Runko poikki!

Saetkae

Tässä hetki sitten soitti liikennöitsiä ja itki että kuorkki menee minne sattuu. Kun hän haki vikaa olikin kuskinpuoleinen runkopalkki ja apurunko kokonaan poikki! Ainoastaan akkukotelo piti autoa kasassa sillä puolella. No eihän siinä mitään, Esabin ihmeliimaa avattuun rakoon ja salmiakkipala alapuolelle ja taas mennään...

Se ei ollut ensimmäinen eikä toinen hitsaus mitä sille rungolle oli tehty! Hitsausjälkiä löytyi peräti 4 kappaletta ennestään. Kaksi kummallakin puolella. Kaikki saumat samalla metrillä hytin ja lavan välissä.

Vähän mietin että kuinka usein näitä katkeamisia oikein sattuu? Onko ne autokohtaisia vai kuskikohtaisia? Olen ymmärtänyt että vanhat (ennen -98) soraSisut ovat kovia katkeamaan. Liekö syynä raskaat kuormat ja hyvät telinnostajat?

Miten on äijät? Meneekö autot poikki merkistä riippumatta vai kuskista riippumatta?? :D

12

8290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "salmiakkipala"

      palkin jännityksethän on keskiakselilla kaikkein pienimmät.

      • Saetkae

        Tiedustellessani asiaa Sisun miehiltä he ehdottivat pulteilla kiinnitettävää palaa rungon kylkeen!? Mielestäni rungon kylkeen ei pidä tehdä uusia reikiä saatikka kiinnittää sinne mitään ylimääräisiä paloja. Runko tykkää jo tarpeeksi huonoa siitä että sitä hitsataan.

        C rungon alasakaraan laitetaan sellainen reilunpituinen päistään viistetty pelti, josta päissä olevat hitsausaumat hiotaan "luiskoiksi". Tämä siksi että saadaan kuormitus osin ohjattu vaurioituneen kohdan yli. Salmiakin muotoinen siksi että saadaan sauman vetokuorma jaettu mahdollisimman isolle alueelle.

        Pelti kestää vetorasitusta tason suuntaan paljon, mutta reunaan kohdistunutta "repimistä" yhtä huonosti kun paperi. Noin vinkkinä, jos tekee teräsrakennemalleja, ne kannattaa tehdä nimenomaan paperista/pahvista. Käyttäytyminen rasituksessa on aika samanlaista.

        Kaikki hitsausaumat pitää hioa sileiksi, "epäjatkuvuuskohtia" ei saa jäädä. Hitsattaessa pitää myös huomioida lämmöntuonnin minimointia ja vasaroida saumaa kunnollisesti. Käytin poikkeuksellisesti hitsaamisessa MIG:iä 12.51 langalla, vaikka yleensä tykkään hitsata puikolla katkenneita kaivurin puomeja.

        Homman kesto kaikkiaan 24 tuntia. Kallista, mutta halvempi kuin uusi!! ;)


      • laitonta
        Saetkae kirjoitti:

        Tiedustellessani asiaa Sisun miehiltä he ehdottivat pulteilla kiinnitettävää palaa rungon kylkeen!? Mielestäni rungon kylkeen ei pidä tehdä uusia reikiä saatikka kiinnittää sinne mitään ylimääräisiä paloja. Runko tykkää jo tarpeeksi huonoa siitä että sitä hitsataan.

        C rungon alasakaraan laitetaan sellainen reilunpituinen päistään viistetty pelti, josta päissä olevat hitsausaumat hiotaan "luiskoiksi". Tämä siksi että saadaan kuormitus osin ohjattu vaurioituneen kohdan yli. Salmiakin muotoinen siksi että saadaan sauman vetokuorma jaettu mahdollisimman isolle alueelle.

        Pelti kestää vetorasitusta tason suuntaan paljon, mutta reunaan kohdistunutta "repimistä" yhtä huonosti kun paperi. Noin vinkkinä, jos tekee teräsrakennemalleja, ne kannattaa tehdä nimenomaan paperista/pahvista. Käyttäytyminen rasituksessa on aika samanlaista.

        Kaikki hitsausaumat pitää hioa sileiksi, "epäjatkuvuuskohtia" ei saa jäädä. Hitsattaessa pitää myös huomioida lämmöntuonnin minimointia ja vasaroida saumaa kunnollisesti. Käytin poikkeuksellisesti hitsaamisessa MIG:iä 12.51 langalla, vaikka yleensä tykkään hitsata puikolla katkenneita kaivurin puomeja.

        Homman kesto kaikkiaan 24 tuntia. Kallista, mutta halvempi kuin uusi!! ;)

        Toivottavasti oli paikassa, jota katsastusmies ei huomaa, muuten voi mennä leima sivu suun. Runkoja kun ei saa hitsailla ihan kuka vain, siihenkin tarvitsee paperit.


      • Saetkae
        laitonta kirjoitti:

        Toivottavasti oli paikassa, jota katsastusmies ei huomaa, muuten voi mennä leima sivu suun. Runkoja kun ei saa hitsailla ihan kuka vain, siihenkin tarvitsee paperit.

        Enhän minä ole kukavain! Minähän olen minä!! :D

        Sinullapa on outo käsitys korjaamotoiminnasta. Noh, mielipiteitähän maailmaan mahtuu. Ehkä siksi joskus isänniltä on vaikeaa saada korvaus tehdystä työstä ajoissa! Sehän on latonta hommaa...


    • Sisun,4-akselisen

      tripelillä,vakiopaikka mistä se runko poikki menee. Ainakin maansiirtoautoissa. Ne on usein siirtoajossa tosi isoilla kuormilla työmaalla ja pehmeissä paikoissa ja se teli nousee ja auto menee eikä meinaa,ei niissä 10 pyörissä rungot niin helposti poikenneet,siis SM & SR malleissa. Mutta kyllä siinä 4 akselisessa on painot niin paljon isommat ja alusta pidempi että jostain se sitten vääntää väkisin,3-akseliseksi se alunperin oli suunniteltu,siinä jo syytä,missä vika,liikaa voimaa ,liikaa painoa ja auto menee,siis "RAUDAN HEIKKOUTTA" Heh,heh.

      • sisu-mies

        voin kertoa että trippelin käyttö vaikuttaa aika paljon rungon kestoon! usein näkeen peruutettavan penkalle trippeliakseli ylhäällä ja sillon kyllä tulee runkoon kova vääntö... auton kestävyyden vuoksi olis järkevämpää nostaa teliä ja trippeli vasta kun on tyhjä auto!


    • merkistä riippumatta

      sillä erotuksella että,Volvolla tai Scanialla ei ole asiaa paikkoihin minne Sisulla mennään,sen tietävät kyllä ne jotka näitä autoja ovat käyttäneet,tai tilanneet työmailleen,Mersut ja Magirukset (Iveco) teliveto/läpivetävät oma lukunsa.

      • Saetkae

        Outo juttu. Täällä on siis ihmisiä joilla ei ole omaa sanottavaa!!


    • Scania 143h -93

      Scanialla ajettu 1,6 miljoonaa ja ei oo runkoon tarvinnu kajota. Perkeleen toimiva laitos ollut.

      • Scania 143h -93

        koneeseenkaan ei ole koskettu =) vaihdelaatikko remppa oli pari vuotta sitten ku löi väärästä välistä 450 heppaa rattaille.


    • muissa merkeissä

      kestääkin, sisun vaivahan tuo on, ainahan työkoneissa on ratkeamia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe