Maitoallergiasta

Mirtsu

Moikka!

Oliskos täällä ketään joka tietäis miten maitoallergia voidaan testata? Onko siis olemassa mitään verikoetta tai jotain DNA-testiä sitä varten? Lääkärikään ei oikein tarkkaa tiennyt. Siis hjälpa mig!

16

6805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fos.siili

      Samanlailla kuin muutkin allergiat. ihon prick-testeillä, verikokeella, epikuteenitestillä (ihokoe sekin), altistuksella...
      Minkähän alan lääkäri mahtaa olla kyseessä joka ei tiedä?

      • Mirtsu

        Sitähän se minäkin ihmettelin että miten lääkäri ei tiedä miten maitoallergia testataan.. lääkäri on erikoistunut suolistosairauksiin, vieläpä kirurgi. Täytyy vain ihmetellä lääkäreiden tietämättömyyttä. Pitänee vaihtaa lääkäriä.


      • minulla
        Mirtsu kirjoitti:

        Sitähän se minäkin ihmettelin että miten lääkäri ei tiedä miten maitoallergia testataan.. lääkäri on erikoistunut suolistosairauksiin, vieläpä kirurgi. Täytyy vain ihmetellä lääkäreiden tietämättömyyttä. Pitänee vaihtaa lääkäriä.

        ei maito reagoi yhtään iholla, laktoosikokeet on normaalit, eikä verikokeissakaan näy, mutta silti maitoa en pysty käyttämään edes hylana tai pieniäkään määriä.
        Eli aikuisilla prick-testit ei sitä yleensä näytä. Kokeilemalla vain voi luotettavasti todeta.


      • täällä
        minulla kirjoitti:

        ei maito reagoi yhtään iholla, laktoosikokeet on normaalit, eikä verikokeissakaan näy, mutta silti maitoa en pysty käyttämään edes hylana tai pieniäkään määriä.
        Eli aikuisilla prick-testit ei sitä yleensä näytä. Kokeilemalla vain voi luotettavasti todeta.

        Siis testien mukaan ei mitään estetää maidon käytölle, mutta käytännön tulos pienestäkin määrästä jotain maitotuotetta on turvotus, vatsakivut ja ilmapäästöt sekä ylä- että alapäästä. Ei kiva...


      • lähtee
        täällä kirjoitti:

        Siis testien mukaan ei mitään estetää maidon käytölle, mutta käytännön tulos pienestäkin määrästä jotain maitotuotetta on turvotus, vatsakivut ja ilmapäästöt sekä ylä- että alapäästä. Ei kiva...

        Vatsaoireiden lisäksi minulla on esiintynyt runsasta hiustenlähtöä ja nivelkipuja. Kun lopetin maitotuotteiden käytön, hävisivät kaikki epämääräiset oireet.


      • maitoallerginen yms.
        lähtee kirjoitti:

        Vatsaoireiden lisäksi minulla on esiintynyt runsasta hiustenlähtöä ja nivelkipuja. Kun lopetin maitotuotteiden käytön, hävisivät kaikki epämääräiset oireet.

        Maitoallergia on yleensä viivästynyttä, eli ei näy tavallisissa allergiatesteissä. Mullakin kuten monella verikoe näytti ettei ole IgE vasta-aineita, ja silti olen oman kokemuksen kautta niin monesti todennut että olen allerginen. Huom, tämä siis eri asia kun laktoosi-intoleranssi, joka voi myös aiheuttaa turvitusta jne, Mulla ei tule välittömästi oikeestaa mitää oireita, mutta odotappa vuorokaus tai pari niin alkaa kauhee kutina ja ihottuma. Sit on iho karseessa kunnossa. Kutina on semmonen jatkuva ja joka paikassa. Mahavaivaoja mulla ei kai kummemmein tule, varmaan tulis jos pidempään söisin..


      • mulla myös
        maitoallerginen yms. kirjoitti:

        Maitoallergia on yleensä viivästynyttä, eli ei näy tavallisissa allergiatesteissä. Mullakin kuten monella verikoe näytti ettei ole IgE vasta-aineita, ja silti olen oman kokemuksen kautta niin monesti todennut että olen allerginen. Huom, tämä siis eri asia kun laktoosi-intoleranssi, joka voi myös aiheuttaa turvitusta jne, Mulla ei tule välittömästi oikeestaa mitää oireita, mutta odotappa vuorokaus tai pari niin alkaa kauhee kutina ja ihottuma. Sit on iho karseessa kunnossa. Kutina on semmonen jatkuva ja joka paikassa. Mahavaivaoja mulla ei kai kummemmein tule, varmaan tulis jos pidempään söisin..

        Haluaisin tietää onko sulla muita allergioita? Mulla pähkinä, manteli, kiivi, omena, herne ja paprika aika voimakkaina. Maidosta tulee oireita, vaikka ei testien mukaan allergiaa..


      • on helppo
        mulla myös kirjoitti:

        Haluaisin tietää onko sulla muita allergioita? Mulla pähkinä, manteli, kiivi, omena, herne ja paprika aika voimakkaina. Maidosta tulee oireita, vaikka ei testien mukaan allergiaa..

        tehdä niin, että altistaa itsensa aineelle. Itselläni eivät prick-testit näyttäneet maitoallergiaa mutta jos käytän tuotteita tulee noin puolenvuorokauden kuluttua oireita, kutina ja hilseily mutta myös ummetus.

        Toisaalta ärsyttää ett laktoosi-intoleranssi sekoitetaan koko ajan maitoallergiaan.


    • testaus

      minun lapsella testattiin näin, ensin verikoe, sitten juotettiin jotain ainetta, en muista nimeä, sitten odoteltiin jokin aikaa ja uusi verikoe, jolloin huomattiin että veressä tapahtui jotain, en muista mitä. Mutta näin meillä.

      • laktoosirasitustesti?

        Sillä perusteellinen maitoaltistustesti tehdään seuraavasti:
        Maitoon kastetulla vanupuikolla sipaistaan pieni alue kyynärtaipeen vaaleaan ihoalueeseen ja samalla kertaa poskeen melkein korvan alle ja odotetaan puoli tuntia, mikäli reaktiota ei tule jatketaan. Reaktio on yleensä sivelykohtaan tulleet näppylät, punoitus tai nokkosrokko. Mikäli on oikein pahasti maitoallerginen, voi jo tässä kohtaa saada analyfaktisen reaktion.
        Jatko: samaisella maitoon kastetulla vanupuikolla sipaistaan huulten yläosan ihoaluetta, ihan kuin siveltäisiin huulen yläpuolelle huulipunaa ja taas odotetaan puolituntia. Mikäli ei reaktioita, jatketaan.
        Annetaan ensimmäinen annos suuhun, joka ei ole yhtä teelusikallista enempää. Jos on aiemmin saatu pahoja reaktioita, kannattaa aloittaa melkein maitotipalla. Odotetaan tunti, jos ei reaktioita jatketaan.
        Annetaan toinen annos suuhun eli noin ruokalusikallinen maitoa. Jälleen odotetaan tunti ja jos ei reaktioita, jatketaan.
        Annetaan kolmas annos suuhun eli 1/2 dl maitoa. Neljäs annos on 1 dl ja viimeinen 2 dl. Ja aina odotetaan tunti välillä.
        Maitona kannattaa käyttää laktoositonta tai hylamaitoa, jottei mahdollinen laktoosi-intoleranssi sekoita kuvioita ( sillä laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat kaksi eri asiaa).
        Jos kaikki testiannokset meni, niin samana päivänä ei kannata käyttää enempää maitotuotteita, sillä jotkut reagoivat hitaammin eli sitten vasta seuraavana päivänä voi jotakin maitoa sisältävää kokeilla.
        Ennen edellä kuvattua altistustestiä on maito oltava pois ruokavaliosta 2 viikkoa.
        Mahdolliset muut oireet: koko kehon kutina, ihottumaläiskiä eri puolella kehoa, ripuli tai toisaalta myös paha ummetus on merkki allergiasta ( eli se on suolistotyyppinen), astman kaltaiset hengitystieoireet, limarohina nenässä ja kurkussa.


      • U.H.
        laktoosirasitustesti? kirjoitti:

        Sillä perusteellinen maitoaltistustesti tehdään seuraavasti:
        Maitoon kastetulla vanupuikolla sipaistaan pieni alue kyynärtaipeen vaaleaan ihoalueeseen ja samalla kertaa poskeen melkein korvan alle ja odotetaan puoli tuntia, mikäli reaktiota ei tule jatketaan. Reaktio on yleensä sivelykohtaan tulleet näppylät, punoitus tai nokkosrokko. Mikäli on oikein pahasti maitoallerginen, voi jo tässä kohtaa saada analyfaktisen reaktion.
        Jatko: samaisella maitoon kastetulla vanupuikolla sipaistaan huulten yläosan ihoaluetta, ihan kuin siveltäisiin huulen yläpuolelle huulipunaa ja taas odotetaan puolituntia. Mikäli ei reaktioita, jatketaan.
        Annetaan ensimmäinen annos suuhun, joka ei ole yhtä teelusikallista enempää. Jos on aiemmin saatu pahoja reaktioita, kannattaa aloittaa melkein maitotipalla. Odotetaan tunti, jos ei reaktioita jatketaan.
        Annetaan toinen annos suuhun eli noin ruokalusikallinen maitoa. Jälleen odotetaan tunti ja jos ei reaktioita, jatketaan.
        Annetaan kolmas annos suuhun eli 1/2 dl maitoa. Neljäs annos on 1 dl ja viimeinen 2 dl. Ja aina odotetaan tunti välillä.
        Maitona kannattaa käyttää laktoositonta tai hylamaitoa, jottei mahdollinen laktoosi-intoleranssi sekoita kuvioita ( sillä laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat kaksi eri asiaa).
        Jos kaikki testiannokset meni, niin samana päivänä ei kannata käyttää enempää maitotuotteita, sillä jotkut reagoivat hitaammin eli sitten vasta seuraavana päivänä voi jotakin maitoa sisältävää kokeilla.
        Ennen edellä kuvattua altistustestiä on maito oltava pois ruokavaliosta 2 viikkoa.
        Mahdolliset muut oireet: koko kehon kutina, ihottumaläiskiä eri puolella kehoa, ripuli tai toisaalta myös paha ummetus on merkki allergiasta ( eli se on suolistotyyppinen), astman kaltaiset hengitystieoireet, limarohina nenässä ja kurkussa.

        Kyllä kai se tällainkin menee,mutta eikö toi ole paljon helpompi ja varmasti tuloksellisempi,kun ensin on riittävän kauvan ilman kaikkia maitotuotteita,edellyttää tietenkin,että tänä ilman maitotuotteitten ole-
        mista ihottuma on parantunut,kun minullakin on yleensä kesäajat aika oireettomia,en kyllä koskaan en-
        nen funtsinutkaan tätä puolta.Moi


      • Yks vaan
        U.H. kirjoitti:

        Kyllä kai se tällainkin menee,mutta eikö toi ole paljon helpompi ja varmasti tuloksellisempi,kun ensin on riittävän kauvan ilman kaikkia maitotuotteita,edellyttää tietenkin,että tänä ilman maitotuotteitten ole-
        mista ihottuma on parantunut,kun minullakin on yleensä kesäajat aika oireettomia,en kyllä koskaan en-
        nen funtsinutkaan tätä puolta.Moi

        Voi se yliherkkyys olla muunkinlainen kuin allergia tai intoleranssi

        http://maitotauti.com/


    • Intolerantikko

      Olen pitkaan epaillyt etta minulla on jonkinasteinen ongelma maitotuotteiden kanssa, mutta jostain syysta vaan ei tullut testattua kun maidosta en ole koskaan tykannyt ja jotenkin totuin siihen etta mahakipuja ja ilmavaivoja on harvase paiva. Tahan kyllastyneena menin verokokeeseen jokin aika sitten, ja sen perusteella ei ole allergiaa. Tama informaatio oli vastaan omaa kokemustani, joten menin hiustestiin jota ystavani suositteli. Sita monet pitaa huuhaana eika laakarit sita suosittelisi, mutta tiedan monta ihmista jotka vannovat sen nimeen. Tuppo hiuksia siis lahetetaan tutkittavaksi, ja sielta tulee yksityiskohtaiset tiedot mille ruoka-aineille (jopa merkeille) on intoleranssi. Itsellani monet maitotuotteet ovat ok, mutta kaikenlainen maito ja voi aiheuttaa oireita. En asu suomessa enka tieda missa pain siella moisia testeja tehdaan, mutta se on ainakin oman kokemukseni mukaan paljon herkempi testi jolla selvittaa intoleransseja mita ei verikokeessa nae.

    • Moin

      Minkä laisia oireita on jos on maidolle allerginen? Kun mulla on aina välillä maha sekasin ja tosi kipee kun olen juonut maitoa tai syönyt maitotuotteita.

    • Yxmaidoton

      En nyt muista minkä nimisellä koodilla mulla verestä maitoproteiiniallergia testattiin, mut lääkäri sanoi, että monesti otetaan verikoetesti joka paljastaa maitoallergian tosi hitaasti. Voi olla tosi kauan oireita mut ei näy testissä. Mulla otettiin sit toisella testillä, joka näyttää allergian paljon nopeammin.

      Mulla oli ollut varmaan 20 v maha useimmiten maidon jälkeen ihan sekaisin, maha turposi ja viime vuosina naamaa alkoi kihelmöidä, kaula turposi ulkoapäin ja kasvotkin oli turpeiset maidon käyttämisen jälkeen. Vessaan usein juostava melkein heti ja alapää kirveli monta päivää maidon käytön jälkeen. Luulin aikaisemmin aina, että on laktoosi-intoleranssi kun aikaisemmat kokeet ei näyttäneet mitään eikä myöskään laktoositesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe