Laatoitukseen menevä aika?

kyselijä

Paljonko ammattitaitoinen laattamies laskee aikaa neliön laatoittamiseen ja saumaukseen? Siis sillä lähtökohdalla, että pohjatyöt on tehty valmiiksi eikä tarvitse muuta kuin laatoittaa ja saumata. Osaisiko joku sanoa?
Kyseessä on peruslaatta.

10

2626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tietoa;

      Mies laatoitti juuri pikkuvessan (1,3 x 1,8m) päivässä, khh lattian 13 m2 10x10 laatalla (verkossa) 6 tuntia. Toiseen pikkuvessaan tuhraantui 1,5 päivää kun oli enemmän lasista koristelistaa aseteltavana ja piti peilin paikkaa mittailla. Itse teen saumauksen ja em tiloissa se on n. 2-3h per tila pesuineen. Ja viimeksi nyhrätään silikonit nurkkiin.

      • Osaanko

        Niin kysymyksestä kuin tuosta vastauksestakin näkee ettei laatoituksesta ole tietoa. Sanoisin että kyllä niitä laattoja laittaa seinälle jokainen jolla käden taitoja on, mutta se tärkein eli pohjatyö ja vesieristys vaatii osaamista ja tietoa.


      • alkuperäistä viestiä
        Osaanko kirjoitti:

        Niin kysymyksestä kuin tuosta vastauksestakin näkee ettei laatoituksesta ole tietoa. Sanoisin että kyllä niitä laattoja laittaa seinälle jokainen jolla käden taitoja on, mutta se tärkein eli pohjatyö ja vesieristys vaatii osaamista ja tietoa.

        ollenkaan?? Siinä kysyttiin pelkästään laatoitukseen ja saumaukseen kuluvaa aikaa kun pohjatyöt on tehty. Eli oletan että ap tietää vesieristyksistä ja niiden tekemisistä eikä niihin tarvinnut puuttua. Enkä muuten maininnut sitäkään että laatoituksen ja saumauksen välissä menee vielä reilusti aikaa saumojen puhdistukseen. Sen sinä unohdit kokonaan vai eikö teillä viitsitä siistiä jälkiä:)


      • Remonttiapu
        alkuperäistä viestiä kirjoitti:

        ollenkaan?? Siinä kysyttiin pelkästään laatoitukseen ja saumaukseen kuluvaa aikaa kun pohjatyöt on tehty. Eli oletan että ap tietää vesieristyksistä ja niiden tekemisistä eikä niihin tarvinnut puuttua. Enkä muuten maininnut sitäkään että laatoituksen ja saumauksen välissä menee vielä reilusti aikaa saumojen puhdistukseen. Sen sinä unohdit kokonaan vai eikö teillä viitsitä siistiä jälkiä:)

        Luulisin hänen lukeneen, mutta minäkin olen sitä mieltä että jos tietää tarpeeksi vesieristyksestä tietää myös aivan varmasti paljonko laatoitukseen menee aikaa. On hyvä että täällä joku kiinnittää kysyjän huomion siihen onko pohjat varmasti hyvin ja oikein tehtyjä. Vahingot voivat olla huomattavia jos huonoille pohjille lähdetään laatoittamaan.


      • euroa
        alkuperäistä viestiä kirjoitti:

        ollenkaan?? Siinä kysyttiin pelkästään laatoitukseen ja saumaukseen kuluvaa aikaa kun pohjatyöt on tehty. Eli oletan että ap tietää vesieristyksistä ja niiden tekemisistä eikä niihin tarvinnut puuttua. Enkä muuten maininnut sitäkään että laatoituksen ja saumauksen välissä menee vielä reilusti aikaa saumojen puhdistukseen. Sen sinä unohdit kokonaan vai eikö teillä viitsitä siistiä jälkiä:)

        neliöltä laskuttaa meidän yritys pk seudulla.


    • sanoisin että

      Tunti per neliö. Aatteleppa vaikka että sulla ois 10x10 laattoja. Niitähän menee neliöön jo 100. Tunti on tuolle saumattuna on jo urkkatahtia.

    • Remonttiapu

      Hieman väärin aseteltu tuo kysymys. Laatoittaminen on vain yksi osa remonttia, tärkein osa on vedeneristyksen tekeminen. Siinä yleensä tehdään pahimmat virheet ja seuraukset vaihtelevat laattojen irtoamisesta homevaurioihin. Pitää tietää oikeat aineet ja työkentelytavat. Kauppias osaa neuvoa, mutta on muistettava että hän vain myy varastossa olevia tuotteita kun taas ammattilainen hankkii ja käyttää tuntemiaan valmisteita.
      Toki laatoituksen voi itse tehdä ja osaavalta se käy hyvin. Tärkeintä on tiedostaa jos perustiedoissa on puutteita, esim. miten läpiviennit on tehtävä ja millaiset pohjatyöt juuri tässä kohteessa tarvitaan.
      Ajankäyttö on aina tapauskohtaista, riippuu putkien sijoittelusta, seinien suoruudesta, pohjatöiden ja tasoitetöiden määrästä jne.
      Onnea laatoitusurakkaan.
      [email protected]

    • Remonttiapu

      Vielä pieni lisävinkki. On muistettava selvittää seinänpinnan pohjamateriaali ennen primerin ostamista, eli ensin vanhan purku ja sitten tarvikkeita hankkimaan niin onnistumisen mahdollisuus on suurempi.

      • ap.

        Tarkennuksena vielä, että kysymys koski nimenomaan tapausta, jossa pohjatyöt kaikkinensa on tehnyt osaava ammattilainen. Eli puhdas laatoitus ja saumaus valmiille hyvin tehdylle pinnalle. Seiniin normaalit 10x20 ja lattiaan 10x10, jotka lienevät tänä päivänä yleisimmät laattakoot.


      • laattamiäs
        ap. kirjoitti:

        Tarkennuksena vielä, että kysymys koski nimenomaan tapausta, jossa pohjatyöt kaikkinensa on tehnyt osaava ammattilainen. Eli puhdas laatoitus ja saumaus valmiille hyvin tehdylle pinnalle. Seiniin normaalit 10x20 ja lattiaan 10x10, jotka lienevät tänä päivänä yleisimmät laattakoot.

        Joku sanoi tunti per neliö. Noin tuhannen neliön laatoituskokemuksella sanoisin sen olevan suht lähellä totuutta. Itselläni menee valmiiseen pesuhuone/sauna (n.26 m2)laatoitukseen saumauksineen, silikonien asennuksineen ja laatoituksen puhdistuksineen, sekä valmisteluineen noin 3 työpäivää. Seiniin menee karkeasti 1 päivä, lattiaan toinen ja helmalaattoihin, saumaukseen ja laattojen tomuttamiseen kolmas. Loppupeleissä 5m2 heitto määrissä ylös tai alas ei varsinaisesti vaikuta työaikoihin, joten neliöhinnan tarkka määrittäminen on vaikeaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe