Onko kenelläkään kokemuksia / tietoa kannentiivisteelle sopivista moottorisilikoneista/kemiallisista metalleista.
LÄHTÖTIEDOT:
- Henkilöauto, alumiinikansi valurautalohko, jonka yläpinnassa mahdollisesti syöpymä (2.0 l, 180 tkm)
- Jäähdytysnestevuoto palotilaan ajon aikana (imutahdilla).
Mikäli ei haluta mennä oikaisukoneistuksiin, niin tarvittaisiin luotettava tiivistysaine kannentiivisteelle kaveriksi. Moottorisilikoni, kemiallinen metalli, tiivisteliima, ym... Mikä olisi em. (ihme)aineen tyyppi, luotettavuus ja kestoikäennuste.
KIITOKSET ETUKÄTEEN !!!
Sylinterikannen tiivistäminen
9
11875
Vastaukset
- golden jotain
Jollei kehitys ole kehittynyt sitten viime näkemän, niin kaikissa näissä parhaissakin moottorisilikoneissa ja tiivisteliimoissa on kissan korkuisin kirjaimin maininta siitä että ne EIVÄT sovellu kannentiivisteisiin, kaikkialle muualle kylläkin.
Jos nuo syöpymät ovat vain ja ainoastaan vesitilan/kanavien kohdalla eikä liekkirenkaiden tai öljykanavien ympärillä niin tiivistesilikonia voisi hyvinkin kokeilla. Ne vesikanavat kun ovat yleensä aivan kannen reunoilla eikä niiden ympärillä ole aivan hirveän kuumaa kohtaa tai kovaa painetta. Öljykanavia tai liekkirenkaita ei silikonilla kyllä tiivistä. Piste.
Entisessä kakkosautossa oli termostaattikotelo suoraan sylinterinkannen päässä ja sen tiivistepinnat olivat hapettuneet niin rosoisiksi että tiivisteet eivät enää pitäneet (syviä kuoppia siis).
Laitoin Holtsin kullanväristä silikonia sekä laippaan että kannessa oleviin tiivistepintoihin ja pultit melkein kiinni niin että silikonia pursui hieman saumoista. Tuon annetiin sitten kuivua 24h jonka jälkeen pultit kiristettiin mutta ei hirveän tiukalle. Eipä vuotanut tippaakaan sen reilun vuoden aikana jonka tuota vielä pidin ja paineiden sekä lämpötilan pitäisi olla samaa luokkaa kuin sylinterinkannen vesitilojen ympärillä.- vettä palotilaan
sori, huomasin vasta nyt että vuoto oli niin paha että vettä päätyi palotilaan asti. Silloin tiivistysongelmat ovat selvästi muuallakin kuin vain vesikanavissa eikä silikonista ole apua.
Ehkä kannen oikaisu auttaisi. Yleensä se on kyllä alumiini joka syöpyy eikä valurauta. - -seurailija-
vettä palotilaan kirjoitti:
sori, huomasin vasta nyt että vuoto oli niin paha että vettä päätyi palotilaan asti. Silloin tiivistysongelmat ovat selvästi muuallakin kuin vain vesikanavissa eikä silikonista ole apua.
Ehkä kannen oikaisu auttaisi. Yleensä se on kyllä alumiini joka syöpyy eikä valurauta.Jos vettä tulee palotilaan vain koneen käydessä, eikä jäähdytysjärjestelmään synny painetta tai kuplimista, niin vika ei ole kannentiivisteessä, vaan kansi on halki ja vesi vuotaa imukanavaan
- BLOCK
-seurailija- kirjoitti:
Jos vettä tulee palotilaan vain koneen käydessä, eikä jäähdytysjärjestelmään synny painetta tai kuplimista, niin vika ei ole kannentiivisteessä, vaan kansi on halki ja vesi vuotaa imukanavaan
Tekivät merkkiliikkeessä BLOCK- pakokaasutestin, jossa todettiin jäähdytysnesteeseen menevän voimakkaasti pakokaasua moottorin käydessä (lämpimänä). Päättelivät tästä kannentiivisteen vuotavan.
Aivan ihmeellinen haamuvika kun ei oireile mitenkään, mutta nestettä hupenee suuria määriä päivässä. - -seurailija-
BLOCK kirjoitti:
Tekivät merkkiliikkeessä BLOCK- pakokaasutestin, jossa todettiin jäähdytysnesteeseen menevän voimakkaasti pakokaasua moottorin käydessä (lämpimänä). Päättelivät tästä kannentiivisteen vuotavan.
Aivan ihmeellinen haamuvika kun ei oireile mitenkään, mutta nestettä hupenee suuria määriä päivässä.Noilla oireilla sangen todennäköinen vika.
Muut vauhtoehdot on sitten kansi halki tai jos on putkitettu moottori, niin putkissa voi joskus olla tosi kummallisia halkeamia, jotka käyttäytyvät täysin järjenvastaisesti. - tulee
-seurailija- kirjoitti:
Jos vettä tulee palotilaan vain koneen käydessä, eikä jäähdytysjärjestelmään synny painetta tai kuplimista, niin vika ei ole kannentiivisteessä, vaan kansi on halki ja vesi vuotaa imukanavaan
Sivusta seurannut, Auton jäähdytys järjestelmään tulee aina pieni paine kun moottori lämpiää esim: 20c asteesta 90c asteeseen. En ole nähnyt vielä semmosta auto joka ei tekisi pientä painetta.
Moottori lämmetessään laajenee ja vesi laajenee samalla jolloin tulee painetta.
10 litraa laajenee about 0.5litraa moottorissa.
Moottorin jäähtyessä taas päin vastoin. - -seurailija-
tulee kirjoitti:
Sivusta seurannut, Auton jäähdytys järjestelmään tulee aina pieni paine kun moottori lämpiää esim: 20c asteesta 90c asteeseen. En ole nähnyt vielä semmosta auto joka ei tekisi pientä painetta.
Moottori lämmetessään laajenee ja vesi laajenee samalla jolloin tulee painetta.
10 litraa laajenee about 0.5litraa moottorissa.
Moottorin jäähtyessä taas päin vastoin.Lienetkö tarkoittanut jonkinlaiseksi vitsiksi, mutta olen kyllä nähnyt lukuisia autoja, joiden jäähdytysjärjestelmään ei tule painetta.
Jos tarkoitat paineistettuja järjestelmiä, kuten nykyään lähes kaikki, niin painetta tulee täsmälleen vain se minkä painekorkki sallii, ja katselemaan sitä pääsee paisuntasäiliön täyttöaukosta, josta näkyy se ylimääräinen paineen muodostuminen. - BLOCK
-seurailija- kirjoitti:
Noilla oireilla sangen todennäköinen vika.
Muut vauhtoehdot on sitten kansi halki tai jos on putkitettu moottori, niin putkissa voi joskus olla tosi kummallisia halkeamia, jotka käyttäytyvät täysin järjenvastaisesti.Sylinterikansi on pöydällä tällä hetkellä, ja aivan selvät merkit ovat nestevuodosta nelospytyn kohdalla. Syöpymä on pelkästään tiivisteessä, eikä minkäänlaista koneistustarvetta ole. Venttiiliohjarikumien vaihdon jälkeen lyödään kasaan. Erittäin mielenkiintoista on se, että kansipahvi voi todellakin vuotaa ilman minkäänlaisia ulkoisia oireita. Tätä ei kukaan uskonut etukäteen.
Joskus on hullun tuuria.
Ovat korjanneet lohkon pinnan syöpymiä merkkiliikkeissäkin (OPEL NISSAN) kemiallisella metallilla hyvällä menestyksellä. Kohteessa kun ei ole hankausta, niin kestää ja pysyy hyvin.
- alumiinikannet
syöpyy, jos ei ole käytetty riittävästi (oikeanlaista jäähdytysnestettä). Vesipumppu tai jokin muu saattaa myös synnyttää pienen sähkövirran, joka on tuhoisa alumiinikansille. Lukekaa galvaanisesta korroosiosta seuraavasta linkistä http://ruuvi.me.tut.fi/toteutus/KSU-1230/Luento04.pdf. Eli vesi, lämpö ja raudan läheisyys pienessäkin sähkövirrassa tuhoaa alumiinin nopeasti. Vaikka moottorilohko ja alumiinikansi ovat eristetty tiivisteellä toisistaan, vesi kuljettaa sen verran sähkövirtaa että se tuhoaa kannen. -->Pidä moottorissa kunnon nesteitä ja oikea seossuhde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951486Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231248- 50988
- 70930
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53830- 56822
- 102804
- 82800
- 32745