Haluaisin lapsuudenystävän kummiksi, mutta ongelma (?)on: rippikoulu käymättä ja siispä ei ole konfirmoitu. Muut kummit olis virallisesti "esteettömiä". Kolmen viikon kuluttua ristiäiset..ja ystävä aikoo ehkä käydä rippikoulun jossain vaiheessa..ei kuitenkaan näin lyhyellä varoitusajalla. Onko muilla ollut sama tilanne ja miten ratkaistu??
Voiko kummiksi ottaa konfirmoimattoman, joka kuitenkin on kirkon jäsen??
11
9366
Vastaukset
- voine.
Meillä lapsella rippikoulu kesken. Olisi pyydetty kummiksi nyt vastasyntyneelle, mutta jää paria viikkoa vaille. Ei kelvannut.
- äiti:)
hei. voit pyytää ystävääsi kummiksi, jos se vain käy seurakuntanne papille. lapsellamme on kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia ja yksi kummi joka ei ole konfirmoitu.. eikä hän kuulu kirkkoon. ainut ero on, että mihinkään virallisiin papereihin hänen nimeään ei tule (joissain tapauksissa pappi kirjoittaa kuitenkin kummitodistuksen). kastetilaisuudessa hän voi seistä tasavertaisesti muiden kummien vierellä ja siunata lapsenne, rukoilla yms. hänen puolestaan:)
- ...
Elikkä ystävä olisi nimellisesti kummi?
Ja jos asia sopisi papille..riippuu tietty siitä, kuinka vanhoillinen on..
Ystävä olisi kyllä halukas kummiksi, toivottavasti asia järjestyy:) - äiti:)
... kirjoitti:
Elikkä ystävä olisi nimellisesti kummi?
Ja jos asia sopisi papille..riippuu tietty siitä, kuinka vanhoillinen on..
Ystävä olisi kyllä halukas kummiksi, toivottavasti asia järjestyy:)kyllä.. ja meidän pojalle se on yhtälailla kummi kun muutkin kummit. toivotaan että ystävänne pääse kummiksi:)
- mä vaa
sen ei pitäisi olla mahdollista.. paitsi sitten kun hänet on konfirmoitu.. kummiksihan voi tulla myös lapsen ristiäisten jälkeen.. se eiole ollenkaan mahdottomuus.. mutta niin kauan kuin hän ei ole konfirmoitu niin ei pitäisi "kelvata" kummiksi.. itselleni kävi niin.. muopyydettiin lapsen kummiksi viime keväänä mutta kun en ollut käynyt riparia ja olin siis vailla konfirmointia niin mulle sanottiin että sitten kun o0let konfirmoitu niin sitten susta voi tulla virallinen kummi.. mutta lapsella on siihen mennessä jo ainakin 1 kummi.. äh.. toivottavastio tajusit
- olen
ollut ihan virallinen kummi jo ennen konfirmaatiota. Tosin kahden viikon päästä pääsin ripille. Olin siis 14v. Sylikummiksi vain en päässyt.
- ......
Mieheni ei ole käynyt rippikoulua ja kyllä hän on monen lapsen kummiksi kelvannut. Ei papit rupea tarkistamaan jokaisen kummin konfirmaatioa, varsinkaan siinä tapauksessa että kummit kuuluvat eri seurakuntaan.
- aikuinen nainen!
Mulla oli sama tilanne kun pyydettiin kummiski. En kuulunut kirkkoon ja riparia en ollut käynyt. Joten, ei kun tuumasta toimeen. Soitin kirkkoherran virastoon ja sieltä he etsivät minulle papin jolla oli aikaa hoitaa minun tilanne. Tarkkaa aikataulua en muista, mutta kuukautta pidempää tähän ei kulunut. Sain katekismuksen, josta piti lukea aina seuraavalle tapaamiselle tietty osio. Tästä keskusteltiin aina tunnin aikana ja raamatusta samalla tavalla. Tosi mielenkiintoista vaikka en olekkaan uskonnollinen ihminen. Keskustelu oli lähinnä ajatusten vaihtoa ja mielipiteitä. Konfirmaatio ja oma kastejuhlani suoritettiin samassa. Minunkin piti valita kaksi kummia itselleni, ja heillä ei ollut mitään muuta väliä kuin että itse kuuluivat kirkkoon ja olivat käyneet konfirmaation. Tilaisuudessani ei ollut kuin valitsemani kummit ja veljeni sekä siskoni. Pari lappusta täytin, jotta kirkko sai tietoni. kolme viikkoa on ehkä jo liian vähän tähän, etenkin kun on kesäaika, mutta sun pitäisi keskustella ensin jonkun papin kanssa tästä ja jos kummiksi haluat niin aloittaa aikuisripari.
- ei konfirmoitu
en ole käynyt riparia ja pääsin kummiksi vain allekirjoittamalla jonkun lapun jolla liityin seurakuntaan.jos haluan kirkkovihkimisen niin pitää konfirmoida. näin minulle sanottiin ja ainakin täälläpäin se on niin.
- kahden kummi
Jos noin on toimittu, on toimittu vastoin kirkon järjestystä. Kummin pitää olla konfirmoitu kirkon jäsen.
Tosin nykyäänhän moni pappi tuntuu viis veisaavan kirkon omasta järjestyksestä - mutta ei se asioista oikeaa tee.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI - NiceihmineN
Kyllä sinun tapauksessasi on toimittu väärin ja lainvastaisesti. Kummin on oltava kirkon jäsen, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu. Se on niin ja piste, siitä ei ole mitään tinkimistä. Henkilö, joka ei näitä ehtoja täytä, voi toki olla lapsen aikuinen ystävä, ja sille kirkko ei voi mitään, jos vanhemmat kutsuvat häntä kummiksi.
Kirkolliseen vihkimiseen tarvitaan kirkon jäsenyys ja rippikoulu, silloin konfirmaatio ei siis ole pakollinen.
Olisipa mielenkiintoista tietää, missäpäin rikotaan noin rajusti kirkkolakia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514