Toisin kuin tässä keskustelussa usein virheellisesti luullaan, epileptikon voi aina irtisanoa. Joissakin tapauksissa irtisanotulle joudutaan maksamaan korvauksia oikeuden päätöksellä, mutta tärkeintä tässä on se, että työsuhdetta ei enää tarvitse solmia.
Näin se vain on. Ja tämä on teidän epileptikkojen syytä muistaa, kun seuraavan kerran haette sairaslomaa sairautenne perusteella.
Epileptikon VOI irtisanoa...
27
2501
Vastaukset
Nytkö sen hokasit??
Kuka tahansa voidaan irtisanoa, mutta millä summalla se onnistuu on eri asia.
Lakihan sanoo, ettei sairaslomalla olevaa voi irtisanoa ja se voi tulla työnantajalle kalliksi -puhumattakaan mahdollisista haittavaikutuksista mahdollisissa urakoissa.
Tunnen muutamia yrittäjiä ja heillä on selvät sävelet kaltaisiasi kohtaan eli eivät tarjoa urakoita.- Moment musical
Jos häipyisit muualle tältä foorumilta.
Kiitos ja sorry vaan. - Hugo
Moment musical kirjoitti:
Kiitos ja sorry vaan.Tarkoitit viestisi varmaan tuolle, joka väitti, että epilepsiaa sairastava voidaan aina irtisanoa. Lienee viestisi ei ollut Pärrelle?
- leijonamieli
Hugo kirjoitti:
Tarkoitit viestisi varmaan tuolle, joka väitti, että epilepsiaa sairastava voidaan aina irtisanoa. Lienee viestisi ei ollut Pärrelle?
Viestin otsikko "Yrittäjä" voidaan kai yhdistää tuohon keskustelun avanneeseen nimimerkkiin "!!Yrittäjä!!". Ei tämä tietenkään satavarma päättelyketju ole, mutta aika lähelle kuitenkin.
Moment musical kirjoitti:
Kiitos ja sorry vaan.olla Hugon ja Leijonamielen kanssa samaa mieltä ja uskonkin sinun laittaneen vahingossa vastauksesi minun viestini alle -sellaista sattuu:))
- Moment musical
Hugo kirjoitti:
Tarkoitit viestisi varmaan tuolle, joka väitti, että epilepsiaa sairastava voidaan aina irtisanoa. Lienee viestisi ei ollut Pärrelle?
Pärrelle, se viestini, vaan tuolle "yrittäjälle", joka kävi täällä hehkuttamassa, että epileptikon voi irtisanoa.
- Hugo
Perin ikävä tuo luulosi. Ehkä laitat lakipykälän esiin ja oikeustapauksia, joissa sairauden perusteella on voitu irtisanoa. Se olisi hyvää informaatiota.
- mm. Nokiasta
Nokiakin irtisanoi erään toimihenkilönsä laittomasti - Nokia kun oli kyseessä niin tekstarilla - ja maksoi kiltisti korvaukset. Tästä oli television ajankohtaisohjelmassa jokunen vuosi sitten. Irtisanomisen syynä oli sairaspoissaolo.
Isoille taloille tuo oikeudessa juokseminen on rutiinia.
Olette ihan oikeassa, että kalliiksi tulee. Mutta irtisanominen on AINA mahdollista laittomin perustein. - tätä
mm. Nokiasta kirjoitti:
Nokiakin irtisanoi erään toimihenkilönsä laittomasti - Nokia kun oli kyseessä niin tekstarilla - ja maksoi kiltisti korvaukset. Tästä oli television ajankohtaisohjelmassa jokunen vuosi sitten. Irtisanomisen syynä oli sairaspoissaolo.
Olette ihan oikeassa, että kalliiksi tulee. Mutta irtisanominen on AINA mahdollista laittomin perustein.Savon Sanomissa oli jokunen kuukausi sitten artikkeli epilepsialeikkauksista Kys:ssa.
Haastateltavana oli leikkauksen läpikäynyt Nokian työntekijä, joka tyytyväisenä palasi vanhaan työpaikkaansa.
Ainakin itse boikotoin kaikkia yrittäjiä jotka
syrjivät ihmisiä jollain kummalla syyllä, vaikka sairauden vuoksi. - leijonamieli
mm. Nokiasta kirjoitti:
Olette ihan oikeassa, että kalliiksi tulee. Mutta irtisanominen on AINA mahdollista laittomin perustein.Isoilla taloilla on tietty enemmän euroja oikeudessa juoksemiseen. Se tietysti samalla tuo julkisuutta, enimmäkseen huonoa. Ei isot talotkaan varmaan ensimmäiseksi halua irtisanoa porukkaa sairasloman takia. Riippuu tietty sen syystä. Luulen, että harvemmin epileptikoita irtisanotaan kuin alkoholisteja, huumeiden käyttäjiä.
Pienissä taloissa tuo irtisanominen yleensä muutetaan irtisanoutumiseksi. Työkaverit kääntää päätään, nyrpistelee nokkaansa ja puhuu pahaa toisen selän takana. Helpompaa kun ei firman tarvitse maksaa niin paljon siitä, että pääsee sairaasta eroon "savustamalla". - mm. Nokiasta
leijonamieli kirjoitti:
Isoilla taloilla on tietty enemmän euroja oikeudessa juoksemiseen. Se tietysti samalla tuo julkisuutta, enimmäkseen huonoa. Ei isot talotkaan varmaan ensimmäiseksi halua irtisanoa porukkaa sairasloman takia. Riippuu tietty sen syystä. Luulen, että harvemmin epileptikoita irtisanotaan kuin alkoholisteja, huumeiden käyttäjiä.
Pienissä taloissa tuo irtisanominen yleensä muutetaan irtisanoutumiseksi. Työkaverit kääntää päätään, nyrpistelee nokkaansa ja puhuu pahaa toisen selän takana. Helpompaa kun ei firman tarvitse maksaa niin paljon siitä, että pääsee sairaasta eroon "savustamalla".Tuo Nokian tapaus oli sellainen, että sairaslomasta ei oltu toimitettu työnantajalle todistusta ja siksi työsuhde purettiin laillisin perustein. Työntekijä omasta mielestään oli toimittanut todistuksen, mutta virheitä sattuu ja todistuksia putoaa mappi ö:hön. >:) Se on vain voi voi työntekijälle!
- leijonamieli
tätä kirjoitti:
Savon Sanomissa oli jokunen kuukausi sitten artikkeli epilepsialeikkauksista Kys:ssa.
Haastateltavana oli leikkauksen läpikäynyt Nokian työntekijä, joka tyytyväisenä palasi vanhaan työpaikkaansa.
Ainakin itse boikotoin kaikkia yrittäjiä jotka
syrjivät ihmisiä jollain kummalla syyllä, vaikka sairauden vuoksi.Tommonen juttu sitten kertoo ainakin sen, ettei Nokia
harrasta mitään epileptikko-boikottia :)
T.Leijonamieli
- yksityisyrittäjä
onneksi en ole sinun työpaikalla töissä.voisit olla työpaikkakiusaaja.se voisi ajaa minut toisiin hommiin.
olen sairastanut epilepsiaa 26v.yksityisyrittäjänä olen ollut mieheni kanssa 22v.
matkan varrella on ollut välillä vaikeita aikoja.onneksi kukaan ei ole ollut niskaan puhaltamassa jos työn teko ei ole ollut 100%.mieheni on ollut suurena apuna ja tukijana rinnallani.hän on ns.terve.vaan fyysinen työ on tehnyt hänellekin vaivoja jotka on vaatineet lääkärissä käyntejä.
liekkö nykyään ketään jolla ei olisi mitään vaivoja.jos ei "vakavia"sairauksia niin oireita kuitenkin.
miten tämä !!yrittäjä!! suhtautuu diabeetikoihin,hekin voivat saada pahimmillaan kouristuksen omaisia kohtauksia.entäs sydänsairas jolla on nitrot taskussa.mites ihminen jolla on korkea verenpaine.entäs ihmiset joilla on selkävaivoja,ettei tule ilman kipupumppua toimeen,osteoporoosia sairastavat jotka ajanoloon "irtisanotaan"ainaisten sairaslomien vuoksi.
maailma on kovaa.ja tällaiset työnantajat kuin sinä olet saatte sen tuntumaan epäreilulta.
sinä tuskin tulet "paranemaan" ihmisenä.
onneksi on muitakin työnantajia kuin sinä. - kxtaavi
Epileptikko (riippuu tapauksesta) mahdollisesti haluaakin työstä työeläkkeelle kuten minä, on turha työskennellä ns. terveiden joukossa samaa tahtia jos jossain vaiheessa ikää sairaus ei anna mahdollisuuksia täyteen työtehoon, koska varsinkin vaikea epilepsia ja sairaus yleensäkin pysyy paremmin kurissa rauhallisella ja stressaamattomalla elämänmenolla kuin työtä tehden ja rasittaen. Rupesi heti sujumaan satunnaiset työjaksot sekä kotityöt, elikkä tietysti eläkeratkaisulla on tervehdyttävä vaikutus niin kuin se on tarkoitettukin.
Kaikilla eläke ei ole riittävä ;)"JOJ SINÄ "YRITTÄJÄ", OLET VAIN YRITTÄJÄ NIIN OTA HUOMIOON MYÖS MAHDOLLISUUS PALKATA NS, TOISENLAISIA, EI TERVEENÄ OLEMINEN OLE ITSESTÄÄN SELVYYS.- Moment musical
kirjoitin hätäpäissäni viestini Pärren viestin alle.Olin niin suutuksissani, ettei tullut ajateltua.Niin, "yrittäjä."Mikäli olet oikea yrittäjä, etkä feikki, taitaa sinun firmassasi olla ihmisillä aika tukalaa.Onko johtajuus hallussasi???
- vai niin
tässä joku vuosi sitten olin epin takia,potkittavien listoilla,mutta työnantaja katsoi sen tulevan niin kalliiksi että sain pitää työpaikkani,olisi joutunut uudelleen kouluttamaan minut,se siitä irtisanomisista
- Ei pumpulissa kasvanut
Työnantaja VOI purkaa työsuhteen ilman syytä. Tämän jälkeen irtisanottu työntekijä EI OLE enää työsuhteessa. Se on siis loppunut eikä häntä siksi enää tarvitse kouluttaa. Korvauksia joutunee maksamaan, mutta kukaan ei voi pakottaa solmimaan uutta työsopimusta. Näin se on! >:)
- -matias-
että jos epiä ei edes olisi koskaan palkattu olisi tältäkin porulta ja molempien osapuolien mielipahalta vältytty.näin ajattelee henkilöstön parasta ajatteleva päällikkö.
- kxtaavi
Jos minä epi yrittäjä itsekin olisin firmastamme lähtenyt kävelemään heti kun tuo toisille työnantajille PELÄTTY HU.HUU.. epi aikanaan vaikeana tuli, niin firmani olisikin mennyt nurin, taistelin aikani enkä päivääkään pois työstä kuten ns, terveet (parantelivat krapulaa ja annoin heille kenkää viimein kun touhu ei vaan loppunut!) mutta nyt jatkaa jälkipolvi ja itse eläkkeellä, vain satunnaisauttajana käyn. Sanon suoraan että toisten suhtautuminen epiin on kivikaudelta kuten foorumissa jossa jotkut ei ehdottomasti palkkaisi epi sairaita, saavat kuvan et tääl ollaa niiiiiin kipeit ku tää on paikka mis keskustellaa asiasta mitä epi tuo tullessaan ja sisältää oireita ym. Eihän mekään esim kylillä pureta asiaa, et tere mä oon kipeee ;) pärre, sul on tosi hyvät linkit! saman ikäluokka sama huumori ;)) jeee.
http://kotisivu.mtv3.fi/neagroup/historia.html
Onneksi erittäin moni työnantaja on sen verran VIISAS, että ymmärtää meitä syytömiä epileptikoita.
Suurin osa meistä on ihan yhtä hyviä työntekijöitä, kuin ns. terveet -jopa parempia ja ahkerimpia olemme.
Meille ei tule viikon ryyppyputkia, emmekä ole krapulassa työpaikalla vaarantamassa näiden "terveiden" terveyttä.
Laskekaapa siitä, että ennen tapaturmaani (8/2000) olin firman kolmanneksi parhaiten ansaitseva työntekijä, vaikka peruspalkka oli huonommasta päästä.
Töissä ~40 työntekijää ja vain yksi(unitutkimus) poissaolopäivä, joka voidaan laittaa epin piikkiin ja sekin oli pomon suostumuksella, josta sain palkan.kxtaavi kirjoitti:
Jos minä epi yrittäjä itsekin olisin firmastamme lähtenyt kävelemään heti kun tuo toisille työnantajille PELÄTTY HU.HUU.. epi aikanaan vaikeana tuli, niin firmani olisikin mennyt nurin, taistelin aikani enkä päivääkään pois työstä kuten ns, terveet (parantelivat krapulaa ja annoin heille kenkää viimein kun touhu ei vaan loppunut!) mutta nyt jatkaa jälkipolvi ja itse eläkkeellä, vain satunnaisauttajana käyn. Sanon suoraan että toisten suhtautuminen epiin on kivikaudelta kuten foorumissa jossa jotkut ei ehdottomasti palkkaisi epi sairaita, saavat kuvan et tääl ollaa niiiiiin kipeit ku tää on paikka mis keskustellaa asiasta mitä epi tuo tullessaan ja sisältää oireita ym. Eihän mekään esim kylillä pureta asiaa, et tere mä oon kipeee ;) pärre, sul on tosi hyvät linkit! saman ikäluokka sama huumori ;)) jeee.
Pelastit päiväni.
"Dementikkona" en muista nimimerkkiäsi, mutta kiva kuulla "uusiltakin" kirjoittelijoilta kommentteja onnistuneista linkityksistäni -Kiitos.
Aamulla meinas pariin kertaan kone lentää pihalle, kun tein vastinetta tapaturmalautakunnalla ja viedessäni vastineeni sekä muut asiaan kuuluvat dokumentit ko. instanssiin, niin huomasin heiltä täysin puuttuvan tiedot minulle kuuluvien lain suomat oikeudet.
Eipä lupaa hyvää, mutta periksi en anna -perkele.- sauvatar
Pärre kirjoitti:
http://kotisivu.mtv3.fi/neagroup/historia.html
Onneksi erittäin moni työnantaja on sen verran VIISAS, että ymmärtää meitä syytömiä epileptikoita.
Suurin osa meistä on ihan yhtä hyviä työntekijöitä, kuin ns. terveet -jopa parempia ja ahkerimpia olemme.
Meille ei tule viikon ryyppyputkia, emmekä ole krapulassa työpaikalla vaarantamassa näiden "terveiden" terveyttä.
Laskekaapa siitä, että ennen tapaturmaani (8/2000) olin firman kolmanneksi parhaiten ansaitseva työntekijä, vaikka peruspalkka oli huonommasta päästä.
Töissä ~40 työntekijää ja vain yksi(unitutkimus) poissaolopäivä, joka voidaan laittaa epin piikkiin ja sekin oli pomon suostumuksella, josta sain palkan.Itsekkin työyhteisöni parhaimpiin työntekijöihin kuuluvana olin ahkerin ja aina valmiina kaikkeen.
Ei olut turhia krapulapäiviä, tupakkataukoja ym...
Sanavalmiina ja rohkeana aina valmis uusiin haasteisiin, joihin nämä taantuneet ja laiskistuneet " terveet " eivät enään jaksaneet, muuta kuin valittaa päivästä toiseen.
Epi ei ole itse aiheutettu sairaus se voi tulla jokaisen kohdalle milloin vain, ikävä kyllä.
Edelleen sairauden takia ei saa irtisanoa !
Se mitä voidaan tehdä on työtehtävää muuttaa
tai siirtää parityöhön.
- Hugo
Syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu
Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)
Määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa ei saa pelkästään työsopimuksen kestoajan tai työajan pituuden vuoksi soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin muissa työsuhteissa, ellei se ole perusteltua asiallisista syistä.
Työnantajan on muutoinkin kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, ellei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.
Työnantajan on noudatettava 1 momentissa säädettyä syrjintäkieltoa myös ottaessaan työntekijöitä töihin.
Työturvallisuus
Työnantajan on huolehdittava työturvallisuudesta työntekijän suojelemiseksi tapaturmilta ja terveydellisiltä vaaroilta niin kuin työturvallisuuslaissa (738/2002) säädetään
Sairausajan palkka
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (364/1963) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.
Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Maksettuaan työntekijälle sairausajan palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä.
Työntekijän takaisin ottaminen
Työnantajan on tarjottava työtä 7 luvun 3 tai 7 §:ssä säädetyillä perusteilla irtisanomalleen, työvoimatoimistosta edelleen työtä hakevalle entiselle työntekijälleen, jos hän tarvitsee työntekijöitä yhdeksän kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, joita irtisanottu työntekijä oli tehnyt.
Edellä 1 luvun 10 §:n 2 momentista poiketen tämä velvollisuus koskee vastaavasti myös 1 luvun 10 §:ssä tarkoitettua liikkeen luovutuksensaajaa silloin, kun luovuttaja on irtisanonut työntekijän työsopimuksen päättymään ennen luovutushetkeä.
Työnantaja saa irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen vain asiallisesta ja painavasta syystä.
2 §
Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet
Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.
Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena EI voida pitää ainakaan:
1) työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista;- Kenkää tulee...?
Mulle kävi työtapaturma epilepsian takia. Loukkasin itseni kaatuessani ja mut toimitettiin hoitoon ja tutkimuksiin. Jouduin maksamaan kaiken sairaalalaskuista lähtien itse, vaikka kyseessä on työtapaturma. Työnantajan vakuutusyhtiö ilmoitti jo ilmoitusta tehtäessä, ettei se korvaa vahinkoja koska sairaus on ollut tiedossa. Aika näyttää mitä korvataan...nyt olen odottanut jo puoli vuotta... :(
Nyt pelkään, että minulle käy työssäni vielä pahemmin enkä saa korvauksia... :( Kenkää tulee...? kirjoitti:
Mulle kävi työtapaturma epilepsian takia. Loukkasin itseni kaatuessani ja mut toimitettiin hoitoon ja tutkimuksiin. Jouduin maksamaan kaiken sairaalalaskuista lähtien itse, vaikka kyseessä on työtapaturma. Työnantajan vakuutusyhtiö ilmoitti jo ilmoitusta tehtäessä, ettei se korvaa vahinkoja koska sairaus on ollut tiedossa. Aika näyttää mitä korvataan...nyt olen odottanut jo puoli vuotta... :(
Nyt pelkään, että minulle käy työssäni vielä pahemmin enkä saa korvauksia... :(viestiketjun tapaturma-asiasta -lue sieltä jos muitakin vastaajia löytyy.
- kuiskaja
Ja pastan lait minä voin vetää oikeuden tuli voitto tai häviö kaikilla on mahdollisuus käydä omien kykyjen puolesta vaikka 3 päivää viikko jos ei pysty täyttä tekee niin edes 3 mistä pitää.
- just123456
Ja kaikki yrittäjät ja niitten johtajat munista kiinni ja hirteen oli mikä sairaus tahansa mutta nehän on ihmisiä ajatelkaa itse omalle kohdalle helpon vaan räkyttää täällä. Oon niin täynä tästä sopasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269