Runko poikki!

Saetkae

Tässä hetki sitten soitti liikennöitsiä ja itki että kuorkki menee minne sattuu. Kun hän haki vikaa olikin kuskinpuoleinen runkopalkki ja apurunko kokonaan poikki! Ainoastaan akkukotelo piti autoa kasassa sillä puolella. No eihän siinä mitään, Esabin ihmeliimaa avattuun rakoon ja salmiakkipala alapuolelle ja taas mennään...

Se ei ollut ensimmäinen eikä toinen hitsaus mitä sille rungolle oli tehty! Hitsausjälkiä löytyi peräti 4 kappaletta ennestään. Kaksi kummallakin puolella. Kaikki saumat samalla metrillä hytin ja lavan välissä.

Vähän mietin että kuinka usein näitä katkeamisia oikein sattuu? Onko ne autokohtaisia vai kuskikohtaisia? Olen ymmärtänyt että vanhat (ennen -98) soraSisut ovat kovia katkeamaan. Liekö syynä raskaat kuormat ja hyvät telinnostajat?

Miten on äijät? Meneekö autot poikki merkistä riippumatta vai kuskista riippumatta?? :D

12

9012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "salmiakkipala"

      palkin jännityksethän on keskiakselilla kaikkein pienimmät.

      • Saetkae

        Tiedustellessani asiaa Sisun miehiltä he ehdottivat pulteilla kiinnitettävää palaa rungon kylkeen!? Mielestäni rungon kylkeen ei pidä tehdä uusia reikiä saatikka kiinnittää sinne mitään ylimääräisiä paloja. Runko tykkää jo tarpeeksi huonoa siitä että sitä hitsataan.

        C rungon alasakaraan laitetaan sellainen reilunpituinen päistään viistetty pelti, josta päissä olevat hitsausaumat hiotaan "luiskoiksi". Tämä siksi että saadaan kuormitus osin ohjattu vaurioituneen kohdan yli. Salmiakin muotoinen siksi että saadaan sauman vetokuorma jaettu mahdollisimman isolle alueelle.

        Pelti kestää vetorasitusta tason suuntaan paljon, mutta reunaan kohdistunutta "repimistä" yhtä huonosti kun paperi. Noin vinkkinä, jos tekee teräsrakennemalleja, ne kannattaa tehdä nimenomaan paperista/pahvista. Käyttäytyminen rasituksessa on aika samanlaista.

        Kaikki hitsausaumat pitää hioa sileiksi, "epäjatkuvuuskohtia" ei saa jäädä. Hitsattaessa pitää myös huomioida lämmöntuonnin minimointia ja vasaroida saumaa kunnollisesti. Käytin poikkeuksellisesti hitsaamisessa MIG:iä 12.51 langalla, vaikka yleensä tykkään hitsata puikolla katkenneita kaivurin puomeja.

        Homman kesto kaikkiaan 24 tuntia. Kallista, mutta halvempi kuin uusi!! ;)


      • laitonta
        Saetkae kirjoitti:

        Tiedustellessani asiaa Sisun miehiltä he ehdottivat pulteilla kiinnitettävää palaa rungon kylkeen!? Mielestäni rungon kylkeen ei pidä tehdä uusia reikiä saatikka kiinnittää sinne mitään ylimääräisiä paloja. Runko tykkää jo tarpeeksi huonoa siitä että sitä hitsataan.

        C rungon alasakaraan laitetaan sellainen reilunpituinen päistään viistetty pelti, josta päissä olevat hitsausaumat hiotaan "luiskoiksi". Tämä siksi että saadaan kuormitus osin ohjattu vaurioituneen kohdan yli. Salmiakin muotoinen siksi että saadaan sauman vetokuorma jaettu mahdollisimman isolle alueelle.

        Pelti kestää vetorasitusta tason suuntaan paljon, mutta reunaan kohdistunutta "repimistä" yhtä huonosti kun paperi. Noin vinkkinä, jos tekee teräsrakennemalleja, ne kannattaa tehdä nimenomaan paperista/pahvista. Käyttäytyminen rasituksessa on aika samanlaista.

        Kaikki hitsausaumat pitää hioa sileiksi, "epäjatkuvuuskohtia" ei saa jäädä. Hitsattaessa pitää myös huomioida lämmöntuonnin minimointia ja vasaroida saumaa kunnollisesti. Käytin poikkeuksellisesti hitsaamisessa MIG:iä 12.51 langalla, vaikka yleensä tykkään hitsata puikolla katkenneita kaivurin puomeja.

        Homman kesto kaikkiaan 24 tuntia. Kallista, mutta halvempi kuin uusi!! ;)

        Toivottavasti oli paikassa, jota katsastusmies ei huomaa, muuten voi mennä leima sivu suun. Runkoja kun ei saa hitsailla ihan kuka vain, siihenkin tarvitsee paperit.


      • Saetkae
        laitonta kirjoitti:

        Toivottavasti oli paikassa, jota katsastusmies ei huomaa, muuten voi mennä leima sivu suun. Runkoja kun ei saa hitsailla ihan kuka vain, siihenkin tarvitsee paperit.

        Enhän minä ole kukavain! Minähän olen minä!! :D

        Sinullapa on outo käsitys korjaamotoiminnasta. Noh, mielipiteitähän maailmaan mahtuu. Ehkä siksi joskus isänniltä on vaikeaa saada korvaus tehdystä työstä ajoissa! Sehän on latonta hommaa...


    • Sisun,4-akselisen

      tripelillä,vakiopaikka mistä se runko poikki menee. Ainakin maansiirtoautoissa. Ne on usein siirtoajossa tosi isoilla kuormilla työmaalla ja pehmeissä paikoissa ja se teli nousee ja auto menee eikä meinaa,ei niissä 10 pyörissä rungot niin helposti poikenneet,siis SM & SR malleissa. Mutta kyllä siinä 4 akselisessa on painot niin paljon isommat ja alusta pidempi että jostain se sitten vääntää väkisin,3-akseliseksi se alunperin oli suunniteltu,siinä jo syytä,missä vika,liikaa voimaa ,liikaa painoa ja auto menee,siis "RAUDAN HEIKKOUTTA" Heh,heh.

      • sisu-mies

        voin kertoa että trippelin käyttö vaikuttaa aika paljon rungon kestoon! usein näkeen peruutettavan penkalle trippeliakseli ylhäällä ja sillon kyllä tulee runkoon kova vääntö... auton kestävyyden vuoksi olis järkevämpää nostaa teliä ja trippeli vasta kun on tyhjä auto!


    • merkistä riippumatta

      sillä erotuksella että,Volvolla tai Scanialla ei ole asiaa paikkoihin minne Sisulla mennään,sen tietävät kyllä ne jotka näitä autoja ovat käyttäneet,tai tilanneet työmailleen,Mersut ja Magirukset (Iveco) teliveto/läpivetävät oma lukunsa.

      • Saetkae

        Outo juttu. Täällä on siis ihmisiä joilla ei ole omaa sanottavaa!!


    • Scania 143h -93

      Scanialla ajettu 1,6 miljoonaa ja ei oo runkoon tarvinnu kajota. Perkeleen toimiva laitos ollut.

      • Scania 143h -93

        koneeseenkaan ei ole koskettu =) vaihdelaatikko remppa oli pari vuotta sitten ku löi väärästä välistä 450 heppaa rattaille.


    • muissa merkeissä

      kestääkin, sisun vaivahan tuo on, ainahan työkoneissa on ratkeamia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe