Niin, eli miten olette lähestyneet työnantajia hakiessanne oppisopimuspaikkaa? Oletteko luetelleet faktoja oppisopimuksesta, vai miten. Itse olen suht helposti lannistuvaa tyyppiä ja torjuminen tuntuu "ei niin kivalta" varsinkin jos torjutaan kerta toisensa jälkeen, tosin minulla on vakaa aikomus kysellä ahkerasti joka paikasta. Miten antaa itsestään kiinnostava kuva työnantajalle, vai pitäisikö lähetellä kirjeitä ympäriinsä vai kannatatteko enemmän henkilökohtaista lähestymistä, puhelinsoittoa vai mitä. Otan kaikki asialliset kommentit ja vinkit mielelläni vastaan.
Miten olette lähestyneet..
3
4983
Vastaukset
- vbcvbcbvb
Katso tän päivän uutis100 lehdestä, kun scanska hakee oppisopimukselle porukkaa. Ei muuten, mutta mä tunnen ne mainoksen tyypit :)
Luulenpa, että muitakin paikkoja kannattaa haeskella lehdistä "koulutetaan" tekstein yms. varustetut ilmoitukset kannattaa käydä läpi. Ja ei siinä mitään, iomoittaudut työttömäksi työnhakijaksi tietoihin ilmoitat mahdollista halukkuutta oppisopimuskoulutukseen ja työhaastatteluun menet kuin muutkin hakijat. - . . .
Työpaikkahaastattelussa työnantajat ovat ennenkaikkea varmasti kiinnostuneet ainakin siitä, että minkälaisesta oppisopimuksesta on kyse siis mihin tutkintoon opiskelusi tähtää. Voisi olla hyvä hieman selvitystä siitä mitä kaikkea se tutkinto sisältää.
Näin työnantaja voi samalla selvittää, onko heidän yrityksessä mahdollisuus järjestää kaikkia niitä tehtäviä mitä oppisopimus mitä haluaisit heille suorittamaan edellyttäisi.
Jotkut työnantajat ovat hyvin kiinnostuneita oppisopimusopiskelijoista ottaisivat mielellään mutta heillä ei ole ketään kuka ehtisi toimimaan työpaikkakouluttajana. Varsinkin perustutkinnoissa on tärkeää, että on konkreettinen työpaikkakouluttaja eikä vain muodon vuoksi nimetty jokin henkilö joka ei käytännössä ehdi työskentelyäsi ohjaamaan,opastamaan,seuraamaan ja keskustelemaan kanssasi.
Ammatti-ja erikoisammattitutkintoihin tähtäävällä taas usein on tilanne jossa työkokemuksen kautta on hankittu osaaminen,eli on jo käsitystä siitä miten homma toimii, ts. ovat jo jossain muodossa jo hoitaneet niitä tehtäviä mihin haluavat todistuksen omasta osaamisestaan.Heille työpaikkaohjaaja
voi olla muodollisempi kuin pt:ssä. - paikan löytänyt
Ensin soitat oppisopimuskeskukseen ja kysyt onko sinun mahdollista päästä tekemään oppisopimusta. Heillä on tietyt kiintiöt..
Tee cv ja hakemus (pdf). Hakemukseen kirjoitat omaan persoonaasi sopivaa tekstiä, mahdollisimman avoimesti ja aidosta! Tunnetta mukaan! Ja älä vähättele itseäsi vaan sanoma on se että sinut kannattaa ottaa töihin! Uskoisin, että kun kertoo itsestään ihmisenä niin työnantajan on silloin helpompi ottaa yhteyttä kun tietää sinusta jotain.
Itse tein cv ja hakemuksen, johon kirjoitin erään esimerkin siitä miten itse olen toiminut työssäni. Olen ollut työssä ilman koulutusta.. Tämä esimerkki kertoi tulevalle työnantajalleni minusta ja arvomaailmastani.
Lisäksi laitoin lisätietoja siitä mitä minä tarvitsen heiltä. Ja linkin kouluttajan sivuille jossa kerrotaan kyseisestä koulutuksesta. Myös lisätietoja laitoin oppisopimuskeskuksen erään ihmisen numeron kuten myös kouluttajan puolelta henkilön numeron.
Tärkeää on myös tehdä mahdollisimman helpoksi mahdolliselle työnantajalle sinun kanssa sopimuksen kirjoittamisen. Siis otat itse selvää oppisopimuskeskuksesta ja koulutuksen järjestäjältä (joudut soittelemaan molemmmille eriasioista!) mitkä asia sinun tulee tietää ja mitkä työnantajaa voisi kiinnostaa. Ja nämä voit myös kirjoittaa hakemukseen.
Näitä asioita ovat mm:
-työaika väh. 25t/vko
-mahdolliset lähikoulutus päivät
-sopimus: kuinka pitkä, mistä lähtien , mikä koeaika, irtisanoutuminen
-Mitä työpaikalta tulee löytyä? Eli mitä jaksoja koulutuksessa on, pysyyko työnanaja tarjoamaan oppia siellä?
-mahdollinen työllistymistuki/palkkatuki (500€/kk) (työnantajalle) jos olet ollut työtön ennen sopimuksen kirjoittamista.
-oppisopimuksesta maksettava "korvaus" noin 20€/kk
-mitä työpaikka ohjaajalta vaaditaan?
-mitä näytön vastaanottajalta vaaditaan?
Löytyykö näitä kahta edellistä työpaikalta. On hyvä tehdä selväksi että, jos tällaisia ei löydy niin et opi mitään.
Älä ota näitä tietoja suoraan vaan tarkasta ne sinun kohdallasi ne voivat olla toisenlaiset!
Eli sinä joudut tekemään työtä tämän suhteen ja soittelemaan paljon. Voit mennä työkkäriinkin soittelemaan.
Jos haet kaupungilta paikka soita vaikka kaupungin vaihteeseen ja selitä asiasti ja pyydä numero tai yhdistämään.
Itse soitin monta kertaa. kuitenkin vaihteessa vastaa aina eri ihminen ja joku heistä osaa sitten antaa sinulle oikeita numeroita. Yritä uudestaan niin monta kertaa että löydät tällaisen ihmisen! Älä siis luovuta!
Katso myös mol.fi sivut (työpaikkailmoitukset)josko siellä on jotain sinun alaasi sopivaa. Lähetä hakemus vaikka hakevatkin sijaista. Käsittääkseni sijaisuudenkin voi tehdä oppisopimuksena.
Eli lähetä hakemuksia mahdollisimman moneen paikkaan jotka sinua kiinnostavat ja sitten voit vaikka soittaa perään esim viikon kuluttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822