kamppailulajit ja raskaus

kamppailulajin harrastaja

Onko täällä muita kamppailulajien harrastajia? Tein juuri positiivisen testin ja nyt mietinkin että kuinka turvallista minun on vielä harjoitella. Haluaisin harjoitella vielä hetken aikaa, kun olen tähän asti harrastanunut lajia erittäin aktiivisesti, mutta tottakai vauvan hyvinvointi on etusijalla. Enkä kyllä vielä haluaisi seurassamme vauvauutisia kuuluttaa, vasta sitten kun kriittisimmät viikot ovat ohi.

6

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • la-24.8.2006

      Taistelulajit raskaus.
      Valitettavasti ei suositella :-(

      http://web.maxinetti.fi/maxi.kirppanat/liikunta_ja_raskaus.html

      Liikuntalajeja voit valita mieltymystesi mukaan. Suositeltavia lajeja ovat mm. jooga, itämainen tanssi, kävely, hiihto, uinti, ohjattu ryhmäliikunta. Vältä kuitenkin lajeja, jotka saattavat aiheuttaa iskuja ja voimakkaita kontakteja vartalon alueelle (esim. jalka-, kori-, lento-, käsipallo, telinevoimistelu, laskettelu ja taistelulajit) tai liikuntamuotoja, joissa kohtu joutuu hölkkäävään liikkeeseen (esim. ratsastus).

      http://www.selkaliitto.fi/oss/teoria.htm

      1.2.1 Suositeltavat liikuntalajit raskauden aikana

      Suositeltavia liikuntalajeja ovat muun muassa kävely, pyöräily, hiihto, uinti ja aerobinen voimistelu. Liikuntalajeja, joita tulisi välttää ovat sellaisia, joihin sisältyy kaatumisia, hyppyjä, iskuja vartalolle sekä äkillisiä ja voimakkaita venytyksiä. (Hartikainen ym. 1995: 213.) Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi taistelulajit ja telinevoimistelu. Ratsastus on epäsuotavaa varsinkin raskauden jälkipuoliskolla, jossa kohtu joutuu hölkkäävään liikkeeseen. (Erkkola 1988: 43.)

      • la-24.8.2006

        anteeksi, vaihdoin vahingossa kamppailun taisteluun,
        mutta lopputulos sama. Ei suositella :-(


    • on :)

      Minä lopetin varalta saman tieen.
      Kun laji sisätlää aika lailla hyppyä ja iskuja.
      Vaikka ei mahaan, voimakkaat iskut (vaikka jalkatekniikka) eivät ole hyvästä kuulemma.
      Myös syke nousee ajoittain aika korkealle, rasitus tasolle,
      ja se ei ole koko raskauden aikana suositeltavaa.
      Neuvolassakin sanottiin samaan tieen että EI.
      Harmi kyllä, mutta pitää ottaa n. vuoden tauko.
      Seuralle aion kertoa vasta tulee rv 12.
      Törkeää, mutta olen sanonut, etten pääse työn vuoksi vähän aikaa.
      Olen nyt rv 10 2 :)

    • kamppailija tyttö

      Itse en ole vielä vauvoja hankkinut, mutta pitkään kamppailulajeja harrastaneena tiedän, että neuvolan täti kieltää moiset puuhat kokonaan. Näin on ainakin
      raskaana oleville treenikavereille sanottu. Treeneissä tulee lajista riippuen enemmän tai vähemmän kovia tällejä ja kaatuilua ja likistelyä...
      varsinkin jos vastustajalle ei tiedota tilastaan, on iso riski että vahinkoja sattuu. Tietysti joku tai chi tai kuntonyrkkeily missä tehdään vaan pistehanskoihin osumia on ihan turvallista?

    • kamppailulajin harrastaja

      Noin vähän maalaisjärjellä ajattelinkin, lajissamme kun on riski saada esim. potku mahaan ja muutenkin harjoittelu on aika rankkaa. Vaikka kuinka varovainen olisi niin vahinko voi tapahtua.

      Elikkä tästä lähtien keskityn masun kasvattamiseen. Vähän tylsältä tuntuu ettei pääse varmaan vuoteen treenaamaan. Voinhan toki onneksi harrastaa muuta liikuntaa. Ja valmennushommissa voin olla mukana oman jaksamisen mukaan. Taidanpa kyllä näin aluksi seurassa sanoa, että töissä pitää nyt tosi kiirettä ;)

      Sellaistahan se äitiys on, että vauva on ykkösenä, sitten muut jutut. Jotenkin tullut ajatelleeksi asiaa ennen kuin vasta nyt. Siis sitä että kamppailiulajin harjoitteleminen ei raskausaikana todellakaan ole suositeltavaa :(

      Mutta, mites sitten raskauden jälkeen? Kuinka pian olette päässeet takaisin treeneihin? Miten olette onnistunut yhdistämään vauvanhoidon ja harjoittelun?

    • Boxingmom

      Vanha aloitus mutta itselleni tällä hetkellä ajankohtainen. Harrastan siis nyrkkeilyä/kuntonyrkkeilyä. Mulle neuvolatäti JA naispuolinen ohjaaja jolla omia lapsia, on sanoneet että huoletta saan jatkaa treenejä niin kauan kun siltä tuntuu. Kuitenkin täytyy välttää isommilla viikoilla hyppyjä ja rutistuksia. Sparrata saan kunhan vastapuoli tietää että odotan joten siis hellemmin eikä yhtään iskuja vatsan alueelle.
      Hypyt olen jo jättänyt pois mutta säkkiä hakkaan ja pistareita valmentajan kanssa!
      Tietenkään en yhtä täysiä vedä treeneissä kun ennen raskautta mutta kyllä hien saan pintaan joka kerta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe