Isovanhemmudesta

mummotin :-))

Olen 56, lapsenlapsia on kaksi - kaksoset - vähän yli 2 vuotiata, oikeita mummin silmäteriä. En muistanut, miten fiksuja sen ikäiset lapset voivatkin olla.

Laittavat palapelejä, leikkivät hienosti yhdessä, tosin joskus tulee kinaakin.

Lapsenlapset ovat arvokkainta, mitä minulla on.
Olen koko ajan (ainakin yrittänyt ) varoa etten paasaa, en neuvo, en toitota tuota " minä tiedän" tyttärelle,
hän on hoitanut kaksoset aivan upeasti.
On johdonmukainen lapsille, tekee ruuat itse, käyttää kestovaippoja, ulkoilee ja touhuaa paljon lasten kanssa.

Siitähän se näkee, että kyllä nuoret äidit osaavat - jos vain annetaan mahdollisuus.

Kukaan ei kyllä minua aikoinaa neuvonut, mutta johtui erilaisesta elämäntilanteesta - oma äitini oli juuri eronnut ja niin omassa elämässään kiinni ettei oikein ehtinyt ja vielä työelämässäkin mukana.

Nämä lapsenlapset ovat suloisia, ihania, en osaa muuta sanoa.
Luen heille paljon, kerron omia satuja, tykkäävät olla sylissä - tyttö jostain syystä enempi mummon ja poika vaarin sylissä.

He ovat niin erilaisia - poika on kiinnostunut kaikista vaarin jutuista eli auton korjaamisesta, työkaluista.
Tyttö taas tykkää tiskata mummon kanssa ja huom! näitä asioita ei ole mitenkään heille opetettu tai ajateltu mikä on pojan mikä tytön rooli.

Itse he näin ovat valinneet, ostin pojallekin vauvanuken jouluna, joskus hän pitää nukkea sylissä ja sanoo että se on hänen vauvansa mutta useimmiten nukke lentää kun tielle osuu jotain mielenkiintoisempaa.

Tyttö taas kyllä joskus leikkii myös autoilla.
Isonvanhemmuus on mielestäni sitä, että ollaan olemassa, lähellä, mutta ei liian lähellä.

Autetaan jos voidaan, ei tyrkytetä apua.
Nämä lapsukaiset saavat olla yökylässä joskus.
Huom, kirjoitin s a a v a t , sillä olemme todella iloisia jos he saavat viettää aikaansa mummolassa.
Terveisiä kaikille isovanhemmille.

3

633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Maiju*

Onnea sinulle mummotin :))
      Kyllä, lapsenlapset ovat aivan mahtavia ja olen kanssasi aivan samaa mieltä kaikesta mitä kirjoitit.Niin mekin olemme yrittänut ola tyrkyttämättä neuvoja silloin kun niitä ei kysytä,mutta anna apua ja neuvoa jos sitä pyydetään.
      Toivon teille paljon onnen hetkiä lastenlstenne kanssa :))

• Tii

Olen samaa mieltä, että hyvä olla lähellä, mutta ei liian lähellä. Eikä tyrkyttää niitä neuvojaan.

Minua neuvottiin aikanaan ihan kauheasti, onneksi muutimme sitten jo vauva-aikana niin kauas, etteivät pystyneet kaiken aikaa neuvomaan. Yksin meidän nuori perhe sitten oli, mutta se ei kyllä haitannut. En osannut kaivata apua, lapsi kasvoi kuin pahka minuun kiinni.

Ystävälliseksi tarkoitetut utelut seuraavista lapsista ovat myös monelle piinallisia. Onnittelen, kun saan tietää uusista lapsista, mutta en utele keneltäkään mitään. Enkä oleta, että niitä lapsia hankitaan syystä tai toisesta, jokaisen oma asia.

• mummotinska

Olenko ainoa jolla ei ole mitään pahaa sanottavana näistä isovanhempien asioista?
      tuntuu pahalta lukea näitä viestejä koska ne ovat niin täynnä turhaa vihaa, kaunaisuutta ja vallankäyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      121
      8454
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      141
      5364
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      128
      3582
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2624
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1552
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1547
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe