Sain ittelleni punkin puremasta rengasihottuman ja yleisoireet; kuumetta, väsymystä, lihassärkyä, joten painelin lääkäriin. Lääkäri tuntui olevan ihan pihalla, surffaili vaan jossain nettisivuilla ja yritti etsiä tietoa borrelioosista ym. punkin aiheuttamista oireista. Tulipa turvallinen olo! Sain lääkkeeksi 2 viikon kuurin Amorion-penisiliiniä (amoxicillin 500mg). Lääkkeitä olen syönyt nyt neljän päivän ajan eikä oireet oo lievittyny yhtään, pientä kuumetta pitää edelleen ja lihassäryt on jopa kovempia kuin aluksi.
Noinkohan lääkehoito toimii ??
Onko muita borrelioosin saaneita ? Millaisia oireita oli ja millaista lääkitystä saitte ?
Miten nopeasti oireet hävisi lääkityksen aloituksen jälkeen ?
Borrelioosin hoito
5
3611
Vastaukset
- Eve 38
Äitiäni punkki pisti viime kesänä ja jalka oli aivan hirveän näköinen. Sai 3 viikon antipioottikuurin ja kyllä ne oireet ainakin pari viikkoa kesti.
- mlt
Itselläni oli disseminoitunut borrelioosi, eli ne vasta-aineet kohosi vasta 2v puremasta. Söin 2vko amoxicilliinia, sitten olin 2 vko antibioottitipassa, ja sen jälkeen söin 100 vrk amorionia. Mun vasta-aineet ei ollu kovinkaan korkeita, mutta kuun oireet ei antanut periksi, niin vaadin tietämättömältä lekurilta tämän hoidon, joka siis on disseminoituneen borrelioosin käypä hoito. Puremasta en saanut silloin sitä ihottumaa. Oireet: huono olo, ruokahaluttomuus, päänsärky, laihtuminen, silmien kutina... Eli niitä flunssaoireita mulla ei ollut.
Jos sun oireet ei tällä antibiootilla lähde, niin hakeudu pikaisesti infektio-, tai sisätautilekurille. Mene vaikka yksityiselle. Ne osaa niin paljon paremmin nää jutut. - Joutseno
Söin heinäkuussa kolme ja puoliviikkoa Amorionia ja vasta-aine testissä noiden kuurien jälkeen molemmat veren vasta-aineet ihan huipussa eli lääke ei tehonnut yhtään.Nyt olen syönyt kolme kuuria doksisykliiniä ja nopeampi vasta-aine arvo on laskenut alle puoleen eli lääke näyttäisi tehoavan.
- Joutseno HEI !
Joutseno , Hei
- Kohtalotoveri .
Punkinpurema ? Minulle ilmestyi n. 5 cm halkaisijaltaan punainen rengas puremakohdan ympärille , n. viikon kuluttua sienestysreissun jälkeen , ja TK-lääkäri ei oisi millään määrännyt antibiootti-kuuria . Vaikka alueella on ollut täällä Keski-Suomessakin nyt todella paljon punkkeja . Minulla on myös koira , joka kantaa niitä otuksia huusholliinkin ...
Vaadin ... Seuraavana päivänä soitin uudelleen . Kuuri tuli . Amoksisiliinille olen ollut vähän yliherkkä , siksi alkuun määräsi DOKSIMYCIN 150mg aamu ilta 14 vrk kuuri .
--Mutta missä joku on ottanut oireesi (millaiset oireet sinulla - oliko punkki kiinni vielä ?) vakavasti ? Ja vielä veren vasta-aineetkin ? - Burgdorfer
Joutseno HEI ! kirjoitti:
Joutseno , Hei
- Kohtalotoveri .
Punkinpurema ? Minulle ilmestyi n. 5 cm halkaisijaltaan punainen rengas puremakohdan ympärille , n. viikon kuluttua sienestysreissun jälkeen , ja TK-lääkäri ei oisi millään määrännyt antibiootti-kuuria . Vaikka alueella on ollut täällä Keski-Suomessakin nyt todella paljon punkkeja . Minulla on myös koira , joka kantaa niitä otuksia huusholliinkin ...
Vaadin ... Seuraavana päivänä soitin uudelleen . Kuuri tuli . Amoksisiliinille olen ollut vähän yliherkkä , siksi alkuun määräsi DOKSIMYCIN 150mg aamu ilta 14 vrk kuuri .
--Mutta missä joku on ottanut oireesi (millaiset oireet sinulla - oliko punkki kiinni vielä ?) vakavasti ? Ja vielä veren vasta-aineetkin ?Hei,
Borrelioosi sivustoja löytyy aika paljon ja vertaistukea yms.
[email protected]
Voimia,älä anna periksi,et todellakaan ole yksin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784