maasähköt

palmu

olen rakentelemassa maasähköjä lasikuitupaattiin,niin onko järkevää maadottaa maasähköjen jakorasia veneen omiin sähköihin.

tulee siis 3kpl 2-oss. pistorasioita ja jakorasia mihin tulee maista sähkö ja jatkuu näihin pistortasioihin.
niin siitä jos vetää maan veneen 12v järjestelmään.

onko järkee vai ei.
(toiv. joku sais selvän mitä ajan takaa)

16

2483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

MISSÄÄN TAPAUKSESSA EI saa sotkea keskenään 230V ja 12V systeemeitä!
      Maasähkösysteemin tulee olla täysin erillinen veneen omista sähköistä lukuunottamatta akkulaturia. Mitään "suoramaadoitusta" veneen runkoon tai sähköjärjestelmään ei saa tehdä. Itse asiassa, jos tekisit sellaisen, niin laituripistorasian vikavirtasuojan pitäisi katkaista sähköt het kättelyssä.

• palmu

oletan,että olet oikeassa.

en siis tee mitään erillis maadotusta maasähköstä mihinkään suuntaan.

nää muut vastaajat olivat vissiin hönös.

tosissaan olin ja ei ollu provo ei pervo kuhan halusin tietää.

• R K-S
        palmu kirjoitti:

oletan,että olet oikeassa.

en siis tee mitään erillis maadotusta maasähköstä mihinkään suuntaan.

nää muut vastaajat olivat vissiin hönös.

tosissaan olin ja ei ollu provo ei pervo kuhan halusin tietää.

On joku syy miksi 220 V asennuksia ei saa tehdä, ellei ole asennusoikeuksia. Ja nyt ymmärrän sen hyvin.

• sähköjärjestelmässä

oleva paksu punainen kaapeli yhdistetään juottamalla maasähköjärjestelmän keltavihreään johtoon. Muista, että sähkömiestä ei saa juottaa sillä voi tulla virheitä. Maasähköjärjestelmän sininenkaapeli yhdistetään veneen polttoainejärjestlmän keltaiseen kaapeliin (voi olla myös muun värinen). Lopuksi vielä maasähköjärjestelmän musta/rukea kaapeli kiinnitetään ruuvviliitoksella pentterin rst tiskialtaaseen. Maasähköjärjestelmän liitoskaapeli saataa rajoittaa veneilyäsi kesän aikana riippuen veneilytottumuksistasi.

• palmu

muuten ymmärsin, mutta miks se ruskea johto pitäis liittää tiskialtaaseen??? Onko se jotenkin niin iso metallikapopale että sen ja muun järjestelmän väliin muuten tulee iso varaus joka on jotenki vaarallinen??? ja bensatankista tulee useampi johto. kun edeliseen veneeseen laitoin maasähkön niin bensamittarin mittariosa paloi rikki.

• kaapeli..
        palmu kirjoitti:

muuten ymmärsin, mutta miks se ruskea johto pitäis liittää tiskialtaaseen??? Onko se jotenkin niin iso metallikapopale että sen ja muun järjestelmän väliin muuten tulee iso varaus joka on jotenki vaarallinen??? ja bensatankista tulee useampi johto. kun edeliseen veneeseen laitoin maasähkön niin bensamittarin mittariosa paloi rikki.

on ns. ylivuotokaapeli. Jos unodat irroittaa maasäkökaapelin ja vene jää pidemmäksi aikaa laituriin yksikseen, estät näin veneen täyttymisen sähköllä ja siten vältät ikävän yllätyksen saapuessasi seuraavan kerran veneelle.

Niin, mitä tulee siihen bensamittarin kärähtämiseen, niin se kuuluu toki asiaan. Oikeaoppisesti kytketty maasäköjärjestelmä käräyttelee juuri nimenomaan bensamittareita 2-3 per kesä.

• säästöä
        kaapeli.. kirjoitti:

on ns. ylivuotokaapeli. Jos unodat irroittaa maasäkökaapelin ja vene jää pidemmäksi aikaa laituriin yksikseen, estät näin veneen täyttymisen sähköllä ja siten vältät ikävän yllätyksen saapuessasi seuraavan kerran veneelle.

Niin, mitä tulee siihen bensamittarin kärähtämiseen, niin se kuuluu toki asiaan. Oikeaoppisesti kytketty maasäköjärjestelmä käräyttelee juuri nimenomaan bensamittareita 2-3 per kesä.

varmaankin sulakkeet kannattaa korvata esim rautanaulasta valmistetuilla tehohäviöttömillä tehokkailla versioilla, muuten sulakkeisiin uppoaa turhan paljon rahaa kesän mittaan. ja tämähän kannattaa testata toisella yhdistyskaapelilla bensatankista siihen rst-altaaseen, jos mitään ei tapahdu sitä kytkiessä niin jotain on pielessä, ja muista että sähköt pitää olla ehdottomasti kytkettynä ennen tuon yhdistyskaapelin asentamista.

• JRxxx

Aloin sitten jälkikäteen miettiä, että olikohan tätäkään kysymystä tarkoitettu tosissaan. Suluissa olleen loppulauseen perusteella ajattelin, että haluttiin tosissaan tietoa, mutta tuo kuvaus pistorasioista ja jakorasiasta pani sittenkin epäilemään... Mutta jos kysyjä nyt silti oli tosissaan, kuten toivon (tyhjän hölisijät ovat varsinainen palstojen vitsaus), niin suosittelen vähän syvällisempää perehtymistä ensin. Sopivaa hakusanaa vain googleen...

• myös...

huolimattomasti. Heebo kysyi, kannattaako maadottaa maasähköjärjestelmän jakorasia veneen omaan sähköjärjestelmään. Siis näinhän kannattaa toki tehdä, eli kytke johto muoviseen jakorasiaan ruuvviliitoksella. Vedä senjälkeen johto vessan kautta avotilaan ja sieltä pisiin ja jatka kunnes pääset akulle. Johdon pituus ja jyrkät mutkat ovat tärkeitä, jotta impulsiiviset sähköasallot ehtivät hieman tasaantua ennen johdon loppumista. Nyt voi mieltymyksesi mukaan kytkeä johdon joko akun punaiseen tai mustaan johtoon, varo kuitenkin rikkomasta mustaa/punaista muovikuorta. Olen kuullut, että tämä maadoitus tulee pakolliseksi kaikissa pursiseurojen katsastamissa veneissä.

• tässä on linkki

www.teeitsesähköisku.fi

miksi vaivata sähkömiestä, ja niin kallista

• sahkäri

Maasahköjärjestelmä tulee rakentaa "kelluvana" eli irti veneen maadoituksista. Asiaa monimutkaistaa, jos veneessä on esim. generaattori tms. muuta samassa järjestelmässä.

Jonkinlaisa kuvia löydät Mastervoltin sivuilta.

Venesähköjä ei kannata rakennuttaa tavallisella sähkärillä, sillä tämä ei välttämättä tiedä niistä yhtään mitään.

• joka sana.

Veneessä sähköjen on todellakon hyvä olla "kelluvat". Uppoavat sähköt ovat joissain tapauksissa vieneet koko veneen pohjaan. Sähkö on siinämielessä petollista, että maasäkökaapelin ollessa kytketty, sähkö virtaa veneeseen koko ajan. Jos vaikka jätät kaapelin kiinni viikoksi, on lähes varmaa, että viikon aikana veneeseen virtaa sähköä niin paljon, että koko vene uppoaa. Onneksi ongelmaan on ratkaisu, eli kelluvat sähköt.

Oheet rakentamiseen löydät täältä http://www.thairakthai.or.th/

• Helppo homma

Biltemasta saa valmiin keskuksen, tai voi rakentaa itse irto osista.

• VAROITUS !!!

ÄLÄ USKO NÄITÄ VIESTEJÄ. KESKUSTELE VENESÄHKÖJEN ASENTAJIEN KANSSA. SUURI OSA NÄISTÄ JUTUISTA ON TÄYTTÄ PUPPUA !!!

• Lukemalla
    • palmu

joo,jos mulla on toi "palmu" nimimerkki niin ei mun "palmulla" tarvii kirjotella tätä asiaa hauskemmaksi.

ootteko te, joilla oli noita ns.asiattomia vastauksia niin PURJEHTIJOITA .

jotenki sopis ,mutta toivottavasti olen vääräs.

en muuten ite sitä maadotusta keksiny,mutta kun sähkäri alko hommiin niin alko itteki epäilyttää ja otinpa asiakseen ja kysyä teitiltä.

ja täältähän löytyki asiallista porukkaa niin selvispä sekin.

kiitoksia vaan kaikille vastauksista!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe