DI ja työllistyminen

???

Itse olen hakemassa pääosin TKK:lle DI-koulutusohjelmaan ja minua on jo jonkin aikaa mietityttänyt valintani kannattavuus. Tiedän että insinöörikoulutksen läpi käyneillä ihmisillä työllistyminen on yhä vaikeampaa, mutta miten on laita DI -koulutuksen hankkineilla? Etenkin teknillisen matematiikan ja fysiikan, sekä elektroniikka- ja sähkötekniikan linjoilla?
`
Kiitos jo etukäteen

22

5607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teekkari kolmatta vuotta

      Terve,

      Tilastotietoihin voit tutustau AKAVA:n ja TEK:n sivuilla (Tekniikan Akateemiset).

      Itse olen opiskellut kaksi vuotta, ja olen kesan (ja lomat) oman alan hommissa. Toita on tarjottu muutenkin, mutta opinnot on sen verran vaiheessa, etta ei pysty irrottautumaan (viela) edes osa-aikaisesti.

      Myos tuntemillani muilla ihmisilla on riittanyt toita niin opiskeluaikoina kuin valmistuttuakin.

      Tietysti muutamalle prosentille kay niin ettei olekaan, mutta en tieda kertooko se sitten tyypista itsestaan jotain tai sitten on vaan ollu helvetin huonoa tuuria! (mutta se on eri keskustelu se kokonaisuudessaan)

    • ylioppilas

      Diplomi-insinööreillä työasiat ovat kyllä vielä kunnossa. Insinööreillä tietyillä aloilla on työttömyyttä esiintynyt, kun on koulutettu liikaa tietyn alan taitajia. DI-koulutuksessa tätä ongelmaa ei niin pääse syntymään johtuen jo siitä, ettei DI ole ammattiin kouluttava tutkinto vaan pikemminkin tekniikan alan "yleis"sivistävä tutkinto. Sähkötekniikan DI voi aivan hyvin työllistyä muuallekin kuin vain johonkin Oy Piirilevy Ab:hen. Nuo mainitsemasi alat taitavat tosin olla työllisyystilastoissa aika häntäpäissä (verrattuna AMK:hon silti erittäin korkeita), koska esimerkiksi sähkötekniikka on tietotekniikan ohella varsin paljon DI:tä tuottava linja. Toisaalta esimerkiksi teknillinen matematiikka ja fysiikka tuottavat paljon tutkijoita yms, joille ei niinkään paljoa ole tarvetta suomalaisissa yrityksissä. Jos varman työllistymisen haluat, suosittelisin esimerkiksi rakennesuunnittelua tai koneensuunnittelua (yleensäkin suunnittelua työnjohdon sijasta).

    • asfjkop

      Eipä paljon paremmin voi työllistyä, mikäli vielä osaa oikeastikin jotain tehdä. Veljeni on DI ja hänelle tarjotaan jatkuvasti töitä eri firmoista. Myös useampi tuttavani on DI, ja heillä tilanne on sama. Ja kun kerran pääsee näyttämään osaamistaan on kisa DI:stä alkanut.

      Muuten en pidä diplomi-insinöörejä parempina ihmisinä. Monilla heistä vitsitkin ovat tasoa: "A3 potenssiin 5 kertaa f3 funktio 4T", ja jo kuuluu: "Heh-heh-heh-heeeee!" Lisäksi monet diplomi-insinöörit eivät osaa ottaa toisia huomioon ja luulevat hallitsevansa kaiken maailman tiedon. Tämä esiintuotu "tärkeys" ilmenee usein tiettyjen sivistyssanojen viljelynä.

      Anteeksi vaan eo. yleistys, mutta omakohtaiset kokemukseni "dippojen" keskellä ovat muokanneet ko. ammattikunnan yleiskäsitystäni tähän em. suuntaan. Tottahan toki mukavia ja "kansanläheisempiä" diplomi-insinöörejäkin on runsain mitoin ja ikäviä piirteitä löytyy yleistyksissä ammattiryhmästä jos toisestakin.

      • uiosfasfuio

        Yleisiä DI:n suusta kuultuja sivistyssanoja ovat mm. generoida, simuloida, prosessoida, integroida.


      • rti
        uiosfasfuio kirjoitti:

        Yleisiä DI:n suusta kuultuja sivistyssanoja ovat mm. generoida, simuloida, prosessoida, integroida.

        Joita voi myös kuulla keskiverto lukiolaisen suusta.


      • hum. kand.
        uiosfasfuio kirjoitti:

        Yleisiä DI:n suusta kuultuja sivistyssanoja ovat mm. generoida, simuloida, prosessoida, integroida.

        Muita sivistyssanoja ei DI/teekkari sitten osaakaan, ja jutut ovat samaa tasoa kuin lippispäisillä corollan tuunaajilla. DI on yhtä kuin vähän matikkaa osaava amis.


      • teekkari
        hum. kand. kirjoitti:

        Muita sivistyssanoja ei DI/teekkari sitten osaakaan, ja jutut ovat samaa tasoa kuin lippispäisillä corollan tuunaajilla. DI on yhtä kuin vähän matikkaa osaava amis.

        Muista hymyillä, kun kysyt syönkö täällä vai otanko mukaan.


      • DI, YTM
        hum. kand. kirjoitti:

        Muita sivistyssanoja ei DI/teekkari sitten osaakaan, ja jutut ovat samaa tasoa kuin lippispäisillä corollan tuunaajilla. DI on yhtä kuin vähän matikkaa osaava amis.

        Vitseistä en tiedä, mutta itse olen kyllä tullut hyvin toimeen diplomi-insinöörien, yhteiskuntatieteilijöiden ja humanistien kanssa, vaikka monet stereotypiat paikkansa pitävätkin. Paljon riippuu omasta asenteesta ;)


    • Teekkari TKK:lta

      Teknillisten yliopistojen ja korkeakoulun, ja ammattikorkeiden suurimpana erona on se, että ensimmäisten koulutusmääriä ei ole kasvatettu niin hallitsemattomasti kuin jälkimmäisten. Käsittääkseni työttömyysprosentti valmistuneiden keskuudessa sähköllä on likimain 5% (Tefyllä ehkä enemmän), ja todella suuri osa ihmisistä nk. "alan hommissa". Ammattikorkeapuolella tilanne on kaiketi huomattavasti synkempi.

      • Vertailija.

        5% työttömyys koulutuksen jälkeen on älyttömän korkea. Esim. koko väestön työttömyysprosentti on noin 8% eli DI koulutuksesta olisi apua peruskoulupohjaan 3%-yksikköä. Aika turhanpäiväinen koulutus esim. lääkäreillä 73henkilöä työttömänä ja lääkäreiden määrä kuitenkin useissa tuhansissa Akavan selvitysten mukaan.


      • factaa tietoa
        Vertailija. kirjoitti:

        5% työttömyys koulutuksen jälkeen on älyttömän korkea. Esim. koko väestön työttömyysprosentti on noin 8% eli DI koulutuksesta olisi apua peruskoulupohjaan 3%-yksikköä. Aika turhanpäiväinen koulutus esim. lääkäreillä 73henkilöä työttömänä ja lääkäreiden määrä kuitenkin useissa tuhansissa Akavan selvitysten mukaan.

        DI:n TYÖTTÖMYYPROSENTTI on. n. 2%, joten lopettakaa se paskan jauhaminen. Tämäkin kaksi prosenttia on joko sosiaalisesti sitten mitä on tai sitten jostain muusta syystä työttömänä. Lisäksi sillä hetkellä kun sieltä saa porukka paperit ulos, on jo yli 90% TYÖPAIKKA koulutusta vastaavassa työssä.

        Kateelliset *askat jakavat vain väärää tietoa, voi voi, jos tuli osalla huono uravalinta. EIkö humanistit pärjää xD !


    • heli

      mieheni lukenut elektroniikkaa. Sai kyllä hakea töitä melko kauan. Nyt hänellä kuitenkin on hyvä työpaikka minkä hän sai melkoisen ahidstelun tuloskena.

      • DI__

        Oliko miehesi elektroniikan DI vai ins.? Kiinnostaa vain siksi, että olen valmistumisvaiheessa oleva DI(kylläkin ihan hyvässä työssä tällä hetkellä) ja olen huomannut myös elektroniikka-alan huonon työllisyystilanteen. Alan vaihto on mielessä(ikää onneksi aika vähän), koska tuskin tilanne tulee tästä oleellisesti parantumaan, ensin lähti tuotanto halvempiin maihin ja on vain ajan kysymys koska suunnittelupuoli lähtee perässä.


    • ruutitynnyri

      Entäs kemiantekniikan DI? Töitä vai ei? Toisaalta lukevathan ihmiset kulttuurintutkimustakin...

    • Valmistunut DI

      Suosittelen lukemaan alla olevan kirjoituksen alaa harkitseville. Itse olisin toivonut, että joku olisi kertonut minulle tämän tarpeeksi selvästi opintojani valitessa.

      Ei kannata. Tekniikan alallala työt ovat todella tiukassa, vaikka olisit DI. Löysin itse tämän ketjun googlettamalla, miten voisin parantaa työmarkkinatilannettani. Todella moni opiskelijoista on työttömänä eikä lainkaan alan hommissa. Edes ahkera koulunkäynti ei takaa töitä valmistuttuasi.
      Uutiset täyttyvät aina säännöllisistä ilmoituksista (huutava pula osaajista IT-alalla/sähkötekniikassa). Näissä uutisissa yritetään luoda ruusuinen kuva karusta todellisuudesta, mihin itsekkin sokeasti uskoin vielä opintoja valitessani. Pulaa ei ole kuin ihmetyöntekijöistä, jotka ovat harrastaneet alaa jo paljon ennen koulujensa alottamista. Heillä on myös intohimo hommaan ja se tekee heistä osaajia ja vapaa-ajalla ilmaiseksi kouluttautuvia työntekijöitä. Jos kuulut tähän joukkoon, hätää ei ole.
      Karu todellisuus työtilanteesta: harvat opiskelijat pääsevät ennen opintojen loppua töihin mihinkään alan töihin. Valmistuneita DI.tä on paljon valmistumisen jälkeen kortistossa, monet töissäoljoista on pätkätöissä tai koko ajan irtisanomisuhan alla. Alalla on työnantajien markkinat (Suomessa), paljon määräaikaisia sopimuksia, yt:tä ja palkat kaukana TEK:n luvatuista. Pahimmat työntanajat käyttävät myös paljon kortiston ilmaista työvoimaa väliaikaisen asiakaskuormituksen hoitamiseen. En tarkoita etteikö olisi hienoa, jos annetaan mahdollisuus työntekijöille. Osa työnantajista vaan käyttää näitä työntekijöitä raakasti hyväkseen.
      Näin ainakin tietotekniikan, sähkötekniikan=elektroniikan, tietoliikennetekniikan, konetekniikan ja ainakin osin myös tuotantotalouden puolella. Otannassa on paljon opiskelijoita ja erilaisia ihmisiä. Aika monen suusta kuulee kaksi sanaa: alan vaihto.

      • 1+17

        Mitä vaihtoehtojakaan löytyy? Ei sellaista alaa olekaan missä ei sama tilanne olisi, kun kaikista nyt ei kuitenkaan lääkäreitä voi tulla.


    • työtönDI

      Se mikä noita DI-työttömyyslukuja vielä somentaa on se, että tilastot taitavat aina perustua TEK:in tietoihin omien jäsentensä työllisyydestä. Useimmat työttömät varmaaan eroavat TEKistä heti kun mahdollista, jäsenmaksu on sen verran suolainen...

      • Ota ensin selvää

        TEKin jäsenmaksusta voi saada alennusta mm. työttömyyden perusteella, kunhan vuosittainen jäsenmaksu ei laske alle vähimmäisjäsenmaksun. Vähimmäisjäsenmaksu on IAET-kassaan kuuluvilta 123,00 e/v tai 10,25 e/kk ja kassaan kuulumattomilta 45,00 e/v.

        Joten hakemuista vain TEKiin.


      • työtönDI
        Ota ensin selvää kirjoitti:

        TEKin jäsenmaksusta voi saada alennusta mm. työttömyyden perusteella, kunhan vuosittainen jäsenmaksu ei laske alle vähimmäisjäsenmaksun. Vähimmäisjäsenmaksu on IAET-kassaan kuuluvilta 123,00 e/v tai 10,25 e/kk ja kassaan kuulumattomilta 45,00 e/v.

        Joten hakemuista vain TEKiin.

        en tosiaan liity uudelleen TEKkiin vaikka töitä saisinkin, ainakaan heti. Ja tiedän kyllä tuon alennetun jäsenmaksun, mutta 45 euroakin on paljon tyhjästä! Ne suoraa päätä paperinkeräykseen menevät lehdet eivät juuri ilahduta...


    • deeiii

      Joo, ja viestiketju on viiden vuoden takainen, joten työllisyysluvut ovat varmaan hurjasti muuttuneet siitä. Esim. paperialan DI, tele- ja viestintäalan DI yms.

      • Anti-DI

        Humanistien ja taidealojen työllisyys on sitä vastoin parantunut viidessä vuodessa merkittävästi.


    • Anonyymi

      Jos työllisyys olisi DI:llä hyvä, ei kai heistä niin moni pätevöittäisi itseään peruskoulun ja lukion aineenopettajiksi kilpailemaan yllin kyllin koulutettujen maistereiden kanssa ko. kouluasteen viroista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe