Minulle toipuminen oli pitkä prosessi. Alkoholin
aiheuttamat fyysiset oireet helpottivat n 3 - 4
viikon kuluessa, mutta henkinen riippuvuus kesti
1 - 2v. Eli arki oli kohdattava ilman iskunvaimen-timia sellaisenaan kuin se tuli vastaan. Moni asia
joihin aina liittyi alkoholi aikaisemmin piti ope-
tella uudestaan. Henkinen riippuvuus minun koh-
dallani ilmeni ahdistuksena ja paniikinomaisina
pelkotiloina. Minulle toipumisen edellytys oli
puhuminen.
Toipuminen
6
612
Vastaukset
- hyötyä,
tuntuu vaan helvetin hyvältä kun saa kerrankin vaan levätä perusteellisesti ja antaa hermojen palautua ja energiavarastojen täyttyä. Jännitystila hiljalleen laukeaa, ja kroppa ja mieli rentoutuu.
- Elena
Tällä erää seitsemän päivää raittiina ja ensimmäistä kertaa tarkoitus pysyäkin...kuka ties kuinka pitkään. Tunnelmistani voit lukea lisää tuolla tämän päivän tipattomien ketjussa. Mutta miten tuttuja ovatkaan nuo päivän mittaan yhtäkkiä päälle leimahtavat paniikin, epävarmuuden, pelon ja ahdistuksen tunteet. Kun humalatila on vuosikaudet ollut se pääasiallinen, ilon, lohdutuksen, rentoutuksen ja rohkeuden antaja, on tosiaan outo olo, kun miettii, miten elämä lähtee kulkemaan ilman sitä. Onneksi minulla on vielä tuoreessa muistissa mitä pahaa sen viinan kanssa voi sattua, miten kamalia krapulat ovat, miten sitä valehtelee, ettei kankkusessa tarvitsisi mennä jonnekin, miten valehtelee, että saisi lainattua rahaa...Ensi viikko pelottaa jollain tavalla, koska olen tämän viikon ollut kotona sairaslomalla ja suojassa suurelta maailmalta. Ensi viikolla paluu todellisuuteen. Kuinka monet kerrat olen Alkon oven avannut, vaikka ääni sisälläni on sanonut, ettei sinun tarvitse. Tehnyt sen siksi, että se on niin vahva tapa. Halusin sanoa, että nyt aion olla avaamatta, mutta se on vielä liian hulppeasti sanottu. Sanon vielä, että nyt PITÄÄ olla avaamatta.
- Elena
saanko kysyä, käytkä AA:ssa? Jos käyt, tiedätkö pääkaupunkiseudulla (Espoossa) hyviä ryhmiä?
- Elena
linkki......... kirjoitti:
Olen käynyt katsomassa ja printtaamassa näitä sivuja. Ajattelin vaan, että jos olisi tiedossa joku "mukava" ryhmä. Sellainen, jossa ihmiset olisivat ei niin tiukkapipoisia, vanhoillisia AA-laisia, vaan ehkä vähän vapaammin ajattelevia. Olen käynyt ehkä 8-10 kertaa AA-ryhmissä (joskus) ja sattunut useimmiten sellaisiin vähän vanhoillisiin tai vanhemmista keski-ikäisistä miehistä koostuviin. Käymällähän se selviäisi, mutta kun katsoo pääkaupunkiseudun ryhmäkirjoa, niin melkoiseksi sight-seeingiksi ja lottoamiseksi menee.
- kaikissa ryhmissä
Elena kirjoitti:
Olen käynyt katsomassa ja printtaamassa näitä sivuja. Ajattelin vaan, että jos olisi tiedossa joku "mukava" ryhmä. Sellainen, jossa ihmiset olisivat ei niin tiukkapipoisia, vanhoillisia AA-laisia, vaan ehkä vähän vapaammin ajattelevia. Olen käynyt ehkä 8-10 kertaa AA-ryhmissä (joskus) ja sattunut useimmiten sellaisiin vähän vanhoillisiin tai vanhemmista keski-ikäisistä miehistä koostuviin. Käymällähän se selviäisi, mutta kun katsoo pääkaupunkiseudun ryhmäkirjoa, niin melkoiseksi sight-seeingiksi ja lottoamiseksi menee.
Kaikki ryhmät käyttävät samaa ohjelmaa. Käy alussa mahdollisimman monessa ryhmässä, siten löydät sen parhaimman. Voihan tietysti käydä niinkin, ettei koko AA kolahda sinuun.......vielä. (Halu juoda on suurempi kuin halu raitistua)
Minua AA on auttanut raitistumaan. Tosin käyn enää harvemmin ryhmissä.
Jokainen käy tarpeittensa mukaan,kuka pari kertaa päivässä, päivittäin, viikottain, kerran kuussa tai jättää käymättä kokonaan. Käymättömyydessä on tietenkin omat vaaransa.
AA:n ohjelmahan perustuu vetovoimaan, joten Sinulla on vapaus valita menetkö AA:han, jatkatko juomista tai koeatatko jotain muuta tapaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h292854Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321463
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021173En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958