Miten on?

yks mamma

Haluan nyt sitten asiantuntevaa vastausta seuraavaan! elikä kysymys on se että voiko sossu arvioida asiakkaalle tietynlaisen diagnoosin?

Kohdallani näin on tehty ja siitä aiheutunut paljon ongelmia perheellemme kuten esim.huostaanotto.
Sain postista päätöspaperit joissa oli merkittynä
että olen psyykkisesti kunnoton jolloinka en pysty tarjoamaan lapselle turvallista kasvuympäristöä.

Olen ainakin käsittänyt että lääkärin pitäisi tehdä tämänkaltaiset arvioinnit! kertokaa joku viisas miten tulisi nyt toimia?

12

578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pisaratar73

Kuulostaisi, että voisit jo ottaa yhteyden viranomaisiin! Diagnooseja tekevät tosiaan vain terveydenhuollon ammattilaiset.

Mutta toki haluaisin kuulla oletko lainkaan miettinyt "dg:n" syytä? Onko siinä mielestäsi mitään perää? Onko sinulta edes sitä kysytty, sillä eikö kaikki perustu aina yhteistyöhön. Jotainhan aina noiden takana on, mutta oletko ilmaissut myös oman yhteistyöhalukkuuden asian selvittämiseksi? Eli oletko ollut valmis käymään esim. mtk:ssa jotta asia voidaan selvittää: se onko mitään "vikaa" ja kuinka paljon olet valmis tekemään asian poistamiseksi?

Joskus voimakas tahto koetaan uhkana, mutta jos omia lapsiaan ajattelee, luulisi jokaisen keneltä edes kysytään, olevan vamis tutkimaan ja tutkituttamaan asiaa ja se todenperää.

• minä taas

mtk? mistä se on lyhenne? täytyy nyt kysyä tyhmänä.
        Perää on tosi siinä että olen joskus masennuksesta kärsinyt muttei se ole koskaan tehnyt minua siinä mielessä kunnottomaksi ettenkö olisi näitä normaaliaskareita pystynyt hoitamaan taikka toimimaan lapseni kanssa. Minulta ei ole kysytty mitään kantaa asioihin. Ensi viikolla lähden juuri näiden asioiden vuoksi soskuun selvittämään koska ihmettelen todella sitä että minulle ei ole kerrottu mitään vaan pelkkää paperia lyöty nenän eteen jossa on sitten arviointeja minkälainen ihminen olen noin yleensäkin! toivon todella ettei kukaan saa samanlaista kohtelua viranomaisten puolelta sillä tämä on jotain niin outoa että ohhoijaa!!?? tuttavani on ihmetellyt aivan samaa että voiko näinkin tapahtua.

• mikä mtk mut
        minä taas kirjoitti:

Perää on tosi siinä että olen joskus masennuksesta kärsinyt muttei se ole koskaan tehnyt minua siinä mielessä kunnottomaksi ettenkö olisi näitä normaaliaskareita pystynyt hoitamaan taikka toimimaan lapseni kanssa. Minulta ei ole kysytty mitään kantaa asioihin. Ensi viikolla lähden juuri näiden asioiden vuoksi soskuun selvittämään koska ihmettelen todella sitä että minulle ei ole kerrottu mitään vaan pelkkää paperia lyöty nenän eteen jossa on sitten arviointeja minkälainen ihminen olen noin yleensäkin! toivon todella ettei kukaan saa samanlaista kohtelua viranomaisten puolelta sillä tämä on jotain niin outoa että ohhoijaa!!?? tuttavani on ihmetellyt aivan samaa että voiko näinkin tapahtua.

jospa menisit lääkärille ja kertoisit tarinasi. pyydä lääkäriä arvioimaan tilasi/kykysi ja antamaan kirjallisen diagnoosin mikä tekee muka sinut niin "kunnottomaksi"! vie se sitten sinne soskuun tai käänny potilasasiamiehen puoleen jot varsin saat jonkun dokumentin terveydentilastasi ja kyvystäsi hoitaa lastasi.myös kriisikeskusel vois olla joku tukihenkilö,avustaja joka voisi tulla kanssasi soskuun, ettei tarvitse yksin mennä. ehkä joillakin paikkakunnilla on niin v,,,,mäiset sosiaali-ihmiset jotka koulutuksestaan huolimatta eivät ole oikealla alalla kun puuttuu yhteistyökyky/empaattisuus!

• sinulle!
        minä taas kirjoitti:

Ei voi kukaan muu, eikä sosku voi tehdä diagnoosia tapauksestasi. Sen voi tehdä vain lääkäri.
        Ongelmia voi tulla itse kenelleen elämän varrella kuten masennusta, jota voi tulla esim. läheisen kuoleman yhteydessä, se EI tarkoita että olisit Psyykkisesti sairas.

• ....
        sinulle! kirjoitti:

Ei voi kukaan muu, eikä sosku voi tehdä diagnoosia tapauksestasi. Sen voi tehdä vain lääkäri.
        Ongelmia voi tulla itse kenelleen elämän varrella kuten masennusta, jota voi tulla esim. läheisen kuoleman yhteydessä, se EI tarkoita että olisit Psyykkisesti sairas.

...vielä jatkoa edelliseen..
        Kyllähän masennuskin on psyykkistä. Sen kanssa kuitenkin monet pystyvät elämään. Psyykkisesti sairas on toinen juttu, johon vain lääkäri voi tehdä lausunnon!

• mikä mtk mut kirjoitti:

jospa menisit lääkärille ja kertoisit tarinasi. pyydä lääkäriä arvioimaan tilasi/kykysi ja antamaan kirjallisen diagnoosin mikä tekee muka sinut niin "kunnottomaksi"! vie se sitten sinne soskuun tai käänny potilasasiamiehen puoleen jot varsin saat jonkun dokumentin terveydentilastasi ja kyvystäsi hoitaa lastasi.myös kriisikeskusel vois olla joku tukihenkilö,avustaja joka voisi tulla kanssasi soskuun, ettei tarvitse yksin mennä. ehkä joillakin paikkakunnilla on niin v,,,,mäiset sosiaali-ihmiset jotka koulutuksestaan huolimatta eivät ole oikealla alalla kun puuttuu yhteistyökyky/empaattisuus!

Saattaa käydä niin että psykiatrian lääkäri soittaa sossuun ja kysyy mitä papereihin pitää laittaa. Systeemi pitää viranomaisen määrittelyn kyseenalaistamista pelkkänä vittuiluna ja kansalaisen omana ongelmana.

Aika merkillistä tuo sossun antamat hullun paperit.

Lasten huostaanotto on merkki siitä että sossu ei toiminut yksin diagnoosia kirjoittaessaan vaan hänellä on tukijoita virastossaan.

Kannattaa ottaa aina joku mukaan kun menee sossuun, jos vain on joku johon voit luottaa täysin. Todistajan läsnäolo hillitsee sossun röyhkeyttä ja totuudenvääristelyä kummasti. He pelkäävät kiinnijäämistä aivan hirveästi.

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan ongelmia on kaikilla paikkakunnilla ja ne johtuvat hallintokäytännöistä ja lakipykälistä.

• soskujohtaja vaikka

2 kk aikaisemmin sai erikois psykiatriltano lausunnon,ettei estettä vanhemmuutteen,niin ei lasta palauteta.SAIRASTA MIELIVALTAA

• asianajaja

itsellesi.

• voi diagnosoida

Sossut eivät ole lääkäreitä joten eivät voi arvioida terveydentilaasi. Mikäli sossut ovat panneet perusteluksi psyykkiset syyt sinä toimit seuraavasti

Otat yhteyttä kuntasi lääkäriin tai psykologiin joka kirjoittaa lausunnon terveydentilastasi, mikäli sinulla ei ole diagnoosia lääkärin papereissa eivät sossutkaan sitä voi tehdä.

Lapsen takaisin saamiseksi sinun täytyy todistaa olevasi psyykkisesti ja fyysisesti kykenevä vanhemmaksi, miksi tätä on epäilty???? Hyvä kysymys

• Ria

Ei sossu ole tehnyt sinulle diagnoosia, ei "psyykkisesti kunnoton tai kelvoton" jtn sinnepäin ole mikään diagnoosi, se on sossun arvio sinusta ja kyvystäsi huolehtia lapsestasi.
        Kyllä sossu tietää että meillä ainoastaan lääkärillä on diagnoosin teko-oikeus
        Syistä jotka sinä vain tiedät, on tälläinen johtopäätös tehty, pelkällä lääkärintodistuksella siis jollain oikealla dignoosilla(kaikki diagnoosit on numeroitu ) ei huostaanottoa voi purkaa.

Mene keskustelemaan lääkärisi kanssa kunnostasi ja kysy hänen mielipidettään sinun huoltajaksisopimisesta.
        Kun kuntosi ja elämän tilanteesi on sellainen ,että pystyt huolehtimaan itsestäsi ja lapsestasi voit alkaa keskustelut huostaanoton purusta.
        Huostaanotto on aina raskas ja vaikea prosessi niin vanhemmille ja lapsille , samoin kun sille sossullekin.
        Ei sitä kevein perustein tehdä, se tehdään kun kaikki muut keinot ovat käytetty.
        Voimia ja kuntoutusta, pidä huolta itsestäsi.

• sama mamma73
        Ria kirjoitti:

Ei sossu ole tehnyt sinulle diagnoosia, ei "psyykkisesti kunnoton tai kelvoton" jtn sinnepäin ole mikään diagnoosi, se on sossun arvio sinusta ja kyvystäsi huolehtia lapsestasi.
        Kyllä sossu tietää että meillä ainoastaan lääkärillä on diagnoosin teko-oikeus
        Syistä jotka sinä vain tiedät, on tälläinen johtopäätös tehty, pelkällä lääkärintodistuksella siis jollain oikealla dignoosilla(kaikki diagnoosit on numeroitu ) ei huostaanottoa voi purkaa.

Mene keskustelemaan lääkärisi kanssa kunnostasi ja kysy hänen mielipidettään sinun huoltajaksisopimisesta.
        Kun kuntosi ja elämän tilanteesi on sellainen ,että pystyt huolehtimaan itsestäsi ja lapsestasi voit alkaa keskustelut huostaanoton purusta.
        Huostaanotto on aina raskas ja vaikea prosessi niin vanhemmille ja lapsille , samoin kun sille sossullekin.
        Ei sitä kevein perustein tehdä, se tehdään kun kaikki muut keinot ovat käytetty.
        Voimia ja kuntoutusta, pidä huolta itsestäsi.

kevein perustein nähtävästi voidaan tehdä ikävä kyllä:( ja fakta on se että sossut ovat itse arvioineet psyykkisen kuntoni vain sen perusteella että hoidin masennustani viimeksi viime kesänä. Tänä päivänä käyn kyllä ammatti-ihmisen luona juttelemassa siksi että olen surullinen sossun takia! aivan kohtuutonta toimintaa sossun taholta.
        Jutuistasi päätellen sinä olet sossu kun katsot noin musta-valkoisesti asiaa.

• ei ole diagnoosi

Käyttämäsi ilmaisu "psyykkisesti kunnoton" ei ole mikään diagnoosi eikä sossu lääketieteellisiä diagnooseja toki teekään. Eri asia on, että sossulla on oikeus (ja velvollisuus) arvioida toimintakykyäsi ja sitä mikä on lapsen etu. Et kerro mitään lapsestasi ja siitä mikä johti huostaanottoon. Mikset? Takerrut diagnoosipuoleen ja sivuutat itse pääasian. Mikä oli tilanne ennen kuin lapsi huostaanotettiin? Mikä on esim. päihteiden käyttösi? Mistä sossu sai päähänsä aloittaa huostaanottoprosessi? Jostainhan kaikki on lähtenyt liikkeelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      29
      2854
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2651
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      28
      2365
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1493
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1173
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe