Lstenkoti

sivusta seuraaja

Hienoa Okki, kun uskalsit avata keskustelun lastenkoti insestistä!

5

732

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeeno vain

hienoa että arka aihe otetaan pöydälle ja muutkin asiat kuin seksuaalinen hyväksikäyttö.. kaikenlainen alistaminen, riisto ja sairaat rangaistukset on väärin.Ei ole ihme jos sellaisesta lapsesta kasvaa mikä vaan.. Laitokset olivat/ovat ilmeisen hyvä paikkoja toteuttaa kaikenlaista. Myös sen ajan (1950-70) yhteiskunnan romanipolitiikka ja yleiset käsitykset oli monelta osin ihmisoikeuksien vastaisia. Onneksi tiedän (toivon tietäväni) että tänä päivänä asiat on toisin ja lapsia rakastetaan näissä laitoksissa, eikä alisteta. Olen nähnyt omin silmin tätä päivää ja sen toimintaa monessa eri tilanteessa. Henkilökunta on koulutettua ja lastensuojelulaki ja asetukset pitävät omalta osaltaan toivottavasti huolta laadukkaasta hoidosta. Silti valvonta pitäisi olla koko ajan ajantasalla. Laitoksissa on myös jonkin verran romanihoitajia ja se on hyvä luonnollinen tapa lapsen identiteetin terveelle kasvulle.

• malow

done!

• Olen tavannut Okin muutaman kerran 1990- ja 2000-lukujen taitteessa. Olin tuolloin tekemisissä myös muutamien muiden entisten lastenkotilasten kanssa. Vaikka he eivät puhuneetkaan Okin kokemusten kaltaisesta kasvatuksesta, olen aina pitänyt sellaista täysin mahdollisena, sillä hyvin monessa muussakin maassa vähemmistöjen, ei pelkästään romanien, lapsia on otettu pois vanhemmiltaan ja sijoitettu sisäoppilaitoksiin tai lastenkoteihin, ja tarkoitus on ollut sulauttaa heidät valtaväestöön ja vieroittaa heidät omasta kulttuuristaan. Tosin pitkäaikainen ystäväni, joka on entinen lastenkotilapsi, on kertonut kasvaneensa nimenomaan romanilastenkodissa, mutta hänkin on kasvanut erossa sisaruksistaan - nämä oli tietojeni mukaan sijoitettu eri lastenkoteihin.

Okin kokemukset ovat todella järkyttäviä, ja on erittäin tärkeää puhua epäkohdista julkisesti. Yksikin pahoinpitely-, pedofilia- tai pullokellaritapaus on liikaa.

Varmasti myös Jepen kokemukset pitävät paikkansa, ja monet muutkin ovat kasvaneet tasapainoisiksi lastenkotitaustastaan huolimatta. Ihmettelen kuitenkin, kuinka samassa lastenkodissa samalla vuosikymmenellä asuneilla ihmisillä voi olla noin erilaiset kokemukset! Tuskin syynä on ainakaan sukupuoli, sillä Ernolla on yhtä huonoja kokemuksia kuin Okilla, kun taas Jeppe sanoo kokeneensa pelkästään hyvää.

• aito_ma_vaan

itsensä aivan täysin. Hänestä huokui unohduksen filosofia, mikä ei varmaan ole mikään huono juttu, jos sillä löytää itsellensä tasapainon. Tasapainoton ihminen kuitenkin ilmiselvästi, koska kielti kaiken negatiivisen lastenkotielämästä.

• oikeasti kun kunnioituksen...

on kauheaa laittomuutta, ei yhtään kummene suomi
      sivistynyt valtakunta muka,

kaaleet ja vaaleet puristaa nyrkkiin -ei jaksa-
      mitä aikaan saa sellainen
      irtaannuttamisella juurista

jotka ovat tosi asia
      ,koska mitään pysyvää ei ole enään
      ,eikä mikään ole salaisuus
      eikä kukaan ole enään mitään,
      kaikki on ...poisto listaa...

sulauttamisella tehdään,kipeäksi. elämä tyhjenee

maailma on muuttunut,niin pahasti,
      ,massaa,

kunnia vanhemmille
      mutta ei kukaan voi kyllä ymmärtää mitä tämä maa sisällään kantaa,

tasan rakas on
      isoäitini muisto ja kaipaus, vaikka vaivanen kärsi
      sen aikaan huutokaupattu lapsi
      piesty ja yritetty..
      1930

pitäkää arvokkaana suhteista kaikki lähimmät
      ei
      ole
      olemassa
      elämää
      jossa
      oman
      eikä menneen ihmisen
      historiaa vois tallata -
      ne jättää taakse niin paljon totta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5193
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2706
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      31
      1951
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      35
      1907
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1738
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1274
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      160
      1235
    10. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      30