Lukiosta erottaminen

Drie

Mietin tässä että voiko rehtori esimerkiksi erottaa lukiosta minkään muun syyn takia jos nyt ei mukaan lasketa rikoksia,ilkivaltaa koulussa taikka jatkuvaa tuntien häirintää?
Tarkoitan esimerkiksi huonon koulumenestyksen takia? (ja kyllä tämä huono koulumenestys on osunut nyt omalle kohdalleni, kotona tapahtuneiden asioiden johdosta)

10

4574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      heips.

      itse luulin että se olisi 2kurssia/jakso mitkä pitäisi saada kasaan että lukion kirjoilla pysyisi. Kysyin kuitenkin opolta niin sanoi että oikeasti se on neljä kurssia, mutta ainaki meidän koulussa on joustettu poikkeustapauksissa tuohon kahteen. Että ainakin liian vähän kursseja haalinut voidaan lukiosta erottaa.

      • kertookaan

        lukiolaki.

        24 §
        Opiskeluaika
        Lukion oppimäärä tulee suorittaa enintään neljässä vuodessa, jollei opiskelijalle perustellusta syystä myönnetä suoritusaikaan pidennystä.

        Opiskelija, joka ei ole suorittanut lukion oppimäärää 1 momentissa mainitussa ajassa, katsotaan eronneeksi. Eronneeksi katsotaan myös sellainen opiskelija, joka pätevää syytä ilmoittamatta on poissa opetuksesta, jos on ilmeistä, ettei hänen tarkoituksenaan ole jatkaa opintoja.


      • .....

        Jos tuo tosiaan menisi niin, että 2 tai 4kurssia pitäisi olla jaksossa, niin monet abithan erotettaisi sitten lukulomalla. Itse käyn lukion neljässä vuodessa ja minulla on neljäntenä vuonna ollut yhteensä kursseja 6kappaletta. Ja nyt tietysti joku kysyy, että mitä järkeä siinä on, niin olenpa ainakin saanut opintotukea yhden vuoden enemmän tekemättä mitään.


      • mat.ope
        ..... kirjoitti:

        Jos tuo tosiaan menisi niin, että 2 tai 4kurssia pitäisi olla jaksossa, niin monet abithan erotettaisi sitten lukulomalla. Itse käyn lukion neljässä vuodessa ja minulla on neljäntenä vuonna ollut yhteensä kursseja 6kappaletta. Ja nyt tietysti joku kysyy, että mitä järkeä siinä on, niin olenpa ainakin saanut opintotukea yhden vuoden enemmän tekemättä mitään.

        Kouluilla voi olla omia sääntöjä opetussuunnitelmassa lukiolain määräysten lisäksi. Abien koulutyön päättyessä valmistaudutaan kirjoituksiin ja se vastaa tietysti kurssien kuuntelua.
        KELAn vaatimuksissa opintotuen saamiseksi on muistaakseni 20 kurssia lukuvuodessa. Sinun kannattaisi tarkistaa oma tilanteesi, nimittäin se, että vastaako 6 kurssia ja kirjoitukset näitä vaatimuksia? Liikaa = perusteettomasti maksettu opintotuki peritään aina takaisin.


      • ....
        mat.ope kirjoitti:

        Kouluilla voi olla omia sääntöjä opetussuunnitelmassa lukiolain määräysten lisäksi. Abien koulutyön päättyessä valmistaudutaan kirjoituksiin ja se vastaa tietysti kurssien kuuntelua.
        KELAn vaatimuksissa opintotuen saamiseksi on muistaakseni 20 kurssia lukuvuodessa. Sinun kannattaisi tarkistaa oma tilanteesi, nimittäin se, että vastaako 6 kurssia ja kirjoitukset näitä vaatimuksia? Liikaa = perusteettomasti maksettu opintotuki peritään aina takaisin.

        Olen täysin selvillä kelan säännöistä ja 100% varma siitä, että mitään ei tulla perimään takaisin, mutta kiitos huolehtimisestasi.


    • Lukematta Läpi Lukion ? LLL!

      Rehtorilla on periaatteessa oikeus erottaa kenet vaan, mutta pääsääntöisesti se johtuu juuri noista yllämainitsemistasi syistä. Kuitenkin yleisin syy on juuri tuo huono koulumenestys, mikä näkyy yleensä kurssiarvosanoissa ja/tai kurssisuorituksissa.

      Mikäli rehtori katsoo, ettei oppilaalla ole mahdollisuuksia suoriutua lukion oppimäärästä kyseisessä lukiossaan voi hän erottaa oppilaan.

      Yleensä ottaen tapaukset ovat niin selviä, ettei niistä ruveta purnaamaan.

      • ...

        ...ovat sen verran valveutuneita, että kykenevät
        keskustelemaan aikuisen opiskelijan kanssa tämän
        tilanteesta, eivätkä suin päin käytä oikeuttaan
        erottaa opiskelijoita. Ainakaan toivottavasti. :>


    • Drie

      No minulla on vasta toinen vuosi menossa ja juuri nyt viimeisessä jaksossa on tulossa vain 2 kurssia, mutta kokonaiskurssimäärässä olen käynyt jo yli puolet tarvittavasta 75 kurssista. Mutta kai tämä on lukio kohtainen.

    • Drie

      25 §
      Opiskelijan velvollisuudet

      Opiskelijan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta.

      Opiskelijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

      • Anonyymi

        aasiallisesti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe