Karhunköynnös?

H-enna

Terve!
Mistä saa karhunköynnöksen alkuja? eikös se ole sama kasvi kuin elämänlanka? Tiedän tiedän - se leviää helposti, mutta sitä varten minä sitä tarvitsenkin! Kiitos vaan jos joku vaivautuu neuvomaan.

9

9365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla totta

Kukaan ei ole niin hullu että antais toiselle kiusaksi elämänlankaa,vaikka toinen kuinka sitä haluais.
      Säälin jo naapureitakin.

• lanka

Heips! missäpäin asut? Mulla olis karhunköynnöstä Kuopiossa. Karhunköynnöstä kutsutaan yleisesti virheellisesti elämänlangaksi. Ne ovat kuitenkin kaksi eri kasvia. Aito elämänlanka on myrkyllinen, mutta karhunköynnös ei ole. Karhunköynnös on mitä mainioin kasvi sellaiseen paikkaan, missä se on helppo pitää kurissa. Sitkeä, tyytyy jopa pelkään hiekkamaahan ja kukkii kauniisti. Itse kasvatan sitä laatikoissa, josta se ei pääse leviämään.

Tuossa joku tietoviisas oli ihmetellyt kuka hullu nyt sitä haluaa!!!! Hullu on itse, jos ei osaa kasvia pitää oikeaoppisesti kurissa.Varmaan kasvattaa sitä kukkapenkissä. Näitähän kaupunkilaisii näsäviisaita riittää.

• aito elämänlangasta

sillä vain siemenet ovat myrkyllisiä. Aito elämänlanka on mainio yksivuotinen, nopeasti kasvava köynnös, joka kukkii sinisin kukin. Ei pidä sekoittaa aluskasvina luonnossa kasvavaan elämänlankaan.

• aito elämänlangasta
        aito elämänlangasta kirjoitti:

sillä vain siemenet ovat myrkyllisiä. Aito elämänlanka on mainio yksivuotinen, nopeasti kasvava köynnös, joka kukkii sinisin kukin. Ei pidä sekoittaa aluskasvina luonnossa kasvavaan elämänlankaan.

että ostin juuri taimen Kauppatorilta :)

• punainen "lanka"
        aito elämänlangasta kirjoitti:

että ostin juuri taimen Kauppatorilta :)

Saa tuota yksivuotista elämänlankaa myös punaisen erisävyinä.

Onnistuin muuten itse löytämään hennon vaaleanpunaisesti kukkivaa isokiertoa. Otin siitä pistokkaan talteen mutta istuttamatta se jäi...
        Tuota kiertoa löytää helposti sellaisista paikoista missä on joskus ollut vanhaa asutusta, eli tonteilta joilta on purettu vanhoja taloja pois. Eli jos näät vanhoja omenapuita ja syreenejä jossain metsänlaidassa niin käyppä katsomassa olisiko siellä kierron alkuja.

• vaaleanpunaisesta
        punainen "lanka" kirjoitti:

Saa tuota yksivuotista elämänlankaa myös punaisen erisävyinä.

Onnistuin muuten itse löytämään hennon vaaleanpunaisesti kukkivaa isokiertoa. Otin siitä pistokkaan talteen mutta istuttamatta se jäi...
        Tuota kiertoa löytää helposti sellaisista paikoista missä on joskus ollut vanhaa asutusta, eli tonteilta joilta on purettu vanhoja taloja pois. Eli jos näät vanhoja omenapuita ja syreenejä jossain metsänlaidassa niin käyppä katsomassa olisiko siellä kierron alkuja.

Taitaa olla peltokielto, huomattavasti ongelmallisemmalta kuulostaa kuin tuo elämänlangaksi kutsuttu isokierto aka karhunköynnös.

tuolta viherpihan sivulta:

> Karhunköynnöksen kukka on aivan valkoinen, kun peltokierto on usein hiukan vaalean punainen. Selvin ero löytyy lehdestä. Karhunköynnöksellä lehden tyvilovi on selvästi V:n muotoinen.

> Yleisin ja pahin köynnösrikkakasvi on peltokierto (Convolvulus arvensis). Se on monivuotinen kasvi, jolla on laaja maavarsi ja syvään tunkeutuvat juuret. Juuriin kehittyy silmuja, josta kasvaa uusia versoja. Lisäksi se lisääntyy siementen välityksellä.
        > Tyypillisesti peltokierto kiertyy esimerkiksi koristepensaan ympärille ja peittää sen lehvästöllään kokonaan. Pahimmillaan se voi tukahduttaa koko allaan olevan kasvin. Peltokierron riipiminen on vaikeaa, koska se kietoutuu voimakkaasti kasvin ympärille. Sitä on vaikea hävittää.

• H-enna

Juu en ajatellut hankkia sitä naapurin kiusaksi, vaan ihan omia nurkkia koristamaan.

Nythän on niin, että meillä on iso maalaistalopiha enkä ole kukkapenkki-ihmisiä. Pensaita ja joitain perennapuskia on ja paljon leikattavaa nurmea voikukkaa. Muutamiin paikkoihin olen ajatellut vaikka pajusta tai vanhoista heinäseipäistä tehdä jonkunlaista aidannetta, jonka kyseinen köynnös saisi peittää tyystin. Kuullostaa keskeneräiseltä ja niinhän se onkin.
      Asun Iisalmessa - löytyykö taimia Kuopiota lähempää?

• lanka

Postitse onnistuu lähetys täältä Kuopiosta.Juuria muovipussissa ja kirjekuoreen. Ilimottele sähköpostiosotteesi, niin sovitaan tarkemmin, jos kiinnostaa.

• H-enna
        lanka kirjoitti:

Postitse onnistuu lähetys täältä Kuopiosta.Juuria muovipussissa ja kirjekuoreen. Ilimottele sähköpostiosotteesi, niin sovitaan tarkemmin, jos kiinnostaa.

Laita mailia osoitteeseen

[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe