä. Mitähän fyysisiä vaurioita minulla on nyt muka sitten, kun join reilusti alaikäisenä. Monet tutuistani ovat vetäneet ensikännit joskus 9-13 -vuotiaina ja nyt ovat normaaleja tasapainoisia aikuisia.

        Virhe, se kypsyys tulee nimenomaan psykologien mukaan 25 vuotiaana. Tosin pitää olla hullu kuunellakseen psykologeja...mutta ihan noin niinku anatomiankin kannalta aivojen kehitys lakkaa noin 25 vuotiaana, siitä eteen päin se onki vaan alamäkeä.


    • shamrock

      Suomen lain mukaan 16-vuotias on alaikäinen eikä alkoholin juominen, edes kohtuullinen, ole sallittua. Totta kai on ok, että nuori aikuinen kohtuullisesti juokin mutta nuori aikuinen on kuitenkin täysi-ikäinen, siis vähintään 18.
      Äitisi on täysin oikeassa. Kyllä niihin baareihin ja terasseille ehtii hyvin laillisestikin.
      Eiköhän niitä vuosia jolloin juominen on sallittua ole kuitenkin enemmän kuin niitä, jolloin se ei ole

      • ...........

        Se siinä just onkin että kyllähän niitä vuosia yleensä enemmän on, joina saa juoda, MUTTA ENTÄ JOS EI OLE? Entä jos mä kuolen huomenna? Eiks elämä pitäis elää täysillä, kokea ja kokeilla, elää, olla, tuntea, itkeä, nauraa, oksentaa, matkustaa. Niin että jos saisin tietää, että kuolen huomenna, mua ei kaduttais.

        Koska kuolinvuoteella ketään ei kaduta se, mitä on tullut tehtyä, vaan se tekemättä jäänyt.


      • oikeasti
        ........... kirjoitti:

        Se siinä just onkin että kyllähän niitä vuosia yleensä enemmän on, joina saa juoda, MUTTA ENTÄ JOS EI OLE? Entä jos mä kuolen huomenna? Eiks elämä pitäis elää täysillä, kokea ja kokeilla, elää, olla, tuntea, itkeä, nauraa, oksentaa, matkustaa. Niin että jos saisin tietää, että kuolen huomenna, mua ei kaduttais.

        Koska kuolinvuoteella ketään ei kaduta se, mitä on tullut tehtyä, vaan se tekemättä jäänyt.

        tuollaista mieti?
        Itse jo 40v,ja lähempänä loppua kuin alkua..mutt en mie kyll ikinä ees ajattele tuollaista...Ei kaikkea tarvitse kokeakaan...ja jos et ole tuohon ikään viel ehtinyt noita luettelemiasi asioita;oksentanut?,itkenyt?,nauranut?ym. tunteita kokenut...Niin todellakin et ole ees elänyt..sinua ei ole olemassakaan.Väittäisin että kaiken tuon em. lapsi kokee ensimmäisen ikävuoden aikana.
        Mutt onko se onni ja autuus ryypätä ja potea seuraavana päivänä krapulaa?


      • koska en ole kokenut!
        oikeasti kirjoitti:

        tuollaista mieti?
        Itse jo 40v,ja lähempänä loppua kuin alkua..mutt en mie kyll ikinä ees ajattele tuollaista...Ei kaikkea tarvitse kokeakaan...ja jos et ole tuohon ikään viel ehtinyt noita luettelemiasi asioita;oksentanut?,itkenyt?,nauranut?ym. tunteita kokenut...Niin todellakin et ole ees elänyt..sinua ei ole olemassakaan.Väittäisin että kaiken tuon em. lapsi kokee ensimmäisen ikävuoden aikana.
        Mutt onko se onni ja autuus ryypätä ja potea seuraavana päivänä krapulaa?

        Ei se ehkä ole onni ja autuus, mutta sitähän minä EN TIEDÄ, koska EN OLE KOKENUT! ei voi tietää ennen kuin on kokeillut! ja kaikkeahan pitää kokeilla. tai no ei ihan, mutta melkeen.


      • jo 49-vuotias
        koska en ole kokenut! kirjoitti:

        Ei se ehkä ole onni ja autuus, mutta sitähän minä EN TIEDÄ, koska EN OLE KOKENUT! ei voi tietää ennen kuin on kokeillut! ja kaikkeahan pitää kokeilla. tai no ei ihan, mutta melkeen.

        enkä vieläkään ole kokenut krapulaa.Olenko jäänyt jostain pahasti paitsi?


    • Mother for 1

      No, ravintoita velvottaa Suomen laki, joka sanoo ettei alle 18-vuotiailla ole sinne asiaa. KUn ravintola jää kiini ala-ikäiselle tarjoilusta menettää ravintola ehkä lupansa. Ravintoloitsijana ja äitinä en soisi lapseni väärillä papereilla menevän baariin ottamaan edes sitä yhtä, koska seuraukset ovat valtaisat - ei välttämättä tälle ala-ikäiselle vaan ravitsemusliikkeelle.

      Nuoret on dokaillu kautta aikain, meneet baareihin väärillä papereilla ja jäänyt kiinni. Järkevyyttähän siinäkin jo mitataan, mitä on valmis tekemään vain päästäkseen ravintolaan.
      Kun narahtaa, ei siinä tilanteessa tsekata kuoulutodistusta ja onko tupakoimaton. Laki on mitä on ja 16-vuotias ei ole vielä nuori aikuinen. Nuori aikuinen on 18-vuotias ja siitä ylöspäin.

    • hemuli89

      Minun mielestä ei ole mitenkän väärin,että 16 vuotiaana vähän maistellaan,kuhan ei juuri vedä ihan överiksi.

      Minä sain ihan porukoitteni aikan a"juoda" no en varsinaisesti juoda,mutta maistella. Minusta on juuri se parempi,että eka katsellaan vanhempien silmien alla ns.Valvonnan alla.
      Kuin se että mennään heti ekaa kertaa ulos ryyppäämään vaikka vaan maistelemaenkin menisitte.

      Sinä vaikutat hyvin hyvin viisaalta tytöltä,älä pilaa sitä :). Mutta ota vähän ja kohtuu kaikessa eikös niin...

      • harvinaisen....

        kypsästi asiasi kirjoittanut. Olen itse 57v mies ja taistellut monilla tantereilla murrosikäisten kanssa, säätänyt sääntöjä, lakeja ja asetuksia, pelännyt pahinta mitä ne murkut tekee(ikähaitarilla 13-16v välillä) olen pettynyt välillä, kyrpiintynyt älyttömyksiin, mutta välillä on ollut kausia jolloin olen saanut kokea, miten mukavaa on kun sana pitää ja pätee. Jos puheesi on totta ja siinä hengessä kuljet; ole huoleti, sinusta kasvaa aivan täyspäinen ihminen, jolle menestystä myös toivon.


      • terveysfanaatikot hoitoon
        harvinaisen.... kirjoitti:

        kypsästi asiasi kirjoittanut. Olen itse 57v mies ja taistellut monilla tantereilla murrosikäisten kanssa, säätänyt sääntöjä, lakeja ja asetuksia, pelännyt pahinta mitä ne murkut tekee(ikähaitarilla 13-16v välillä) olen pettynyt välillä, kyrpiintynyt älyttömyksiin, mutta välillä on ollut kausia jolloin olen saanut kokea, miten mukavaa on kun sana pitää ja pätee. Jos puheesi on totta ja siinä hengessä kuljet; ole huoleti, sinusta kasvaa aivan täyspäinen ihminen, jolle menestystä myös toivon.

        ihme vouhotusta!
        olen liki 30-v. nainen ja aloitin alkoholin käytön 15-vuotiaana. joimme silloin tällöin kavereiden kanssa viikonloppuisin ja 16-vuotiaana aloimme vähitellen päästä baareihinkin. oli todella hauskaa aikaa, ja sama meno on jatkunut yhä, toki vauhti on hiukan hiipunut viime vuosina. ei jaksa enää baarit niin kiinnostaa.

        ja mihin tämä kauheus johti? kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin mm. pari ällää. opiskelin yliopistossa ja sittemmin olen suorittanut maisterin tutkinnon. töitä on tullut tehtyä ja elämää elettyä. mielestäni ihan kohtuullisesti olen siis pärjännyt. ei ole juomalla aivosolut lähteneet eikä poliisisetä ole vienyt vankilaan vaikka tuli hiukan gepardia kiskottuakin.

        en jaksa ymmärtää teitä laista ja aivosoluista vouhottajia. milloin sitä asioita kokeillaan ja tehdään typeryyksiä jos ei nuorena? viina on viisasten juoma. viisaaksi pääsee viinan kanssa, kun sitä oppii maltillisesti käyttämään. toisinaan tuli parikymppisenä taivasteltua yliopistossa niitä muutamia opiskelukavereita, jotka olivat siihen asti eläneet mamman helmoissa ja herran nuhteessa. käyttäytyivät yhtä typerästi ottaessaan ensikännejään kuin itse käyttäydyin 15-vuotiaana.

        en sitä paitsi ymmärrä mitä kauheaa on siinä, jos joskus vähän juo liikaa ja mokaa? mitä sitten? krapulastakin selviää, usein voi olla jopa oikein hauska päivä.

        joten baariin vaan! vähän jopa kateeksi käy - tuossa iässä kaikki oli vielä niin jännää ja edessä päin. nauti nuoruudestasi. baarissakin on jännempää kun se on vielä laitonta...


      • Anon124523
        terveysfanaatikot hoitoon kirjoitti:

        ihme vouhotusta!
        olen liki 30-v. nainen ja aloitin alkoholin käytön 15-vuotiaana. joimme silloin tällöin kavereiden kanssa viikonloppuisin ja 16-vuotiaana aloimme vähitellen päästä baareihinkin. oli todella hauskaa aikaa, ja sama meno on jatkunut yhä, toki vauhti on hiukan hiipunut viime vuosina. ei jaksa enää baarit niin kiinnostaa.

        ja mihin tämä kauheus johti? kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin mm. pari ällää. opiskelin yliopistossa ja sittemmin olen suorittanut maisterin tutkinnon. töitä on tullut tehtyä ja elämää elettyä. mielestäni ihan kohtuullisesti olen siis pärjännyt. ei ole juomalla aivosolut lähteneet eikä poliisisetä ole vienyt vankilaan vaikka tuli hiukan gepardia kiskottuakin.

        en jaksa ymmärtää teitä laista ja aivosoluista vouhottajia. milloin sitä asioita kokeillaan ja tehdään typeryyksiä jos ei nuorena? viina on viisasten juoma. viisaaksi pääsee viinan kanssa, kun sitä oppii maltillisesti käyttämään. toisinaan tuli parikymppisenä taivasteltua yliopistossa niitä muutamia opiskelukavereita, jotka olivat siihen asti eläneet mamman helmoissa ja herran nuhteessa. käyttäytyivät yhtä typerästi ottaessaan ensikännejään kuin itse käyttäydyin 15-vuotiaana.

        en sitä paitsi ymmärrä mitä kauheaa on siinä, jos joskus vähän juo liikaa ja mokaa? mitä sitten? krapulastakin selviää, usein voi olla jopa oikein hauska päivä.

        joten baariin vaan! vähän jopa kateeksi käy - tuossa iässä kaikki oli vielä niin jännää ja edessä päin. nauti nuoruudestasi. baarissakin on jännempää kun se on vielä laitonta...

        Muistaakseni Englannissa saa tilata olutta/viiniä ravintolassa ruuan kanssa 16 vuotiaana, tuskin kukaan tuon takia on alkoholimyrkystystä saanut. Italiassa taas myynti-ikä on 15v, miksei Suomessakin voi kohtuudella kokeilla tuon ikäisenä, ei siihen kukaan kuole.


      • Mother for 1
        terveysfanaatikot hoitoon kirjoitti:

        ihme vouhotusta!
        olen liki 30-v. nainen ja aloitin alkoholin käytön 15-vuotiaana. joimme silloin tällöin kavereiden kanssa viikonloppuisin ja 16-vuotiaana aloimme vähitellen päästä baareihinkin. oli todella hauskaa aikaa, ja sama meno on jatkunut yhä, toki vauhti on hiukan hiipunut viime vuosina. ei jaksa enää baarit niin kiinnostaa.

        ja mihin tämä kauheus johti? kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin mm. pari ällää. opiskelin yliopistossa ja sittemmin olen suorittanut maisterin tutkinnon. töitä on tullut tehtyä ja elämää elettyä. mielestäni ihan kohtuullisesti olen siis pärjännyt. ei ole juomalla aivosolut lähteneet eikä poliisisetä ole vienyt vankilaan vaikka tuli hiukan gepardia kiskottuakin.

        en jaksa ymmärtää teitä laista ja aivosoluista vouhottajia. milloin sitä asioita kokeillaan ja tehdään typeryyksiä jos ei nuorena? viina on viisasten juoma. viisaaksi pääsee viinan kanssa, kun sitä oppii maltillisesti käyttämään. toisinaan tuli parikymppisenä taivasteltua yliopistossa niitä muutamia opiskelukavereita, jotka olivat siihen asti eläneet mamman helmoissa ja herran nuhteessa. käyttäytyivät yhtä typerästi ottaessaan ensikännejään kuin itse käyttäydyin 15-vuotiaana.

        en sitä paitsi ymmärrä mitä kauheaa on siinä, jos joskus vähän juo liikaa ja mokaa? mitä sitten? krapulastakin selviää, usein voi olla jopa oikein hauska päivä.

        joten baariin vaan! vähän jopa kateeksi käy - tuossa iässä kaikki oli vielä niin jännää ja edessä päin. nauti nuoruudestasi. baarissakin on jännempää kun se on vielä laitonta...

        Muuten tyttö maistelkoon, mutta kuten sanottu: r a v i n t o l o i t s i j a m a k s a a o m a s t a t o i m e e n t u l o s t a alaikäiselle tarjoilun, jos siis narahtaa. Sitä mä yritin sanoa, että kannattaa kelata tätäkin aspektia. Laki on mitä laki on vaikka mitä sanottaisiin. himabileissä, kotona tai metsäsässä juomiset on asia erikseen. Varsinkin, kun käyttäjänä on varsin fiksun tuntuinen nuorinainen. Toisaalta, eipä tyttö sanonutkaan missä juo...kenties ei baarissa ollenkaan.


    • Mamma90

      Voin vakuuttaa että sinulla on oikeus tuon ikäisenä jo päättää siitä kuinka rentoudut. ja tunnut olevan oikein fiksu nuori nainen kaikenlisäksi..

      Kerro äidillesi että asia on niin että et ole enää hänen pieni tyttönsä vaan kohta aikuinen nainen.

    • miisa

      ..miksi monet nuoret puolustelevat tekemisiään sillä, että on muka "ikäistään kypsempi", oli sitten kyse juomisesta taikka vanhemman miehen kanssa seurustelusta. Tokihan sitä tuntuu juuri tuossa 15-17 vuotiaana siltä että minä olen aikuinen ja tiedän asioista ja elämästä paljon enemmän kuin muut ikäiseni, mutta kuinkahan se vain loppujen lopuksi onkaan? Olisi mielenkiintoista tietää, millä perustein nämä nuoret pitävät itseään kypsänä, mikä heissä tai heidän elämässään tekee heistä niin kovin erikoislaatuisen verrattuna muihin samanikäisiin?

      Itsestäni alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että todellisuudessa paras lapsellisuuden osoitus on juuri tuon henkisen kypsyytensä vakuuttelu.

      • .....

        Ainakin minä sanoisin itseäni ikäisiäni kypsemmäksi. Perusteluja: joka toinen sanani ei ole v-alkuinen. En valita, että koulu on perseestä ja vittu ku en haluis olla koulussa jne. Tajuan, että koulutus on etuoikeus. Muutenkin musta tuntuu, että monet jutut, joita monet pitää itsestäänselvyyksinä ja kauheen tärkeinä, ei oo mulle sellaisia. Esimerkiks että pitää saada joka vuos uus kännykkä et on hienompi ku kavereilla, ja vaatteita ei voi ostaa kirppareilta ku se on niinku noloo voi apua mitä muut ajattelis. Musta tuntuu et mun elämä on kyllä ollu paljon ns. kovempaa ja vaikeampaa kuin monen kaverin, ja että se on kasvattanut mua. Mulla on kunnianhimoa ja palan halusta päästä opiskelemaan, töihin jne. En vain sen takia et sit voi niinku mennä nii myöhää nukkuu ku haluu, jes. Pidän itsestäni huolta, en vedä perseitä, en ole nirso tai riippuvainen roskaruuasta (esim. yhdelle kaverilleni tehdään edelleen, hänen ollessaan 17, jouluaterialle nakkeja ja ranskiksia kun hän ei suostu syömään mitään).
        Mielestäni tosi iso osoitus kypsyydestä on sopeutumiskyky ja tilannetaju. Vaikka ruoka ei olis hyvää, on kohteliasta syödä sitä eikä syljeskellä takas lautaselle. Jos aikuisseurassa joku sekoo sanoissaan tai vaikka pierasee tai jotain muuta tosi "huvittavaa", ei tarvii revetä nauruun.
        Kypsää on kans se, ettei valita. Monilla on asiat huonommin kuin meillä.


      • mutta...
        ..... kirjoitti:

        Ainakin minä sanoisin itseäni ikäisiäni kypsemmäksi. Perusteluja: joka toinen sanani ei ole v-alkuinen. En valita, että koulu on perseestä ja vittu ku en haluis olla koulussa jne. Tajuan, että koulutus on etuoikeus. Muutenkin musta tuntuu, että monet jutut, joita monet pitää itsestäänselvyyksinä ja kauheen tärkeinä, ei oo mulle sellaisia. Esimerkiks että pitää saada joka vuos uus kännykkä et on hienompi ku kavereilla, ja vaatteita ei voi ostaa kirppareilta ku se on niinku noloo voi apua mitä muut ajattelis. Musta tuntuu et mun elämä on kyllä ollu paljon ns. kovempaa ja vaikeampaa kuin monen kaverin, ja että se on kasvattanut mua. Mulla on kunnianhimoa ja palan halusta päästä opiskelemaan, töihin jne. En vain sen takia et sit voi niinku mennä nii myöhää nukkuu ku haluu, jes. Pidän itsestäni huolta, en vedä perseitä, en ole nirso tai riippuvainen roskaruuasta (esim. yhdelle kaverilleni tehdään edelleen, hänen ollessaan 17, jouluaterialle nakkeja ja ranskiksia kun hän ei suostu syömään mitään).
        Mielestäni tosi iso osoitus kypsyydestä on sopeutumiskyky ja tilannetaju. Vaikka ruoka ei olis hyvää, on kohteliasta syödä sitä eikä syljeskellä takas lautaselle. Jos aikuisseurassa joku sekoo sanoissaan tai vaikka pierasee tai jotain muuta tosi "huvittavaa", ei tarvii revetä nauruun.
        Kypsää on kans se, ettei valita. Monilla on asiat huonommin kuin meillä.

        Kuitenkin kerrot ylläolevassa viestissäsi lähinnä lapsen/nuoren mieltä koskettavista asioista. Aikuisten jutuista sinulla ei ole vielä tietoakaan, ja miksi olisi, aikuisuus on yhä kaukana. Koulu, ruoka, vaatteet. Olivatpa mielipiteesi niistä kuinka kehittyneitä tahansa, niin ison ihmisen elämä ei niiden ympärillä pyöri, eikä aikuinen onnittele itseään siitä, että osaa käyttäytyä ruokapöydässä tai ihmisten ilmoilla muutenkaan. Kenelle nyt tulisi sellainen edes mieleen? Mitä vaikeuksiin tulee, niin niitä riittää kaikkien elämässä, myös lasten.


    • kun kirjoittaa

      Tuolla ylälaidassa sanotaan, ettei saa ketään kehotta rikokseen... näin kun viestiä kirjoittaa. joten ei sulle voi tässä muuta sanoa kuin että ÄLÄ JUO, se on laitonta. ÄLÄ mene baariin, se on laitonta - varsinkin jos käytät vääriä henkkareita. Sekin on laitonta. Eli siis rikollista.

    • Esattaja

      Samanlaisia ovat vanhempasi olleet ja niin ovat kaikki muutkin, vaikka kuinka väittävät vastaan.

      Ja alkoholia vähän juovat ovat terveempiä kuin absolutistit. :D

    • tiukkapiponen

      Oot varmasti fiksu tyttö mutta siitä huolimatta alaikänen.
      Kyl kaksi vuotta kerkee odottaa ja sitten ehtii "harjoitella" ihan loppuelämän.
      Mua huvitti tuolla yhen 23v kirjotus että hän oli yhtä kypsä jo 16 ja 18 vuotiaana kun nyt 23 vuotiaana *hymyilee*
      Sitten kun on itse äiti ja huolissaan omista lapsistaan sitten on kypsä. Onhan niitäkin vanhempia jotka ei kypsy vastuuseen koskaan, ollaan nuorten kavereita vaan kun se on niin muodikasta (ja helppoa)

      • Whiskisieppoh

        En tue kaljaa juovia teinipissiksiä.LISSEE WIINOO


      • voicee

        Mä alotin vinkun ottamisen aikaisena n. 20 vuotiaana. Sitä ennen muutama kokeilukerta.
        Vasta 35 tajusin, etten opi ikinä oikeaa tapaa juoda ja päätin lopettaa.
        Mielestäni iällä ei hirveesti oo väliä.
        Toinen retkahtaa vaan helpommin kierteeseen jos ei saa muusta iloa.
        En tietenkään suosittele alkoholin käytön aloittamista nuorena. MuttA USKON, ETTÄ MITÄ VAHVEMMIN SE KOTONA KIELLETÄÄN SITÄ SUUREMPI UHMA SITÄ TULEE KOKEILLA. sAMOIN LIE TUPAKAN KANS.


    • Salakkamestari

      Juo vaan, mutteil liikaa. Ite olen 15v ja juon silloin tällöin kavereiden kanssa ja pärjään hyvin koulussa. Ei siitä erikoista haittaa ole (eillie juuri ota liikaa...).

    • HBR

      Joku mainitsi, että Englannissa saa tilata alkoholijuomia ruuan kanssa ja Kreikassa saa ostaa jo 15-vuotiaana. Se johtuu siitä että Kreikkalaisille nuorille juominen ei ole enään niin jännä juttu, koska se on laillista heille. Jos täällä ikäraja laskettaisiin 16-ikävuoteen, olisi nuoret täysin kujilla.

      Laista: Vaikka alaikäisen juominen on SUOMEN LAIN mukaan kieletty, omaakin järkeä saa käyttää. Jos nuori osaa oikeasti juoda sivistyneesti ja olla aiheuttamatta harmia humalassa, se on ok. Tosin alle 15-vuotiaille, ei pitäisi antaa alkoholijuomia, vaikka olisivatkin henkisesti kehittyneitä jne. EN PERUSTELE.

    • saija

      Voihan hauskaa pitää muutenkin kuin vaan juomisella.. bileissäkin on mukavampaa olla selvinpäin kuin "vähän" juoneena. Minulla on aina kavereiden kanssa ollessa todella hauskaa ILMAN alkoholia. Enkä ole juonut vieläkään tippaakaan alkolia (enkä haluaisikaan.)Kohtullinen juominen ön ok, mutta OLET VIELÄ ALAIKÄINEN! Eikä sinulla ole mitään kiirettä päästä juomaan. Mutta hyvä että ymmärrät riskit!

      • gggggggg

        Ihme vauhkoamista, niin tekin ryyppäsitte kultaisella 60 luvulla.


      • jepulismmmm
        gggggggg kirjoitti:

        Ihme vauhkoamista, niin tekin ryyppäsitte kultaisella 60 luvulla.

        Joo eli se ei ole rikos mennä 16 vuotiaana baariin.. evo

        Se ei ole rikos nauttia alkoholijuomaa alaikäisenä jos on sen itse tuottanut.

        turhaan nysväilet pullo käteen ja menoks mamma saa olla kotona sano että olit leffassa ja menox

        gg


      • jephere
        jepulismmmm kirjoitti:

        Joo eli se ei ole rikos mennä 16 vuotiaana baariin.. evo

        Se ei ole rikos nauttia alkoholijuomaa alaikäisenä jos on sen itse tuottanut.

        turhaan nysväilet pullo käteen ja menoks mamma saa olla kotona sano että olit leffassa ja menox

        gg

        En nää siinä mitään vikaa, jos yli 15-vuotias juo 6-12 olutta kerran reissulla, kerran kukaudessa!!


      • Mamma34.3

        Paha sinun on puhua alkoholista jos et ole sitä edes kokeillut, sinulla ei ole siis minkäänlaista omakohtaista kokemusta asiasta josta saarnaat...?


    • asd12

      tänä vuonna täytät 19 vuotta. onneksi olkoon, toivottavasti pääsit ryypiskelemään jo 18 vuotiaana :P turha sitä on winettää ettei äiti anna, jaa persettä jollekkin lukimolais-pojalle jolla on japanilainen ruosteinen kärry niin se kyllä hakee kaupasta juotavaa.

      • eikäsittäävoi

        Jos oppii nuorena, että sosiaalisiin tilaisuuksiin kuuluu juominen itsestään selvänä, on vaikea oppia tapaamaan ihmisiä ja viihtymään seurassa selvin päin - etenkin ujomman. Aloittaja ehkä kuuluu tähän ryhmään? Vai mikä muu syy olisi?

        Alkoholi on niin monen suosittelema ja itsestäänselvä asia surustelukulttuurissamme, että terveydenhoitajaakin myöten suositellaan, että lapset ja nuoret sitä kokeilisivat, vaikka vanhemmat olisivat toista mieltä. Minusta se on - anteeksi vaan - hieman erikoista. Haetaan esimerkkejä, miten muissa maissa "saa" juoda silloin ja silloin. Mutta saako olla selvin päin?

        Maailma on kuitenkin selvin päin parhain päin. Aloittajan äiti on rohkea nainen.


      • ap.

        Hahaa, vieläkin tää ketju jaksaa näköjään porskuttaa.
        No, täällä nyt olis tää alkuperänen kirjottelija taas, moikka vaan kaikille. Ikää on tosiaan mittarissa nyt se 19 vuotta.

        Mitenkäs mun tapauksessa sitten kävi?

        En koskaan saanut puhuttua juomisesta äitini kanssa. Hän ei sitä hyväksynyt, minä piilottelin ja salailin. Join silloin tällöin ihan niin kuin kaverinikin. Hauskaa oli, hengissä ollaan kaikki, ei joutunut kukaan edes vatsahuuhteluun, heh.

        Valmistuin lukiosta, kirjoitin viis ällää (eipä se alkoholi ilmeisesti ainakaan ihan kaikkia aivosolujani tuhonnut). Syksyllä alkaa toinen opiskeluvuoteni yliopistossa. Yliopistoelämään se alkoholi vasta kuuluukin, välillä bileitä on useampia kertoja viikossa. Siitä on kyllä sanottava, että jos ei lainkaan juo tai ole siihen ennestään tottunut, niin yliopistossa voi olla vaikeaa.

        Nykyään alkoholinkäyttöni vaihtelee aika paljon. Kouluvuoden aikana on välillä paljon bileitä, tenttiviikkojen aikaan menee useita viikkoja ehkä ilman pisaraakaan. Saunassa juon lonkeroa. Kesäisin kierrän parit festarit ja istun terasseilla kavereitten kanssa. En koe alkoholinkäyttöäni ongelmaksi.

        Ihan täyspäinen musta näköjään tuli. Tai ainakin vielä olen. Opiskelen hyvään ja hyvinpalkattuun ammattiin, on elämä järjestyksessä, tällä hetkellä olen kesäduunissa, poikaystävän kanssa on pidetty yhtä pari vuotta... Hyvin menee mut menköön!
        Ja omille lapsilleni en aio olla yhtä ehdoton alkoholinkäytön suhteen kuin oma äitini oli. Se on varma.


    • 12+20

      Mitä helvettiä sitten vuodatat tosissasi Suomi24lla, jos kerran olet ikäistäsi kypsempi?

    • Jos kerran olet ikäistäsi kypsempi, niin kai tajuat ettet saa juoda alkoholia ihan oman terveytesi takia?!

    • fakta-nuori

      RAUHOITTUKAA! Kaikki jotka ovat sanoneet, että pitävät huolta ja ovat varmoja etteivät lapsensa juo/polta/käytä nuuskaa : voin vannoa että noin 90% heistäkin on kokeillut/käyttää jotain edellisistä, vaikka ovat enkelin silmin vakuutelleet etteivät ole. Joten älkää tulko tänne haukkumaan toisten kasvatustapoja ennekuin olette 100% VARMOJA etteivät lapsenne tee laittomuuksia (tarkoittaa siis, että vahditte 24/7 lapsianne, että omat silmänne voivat todistaa ettei lapsenne käytä mitään).

      Terveisin 16 vuotias tyttö, joka ei ryyppää,polta taikka muutakaan rikollista tee (kokeillut, kyllä niinkuin muutkin (KAIKKI) jotka tunnen.)

    • jxcncjdmlcd

      Lapseni on harrastanut seksiä ja juo viinaa päivittäin asun poissa kotoa ja kun soitan hänelle kuulen hänen äänestään että hän on juonut

    • ... The Wise

      Tiiän pari tapausta, jossa tämä henkilö ei juonut yhtään ala-ikäisenä, ei edes maistellut alkoholia. Eikä näin oppinut tuntemaan rajojaan. Koulut meni hyvin, ja elämä sujui.

      Ja lopulta kun hän täytti 18, hän alkoi maistelemaan kaljaa yms. Jäi koukkuun siihen ja vielähin vaan juo ja juo. Nykyään on sitten 23v, asuu vanhempien rahoilla ja kelan tuilla, välillä kysyy rahaa lainaan kavereiltaan.
      Tietenkin ala-ikäisenä juominen on väärin, mutta ei enimmistö ala-ikäisistä tottele tätä lakia. Omia rajoja pitää kokeilla, ja siihen yleensä liittyy alkoholi ja tupakka.

      Ja vaikka kuinka väärin se oisi, niin silti ehkä viisain vaihtoehto olisis vanhempana antaa lapsen juoda sen pari kolme kaljaa pienessä kaveriporukassa (ei missään isoissa bileissä). Jos lapsi ei pysy siinä max kolmessa kaljassa, niin kieltää sen juomisen sitten kokonaan. Ja kyllä ne viisaimmat oppii parista rapula-aamusta ettei se liika juominen kannata.
      Tosin on sitten näitä surkeita tapauksia jotka juo joka perjantai. Nämä jotka ovat saanet luvan juua niin paljo kun vaan kehtaa. Nämä joista vanhemmat ei välitä että sammuvatko kaverin luokse vai tuoko poliisi aamuyöstä kotiin. Näillä on kotona muitahin ongelmia kuin ala-ikäisen lapsen alkoholi-ongelma.

      Tämän voin sanoa omasta kokemuksesta; Ei me tyydytty oottamaan että täytettäsi 18v. Hommattiin juomamme jostain, juotiin, opittiin tuntemaan omat rajamme ja nykyään juodaan tosiaan vain se 2-3 kaljaa jos juodaan.
      Ei kiinnosta enää nykyään mitkään viinat tai muutkaan, koska ei haluta olla umpikännissä iltaa ja olla muistamatta mitään seuraavana aamuna

      • nikke4

        Hei nyt olet ymmärtänyt ihan väärin. Jotkut harvat/useat ihmiset jäävät HELPOSTI koukkuun alkoholiin. Voisipa olla että kyseinen henkilö olisi jäänyt koukkuun nuorenakin


    • YOLO

      YOLO You Only Live Once

    • 15v.

      oon 15, kohta 16 täyttävä tyttö. Mun mielipide on se et on iha ok ottaa vähän omassa kaveriporukassa hillitysti kuitenkin. Itse haluan viettää nuoruutta juuri tällä tavalla. Nytkun jaksaa vielä riekkua

    • turth

      miksi täällä yleisestetään niin saatanasti? koko ketjusta saa sellaisen kuvan että kukaan 16-v ei ole henkisesti kehittynyt tarpeeksi juodakseen alkoholia. eihän se nyt totta ole hitto vieköön :D ihmiset osaa välillä olla niin idiootteja. se on henkilökohtaista milloin on valmis juomaan ja milloin ei. tyhmäkin ymmärtää että raja 18 vuotta alkoholin nauttimisen sallituksi iäksi on vaan pelkästään kukkahattutätien typerä päähänpistos. plus, ette te voi teidän teinienne puolesta asioita päättää. he tekevät mitä haluavat.

    • jorma5

      Itse olen 14 vuotias tänä vuonna 15 ja kyllä minun vanhemmat ovat kertoneet, että itsekkin tämän ikäisinä olivat jo alkoholia maistanut ni miksi nyky nuoret ei saa kokeilla sitä?

    • Anti palaa

      Ap, jep, jatka samaan malliin ja anna näiden vastaajien jauhaa ihan vapaasti. Ne on kaikenlaisia dorkia, jotka ei ole koskaan elaneet.

    • Ettäsillai

      Kyllä tulee. 16-vuotiaan aivot kehittyvät, ja niin kehittyvät 18-vuotiaankin. 16-vuotias vain on henkisesti ja fyysisesti joissakin tapauksissa vielä herkemmässä kehitysvaihessa kuin kahdeksantoista vuotias. 16-vuotiaan arviointikyky ja ymmärtämiskyky ei välttämättä kaikilla vielä ole ylttänyt formaalin ajattelun tasolle, saatika siitä eteenpäin kehittyvälle post-formaalin ajattelun, eli ns. aikuisen ajattelun, tasolle. Joten kyllä se on haitallisempaa sekä aivojen kehityksen kannalta ja siksikin, että 16-vuotias ei osaa samalla lailla arvioida mikä on järkevää, ja 16-vuotias saattaa olla helpommin muiden vietävissä. Alistua jopa seksuaaliseen hyväksikäyttöön hakijan toimesta, jotta saisi viinaa.

      Alle 16-vuotiaat ovat vielä pahemmassa tilanteessa, edes formaalisen ajatteluntasoa ei ole saavutettu, joten ei voida missään määrin luottaa vaikkapa 14-vuotiaan käsittämis- tai arviointikykyyn. Jos aivoja ruokkii alkoholilla liian nuorena, ne oppivat siihen, ja oppivat tarvitsemaan alkoholia. Tästä se alkoholismi syntyy. Jos ei koske liian nuorena viinaan, ei alkoholista ikinä tule ongelmaa vanhempanakaan.

      On totta että ei kahdeksantoista vuotiaskaan ole "aivollisesti" vielä täysin kehittynyt, joten rankka ryyppääminen ei todellakaan ole hyvä juttu silloinkaan. Mutta kahdeksantoista vuotiaan arviointikyky ja huomattavasti parempi.

      Tämä ei tarkoita, että jos sä kerran 16-vuotiaana juot kaksi siideriä, ja tulet hiprakkaan, niin aivot tuhoutuisivat. Mut rehellisesti: kuinka monella se jää siihen yhteen kertaan? Toistuvana ja säännöllisenä, edes niin että kerran kuussa, se on haitallista.

      • Ettäsillai

        Niin ja, jos joku joka ei ole ollenkaan koskenut viinaan liian nuorena, ja sittenaikuisena jää siihen koukkuun, niin kyse ei ole oikeasta riippuvuudesta tai ongelmasta. Henkilöllä tod.näköisesti on paha olla ja hän juo koska on niin paska fiilis. Tämä henkilö voisi koska tahansa lopettaa, jos vain haluaa sitä. Eri asia on, haluaako.

        Jos nuorena on ryypännyt, niin on aina riskinä että alkoholista tulee oikeasti ongelma. Silloin ei välttämättä pysty lopettamaan, vaikka haluaisikin.


    • paatunuelämää

      ''Joit yhden kaljan 17-vuotiaana kuolet siihen heti'' vs ''Juot yhden viina pullon 18-vuotta täytettyäsi nii olet jo täysin valmis siihen eikä varmasti tunnu missään'', voi kyl melkee sanoa, että ku vastaavia juttuja, kuten nämä täällä kuulee nii haluaa vetää
      ittensä köyden jatkoks aika nopeesti... Mihi tää maailma on oikeen menos, eiköhän sitä oo isompia ongelmiaki maailmalla vitun pellet...

    • Anonyymi

      Mihin mun viedään jos olen 16v lapsi jä minulla on riita vamhempien kanssa?

    • Anonyymi

      lärvit umpee ja asiallisempaa keskistelua
      t härkä

    • Anonyymi

      Onko 5,5% alkon määrä liikaa 16-vuotiaalle päivässä?

      • Anonyymi

        Ei oo


    • Anonyymi

      Juu oon ite 15 80 kg 180 cm jne pärjään hyvin koulus ja harrastan urheiluu maju tasolla, ei bileet sillon tällön mitään tee kuha ei lähe aina lapasesta bileis pitää vaa osaa sanoo ei kukalle ja mille e se vapekaa 1 kerta kk mitään tee

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe