Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Polvikierukka

Kukko

Nyt tuntuu taas siltä kun pitäisi lähteä leikkauspöydälle. Marraskuussa kävin ensimmäisen kerran ja silloin polven ulommainen kierukka oli revennyt joka kiinnitettiin takaisin kolmella ruuvilla. Toimenpide oli korjaus joka saattaisi kestää. no nyt ei vissiin kestänyt!

Kysyisinkin miten kierukan poisto vaikuttaa elämään, urheiluun, ja kauanko toipuminen kestää työkuntoon?

Lääkäri pelotteli nivelkulumilla jotka alkaisivat vaivata 30-40 vuoden kuluttua(ikää tällä hetkellä 24V). Urheilua en viitsisi jättää pois. Toinen vaihtoehto on laittaa ehjä kierukka, joka otettaisiin joltain ruumilta.

18

32273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko juttu

      Puhut täyttä soopaa !!! Kierukkaa ei tarvi ottaa elintenluovuttajilta eikä kierukkaa kiinnitetä ruuvein yms.

      • Kukko

        No mikäs kotisisar sinä olet, Tuskin yksityisellä klinikalla arvostettu lääkäri jaksaa puhua lämpimikseen paskaa.
        ote lausunnosta-> "kierukan takasarvi ironnut kapselin myötäisesti hiatus popliteuksesta taakse,. vedettavissä nivelrakoon. verestetään timanttiraspilla kiinnitys 10mm clear-fix-pla ruuvilla." jotka sulaa itsestään vuoden kuluessa.

        totesi vielä että varaosa otettaisiin ruumiilta.


      • Anonyymi

        Itselleni myös leikkaava lääkäri ehdotti uutta kierukkaa joita säilytetään pakkasessa ja on luovutuksena otettu kuolleelta.


    • kuukauden

      Multa leikattiin nivelkierukka viime vuoden heinäkuussa. Leikkauksen jälkeen käpöttelin pari viikkoa keppien kanssa, mutta sen jälkeen pystyin jo kävelemään suht'normaalisti ilman keppejä. Syyskuussa jo lenkkeilin kevyesti, vaikka polvi oli vielä hieman arka. Täydessä kunnossa polveni oli joskus lokakuussa. Eli paraneminen vie sen 3-4 kuukautta - ja suosittelen, että teet fysioteraupetin antamia kuntoutusliikkeitä, niin paraneminen nopeutuu ja polvesta tulee muutenkin parempi.

      Leikkauksen/paranemisen jälkeen polveni on ollut kuin uusi! Ei mitään kipuja, vaikka olen treenannut tosi paljon ja kovaa! Paska homma vaan, että nyt toinen polveni on rikki ja ilmeisesti sekin joudutaan leikkaamaan...

      • Kukko

        Että urheilu onnistuu normaalisti leikkauksen jälkeen.

        Kertoiko lääkärisi mitään polven rasituksen vaaroista esim. kulumisesta?
        Pakottaako sitä urheilu suorituksen jälkeen?


      • noin kauan

        parantua.Olen menossa samanlaiseen toimenpiteeseen 8.6. Olen tutuilta kuullut että paranee mutamassa päivässä.Toivoin pääseväni lenkille noin kk kulttua.Polvi on ollut tosi kipee 9kk Alkuun se oli tosi kipeä ja liikkuminen hyvin hankalaa...Nyt olen linkuttanut muutamia pieniä lenkkejä,pururadalla.Olen tottunut kävelemään 12km päivä.Joten tämä on ollut melko turhauttavaa.


      • taannoi
        noin kauan kirjoitti:

        parantua.Olen menossa samanlaiseen toimenpiteeseen 8.6. Olen tutuilta kuullut että paranee mutamassa päivässä.Toivoin pääseväni lenkille noin kk kulttua.Polvi on ollut tosi kipee 9kk Alkuun se oli tosi kipeä ja liikkuminen hyvin hankalaa...Nyt olen linkuttanut muutamia pieniä lenkkejä,pururadalla.Olen tottunut kävelemään 12km päivä.Joten tämä on ollut melko turhauttavaa.

        Multa leikeltiin oikean polven sisemmäiskä kierukkaa viikko sitten. Saikkua 4 viikkoa ja sama aika kepeillä. 6 viikkoa tuommoisen ohjurin kanssa, kun polvea ei saa koukistaa yli 45 astetta.

        Repeämään neljä nuolta, kun eivät lähteneet poistamaan. Olen 27-v.


      • edellinen
        taannoi kirjoitti:

        Multa leikeltiin oikean polven sisemmäiskä kierukkaa viikko sitten. Saikkua 4 viikkoa ja sama aika kepeillä. 6 viikkoa tuommoisen ohjurin kanssa, kun polvea ei saa koukistaa yli 45 astetta.

        Repeämään neljä nuolta, kun eivät lähteneet poistamaan. Olen 27-v.

        kysäisisin vielä, että miten kivuliaat ovat ensi viikot laikkauksen jälkeen olleet. Eka viikko takana ja tuntuu kuin olisi puukko poikittain polvessa. Ennen leikkausta ei läheskään näin kipeä (tosin lukossa).


      • kokemusta on.
        edellinen kirjoitti:

        kysäisisin vielä, että miten kivuliaat ovat ensi viikot laikkauksen jälkeen olleet. Eka viikko takana ja tuntuu kuin olisi puukko poikittain polvessa. Ennen leikkausta ei läheskään näin kipeä (tosin lukossa).

        Kyllä noita kierukoita kiinnitetään sulavilla "bionuolilla". Itselle (16v) on tuollanen toimenpide tehty, jonka jälkeen 3vk kävelin kepeillä ja siitä noin viikko ja kävelin jo normaalisti.(2/3 oli revennyt)
        No normaaliin urheiluharrastukseen(jääkiekko) palasin reilun 7vk jälkeen leikkauksesta.
        Noin 8vk oli kulunut leikkauksesta ja tunsin pistoa polvitaipeessa ja toinen "bionuolista" oli tullut sinne "läpi" kierukasta > se poistettiin, se oli aivan pinnassa, joten puudutuksella ja tikillä siitä selvisin.

        No siitä noin viikko jälkeenpäin olin pelissä, jossa kierukka napsahti ERITTÄIN helposti > taas paskana jalka.
        Menin ensimmäisen leikkauksen tehneelle lääkärille
        No sitten uudestaan magneetin kautta leikkaukseen.
        Leikkauksen jälkeen kävelin 3päivää kepeillä ja kävely alkaa nyt(reilu 3viikkoa leikkauksesta)
        normalisoitumaan.

        Toi toipumisaika on eripituinen eri ihmisillä. Kyllä kaverikin 2viikkoa leikkauksen jälkeen jo urheili normaalisti.

        Kyllähän toi kierukan puuttuminen(tai osa siitä)
        aiheuttaa pidemmällä tähtäimellä helpommin nivelrikkoja ja kulumaa(sitäkin kuulemma pystytään jotenkin estämään..).


      • Carter
        kokemusta on. kirjoitti:

        Kyllä noita kierukoita kiinnitetään sulavilla "bionuolilla". Itselle (16v) on tuollanen toimenpide tehty, jonka jälkeen 3vk kävelin kepeillä ja siitä noin viikko ja kävelin jo normaalisti.(2/3 oli revennyt)
        No normaaliin urheiluharrastukseen(jääkiekko) palasin reilun 7vk jälkeen leikkauksesta.
        Noin 8vk oli kulunut leikkauksesta ja tunsin pistoa polvitaipeessa ja toinen "bionuolista" oli tullut sinne "läpi" kierukasta > se poistettiin, se oli aivan pinnassa, joten puudutuksella ja tikillä siitä selvisin.

        No siitä noin viikko jälkeenpäin olin pelissä, jossa kierukka napsahti ERITTÄIN helposti > taas paskana jalka.
        Menin ensimmäisen leikkauksen tehneelle lääkärille
        No sitten uudestaan magneetin kautta leikkaukseen.
        Leikkauksen jälkeen kävelin 3päivää kepeillä ja kävely alkaa nyt(reilu 3viikkoa leikkauksesta)
        normalisoitumaan.

        Toi toipumisaika on eripituinen eri ihmisillä. Kyllä kaverikin 2viikkoa leikkauksen jälkeen jo urheili normaalisti.

        Kyllähän toi kierukan puuttuminen(tai osa siitä)
        aiheuttaa pidemmällä tähtäimellä helpommin nivelrikkoja ja kulumaa(sitäkin kuulemma pystytään jotenkin estämään..).

        Kierukathan toimivat ikäänkuin polven iskunvaimentimina suojaten femoraliksen ja tibian nivelpintoja. Niiden puuttuminen altistaa siis luonnollisesti artroosille. Hyaluronaattia voidaan harkita profylaktisesti, joskus.


      • kärsiny 6kuukautta
        edellinen kirjoitti:

        kysäisisin vielä, että miten kivuliaat ovat ensi viikot laikkauksen jälkeen olleet. Eka viikko takana ja tuntuu kuin olisi puukko poikittain polvessa. Ennen leikkausta ei läheskään näin kipeä (tosin lukossa).

        MINULTA LEIKATTI VIIME SYYSKUUSSA ULKOINEN
        KIERRUKKA,JAPOLVI ON VIELÄKI TOMINTA KYVYTÖN,JATKUVASTI VETTÄ SEKÄ SÄRKYÄ.HERMOT ON TODELLAKIN TIUKALLA.OLEN VIIKKUVAA SORTTIA JA
        TANSSIN HULLU,NYT KUN EI PÄÄSE MIHINKÄÄ,NIIN ARVAATE MILTÄ TUNTUU.LEIKKAUSESSA TODETTIIN KULUMAT,NE ON SUKUVIKA MOLEMMISSA POLVISSA
        JA ON PISTETTY HYALGAAN PISTOKSIA,OVAT AUTTANEET VÄHÄN,NYT KUITENKI POLVEEN LAITETAAN TEKO NIVEL
        EIKÄ PAREMPAA OLE TOVOAKAAN.PARANEMINEN ON OLLUT HUONOA TÄHÄN ASTI,JA ENTÄ SITTEN NIVELEN VAIHDON JÄKEEN PELOTTAA PIRUSTI.EN ANNA LEIKATA ENNEN ,KUIN ON TARKKA ELOSTUS ANNETTU,KOSKA
        SE ON PERUTTAMATON LEIKKAUS,JOSTA EIOLE PALUUTA ENTISEEN.TV.PALJON KÄRSIVÄ


      • 1956
        kokemusta on. kirjoitti:

        Kyllä noita kierukoita kiinnitetään sulavilla "bionuolilla". Itselle (16v) on tuollanen toimenpide tehty, jonka jälkeen 3vk kävelin kepeillä ja siitä noin viikko ja kävelin jo normaalisti.(2/3 oli revennyt)
        No normaaliin urheiluharrastukseen(jääkiekko) palasin reilun 7vk jälkeen leikkauksesta.
        Noin 8vk oli kulunut leikkauksesta ja tunsin pistoa polvitaipeessa ja toinen "bionuolista" oli tullut sinne "läpi" kierukasta > se poistettiin, se oli aivan pinnassa, joten puudutuksella ja tikillä siitä selvisin.

        No siitä noin viikko jälkeenpäin olin pelissä, jossa kierukka napsahti ERITTÄIN helposti > taas paskana jalka.
        Menin ensimmäisen leikkauksen tehneelle lääkärille
        No sitten uudestaan magneetin kautta leikkaukseen.
        Leikkauksen jälkeen kävelin 3päivää kepeillä ja kävely alkaa nyt(reilu 3viikkoa leikkauksesta)
        normalisoitumaan.

        Toi toipumisaika on eripituinen eri ihmisillä. Kyllä kaverikin 2viikkoa leikkauksen jälkeen jo urheili normaalisti.

        Kyllähän toi kierukan puuttuminen(tai osa siitä)
        aiheuttaa pidemmällä tähtäimellä helpommin nivelrikkoja ja kulumaa(sitäkin kuulemma pystytään jotenkin estämään..).

        Kävin tähystyksessä 2009 elokuussa.Sain 3viikkoa sairista ja opettelin kävelee sauvoilla. kipuja oli ja soin buranaa ja panakodia. Pikkuhiljaa yritin mennä airobikiin noin parin kuukauden jälkeen .Polvi oli ain turvoksissa ja ei sen päällä voinut olla. Sit paranin niin paljon että kesti jo polvi seisonna. Ärtyi aina Airobicissä tuli kipuja soöin 800 Buranaa kuurin kaksiviikko rauhoittui ja nyt on taas älykipee syrjästä haudon jääpakkauksella ja syön buranaa ja panagodia en voi airobikata en koht kävelläkään.
        Miten kauan tää kestää snovat ei ole jälkitarkastusta ja että on yksilöllistä mutta että näin kauan ei taida parantuakaan meni huonommaksi.Nyt on jo huhtikuu 2010.Olen onneton.


    • 9d99f9b

      minä olen 13 vuotias pelaan lenttistä. mun polvi on ollu ihan vitun pitkää kipee ja porukat pelotteli mua tolla polvikierukanleikkauksella. :s et onko jollain lenttistä pelaneella jotain kokemusta et haittaako se harrastukseen? :s

      • Muistaako minkälaisia oireita ilmeni kunnes lääkäri totesi polven kierukassa vikaa.
        Mulla on että satuu niin perk... kun nousee rappusia, painaa kytkintä, nousee tuolista, oikaisee jalan vaakatasoon.


      • abcdefg1
        max-vol kirjoitti:

        Muistaako minkälaisia oireita ilmeni kunnes lääkäri totesi polven kierukassa vikaa.
        Mulla on että satuu niin perk... kun nousee rappusia, painaa kytkintä, nousee tuolista, oikaisee jalan vaakatasoon.

        Polven nivelkierukan repeämä aiheuttaa kipua, kun revenneen kierukan osa tai mahdollinen irtokappale pääsee nivelrakoon, Kipu on pistävää, viiltävää. Joskus polvi voi myös lukkiutua em. syystä johtuen. Nivelkierukan repeämälle tyypillistä on myös se, että välillä voi olla lähes oireettomia kausia, kunnes taas nivelrakoon pääsee kierukan osa tai irtokappale, tyypillisesti juuri rappusia noustessa, kyykkyyn mennessä ja siitä ylös noustessa jne. Jalan oikaisu vaakatasoon eli suoraksi voi myös aiheuttaa kipua. Nivelraossa oleva kierukan osa tai irtokappale voi myös aiheuttaa sen että jalkaa ei edes saa suoraksi.


    • PolviKierukka
      • Nivelkierukka

        Nivelkierukan poistaminen aiheuttaa useimmilla potilailla kivuliaan nivelrikon. Nivelrikko etenee, nivelkierukan poistamisen jälkeen hitaasti, eikä nivelrikkoa voi pysäyttää tai oleellisesti nykylääketieteen keinoin.

        Onneksi nivelkierukoita korjataan nykyään, eikä poisteta kuten aiemmin. Ensimmäiselle postaajalle kysymys. Saitko luovuttajalta ehjän kierukan polveesi? Nivelkierukan siirre on toimiva ja suositeltava toimenpide, jos kierukkaa no jouduttu poistamaan enemmän kuin puolet.


    • Polviongelmia

      Moi!
      Olen tässä miettinyt (kuvissa tai tähystyksessä en ole käynyt) että onkohan minulla kierukka hieman revennyt. Polvi rusahtelee välillä pahan kuuloisesti kun menen syväänkyykkyyn ja nousen ylös. Se myös tuntuu joskus menevän lukkoon jossain asennoissa, useinmiten kun makaan sohvalla tai sängyllä ja koukistelen jalkaa jotenkin. Polveen ei kuintenkaa satu, muuta kuin silloin vähän kun se rusahtaa. Pelaan jalkapalloa ja pystyn pelaamaan hyvin ilman minkäänlaisia kipuja polvessa. Voiko tämä myös johtua lihasten kireydestä?? Kuinka kauan tervehtyminen kestää jos kierukka sökönä noin suurin piirtein??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe