suomentaisiko joku?

Mitä nämä tarkoittaa???

Sain päivän postissa uunituoreen neuron epikriisin.
Lukee mm. tämmöttii:
-kanta- ja varvaskävely onnistuu moitteetta (tarkoittaa kait hyvä hyvä?)

-tasapaino vakaata (hyvä?)
-peruskokeessa ei laskeutumista eikä kiertoa (hyvä edelleen?)

-sormi-nenukoe, kantapää-polvi, ddk ja hienomotoriikka symmetriset(Edelleen kait ok?)

-Jännevenytysheijasteet on erittäin vilkkaat, symmetriset(pitääkö olla vilkkaat vai ei?)

-babinski /- (mitähän tarkoittaa koko sana?)
-kieli ei devioi (täh?)

Lisäksi lukee, että lääkärille on herännyt epäily demyelinoivasta sairaudesta???

Jatkotutkimukset ovat:mri viikon päästä ja selkäydinpunktio (likvor) 5:n viikon päästä (iik, siis en tiedä uskallanko mennä ,poden jo normaalia piikkikammoa, puhumattakaan että joku tökkisi neuralla selkään, voikohan ne antaa jotain rauhoittavaa ennen tuota pistelyä???)

Oireet olleet ihan kaheleita (en edes osaa kaikkia kuvailla). puutuu, pistelee, tikuttaa, kramppaa,mieletön pääkipu välillä, muisti tökkii, hermot menee helpolla jos ei onnistu ensi yrittämällä, liikutun ihan ilman syytä, nauraa tirskahtelen kun toisia ei edes hymyilytä,pissaongelmia, kipuja menee ja tulee pitkin vartaloa, nykii milloin mistäkin (ihan kun kala nykisi ongen päässä), näköhäiriöitä, silmäkipua, huimausta, kävelen kun känninen välillä, väsyttää ja taas vaan väsyttää, ja kun väsyttää vielä jalkoja ja käsiäkin (ovat täysin lyijyä), puhun täysin puutaheinää välillä (sanat ei tule oikein, kirjaimet vaihtaa paikkaa, tulee väärä nimi jollekin asialle/esineelle)... tulis pitkä kirja mikäli jatkaisin.

Kiitos jos joku osaisi valaista hiemän noista kirjoittamistani epäselvyyksistä.

Auringonpaistetta kaikille!!!

6

16984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entre

      Babinski meinaa Babinskin heijaste koetta, jossa jalkapohjan ulkoreunaa ärsytetään esim. tikulla. Isovarpaan koukistus on normaali vaste. MS-taudissa tuloksena on isovarpaan ojennus, jota voidaan pitää neurologisena löydöksenä.

      Devioida tarkoittaa "kallistua, olla toisella puolella".

      Eli tässä tapauksessa siis epäillään MS-tautia eli multippeliskleroosia (keskushermoston sairaus). Siitä tuo demyelinoiva sairaus.

      Tuossa alla MS-tautisivusto, siellä mm. oireita.
      http://www.ms-liitto.fi/index.phtml?page_id=103&topmenu_id=6&menu_id=103&page_id=103&this_topmenu=6&lang=1

      • ms-tauti

        Demyelinoivia sairauksia on kymmeniä, jos ei satoja muitakin kuin ms. MS vaan sattuu olemaan niistä yleisin. Diagnoosin tekeminen demyelinoivien sairauksien kohdalla on vaikeaa ja joskus mahdotontakin...

        Itselläni epäillään demyelinoivaa sairautta magneettikuvan perusteella. Oireita mulla oli vain yksi ja lievähkö sellainen (=kielen puutuminen, josta se pikkuhiljaa levisi huuleen, leukaan ja vähän poskeen). Selkäydinpunktion tulosta en ole vielä saanut. Yksi neurologi sanoi suoraan, et mulla on ms ja toinen sanoi, et voi olla myös morbus demyelinans (=määrittämätön keskushermoston demyelinoiva sairaus). Jotenkin mun on vaikee uskoo, et sairastaisin ms:ää, koska vointini on erinomainen! En voinut edes uskoa korviani, kun lääkäri heitti ton ms-diagnoosinsa. Olen kyllä kuullut ns. lievästä ms-taudista, eli oliskohan tää sit sitä...?? Toivotaan parasta ja pelätään pahinta...


      • tiedoksi
        ms-tauti kirjoitti:

        Demyelinoivia sairauksia on kymmeniä, jos ei satoja muitakin kuin ms. MS vaan sattuu olemaan niistä yleisin. Diagnoosin tekeminen demyelinoivien sairauksien kohdalla on vaikeaa ja joskus mahdotontakin...

        Itselläni epäillään demyelinoivaa sairautta magneettikuvan perusteella. Oireita mulla oli vain yksi ja lievähkö sellainen (=kielen puutuminen, josta se pikkuhiljaa levisi huuleen, leukaan ja vähän poskeen). Selkäydinpunktion tulosta en ole vielä saanut. Yksi neurologi sanoi suoraan, et mulla on ms ja toinen sanoi, et voi olla myös morbus demyelinans (=määrittämätön keskushermoston demyelinoiva sairaus). Jotenkin mun on vaikee uskoo, et sairastaisin ms:ää, koska vointini on erinomainen! En voinut edes uskoa korviani, kun lääkäri heitti ton ms-diagnoosinsa. Olen kyllä kuullut ns. lievästä ms-taudista, eli oliskohan tää sit sitä...?? Toivotaan parasta ja pelätään pahinta...

        MS-tautiepäillyille, MS-tautipelkoisille ja MS-tautidiagnoosin itselleen tehneille; MS-tauti on täysin ennalta arvaamaton sairaus, johon ei kukaan, edes neurologi, voi antaa ennustetta. Osan sairaus voi olla lievää alussa, mutta pahentua myöhemmin, toisilla tauti voi alkaa rajuna ja rauhoittua jossain vaiheessa. Tauti voi myös edetä tasaisesti ilman selviä pahenemisia. Joten on todella turhaa lähteä arvailemaan taudin kulkua, se selviää sitten aikanaan.


      • AM
        tiedoksi kirjoitti:

        MS-tautiepäillyille, MS-tautipelkoisille ja MS-tautidiagnoosin itselleen tehneille; MS-tauti on täysin ennalta arvaamaton sairaus, johon ei kukaan, edes neurologi, voi antaa ennustetta. Osan sairaus voi olla lievää alussa, mutta pahentua myöhemmin, toisilla tauti voi alkaa rajuna ja rauhoittua jossain vaiheessa. Tauti voi myös edetä tasaisesti ilman selviä pahenemisia. Joten on todella turhaa lähteä arvailemaan taudin kulkua, se selviää sitten aikanaan.

        Minulle tehtiin selkäydinnesten otto keväällä2010. Pelkäsin asiaa etukäteen aivan hirvittävästi ja purskahdin itkuun kun pääsin sairaanhoitajan saattamana lääkärin luokse.
        He puhuivat minulle rauhallisesti ja saivat oloni helpottumaan.

        Selkäydinnestettä yritettiin ottaa siten, että olin kyljelläni ja siitä taivutin. Koitti kahteen kertaan, mutta neula osui molemmilla kerroilla luuhun. Tämä kuulostaa kamalalta, mutta ei se sitä oikeastaan ollut. Järki sanoi, että sattuu, mutta enemmän tilanteessa tuli kylmä hiki ja tuntui ikävältä. Mitään raastavaa kipua siis en tuntenut. Kolmannen kerran kokeiltiin (samalla reissulla siis) siten, että istuin sängyn reunalla ja köyristin selkääni siinä asennossa. Silloin lääkäri onnistuikin heti. :)

        Nesteen oton jälkeen selkä oli hieman kipeä ottokohdasta, kuin olisi lyönyt sen jonnekin. Mutta ei mitään pahempaa.

        T:Annina


    • Sairas

      Kuulostaa jännältä koska itsellä määrittämätön ja kun.oireitasi lueskelin löytyy joitain yhtäläisyyksiä miulla kuvissa jotain valkeita länttejä ohimolohkoilla enkä ole yrityksistä huolimatta saanut diagnoosia mennyt kohta 2vuotta ekasta kohtauksesta on myös selkäydin näyte otettu on ikävän tuntuinen vaan ei paha

    • Sairas

      Tiedän mitä ei oo vaan kun diagnoosin sais helpottaisi paljon kun selvä pää menee 1-2tunniksi känniin ilman päihdyttäviä aineita jatkuva väsymys ja pää kipu mutta näillä mennään tosissaan ohimolohkoilla jotain valkeita länttejä kooltaan noin 1cm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe