Hienoa Okki, kun uskalsit avata keskustelun lastenkoti insestistä!
Lstenkoti
sivusta seuraaja
5762
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- KORPIGYMI KONKURSIIN!Miten tämä kaikentietävä jumppatyttö saa kaikki puulaakinsa konkurssiin? Kovaa meteliä piti ja Kuusamoa myöten kävi hämmentämässä, mutta lähtöpassit antoi Kuusamolaiset. Tyhjät tynnyrit kolisoo..sanottiin ennen vanhaan.…
- Palasin takaisin LieksaanOlen maailmaa nähnyt kosmopoliitti, joka on nyt asettunut Lieksaan asumaan, koska minulla on tärkeä tehtävä täällä. Siihen olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota, että täällä naiset ovat ihmeen läskilorttoja. Nuorillakin …
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
Vastaukset 5
Vanhimmat
hienoa että arka aihe otetaan pöydälle ja muutkin asiat kuin seksuaalinen hyväksikäyttö.. kaikenlainen alistaminen, riisto ja sairaat rangaistukset on väärin.Ei ole ihme jos sellaisesta lapsesta kasvaa mikä vaan.. Laitokset olivat/ovat ilmeisen hyvä paikkoja toteuttaa kaikenlaista. Myös sen ajan (1950-70) yhteiskunnan romanipolitiikka ja yleiset käsitykset oli monelta osin ihmisoikeuksien vastaisia. Onneksi tiedän (toivon tietäväni) että tänä päivänä asiat on toisin ja lapsia rakastetaan näissä laitoksissa, eikä alisteta. Olen nähnyt omin silmin tätä päivää ja sen toimintaa monessa eri tilanteessa. Henkilökunta on koulutettua ja lastensuojelulaki ja asetukset pitävät omalta osaltaan toivottavasti huolta laadukkaasta hoidosta. Silti valvonta pitäisi olla koko ajan ajantasalla. Laitoksissa on myös jonkin verran romanihoitajia ja se on hyvä luonnollinen tapa lapsen identiteetin terveelle kasvulle.
done!
Olen tavannut Okin muutaman kerran 1990- ja 2000-lukujen taitteessa. Olin tuolloin tekemisissä myös muutamien muiden entisten lastenkotilasten kanssa. Vaikka he eivät puhuneetkaan Okin kokemusten kaltaisesta kasvatuksesta, olen aina pitänyt sellaista täysin mahdollisena, sillä hyvin monessa muussakin maassa vähemmistöjen, ei pelkästään romanien, lapsia on otettu pois vanhemmiltaan ja sijoitettu sisäoppilaitoksiin tai lastenkoteihin, ja tarkoitus on ollut sulauttaa heidät valtaväestöön ja vieroittaa heidät omasta kulttuuristaan. Tosin pitkäaikainen ystäväni, joka on entinen lastenkotilapsi, on kertonut kasvaneensa nimenomaan romanilastenkodissa, mutta hänkin on kasvanut erossa sisaruksistaan - nämä oli tietojeni mukaan sijoitettu eri lastenkoteihin.
Okin kokemukset ovat todella järkyttäviä, ja on erittäin tärkeää puhua epäkohdista julkisesti. Yksikin pahoinpitely-, pedofilia- tai pullokellaritapaus on liikaa.
Varmasti myös Jepen kokemukset pitävät paikkansa, ja monet muutkin ovat kasvaneet tasapainoisiksi lastenkotitaustastaan huolimatta. Ihmettelen kuitenkin, kuinka samassa lastenkodissa samalla vuosikymmenellä asuneilla ihmisillä voi olla noin erilaiset kokemukset! Tuskin syynä on ainakaan sukupuoli, sillä Ernolla on yhtä huonoja kokemuksia kuin Okilla, kun taas Jeppe sanoo kokeneensa pelkästään hyvää.
itsensä aivan täysin. Hänestä huokui unohduksen filosofia, mikä ei varmaan ole mikään huono juttu, jos sillä löytää itsellensä tasapainon. Tasapainoton ihminen kuitenkin ilmiselvästi, koska kielti kaiken negatiivisen lastenkotielämästä.
on kauheaa laittomuutta, ei yhtään kummene suomi
sivistynyt valtakunta muka,
kaaleet ja vaaleet puristaa nyrkkiin -ei jaksa-
mitä aikaan saa sellainen
irtaannuttamisella juurista
jotka ovat tosi asia
,koska mitään pysyvää ei ole enään
,eikä mikään ole salaisuus
eikä kukaan ole enään mitään,
kaikki on ...poisto listaa...
sulauttamisella tehdään,kipeäksi. elämä tyhjenee
maailma on muuttunut,niin pahasti,