13 tuumaisesta 14 tuumaiseen

autoilija29

Voiko polttoaineen kulutus tosiaankin nousta noin radikaalisti kun vaihdoin alle uudet 14 tuumaiset vanteet ja pyörät. Rengaskoko leveni selvästi entisiin verrattuna. Ennen (vuosi sitten) ajoin kesäkelillä keskikulutuksella 6l/100km ja nyt menee 7l/100km. Onkohan kulutuksen hyppäykseen syynä sittenkin jokin muu kuin uudet pyörät.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

9

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta tosiaan

      itte vaihdoin 13" -> 15" ja kulutuksessa on noin 0,4L ero

    • Onhan se ihan loogistakin. Leveämpi rengas = enemmän menoa vastustavaa kitkaa. Koska ajo-ominaisuudet vaatii aurausta/haritusta niin rengas etenee "sortamalla". Ideaali olisi poltto-aine kulutukselle "nollakulma" mutta auton vakaus kärsisi.

      Oma kokemus / arvio on että polttoaineen kulutus nousee 0,3-0,6L/100km jokaista renkaan 10mm levennystä kohden.

      • bussikuskina

        täällä ole nastattomien 195/65/15 vaihtaminen 225/45/17 kesärenkaisiin lisännyt kulutusta mutta uskoisin enemmän rengaan korkeuden vaikuttavan kulutukseen!!


      • autoilija29

        Joo, renkaiden leveys muuttui 165 mm ->175mm joten tuo 1 sentti voi aiheuttaa huomaamani kulutushyppäyksen. Kelju homma nykyisillä bensanhinnoilla mutta kyllähän renkaiden ulkonäkökin merkitsee jotain, ainakin minulle!


    • vaan renkaan leveys

      Leveämpi rengas kasvattaa isomman ilmanvastuksen vuoksi kulutusta, mutta toki vierintävastuskin lisääntyy. Kesäisin kulutusta nostaa muutenkin korkeammat ajonopeudet verrattuna talvikauteen.

    • leveys ja auraus

      Polttoaineenkulutuksen kasvuun vaikuttaa ainakin seuraavat syyt:

      1) renkaan leveys kasvoi - kitka kasvoi ja samalla myös hiukan ilmanvastus joskaan en tiedä miten paljon jälkimmäisellä oikeasti on merkitystä.

      2) vanteen ja renkaan leveyden muutoksena pyöränkulmat todennäköisesti muuttuivat (ET ja renkaan halkaisija saattoivat muuttua) minkä seurauksena auraus saattoi muuttua ja pyöränlaakereiden kuormituskin muuttui.

      3) renkaan kumiseos ja kulutuspinta muuttuivat. Vanhat kaperat 13-tuumaiset olivat todennäköisesti optioitu lähinnä vierintävastusta ja kestävyyttä silmällä pitäen kun taas ne uudet leveämmät renkaat tuli valittua vähän "sporttisemmasta" sarjasta vai kuinka?

      Suomeksi sanottuna uusissa renkaissa kumiseos ja kuviointi on räätälöity maksimipitoon ja renkaan rullaaminen on täysin toissijainen kriteeri...

      • jatkoa edelliseen

        Jos vierintäkehän pituus muuttui selvästi, tarkoittaa tuo käytännössä sitä että samaa kuin perän välityksen muuttuminen hieman harvemmaksi.

        Yleensähän harvempi välitys tarkoittaa pienempää kulutusta mutta jos vitonen oli alunperinkin välitetty vähän turhan pitkäksi ja koneessa on kohtuullisen pieni moottori, aiheuttavat ylipitkät välitykset varsinkin Suomen mäkisessä maastossa poikkeuksetta kulutuksen kasvua.


      • kontio05
        jatkoa edelliseen kirjoitti:

        Jos vierintäkehän pituus muuttui selvästi, tarkoittaa tuo käytännössä sitä että samaa kuin perän välityksen muuttuminen hieman harvemmaksi.

        Yleensähän harvempi välitys tarkoittaa pienempää kulutusta mutta jos vitonen oli alunperinkin välitetty vähän turhan pitkäksi ja koneessa on kohtuullisen pieni moottori, aiheuttavat ylipitkät välitykset varsinkin Suomen mäkisessä maastossa poikkeuksetta kulutuksen kasvua.

        Jos/kun vierintäkehä kasvoi niin veikkaan että kulutus on sama kuin ennen, matka nopeusmittari vaan heittää sen 5km/h alaspäin.

        Ei renkaan leveyden kasvattaminen paljoa vaikuta,195->225 ehkä sen 0,5l


      • georges
        kontio05 kirjoitti:

        Jos/kun vierintäkehä kasvoi niin veikkaan että kulutus on sama kuin ennen, matka nopeusmittari vaan heittää sen 5km/h alaspäin.

        Ei renkaan leveyden kasvattaminen paljoa vaikuta,195->225 ehkä sen 0,5l

        Itsellä oli 195/60r15 kesäkumit, jotka vaihtui 205/55r16 niinikään kesäkumeihin, ja kulutus kasvoi n. 0,5l. Kehä vähän kasvoi, minkä sinänsä pitäisi laskea kulutusta, ja ainakaan moottorin koosta ei pitäisi uupua, 360nm kuitenkin.
        Tosin voi olla että renkaan merkki/malli vaikuttaa, ainakin mainosmiesten mukaan. Tiedä sitten mikä on totuus näistä fuelsaver-malleista mitä monilla ainakin nimekkäämmillä merkeillä on tarjota renkaita.
        Mutta luulisi vanhojen pistävän enemmän vastaan, ne kun oli jo lähes sakkokunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4954
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4829
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4238
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      3018
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2219
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe