Gluteenittomien tuotteiden laatu

pbke

Minua ärsyttää gluteenittomien tuotteiden huono laatu. Tuntuu ettei valmistajilla tunnu olevan itsekontrollia eikä laaduntarkkailua lainkaan vaan kaikki tuntuu menevän läpi. Kyse on kalliista tuotteista joita ei viitsisi palautella takaisin. Yleisimpiä ongelmia tuntuvat olevan pakasteleivien vanha maku ja kovuus, pikkuleipien ja näkkileivän murenevuus, lisäksi ainakin kotimaisella valmistajalla runsas lisäaineiden käyttö. En todellakaan ymmärrä miksi pakastettuihin tuotteisiin täytyy esim. lisätä säilöntäainetta ! Onko valmistajalla mahdollisesti huono hygienia ?
Joo, joo moni leipoo itse, mutta suurin osa suomalaisista ostaa ruokansa valmiina kaupasta ja niin minäkin tahdon tehdä. Ei luulisi olevan kohtuutonta vaatia kaupallisesti tuotteita valmistavalta edes samaa suoritustasoa kuin kotileipureilta..
Gluteeniton valikoima tahtoo myös uudistua liian hitaasti, jos joku tarjoaa mulle Glutanon sitruunavohveleita joita on ollut myynnissä jo 30 v. niin en niitä syö, sen verran kyllästynyt niihin olen.

16

2671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moona

      Olen samaa mieltä. Leivät ainakin ovat ihan surkeita. Ainoa syötäväksi kelpaava on kiviarinarieska, mutta sekin kuivuu hetkessä eikä sitä aina jaksa samaa leipää syödä. Ja senkin paras puoli taitaa olla, että se EI maistu millekään, siis ei edes pahalle.
      Itse leivon melkein kaiken leipäni, ja ne kyllä ovat paljon maukkaampia eivätkä ollenkaan sitkeitä. Enkä käytä lisäaineita, en edes E-koodattuja valmiita jauhoseoksia vaan sekoittelen itse.

      • Katja

        Gluteeniton leipä on älyttömän kallista ja maku ei kyllä vedä vertoja tavalliselle leivälle. Ärsyttää maksaa hirveästi huonosta pakasteleivästä, kun kauppa on täynnä tosi hyviä tavallisia leipiä huomattavasti halvemmalla. Olis myös kiva ostaa kaupasta tuoretta leipää muiden tapaan, mutta täytyy aina tyytyä niinhin iänikuisiin pakasteleipiin tai näkkäriin. Oon kyllä välillä leiponut, mutta kun en ole mikään mestarileipuri en saa omistakaan leivistä tavallisten leipien veroisia, tosin lämmin tuore leipä maistuu hyvältä, vaikka ei olisikaan täydellisesti kohonnut ym. Mulla ainakin on leivän syönti keliakian myötä vähentynyt huimasti. Mieluummin syön sitten vaikka puuroa tai hedelmiä. Mun mielestä aika hyvää gluteenitonta leipää on Moilasen pellavaleipä ja myös Semperin näkkärit maistuu, mutta kyllähän niihinkin kyllästyy!


      • Yksi -70
        Katja kirjoitti:

        Gluteeniton leipä on älyttömän kallista ja maku ei kyllä vedä vertoja tavalliselle leivälle. Ärsyttää maksaa hirveästi huonosta pakasteleivästä, kun kauppa on täynnä tosi hyviä tavallisia leipiä huomattavasti halvemmalla. Olis myös kiva ostaa kaupasta tuoretta leipää muiden tapaan, mutta täytyy aina tyytyä niinhin iänikuisiin pakasteleipiin tai näkkäriin. Oon kyllä välillä leiponut, mutta kun en ole mikään mestarileipuri en saa omistakaan leivistä tavallisten leipien veroisia, tosin lämmin tuore leipä maistuu hyvältä, vaikka ei olisikaan täydellisesti kohonnut ym. Mulla ainakin on leivän syönti keliakian myötä vähentynyt huimasti. Mieluummin syön sitten vaikka puuroa tai hedelmiä. Mun mielestä aika hyvää gluteenitonta leipää on Moilasen pellavaleipä ja myös Semperin näkkärit maistuu, mutta kyllähän niihinkin kyllästyy!

        Mutta lienen onnellisessa asemassa sikäli, että asun isommassa kaupungissa ja täällä saa tuorttakin gluteenitonta kerran pari viikossa tietyistä kaupoista. Siitä huolimatta minua harmittaa liian usein, se ettei tuote vastaakaan mielikuvaa tuotteesta. Esim. Suloisten gluteeniton hapanvuoka ei enään ole riittävästi kohonnut ja silloin tuntuu, että rahat menee ihan hukkaan. Samoin moilasen pakasteet tuottavat pettymyksiä. Parhaillaan Moilasen tumma leipäkin on ollut kuohkeaa ja hyvää, mutta liian usein saan matalaksi jäänytta ja kauan pakkasessa lojunnut leipää...


    • nakertelija

      Joskut kaupasta ostettavat gluteenittomat tuotteet ovat tosi kamalia. Niitä ostaa sen yhden kerran eikä taatusti toiste erehdy ottamaan lisää.
      Ongelma muodostuu silloin, kun kylään mennessään sinne on ostettu juuri niitä hirvityksiä, joiden myynti pitäisi kieltää lailla. Ja asiasta tietämätön ostaa tietenkin hyvällä mielellä ja on iloinen, kun jotakin löytää! Ja kyläilevä keliaakikko irvistelee itsekseen ja syö, koska minä syön esim. tosi kaamean makuiset pikkuleivät, jos joku on ne minua varten ostanut. Ja kun ne ovat niin älyttömän kalliitakin... Kokemusta on.

      Ja totta, niin kyllästyy perusteellisesti, vaikka olisivat hyviäkin.

    • anemone

      Meidän keliakiayhdistyksessä on tilattu yli vuoden ajan eräästä leipomosta kerran kuukaudessa tuoretta leipää. On tosi maukasta, ja vaihtelua löytyy! Valitettavasti en voi mainostaa ko.leipomoa tällä sivulla (enkä kyllä muillakaan sivuilla), joten se siitä. Jos kuuluu johonkin paikallisyhdistykseen, kannattaisi siellä miettiä tälläistä "leipärinkiä". Meillä tämä systeemi toimii, ja ihmiset on olleet tosi tyytyväisiä.

      • Masahiro1

        Eräs gleipä maistuu aivan bensalle. Miksi siitä pitää maksaa 12 €/kg?


    • valmistuotteissa

      Pääsin ylioppilaaksi 10 vuotta sitten ja tilattiin kakut, myös gluteeniton kakku leipomosta. Kakku oli palanut, pohja oli täysin musta, silti oltiin se täytetty ja myyty meille. Kakku oli aivan hirvittävän pahan makuinen! Saatiin se ilmaiseksi lopulta, mutta anteeksipyyntöä ei tullut. Leipomo oli vuosia toiminut erittäin hyvässä maineessa pienen paikkakunnan ainoita kunnon leipomoita. Eipä ole sieltä sen jälkeen tilattu. Onneksi paikkakunnalle tuli toinen leipomo joka tekee erittäin hyviä gluteenittomia kakkuja!

    • kunkun-kannattaja

      Vuohelan herkku on alalla täys kunkku niin laadulla kun tuotekehitykselläkin ja uutuus tuoteit sinkoilee koko ajan myyntiin ja ennen kaikkia edullisella hinnallaan

      • Mikätämähommaon

        Vuohelan herkulla on parhaat tuotteet, mutta näkkileipää ei siltäkään saa. Pirkka kauranäkkileipä oli niin hyvää, että sitä ostivat muutkin kuin keliaakikot. Leipä oli valmistettu Sveitsissä. Sitten valmistusmaa muuttui ja leipäkin , ei suinkaan paremmaksi, vaan huonommaksi. Hinta pysyi ennallaan ja koska muutakaan ei ole lähikaupassa saatavilla , niin ihmisten on pakko ostaa tätä nykyistä romanialaista näkkileipää. Siis, me kaliaakikot saamme ilon syödä romanialaista näkkäriä , paremman puutteessa. Romanian nälkää näkeviä lapsia avustetaan näkyvästi. Onko tämä Keskon kampanja näihin ongelmamaihin suuntautuvasta valmistuslisenssistä hyväntekeväisyyttä? Valitettavasti ne kananugetitkin oli vedettävä pois markkinoilta.
        Koska suomalaiset leipomot alkavat valmistaa näkkileipää gluteenittomana?


      • Anonyymi
        Mikätämähommaon kirjoitti:

        Vuohelan herkulla on parhaat tuotteet, mutta näkkileipää ei siltäkään saa. Pirkka kauranäkkileipä oli niin hyvää, että sitä ostivat muutkin kuin keliaakikot. Leipä oli valmistettu Sveitsissä. Sitten valmistusmaa muuttui ja leipäkin , ei suinkaan paremmaksi, vaan huonommaksi. Hinta pysyi ennallaan ja koska muutakaan ei ole lähikaupassa saatavilla , niin ihmisten on pakko ostaa tätä nykyistä romanialaista näkkileipää. Siis, me kaliaakikot saamme ilon syödä romanialaista näkkäriä , paremman puutteessa. Romanian nälkää näkeviä lapsia avustetaan näkyvästi. Onko tämä Keskon kampanja näihin ongelmamaihin suuntautuvasta valmistuslisenssistä hyväntekeväisyyttä? Valitettavasti ne kananugetitkin oli vedettävä pois markkinoilta.
        Koska suomalaiset leipomot alkavat valmistaa näkkileipää gluteenittomana?

        Sveitsiläinen kauranäkkäri oli paljon parempaa. Kun valmistus siirtyi Romaniaan, niin hinta pysyi samana, mutta tuotteen paino keveni parilla siivulla. Otti niin päähän, että taltioin kuvan entisestä ja uudesta pakkauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sveitsiläinen kauranäkkäri oli paljon parempaa. Kun valmistus siirtyi Romaniaan, niin hinta pysyi samana, mutta tuotteen paino keveni parilla siivulla. Otti niin päähän, että taltioin kuvan entisestä ja uudesta pakkauksesta.

        Samat sanat. Pakkauskin on aivan omituinen. Se on liimattu mitä kummallisimmilla tavoilla ja hankala avata kierrätykseen. Leipää ei voi verratakkaan entiseen versioon. Kummallista toimintaa Keskolta. Raha taitaa ratkaista.


    • teenitse

      Halpa-hallissa on hyvä Chia-siemeniä sisältävä näkkäri,sitä saa myös k-kaupoista,on myös edullinen.S-marketin näkkärit on niin kovia.Sunnuntai gluteiiniton tumma jauho pussin kyljessä on hyvä porkkanaleivän ohje,se säilyykin jääkaapissa useita päiviä.

      • kdkrfr

        Kannattaa olla varovainen Chia-siementen kanssa ja käyttää vain vähäisessä määrin eikä edes päivittäin.


      • olensamaamieltä

        Itse tekemällä saa hyvää leipää.


      • Anonyymi
        olensamaamieltä kirjoitti:

        Itse tekemällä saa hyvää leipää.

        Nykyään on parempaa,hinnatkin ovat laskeneet,ja valikoima monipuolistunut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe