Minulla on peikonlehti: oikein komea ja vajaa 180 cm korkea. Näin keväällä sillä oli jälleen oikein reipas kasvuvaihe; työnsi juuresta ihania uusia lehtiä ja latvaankin ilmestyi uutta lehteä runsaasti. Olen hoitanut "peikkistäni" kuin pientä lasta jo vuosia, mutta nyt sille kävi hyvin köpelösti: Nuori koiran huikulani oli järsinyt sen toisen rungon tyvestä poikki ja toisen puoliksi poikki.
Katkaisin sen toisenkin rungon tyvestä ja nyt ne molemat ovat isoissa vesiastioissa olleet viikon ja hyvin näyttää menevän.
Pari kysymystä koskien vauvani tulevaisuutta (siis en todellakaan heitä peikonlehteäni menemään niin kauan kun siinä henki pihisee):
- Elääkö peikonlehti pelkässä vedessä, jos hommaan sille jonkun ison vettäpitävän ruukun tai maljan? Voisin laittaa sen parvelle, josta se voisi kasvaa alas päin ja valoakin olisi sille runsaasti siinä?
- Saako tuon koko komeuden juurrutettua, eli jos se on vesiastiassa, niin kasvattaako uusia juuri?
- Lähteekö vanhasta juuresta (en ole heittänyt menemään, on edelleen mullassa) uusia alkuja vai joutaako heittää menemään?
- Jos pidän peikkistäni vesiastiassa, niin pitäisikö sille heittää jotain ravinteita sinne veteen?
Kyllä nimittäin pikkasen vi****i peikkikseni kohtalo... ekaa kertaa mielessäni kävi eläintä kohtaan väkivaltaisia ajatuksia :D
Peikonlehden kurja kohtalo
6
5561
Vastaukset
- kotilo-kaktusfani
Ei viihdy pelkässä vedessä.Voi se ehkä lähteä kasvuun juuresta.
- titiuli
peikonlehteä voi kasvattaa myös vedessä,hydrona.Sillähän on sitten ne ilmajuuret,millä voi hengittää.
Peikonlehteä voi lisätä sellaisista pistokkaista,missä on niitä ilmajuuria.Pelkästä lehdenpätkästä juurruttaminen ei yleensä onnistu.Myös vanhasta juurakosta uudelleen kasvattaminen onnistuu,ainakin mulla.
Niin kauan kuin on elämää,on toivoa!
Ehdottomasti kannattaa kaikki mahdolliset elvytystoimet tehdä,ennekuin heität peikkoasi minnekkään menemään..
Onnea pelastustoimille! :) - manniska
Joudut kyllä pätkimään sitä sen verran, että jaksaa ottaa vettä varrestakin niille lehdille. Juurruttaminen onnistuu turve-multa sekoitukseen tai altakastelumultaan muovipussin kanssa. Ilmaraikä pitää olla tarpeeksi iso. Pelkässä vedessä kasvatus ei onnistu, talviaikaan kasvisi kuolisi. Vanhasta juuresta lähtee kyllä uusia alkuja, kunhan et mädätä sitä liialla vedellä.
- katti
Minun 10-vuotiaalle vauvalleni kävi lähes samoin kuin omallesi. Minun peikkistäni ei katkonut koira vaan huolimattomat muuttomiehet. Tapahtumasta on vuosi, ja peikonlehteni voi paremmin kuin koskaan! Siis: laitoin katkenneen varren kahdeksi (vai kolmeksi) palaseksi ja laitoin palat suoraan multaan kaikki samaan ruukkuun. Kastelin lähikuukaudet normaalia hieman runsaammin. Aluksi lannoittelin hyvin varovasti. Ei tarvinut kovin pitkään odotella, kun uusia lehden alkuja alkoi ilmestymään. Siis toivoa on!
Yhden osan laitoin veteen, mutta en saanut onnistumaan. Lehdet lakastuivat ja uutta elämää ei syntynyt.- LosParanoias
Kiitos kaikista vastauksista. Nyt olen antanut juurten olla mullassa, vähän aina ripauttanut sille vettä. Katsotaan mitä siitä tulee. Vanhat oksat taas ovat olleet nyt vedessä ja alkaneet tulla varsin surullisen näköisiksi. Osti sitä varten IIISOOON ruukun ja jaan sen tänään pienempiin osiin ja istutan multaan. Katsotaan jos se pelastaisi beibeni :) Lämpenisi kunnolla ilmat, niin pääsisi peikkis ulos. Se on nimittäin jo monet kesät viettänyt ulkona varjoisassa paikassa ja ai että on tykännyt :)
- mitäsit
kauheampaa rotiskoa, kuin peikonlehti on, saa kyllä hakea. Anopin luona samankokoinen hirvitys... yök..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662248Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711500Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231487Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.831208Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051074- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922