Kuinkahan todennäköistä tuo kohdun repeämä on jos tulee heti uudelleen raskaaksi sektion jälkeen??
Sektion jäkeen
4
1663
Vastaukset
- estettä
Meillä on ensimmäinen vauva syntyny hätäsektiolla, ja vuoden ja 9 kuukauden kuluttua syntyi toinen lapsi normaalisti. Ei mulle puhuttu kohdun mahdollisesta repeytymisestä yhtään mitään.
Kolmas lapsi syntyi 2 1/2 vuotta edellisestä, ja tästä 2 vuoden kuluttua kaksoset. Kaksosten syntymän aikoihin lääkärit kantoivat huolta sektioarvesta kohdussa, mutta sain odotella vauvojen syntymää kuitenkin ihan rauhassa. Synnytys käynnistettin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta vain siitä syystä, että maksa-arvoni epäiltiin olevan koholla (mikä ei sitten pitänytkään paikkaansa). Luultavasti olisin saanut odottaa ihan rauhassa luonnolliseen syntymähetkeen asti. Kaksosetkin syntyivät normaalisti. - Erään kirjan mukaan
Jotain 0,2 prosentin luokkaa, eli 2 tapausta 1000 raskautta kohti. Tässä oli mukana ns. lievätkin tapaukset. Siinä tilastossa ei oltu eritelty riskiä sektion jälkeen, vaan luku oli suhteutettu kaikkiin raskauksiin. Kyseinen tilasto oli muistaakseni jostakin 90-luvun puolivälistä, nykyään luulisi luvun olevan pienempi, kun seurantakeinot ovat paremmat. Yleensä ns. terve kohtu ei repeä, vaan se vaatii jonkin vanhan vamman, joka voi olla muukin kuin sektio arpi. Myöskin rakenneviat lisäävät riskiä. Korostan, että tämä on siis muistini varaista tietoa, en voi sanoa sen olevan ihan välttämättä näin. Kyseistä kirjaakaan ei ole omanani, joten tarkastaminen on vaikeaa.
Eli riski on melko pieni, mutta kuitenkin se on olemassa. On kuitenkin sairaaloita joissa asiasta on enemmän kokemusta, oma keskussairaalani on turvautunut konsultoimaan Oulua, siellä kun lääkärien mukaan on enemmän tapauksia. Tämäkin voi johtua siitä, että siellä on paljon todella usein synnyttäneitä, koska se on vahvaa lestadiolaisaluetta.
Mitään todennäköisyyksiä ei siis varmasti kannata miettiä, eikä kukaan lääkärikään sitä osaa sanoa. Tapahtumaketju voi olla useiden sattumien summa. Itse olen joutunut pohtimaan näitä asioita, mutta siltikin uskaltauduin vielä raskaaksi, minulla on siis taustalla tällainen repeämä. Onneksi kuitenkin kaikki päättyi hyvin. Sen jälkeen kuitenkin on onnistunut raskaus, ja mahdollisuus harkita vielä yhtä lastakin.
Raskaus itsessään ei välttämättä repeämistä aiheuta, vaan ne synnytyssupistukset ovat liian kovat, jolloin se arven kohta pettää.- hankalaa??
Saakohan miten helposti uuden sektion jos pelottaa tuo repeäminen...
- .............
hankalaa?? kirjoitti:
Saakohan miten helposti uuden sektion jos pelottaa tuo repeäminen...
Minä sain valita itse haluanko suoraan sektion, mutta luotin lääkäreihin ja yritin tavallisesti sen ensimmäisen sektion jälkeen. Jos olisin halunnut sektion olisin siis sen saanut, koska ensimmäisen hätäsektion jälkeen ei ollut selvää syytä miksi synnytys ei edennyt. Tehtiin tarkka synnytystapa-arvio, ja kaiken piti olla hyvin. Ei siis ollut mitään estettä normaaliin synnytykseenkään tiedossa. En osannut pelätä.
Siinä toisessa yrityksessä kaikki menikin pieleen, koska synnytys ei edennyt, yritettiin hommaa vauhdittaa oksitosiinilla. Tämä ratkaisu ilmeisesti aiheutti sen kohdun repeämisen, eli normaalit supistukset olisi tuo vanha arpi voinut kestääkin, mutta sekin on tietysti jossittelua. Kätilöt viivyttelivät lääkärin kutsumista, syytä siihen en tiedä. Enkä tiedä, että olisiko se lääkärikään siinä vaiheessa ymmärtänyt jonkin olevan pahasti pielessä.
Lopulta lapsen vointi romahti, ja pääsimme heti leikkaussaliin. Siellä vasta huomasivat, että lapsi oli syntymässä repeämän kautta vatsaonteloon, vasen käsi ja hartia olivat jo väärällä puolella. Lapsi saatiin kuitenkin elpymään, ja tänäpäivänä hän on reipas miehenalku jo.
Mutta tuo repeämisriski taitaa kuitenkin olla pienempi kuin sektion muut riskit. On lukemattomia naisia, jotka ovat yhden sektion jälkeen onnistuneesti synnyttäneet alakautta. Ilman mitään ongelmia. sitten on niitä, joilla se ei onnistu. Haavatkin paranevat yksilölliseen tahtiin, ehkä minun kudokseni ovat vaan herkempiä kuin muilla. Ei kai sitä koskaan voi etukäteen tietääkään. Lääkärit sanoivat, että yhden sektion jälkeen päädytään toiseen nopeammin, jos synnytyksessä on ongelmia. En tiedä onko se faktatietoa, vai rauhoittelivatko vain.
Kyllä voit asiaa lääkäriltäsi kysellä. Jos se kuitenkin olisi yleistä yhden sektion jälkeen, ei annettaisi varmaankaan valita- kahden sektion jälkeenhän sektio on ainoa suositeltava synnytystapa. Lääkärit punnitsevat riskejä tapauskohtaisesti, eivät ne suosittele ottamaan liian suuria riskejä. Toisaalta synnytyksissä on aina riskinsä, jokainen sitten kohdallaan niitä pohtii ja punnitsee. Liika pelkääminenkään ei ole hyväksi synnytyksessä...
Kannattaa siis asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Joihinkin asioihin voi vaikuttaa, kuten siihen, että antaa kohdulle aikaa toipua. Toisaalta minulla ei riittänyt edes useiden vuosien väli raskauksissa. Eli koskaan ei voi olla varma, se vaan pitää hyväksyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865199
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h764696Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232464Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241860- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141429- 1851318