Elämä belggarin kanssa

kertokaahan

Siis millaista on elämä belggarin kanssa? Mitä harrastatte koiranne kanssa?

12

1878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja vauhtia

      Meillä on kohta 3-v tervu. jos sen kanssa on 1-1,5h metsässä, että se saa juosta vapaana ja hakea kaikenmaailman keppejä, niin virta loppuu, kun ollaan kotona. Mutta.... juuri, kun olet itse saanut vaatteet yltä ja vaikka juotua lasillisen vettä...ja joskus ehkä käynyt suihkussa, on koira odottamassa, että tehtäisiinkö tänään jotain....
      Kotosalla ollessa keksin kaikkea puuhastelua sille. nameja kananmunalaatikoihin ja visusti kiinni, piilottelen purutikkuja tai leluja, pistän isännän piiloon ja käsken koiran etsiä, yms. yms.
      Sitten välillä on kausia, että pikkulenkit riittää (varsinkin pakkasilla) ja tarvittava aivotyöskentelykin on sitä, että ruoka tulee eteen.

    • belggari

      Vaikeaa, on vastaus. Se on sitä, että koira näkee mörköjä joka paikassa. Nopea se on, ja kaunis. Mutta ei järin viisas.

      • mula käyttis

        Sulla on näyttis. Näyttiksissä on verrattain suuri riski saada nurkkinsa vainoharhainen typerys. Tosin niille voi antaa maailmansiedätyshoitoa. Se autaa usein, mutta ei aina. Käyttikset ovat paljon tasapainoisempia ja älykkämpiä, voimakkaampia ja rohkeampia. Siksi en ajattelekkaan enää näyttisten ostoa. Käyttikset ovat belkeistä parhaimpia myös perhekoirina ja vain niillä voi voittaa maailmanmestaruuksia vaativissakin lajeissa. Näyttiksillä ei mestaruuksia voiteta muuta kuin pehmomopoilussa. Ite en erityisemmin pidä edes näyttisten ulkonäöstä. Se huokuu liikaa heikkoutta. Näyttisten rakenne on hutera, käyttisten vankka.


      • * ; *
        mula käyttis kirjoitti:

        Sulla on näyttis. Näyttiksissä on verrattain suuri riski saada nurkkinsa vainoharhainen typerys. Tosin niille voi antaa maailmansiedätyshoitoa. Se autaa usein, mutta ei aina. Käyttikset ovat paljon tasapainoisempia ja älykkämpiä, voimakkaampia ja rohkeampia. Siksi en ajattelekkaan enää näyttisten ostoa. Käyttikset ovat belkeistä parhaimpia myös perhekoirina ja vain niillä voi voittaa maailmanmestaruuksia vaativissakin lajeissa. Näyttiksillä ei mestaruuksia voiteta muuta kuin pehmomopoilussa. Ite en erityisemmin pidä edes näyttisten ulkonäöstä. Se huokuu liikaa heikkoutta. Näyttisten rakenne on hutera, käyttisten vankka.

        et hällä on "näyttis" ???
        (selvännäkijäkö)


      • ja vauhtia
        mula käyttis kirjoitti:

        Sulla on näyttis. Näyttiksissä on verrattain suuri riski saada nurkkinsa vainoharhainen typerys. Tosin niille voi antaa maailmansiedätyshoitoa. Se autaa usein, mutta ei aina. Käyttikset ovat paljon tasapainoisempia ja älykkämpiä, voimakkaampia ja rohkeampia. Siksi en ajattelekkaan enää näyttisten ostoa. Käyttikset ovat belkeistä parhaimpia myös perhekoirina ja vain niillä voi voittaa maailmanmestaruuksia vaativissakin lajeissa. Näyttiksillä ei mestaruuksia voiteta muuta kuin pehmomopoilussa. Ite en erityisemmin pidä edes näyttisten ulkonäöstä. Se huokuu liikaa heikkoutta. Näyttisten rakenne on hutera, käyttisten vankka.

        Minä en oikein tiedä, kumpi tuo meidän koira on, näyttis vai käyttis. Näyttelyissä ei käydä ja käyttäminen on tuota omaa hupia juoksuttaa metsässä ja piilotella tavaroita ja opettaa kaikkia uusia juttuja.
        Muitten koirien ilmoilla tai ihmisten ilmoilla kulkeminen rajoittuu lähinnä rokotusreisuihin, kun ei täällä edes lenkeillä tapaa ketään.
        Meidän koira ei kyllä säiky juuri mitään. Joskus joku roska metsässä on kummastuttava juttu tai kottikärryt naapurin pihassa, mutta kun on menty vain rohkeasti katsoon, niin siinä se sitten olikin. Meidän koira siis ei säiky varsinaisesti mitään, joskin on epäluuloinen joskus.
        Eli lukisin tuon meidän koiran kotikoiraksi.


      • ..ja käyttis samassa ;)

        Ja pirun ylpee koirasta... Elämäni koira, kaikki ihanuudet samassa paketissa. Tätä toivon ja haluan koiraltani, en vaan jompaa kumpaa... Belgianpaimenkoira on kaunis koira :) Mutta valitettavasti jotkut pelkätkäyttikset ovat melkein rotunsa irvikuvia :( Ja taas pelkät näyttikset ovat niitä arkajalkoja ja mörön pelkääjiä...

        Miksei kasvatuksessa voida satsata molempiin, tätä olen joskus ihmetellyt. Itsekkin olen kasvattanut pari pentuetta, ei tulisi mieleenikään käyttää jalostukseen koiraa (palveluskoiraa nimenomaan...) jolla ei ole käyttötuloksia?!? Valitettavasti näitä vielä näkee... Itse tykkään käydä myös näyttelyissä. Koirani on pärjännyt sekä kasvattini kiitettävästi molemmissa lajeissa. Sekä mikä tärkeintä, ovat terveitä ja niiden kanssa on mukava elää ja olla sitä tavallista perhe-elämääkin :)


      • belggari
        mula käyttis kirjoitti:

        Sulla on näyttis. Näyttiksissä on verrattain suuri riski saada nurkkinsa vainoharhainen typerys. Tosin niille voi antaa maailmansiedätyshoitoa. Se autaa usein, mutta ei aina. Käyttikset ovat paljon tasapainoisempia ja älykkämpiä, voimakkaampia ja rohkeampia. Siksi en ajattelekkaan enää näyttisten ostoa. Käyttikset ovat belkeistä parhaimpia myös perhekoirina ja vain niillä voi voittaa maailmanmestaruuksia vaativissakin lajeissa. Näyttiksillä ei mestaruuksia voiteta muuta kuin pehmomopoilussa. Ite en erityisemmin pidä edes näyttisten ulkonäöstä. Se huokuu liikaa heikkoutta. Näyttisten rakenne on hutera, käyttisten vankka.

        Kyllä tämä koira on ihan käyttölinjaisista mali-vanhemmista. Nopea oppimaan, pelaa tottiskentällä hyvin, mutta arkielämässä pöhkö. Fyysisesti kyllä terve. Ensimmäinen ja viimeinen belgianpaimen, minkä ostan. Täytyy etsiä rauhallisempi ja tervepäisempi rotu, kun tulee ajankohtaiseksi. Ehkä vain huono säkä, mutta ei vastaa odotuksia joita luonteelle on asetettu. Sosialistettu on, siedätyshoitoa annettu varmasti tarpeeksi. Rauhoittunut kyllä huomattavasti siitä mitä oli nuorena alta 2 v (koiralla ikää kohta 7), mutta vieläkin on tyhjän poksahtelija ja mörkötautinen. Ikävä kyllä.


      • mikä on käyttis
        ..ja käyttis samassa ;) kirjoitti:

        Ja pirun ylpee koirasta... Elämäni koira, kaikki ihanuudet samassa paketissa. Tätä toivon ja haluan koiraltani, en vaan jompaa kumpaa... Belgianpaimenkoira on kaunis koira :) Mutta valitettavasti jotkut pelkätkäyttikset ovat melkein rotunsa irvikuvia :( Ja taas pelkät näyttikset ovat niitä arkajalkoja ja mörön pelkääjiä...

        Miksei kasvatuksessa voida satsata molempiin, tätä olen joskus ihmetellyt. Itsekkin olen kasvattanut pari pentuetta, ei tulisi mieleenikään käyttää jalostukseen koiraa (palveluskoiraa nimenomaan...) jolla ei ole käyttötuloksia?!? Valitettavasti näitä vielä näkee... Itse tykkään käydä myös näyttelyissä. Koirani on pärjännyt sekä kasvattini kiitettävästi molemmissa lajeissa. Sekä mikä tärkeintä, ovat terveitä ja niiden kanssa on mukava elää ja olla sitä tavallista perhe-elämääkin :)

        Siis kaunis tervu, mutta olen kisannut niin jäljellä, haussa kuin raunioilla, on muotovalio ja myös jäljellä ja haussa voittajaluokassa, olen nähnyt molemmissa karmeita koiria luonteen puolesta, "näyttiksissä" arkoja ja "käyttiksissä" myös arkoja, liian energisia, epäsosiaallisia, mutta eiköhän molemmissa yleensä vika lähde sieltä hihnan toisesta päästä, eli ei ole koulutettu ja sosiaallistettu kunnolla, koiralla ei ole kunnon johtajaa.

        Mukavaa viikonloppua kaikille karvoihin ja korviin katsomatta!


      • Mr X
        mikä on käyttis kirjoitti:

        Siis kaunis tervu, mutta olen kisannut niin jäljellä, haussa kuin raunioilla, on muotovalio ja myös jäljellä ja haussa voittajaluokassa, olen nähnyt molemmissa karmeita koiria luonteen puolesta, "näyttiksissä" arkoja ja "käyttiksissä" myös arkoja, liian energisia, epäsosiaallisia, mutta eiköhän molemmissa yleensä vika lähde sieltä hihnan toisesta päästä, eli ei ole koulutettu ja sosiaallistettu kunnolla, koiralla ei ole kunnon johtajaa.

        Mukavaa viikonloppua kaikille karvoihin ja korviin katsomatta!

        ...samaa mieltä kanssasi. Belgillä on oltava pomo, joka on varma asiassa kuin asiassa, vaikka tuntisikin epävarmuutta, niin koiralle on jäätävä kuva, että "pomo tietää"


    • Nimetön

      kolme tervutyttöstä ja rakastan jokaista sekunttia niiden kanssa :) Oon töissä nyt ja palan halusta päästä pitkälle lenkille että voisin taas katsella maailman upeimman koiran räjähtävän voimakasta ja tulista juoksua metsissä.

      Tosin vaikeuksilta ei belgin kanssa välty, ne ovat vauhtia ja vaarallisia tilanteita rakastava rotu joka vaatii omalta ihmiseltään uskomattoman paljon.
      Belgistä todella helppo kasvattaa ns ongelmakoira vaikka useinmiten omistaja se ongelma on.

      • Nimetön

        Ja harrastelemme pk-tottista ja agilityä kahden kanssa, yhden kanssa treenaan suojelua, ja nuorimmalla (5 kk) vasta peruskoulutus menossa :)


    • giggleloop

      Belggarini ollessa nuorempi oli toisinaan hankalaa keksiä sille tarpeeksi tekemistä... Tänä päivänä, koiran tullessa 6 v, se on kuin ajatuksen jatke, johon voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Jos haluan lähteä lenkille tai treenaamaan - se on hetkessä valmis. Jos haluan lötköttää sohvalla, se nukkuu vieressä. Tätä koiraa ei pysty laskemaan karkuun ei sitten niin millään - se haluaa pitää minut näköetäisyydellä aina. Harrastettu on tottista ja jälkeä. Jonkin verran pikku-ukkoja näkyy joo, mutta ei se häiritse. Kiltti ja tasapainoinen elukka. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe