Vajaatoiminta ja veriarvot

Saara

Hei,

Onko kenelläkään tietoa, voiko olla kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikka TSH-arvo olisi normaali? Itselläni on vajaatoiminnan "profiiliin" sopivia oireita (taipumus ylipainoon, kuukautishäiriöt, väsymys), mutta TSH on aina ollut ok (muita kiplirauhasarvoja ei ole mitattu). Isoäidilläni oli vajaatoiminta ja muistutan häntä ruumiinrakenteeltani.

Kuukautishäiriöihini (epäsäännööllinen kierto) ei ole löytynyt selittävää tekijää ja siksi pohdin voisiko se sittenkin olla jonkinlainen lievä kilpirauhasen vahaatoiminta. Onko teillä muilla kokemusta tällaisesta?

7

1983

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi olla apua!

Pitäisi varmaan saada muitakin arvoja... En tiedä riittääkö tuo pelkkä TSH antamaan kuvaa kilpirauhasen tilasta. Sinulla on kuitenkin sairautta suvussa ja joitain oireitakin!

Kannattaisi ehkä selvittää ainakin vapaan tyroksiinin pitoisuus (T4V). Se kertoo yhdessä tuon TSH:n kanssa enemmän. Ja joitain vasta-ainetestejäkin kuulemma on, itselläni niitä ei ole otettu koskaan.

• popopop

???
      Kyllä siitäkin jotain voi päätellä

• Saara

Muistaakseni arvo oli 1,5 vuotta sitten 1,6, joka käsittääkseni on aivan normaali. Mietin vain, millä aikavälillä tilanne voi muuttua.

Jos vielä jatkan tuota "oletettua" oire listaa - lisäksi ihoni on aika kuiva ja silmäluomet toisinaan turvonneet. Eli nuo siis sen lisäks, että väsyttää, hormonitoiminta sekaisin ja ylipainoa vaikea välttää.

• popopop
        Saara kirjoitti:

Muistaakseni arvo oli 1,5 vuotta sitten 1,6, joka käsittääkseni on aivan normaali. Mietin vain, millä aikavälillä tilanne voi muuttua.

Jos vielä jatkan tuota "oletettua" oire listaa - lisäksi ihoni on aika kuiva ja silmäluomet toisinaan turvonneet. Eli nuo siis sen lisäks, että väsyttää, hormonitoiminta sekaisin ja ylipainoa vaikea välttää.

Kyllä se voi muuttua nopeestikin. Jos kerran on oireita, niin kantsii käydä otattamassa kokeet. Mutta pelkkä TSH on liian vähän. Ainakin myös T4V, koska joskus TSH ei nouse vaikka T4V laskee.

Mutta sitten huom: esim. itsellä (ja olen kuullut muistakin) tuo arvo 1.6 aiheuttaa jo vajaatoiminnan oireita. Mulla on ihannearvo alle 1.

• se on,
        popopop kirjoitti:

Kyllä se voi muuttua nopeestikin. Jos kerran on oireita, niin kantsii käydä otattamassa kokeet. Mutta pelkkä TSH on liian vähän. Ainakin myös T4V, koska joskus TSH ei nouse vaikka T4V laskee.

Mutta sitten huom: esim. itsellä (ja olen kuullut muistakin) tuo arvo 1.6 aiheuttaa jo vajaatoiminnan oireita. Mulla on ihannearvo alle 1.

että meillä jokaisella on omat ihannearvot, mutta Lääkärit (varsinkin kunnalliset) eivät ymmärrä sitä, tuijottavat vain ihannearvo taulukkoa, eivätkä muuta lääkitystä, vaikka kuinka potilas valittaisi tuntemuksiaan!
        Minullakin, joka olen syönyt Thyroksin 0.1mg n. 3 vuotta, THS avo pysyi n. 2.5 vuotta 1.00 molemmin puolin ja olo oli ihan hyvä, mutta sitten se alkoi nousta viimeksi oli jo 3.36 joka on lääkärin mielestä OK, oireet on kuitenkin aivan samat kuin silloin kun aloitin lääkityksen!

• Saara
        se on, kirjoitti:

että meillä jokaisella on omat ihannearvot, mutta Lääkärit (varsinkin kunnalliset) eivät ymmärrä sitä, tuijottavat vain ihannearvo taulukkoa, eivätkä muuta lääkitystä, vaikka kuinka potilas valittaisi tuntemuksiaan!
        Minullakin, joka olen syönyt Thyroksin 0.1mg n. 3 vuotta, THS avo pysyi n. 2.5 vuotta 1.00 molemmin puolin ja olo oli ihan hyvä, mutta sitten se alkoi nousta viimeksi oli jo 3.36 joka on lääkärin mielestä OK, oireet on kuitenkin aivan samat kuin silloin kun aloitin lääkityksen!

Hei,

Kiitos teille erittäin tärkeistä tiedoista. On hyvä tietää, että "taulukkojen" mukainen normaali TSH-arvo ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki olisi kunnossa.

Luulisin, että pienellä lääkitysannoksella voisi lähteä kokeilemaan, miten se vaikuttaa vointiin. Eri asia on sitten se, miten työterveyslääkäri (=yleislääkäri) suhtautuu näihin asioihin. Minkähän alan erikoislääkäreille kilpirauhasasiat kuuluvat? Luulisin, että sisätauteihin...

• malla'
        Saara kirjoitti:

Hei,

Kiitos teille erittäin tärkeistä tiedoista. On hyvä tietää, että "taulukkojen" mukainen normaali TSH-arvo ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki olisi kunnossa.

Luulisin, että pienellä lääkitysannoksella voisi lähteä kokeilemaan, miten se vaikuttaa vointiin. Eri asia on sitten se, miten työterveyslääkäri (=yleislääkäri) suhtautuu näihin asioihin. Minkähän alan erikoislääkäreille kilpirauhasasiat kuuluvat? Luulisin, että sisätauteihin...

ja erityisesti vielä endokrinologiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      218
      5048
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4111
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3603
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3599
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3440
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      38
      3035
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2336
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      37
      2138
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      23
      1972
    Aihe