Juusto

gjiogf

Moi.Tämmönen kyssä että onko juustossa gluteenia?:P

5

4418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

      mutta kannattaa silti lukea tuoteseloste, löytyyhän joistakin lohkoperunoistakin vehnää.

      • luettelo

        Ne ihan tavalliset palapakatut juustot ovat turvallista syötävää. Sen sanoo järkikin, mutta...

        Esimerkiksi sinihomejuusto-murupussit! Kannattaa katsoa tarkkaan, mitä ne sisältävät. Siellä saattaa olla vehnäjauhoa mukana (esim.Pirkka). Valion vastaavassa Aura-muruissa vehnäjauhoa ei ole. Nyt en tosin ole tällä viikolla tarkistanut Pirkka-murupussin kyljestä, ovatko muuttaneet reseptiä. Yllämainittuihin seikkoihin viitaten tarkistan aina ulkona syödessäni, kenen "juustomuruja" on käytetty tai pussi tuodaan eteeni tarkistettavaksi. Sinihomejuustomurua käytetään pizzoissa ja muutenkin sapuskoissa paljon.

        Nyrkkisäännöksi voisi ottaa sen, että mitä edullisempi tuote, sen tarkemmin tuoteseloste on luettava. Vehnäjauhot ovat sen verran edullisia, että niitä ripotellaan sidosaineeksi vähän kaikkialle.

        Vielä: kai olette huomanneet, että joissakin perunalastuissa on lisä-aineena korppujauhoja tai vehnäjauhoja. Siis: silmät auki!


      • Katja
        luettelo kirjoitti:

        Ne ihan tavalliset palapakatut juustot ovat turvallista syötävää. Sen sanoo järkikin, mutta...

        Esimerkiksi sinihomejuusto-murupussit! Kannattaa katsoa tarkkaan, mitä ne sisältävät. Siellä saattaa olla vehnäjauhoa mukana (esim.Pirkka). Valion vastaavassa Aura-muruissa vehnäjauhoa ei ole. Nyt en tosin ole tällä viikolla tarkistanut Pirkka-murupussin kyljestä, ovatko muuttaneet reseptiä. Yllämainittuihin seikkoihin viitaten tarkistan aina ulkona syödessäni, kenen "juustomuruja" on käytetty tai pussi tuodaan eteeni tarkistettavaksi. Sinihomejuustomurua käytetään pizzoissa ja muutenkin sapuskoissa paljon.

        Nyrkkisäännöksi voisi ottaa sen, että mitä edullisempi tuote, sen tarkemmin tuoteseloste on luettava. Vehnäjauhot ovat sen verran edullisia, että niitä ripotellaan sidosaineeksi vähän kaikkialle.

        Vielä: kai olette huomanneet, että joissakin perunalastuissa on lisä-aineena korppujauhoja tai vehnäjauhoja. Siis: silmät auki!

        Mä olen kyllä syönyt kaikkia sinihomejuustotäytteisiä ruokia hyvällä omalla tunnolla eikä ole tullut mieleenkään, että vois olla gluteenia. Seuraavalla kerralla pitää kyllä tarkistaa ja kyllä harmittaa, jos oon vahingossa syönyt gluteenia ja joudun lopettamaan yhden lemppariruuan syömisen sen takia!


      • luettelo
        Katja kirjoitti:

        Mä olen kyllä syönyt kaikkia sinihomejuustotäytteisiä ruokia hyvällä omalla tunnolla eikä ole tullut mieleenkään, että vois olla gluteenia. Seuraavalla kerralla pitää kyllä tarkistaa ja kyllä harmittaa, jos oon vahingossa syönyt gluteenia ja joudun lopettamaan yhden lemppariruuan syömisen sen takia!

        Tosiaan! Se Pirkka-sinihomejuustomuru on vehnäjauhoa sisältävä. - Sen tiedän, että Valion Aura-murussa ei ole vehnäjauhoa. Ovat tiedostaneet tilanteen ja tuote on laadukas keliaakikon kannalta alusta loppuun. Varoitus: monessa paikassa puhutaan ylimalkaisesti aina aurasta, vaikka kyseessä on jonkun muun valmistajan muun merkkinen sinihomejuusto.

        Kyselin Piikkibufe-Rax (mikä lie nimi?) heidän sinihomejuustomuruansa, niin se oli tanskalaista eikä sisältänyt vehnäjauhoa. Pitää kuitenkin muistaa, että ruokapaikat kilpailuttavat tuotteet tasaisin väliajoin, jolloin ruokaan käytettävä perusraaka-aine saattaa vaihtua. Kysyt vaan tasaisin väliajoin! Ei Sinun tarvitse lemppariruokiasi lopettaa, kun vaan jaksat kysellä.

        Jos kaupasta ostat sinihomejuustoa, niin kokonaiset sinihomejuustopalat eivät voi sisältää vehnäjauhoa. Kahvilat ym. paikat: jos juusto on laitettu sämpylään viipaleina, niin keliaakikko voi olla rauhallisempi. - Kokonaista juustoa on tosi helppo murentaa, jos itse ruokaa laittaa.

        Siksikin sinihomejuustomurupusseja kannattaa pitää silmällä, että jotkut ruoanvalmistajat haluavat/haluaisivat nimenomaan vehnäjauhoilla ryyditettyjä muruja, koska niistä tulee kaunis paistopinta.


    • Anonyymi

      Ei sovi keliaakikolle. Home on kasvatettu vehnässä. Minä olen herkkä ja oksennan juuston heti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe