Tekijänoikeus on perseestä

Su-30mki

Täst ei tuu mitään tekijänoikeudet laajennetaan jatkuvasti. Niiden kesto on muuten 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen eli edes abban tai beatlessin musaa ei saa kopsataja hitlerin taisteluni-kirja on vieläkin tekijäsuojattu. Leffat joita on ostanut lailisesti EU:n ulko puolella eivät toimi suomessa. Eikö kuluttaja saa itse päättä missä hän katsoo sen leffan?
Miten eduskunta on voinut äänestä tälläisen lain jonka enemmistö kansasta ei hyväksy. Kannataisko miettiä siellä onkin porukka ajamassa vain omia etuja.
Tekijä oikeuksia pitää rajoitta ainakin ajallisesti 70 vuotta kuoleman jälkeen on helvetin pitkä aika.

Ja mitenkös imppaaja saa tietä, että sen lataama tiedosto on tekijä suojattu?

Muistuttaisin myös, että kaupallinen musa on paska tai ainakin sielutonta.

7

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos itse on..

      Niin, hyvähän se on itse sanoa jos on joku lahjaton tavis, joka ei osaa tehdä mitään, jota joku vaivautuisi katsomaan / kuuntelemaan. Kyllä lahjakkaiden ihmisten kuuluu saada korvaus työstään.

      "Leffat joita on ostanut lailisesti EU:n ulko puolella eivät toimi suomessa."

      Miten tämä liittyy tekijänoikeuslakiin? No ei mitenkään. Aluekoodaukset on kuule jonkun ihan muun keksintö jossain kaukaisessa maassa. Ja jos haluaa tilata EU-alueen ulkopuolelta leffoja, voi ostaa laitteen joka tukee kaikkia aluekoodeja. Sekään ei tosin liity mitenkään tekijänoikeuslakiin.

      "Kannataisko miettiä siellä onkin porukka ajamassa vain omia etuja."

      Millä tavalla joku lain säätäjä muka ajaa omaa etuaan?

      • Alatalofani

        "Millä tavalla joku lain säätäjä muka ajaa omaa etuaan?"

        No onhan siellä eduskunnassa Mikko Alatalo! :-)
        Ehkäpä "tekijän oikeus laki" on yksinomaan hänen ansiotaan.


      • viihdelaulajista

        ovat lahjattomat esim. antti tuisku on ihan perseestä

        Leffat joita on ostanut lailisesti EU:n ulko puolella eivät toimi suomessa."

        Miten tämä liittyy tekijänoikeuslakiin? No ei mitenkään. Aluekoodaukset on kuule jonkun ihan muun keksintö jossain kaukaisessa maassa. Ja jos haluaa tilata EU-alueen ulkopuolelta leffoja, voi ostaa laitteen joka tukee kaikkia aluekoodeja. Sekään ei tosin liity mitenkään tekijänoikeuslakiin.

        Näissä levyissä käytetään mekaannisia tekijäsuojauksia
        Varmaan mä lähen ostaa semmosen laitteen joka tukee kaikkia tekijän oikeuksia. Mä mielumin murtaan sen tekijä suojauksen ja katon sen koneelta. Se muuten toimii olen kokeillut.


      • vastaaja52
        viihdelaulajista kirjoitti:

        ovat lahjattomat esim. antti tuisku on ihan perseestä

        Leffat joita on ostanut lailisesti EU:n ulko puolella eivät toimi suomessa."

        Miten tämä liittyy tekijänoikeuslakiin? No ei mitenkään. Aluekoodaukset on kuule jonkun ihan muun keksintö jossain kaukaisessa maassa. Ja jos haluaa tilata EU-alueen ulkopuolelta leffoja, voi ostaa laitteen joka tukee kaikkia aluekoodeja. Sekään ei tosin liity mitenkään tekijänoikeuslakiin.

        Näissä levyissä käytetään mekaannisia tekijäsuojauksia
        Varmaan mä lähen ostaa semmosen laitteen joka tukee kaikkia tekijän oikeuksia. Mä mielumin murtaan sen tekijä suojauksen ja katon sen koneelta. Se muuten toimii olen kokeillut.

        "Näissä levyissä käytetään mekaannisia tekijäsuojauksia Varmaan mä lähen ostaa semmosen laitteen joka tukee kaikkia tekijän oikeuksia. Mä mielumin murtaan sen tekijä suojauksen ja katon sen koneelta. Se muuten toimii olen kokeillut."

        Suojaus ei ole mekaaninen vaan digitaalinen (levyn sisällössä). Niin, DVD:n aluekoodisuojauksen kiertäminen tietokoneella on yksi vaihtoehto ja ihan laillinenkin. Suojausta ei tarvitse varsinaisesti murtaa mitenkään, vaan käyttää ohjelmaa joka osaa kaikki aluekoodit. Jos itsekkin olet onnistunut kiertämään sen, niin mitä sinä siitä kiukkuilet? Sen sijaan, että valitat asiasta täällä, lähetäppä postia Amerikkaan DVD-aluekoodistandardista päättäneille.


    • Bfkfkxllfll

      Kun valitat tuosta 'liian pitkästä' suoja-ajasta, kerrot vain sen, että haluat saada haluamasi taiteen/viihteen itsellesi mahd helposti ilmaiseksi. Kaikki mulle heti nyt! Juu niin juuri, mutta muistahan, että tekijänoikeudet on tehty juuri suojaamaan TEKIJÄN OIKEUTTA SAADA TEOKSIENSA KÄYTÖSTÄ KORVAUSTA, ei vaikeuttaa muiden ihmisten elämää. Vähän empatiaa ja maalaisjärkeä kehiin hei, onhan olemassa patenttioikeuskin. Ja voi luoja jos Mikko Alatalo on eduskunnassa niin eiköhän se ole ihan loogista että seppä tietää miten rautaa taotaan? Ja eiköhän se Mikko aja omia oikeuksiaan, ei hyötyjä..? Sitä paitsi, onko väärin, että kaupan kauppias 'hyötyy' siitä, että myy tuotteitaan ja saa siitä rahaa? Ihan oikeasti, se, että tuotos ei ole fyysinen, ei tee siitä vähäpätöisempää tai vapaata ristaa.
      Älytön ajatus tuo, että suoja-aika on liian pitkä. Yritäpä itse elää musiikilla niin ymmärrät, miksi sen pituus on mikä on. Aivan kuten patenttioikeus yms immateriaalioikeudet, oikeuksien perijöillä on tietenkin kuoleman jälkeen oikeus saada hyötyä. Vai meetkö sä ihmisen kuoleman jälkeen anastamaan hänen tilinsä tyhjäksi jättäen perinnönsaajille kuivia leivänkannikoita? 70 vuotta kuolemasta, sitten voit toteuttaa itseäsi nii paljon kuin haluat kyseisellä matskulla. Mitäs jos sitä odotellessa kuitenkin maksaisit kiltisti taiteen käytöstä ja nauttimisesta kuten kaikesta muustakin maksat?

      Ja niin loppuun vielä, että tuota 70 vuoden kuolemanjälkeistä teoksen suoja-aikaa tuskin olisi, jos ihmiset noudattaisivat tekijänoikeuslakeja. Muusikkona on nyt jo kovaa. Tuon lain poistaminen veisi leivän yltä ylähuulenkin

      • Jo monesti maksettu

        Mitenkähän nuo Bachin, Beethovenin ja Brahmsin perilliset oikein ovatkaan pärjänneet?

        Kyllä nämä 70 vuoden jatkoajat ovat johtaneet jo naurettavuuksiin. Onhan se uskomatonta, että sadan vuoden takaisia sanomalehtiä ei voi skannata nettiin, kun niissä on suojattua tekstiä. Mutta suoja-ajathan pitenevät sitä mukaa kuin ne uhkaavat loppua Beatlesin levyiltä. Juuri on tulossa 20 vuoden pidennys toissijaisiin oikeuksiin, jotta näillä voitaisiin rahastaa hiukan pidempään.

        En minä silti näe suurinta ongelmaa jossain Beatlesissa, jonka levyjä on helposti saatavilla niin virallisia kuin laittomiakin kanavia pitkin. Pahinta on se miten suoja-ajat estävät uudelleenjulkaisemasta ja levittämästä todella kadonneita levyjä ja kirjoja verkon kautta. Levy- tai kustannusyhtiön ei tietenkään kannata julkaista pieniä uusintapainoksia, mutta eipä niitä saa kukaan muukaan lähteä tekemään. Lopputuloksena teosta ei ole mistään saatavissa ja tilanne voi kestää helposti 50 vuotta. Eikä siitä hyödy kukaan.

        Voisihan suojan edellytykseksi lisätä rekisteröintipakon ja vuosimaksun. Olisi aika paljon helpompi saada selville, kenellä oikeudet esimerkiksi 60 vuotta kirjailijan kuoleman jälkeen ovat. Jos ei jonkin kympin vuosimaksua kannata maksaa, ei teoksesta taida olla paljon tulojakaan luvassa.


    • suhteellisuutta!

      Tekijänoikeus suojaa erityisesti muusikoita ja levy-yhtiöitä. Kuten insinööri totesi, ei hänellä, kuten ei muuten myöskään arkkitehdeillä, designereilla, huulenheittäjillä, urheilijoilla jne hyvän vitsin kertojalla jne ole tähän verrattavaa tekijänoikeusuojaa. Mielestäni laki pitäisi olla tasavertainen kaikille. Nyt ollaan tilanteessa, että musiikkibisneksen kanssa hääräävät ovat jonkinasteisia yli-ihmisiä.

      Eikö yrittäminen ole kaikille yhtä taistelua? Kivan tarinan kuuleminen, hauskan vitsin ja kauniin rakennuksen tai auton ihaileminen ole yhtä vapauttavaa ja elämää rikastavaa kuin musiikin kuuleminen? Mikä on musiikkia? Tuuli, linnunlaulu jne? Maksetaan sitten tasapuolisesti kaikille, linnuillekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1329
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      752
    Aihe