Kansaneläkelaitos vs Pankki

Ei kysyvä tieltä eksy

hei!

Mietin juuri tuossa että kun olen kansaneläkelaitoksella asiakasneuvojana, minulle maksetaan 1723 euroa kuussa ruokaedut ja tehtäväni ei ole mitään vaativia. Skannaus / arkistointi / postinavaus / yleiset toimistotyöt

Koulutukseltani olen merkonomi

Mietin että mitä pankin asiakasneuvoja mahtaa tienata ? Tai mille tasolle palkka iskeytyy kun katsotaan rahoitusalan työehtosopimuksesta ? :)

Elikkäs pankin asiakasneuvojat yms muut henkilöt, palkkoja kehiin ja kommenttia että kannattaa vaihtaa ns. varmaa työpaikkaa pankkialalle, ei taida kyllä pankkialakaan kovin "tuulinen" vielä olla vai onko ? :)

11

20282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankissa töissä

      Pankin perustoimihenkilö: palkka rahoitusalan TES:in mukaan 1758 eur/kk. Siihen tietysti mahdollinen bonus muut lisät. Nämä toimihenkilöt eivät tee oikeastaan minkäänlaisia päätöksiä itsenäisesti. Työhön voi kuulua esim. kassapalvelua, maksupalvelun hoitamista ja vähemmän vaativia asiakasneuvotteluja (esim. tilinavaukset, korttisopimukset).

      Palveluneuvojat (kuten sijoitus- ja rahoitusneuvojat) ansaitsevat min. 1800-1900 eur/kk.

      Eli palkkataso taitaa olla suunnilleen sama Kelalla ja pankissa. Pankissa kumminkin maksetaan ehkä pikkuisen paremmin, kunhan työn sisältö muuttuu vaativammaksi. Sampo-pankki noudattaa omaa TES:iään, ja siellä pankkitoimihenkilöiden palkat ovat tietääkseni selvästi huonommat.

      Ruokaetua pankeissa ei yleensä ole, vaikka niin aika moni yleisesti luulee.

      Pankista voi olla vaikea saada vakituista työpaikkaa. Pankkiin on kovin paljon tunkua, mutta nähdäkseni pankkisektorilla osaava henkilö saa aina töitä. Aika pitkälti pankit ovat siinä pisteessä, että työntekijöitä ei enää parane mennä vähentämään, jotta palvelun laatu ei pääsisi kärsimään. Sitten vielä sellainen seikka, että lähivuosina pankeista eläköityy iso joukko väkeä...

      • Ei kysyvä tieltä eksy

        Jep. Mietin vain että minulle maksetaan todella helpoista töistä kohtuu hyvää palkkaa, vaikka jääkin alle 2000 euron. Olen tosin ollut vuoden töissä ja palkka nousi vuoden jälkeen 250 euroa noin..

        Pankissa työt taitaa olla aika paljon vaativampaa verrattuna tähän minun skannaus yms hommaan :P


      • *Yx Tradenomi*
        Ei kysyvä tieltä eksy kirjoitti:

        Jep. Mietin vain että minulle maksetaan todella helpoista töistä kohtuu hyvää palkkaa, vaikka jääkin alle 2000 euron. Olen tosin ollut vuoden töissä ja palkka nousi vuoden jälkeen 250 euroa noin..

        Pankissa työt taitaa olla aika paljon vaativampaa verrattuna tähän minun skannaus yms hommaan :P

        Itse olen työskennellyt pankissa nyt reilun viiden vuoden ajan. Käyn suht vaativiakin asiakasneuvotteluja, ja tieto-taitoni on varsin hyvä. Palkka ei silti mielestäni vastaa alkuunkaan työn vaativuutta. Viiden vuoden aikana palkkani on noussut yhteensä 100 Euroa! Tämä 100 Euroa sisältää myös tiiminvetäjän tehtävälisän sekä parin muun vastuutehtävän lisät. Olen valmistunut vuonna 2001 Tradenomiksi ja palkkani on siis edelleen viiden vuoden työskentelyn jälkeenkin n. 200 Euroa alle Tradenomiliiton suositusten aloituspalkan suuruudesta - Huom! ALOITUSPALKAN! Ei kuulosta kauhean hyvältä, eihän?


    • Kulta

      Aika kova palkka, etenkin jos tittelissä lukevaa asiakasta ei tarvitse "palvella". Kaikkihan toki tietävät sen KELAn palvelun, mutta kannattaa jo oman mielenterveytesi vuoksi hakeutua muualle... Liian pitkään noissa suojatyöpaikoissa olevalle ei kohta enää ovet avaudu ns. oikeisiin töihin.

      • Ei kysyvä tieltä eksy

        Vähitellen olen tässä uutta työtä etsinyt, hieman vaativampaa kiitos, mutta vähintään siitä pitää saada sama korvaus kuin nykyisestäkin.

        Toisaalta nykyisessä työssä on se hyvä että voisi iltaopiskeluna suorittaa tradenomin tutkinnon kun työ ei ole niin aikaa vievää. :) Vaikka tuntuu ettei sillä traden papruillakaan hirveästi taida väliä enää olla kun kaikki tuntuu olevan kortistossa, lienenkö väärässä ?


      • grhm
        Ei kysyvä tieltä eksy kirjoitti:

        Vähitellen olen tässä uutta työtä etsinyt, hieman vaativampaa kiitos, mutta vähintään siitä pitää saada sama korvaus kuin nykyisestäkin.

        Toisaalta nykyisessä työssä on se hyvä että voisi iltaopiskeluna suorittaa tradenomin tutkinnon kun työ ei ole niin aikaa vievää. :) Vaikka tuntuu ettei sillä traden papruillakaan hirveästi taida väliä enää olla kun kaikki tuntuu olevan kortistossa, lienenkö väärässä ?

        Itse olen työskennellyt pankissa kohta kuusi vuotta. Aloitin ns. "pohjalta" eli kassatoimihenkilönä jossa työhön kuului normaali mummojen palvelu = tilitä nostot, sinne panot, laskujen maksu, tilien avaus, korttien tilaus ym.

        Sen jälkeen siirryin tekemään ns. palveluneuvojan töitä eli työnkuvaan tuli lisäski sijoitukset, sekä sijoittamiseen liittyvä vakuutustoiminta.

        Viimeiset kolme vuotta olen työskennellyt rahoituksen parissa. Tämä on mielestäni pankin konttoreissa tehtävistä töistä vaativin osa-alue. Sinun tulee nimittäin tietää kaikki perus pankkitoiminnasta (eli kassahenkilön tehtävät), lisäksi täytyy hallita sijoittaminen ja siihen kuuluvat vakuutukset (eläke-, sijoitus- ja säästövakuutus). Tämän lisäksi tulee hallita kaikki rahoituksen muodot: asunto-, kulutus- yritys- ym. rahoitukset. Tämän lisäksi täytyy tietää lainsäädännöstä sekä verotuksesta paljon.

        Myöskin kova kilpailu pankkien välillä tekee työstä erityisen haastavan. Jokainen asiakas on "voitettava omaan pankkiin muilta pankeilta" ja vaikka pankkien väliset palvelut eivät juurikaan eroa (juuri kovan kilpailun takia) täytyy siis jollain tavalla, viimeisimpänä omalla olemuksellaan, saada asiakas pankkiin. Tämän ohessa esimies painostaa jatkuvasti myyntityöhön. Et ole mitään jos et ole hyvä myyjä. Esim. taustatehtäviä ei arvosteta lainkaan. Enään ei riitä että teet asiakkaan tarvitseman lainan vaan tavoitteena olisi sen ohella tehdä asiakkaalle hänen tarvitsemansa palvelut (eli sijoittaminen/säästäminen, tietyt henkivakuutukset, peruspankkipalvelut ym.). Palkkani on n. 2000 € ja korotuksia ei ole kuulumassa. Esim. "vuosilisät" (palkkio pitkään jatkuneesta työsuhteesta) ovat n. 50 € max. parin vuoden välein ja ne päättyvät kun työsuhde on kestänyt n. 15 v. Palkkaa ei voi neuvotella (ainakaan naispuolisena), koska esimies kertoo että palkat on oltava TES:n mukaisia, vaikka TES määrittelee vain VÄHIMMÄISpalkan, mikään taulukko ei kiellä maksamasta enempää.
        Siihen nähden mikä vastuu työssä on (kun itse teet asiakkaalle joskus jopa 400 000 euron suuruisen lainan kenenkään tarkistamatta teitkö varmasti kaiken tekinsesti ja lainopillisesti oikein) maksetaan palkkaa todella surkeasti.

        Harkitse siis tarkkaan ennen kuin aloitat työt pankissa. Toki jos pyrit esimies tehtäviin ja sinulla on hyvä koulutustausta voit päästä paremmille tienesteille.

        Sekin on hassua että asiakkaita palveleva rahoitusneuvottelija, palveluneuvoja tai sijoitusneuvoj tekee kaiken työn jota pankki saa tuloksensa, mutta pankki maksaa nimen omaan heille kaikista vähiten palkkaa pankissa.

        Parhaan palkan pankissa voit saada erikoistumalla yhteen pieneen kokonaisuuteen "sivuyksikössä" tai pääkonttorissa (esim. vakuuksiin, assistentin töihin tms.) vaikka niissä tarvitaan usein vain murto-osa niistä tiedoista mitä asiakkaita palveleva henkilö tarvitsee.

        Harkitse siis tarkkaan ja pitkään ennen kuin astut niin arvostetulle ja hyvin palkatulle pankki-alalle.

        nimim. "pankki-alalta suuremmille tuloille pyrkivä"


      • Pohjanheimo_J
        grhm kirjoitti:

        Itse olen työskennellyt pankissa kohta kuusi vuotta. Aloitin ns. "pohjalta" eli kassatoimihenkilönä jossa työhön kuului normaali mummojen palvelu = tilitä nostot, sinne panot, laskujen maksu, tilien avaus, korttien tilaus ym.

        Sen jälkeen siirryin tekemään ns. palveluneuvojan töitä eli työnkuvaan tuli lisäski sijoitukset, sekä sijoittamiseen liittyvä vakuutustoiminta.

        Viimeiset kolme vuotta olen työskennellyt rahoituksen parissa. Tämä on mielestäni pankin konttoreissa tehtävistä töistä vaativin osa-alue. Sinun tulee nimittäin tietää kaikki perus pankkitoiminnasta (eli kassahenkilön tehtävät), lisäksi täytyy hallita sijoittaminen ja siihen kuuluvat vakuutukset (eläke-, sijoitus- ja säästövakuutus). Tämän lisäksi tulee hallita kaikki rahoituksen muodot: asunto-, kulutus- yritys- ym. rahoitukset. Tämän lisäksi täytyy tietää lainsäädännöstä sekä verotuksesta paljon.

        Myöskin kova kilpailu pankkien välillä tekee työstä erityisen haastavan. Jokainen asiakas on "voitettava omaan pankkiin muilta pankeilta" ja vaikka pankkien väliset palvelut eivät juurikaan eroa (juuri kovan kilpailun takia) täytyy siis jollain tavalla, viimeisimpänä omalla olemuksellaan, saada asiakas pankkiin. Tämän ohessa esimies painostaa jatkuvasti myyntityöhön. Et ole mitään jos et ole hyvä myyjä. Esim. taustatehtäviä ei arvosteta lainkaan. Enään ei riitä että teet asiakkaan tarvitseman lainan vaan tavoitteena olisi sen ohella tehdä asiakkaalle hänen tarvitsemansa palvelut (eli sijoittaminen/säästäminen, tietyt henkivakuutukset, peruspankkipalvelut ym.). Palkkani on n. 2000 € ja korotuksia ei ole kuulumassa. Esim. "vuosilisät" (palkkio pitkään jatkuneesta työsuhteesta) ovat n. 50 € max. parin vuoden välein ja ne päättyvät kun työsuhde on kestänyt n. 15 v. Palkkaa ei voi neuvotella (ainakaan naispuolisena), koska esimies kertoo että palkat on oltava TES:n mukaisia, vaikka TES määrittelee vain VÄHIMMÄISpalkan, mikään taulukko ei kiellä maksamasta enempää.
        Siihen nähden mikä vastuu työssä on (kun itse teet asiakkaalle joskus jopa 400 000 euron suuruisen lainan kenenkään tarkistamatta teitkö varmasti kaiken tekinsesti ja lainopillisesti oikein) maksetaan palkkaa todella surkeasti.

        Harkitse siis tarkkaan ennen kuin aloitat työt pankissa. Toki jos pyrit esimies tehtäviin ja sinulla on hyvä koulutustausta voit päästä paremmille tienesteille.

        Sekin on hassua että asiakkaita palveleva rahoitusneuvottelija, palveluneuvoja tai sijoitusneuvoj tekee kaiken työn jota pankki saa tuloksensa, mutta pankki maksaa nimen omaan heille kaikista vähiten palkkaa pankissa.

        Parhaan palkan pankissa voit saada erikoistumalla yhteen pieneen kokonaisuuteen "sivuyksikössä" tai pääkonttorissa (esim. vakuuksiin, assistentin töihin tms.) vaikka niissä tarvitaan usein vain murto-osa niistä tiedoista mitä asiakkaita palveleva henkilö tarvitsee.

        Harkitse siis tarkkaan ja pitkään ennen kuin astut niin arvostetulle ja hyvin palkatulle pankki-alalle.

        nimim. "pankki-alalta suuremmille tuloille pyrkivä"

        Itsellä samat fiilikset täällä Sampo konsernin palkkalistoilla. Palkkani on oikeastaan aika surkea. Siis kun ottaa huomioon, että olen KTM ja on aiempaa työkokemusta jne. Olin vielä niin tyhmä, että luulin Mandatum Yksityispankin maksavan Sampo Pankkia parempaa palkkaa. Sehän kun on vähän "parempi" pankki. No, peruspalkka on sijoituspäällikköllä sama kuin Sampo Pankissa eli 2000 eur/kk. Toki tulee myyntiprovikoita, mutta kun on hiljaisempia kuukausia, niin tulee mietittyä mitä täällä teen.

        Vastuuta ja tehtäviä on tietty enemmän kuin Sampo Pankin puolella; asiakkaiden viihdyttämistä ja kestittämistä, ja milloin mitäkin kissanristiäisiä joissa pitää olla mukana. Työtunteja tulee sen verran, että viime kuulta laskennallinen tuntipalkkani jäi hitusen alle 9 euron. Eivät ole menneet vuodet yliopiston penkillä ja KTM:n paperit hukkaan...


      • tappakaa byrokraatit

        Vittuun tollaset saatanan sohlot ja loiset, kelan pellet, HAH HAH HAH!!!


    • Kela sucks!

      Kelan henkilökunnalle ei pitäisi maksaa palkkaa ollenkaan. Sen verran asiantuntemattomia ja naurettavia ihmisten asioita sotkevia sohloja he ovat.

      Helvettiin tollaset loiset loisimasta veronmaksajien rahoilla!

    • trhtmjsdf

      Ei todella kannata KELAsta lähteä pankkiin. KELAssa sulla on huippuluokan työterveydenhuolto ja mahdollisuudet edetä. Pankin tiskiorjana saat huonolla liksalla raataa ja siitä kiitokseksi 48 vuotiaana YT:n jälkeen potkut.

    • 254

      Kelassa samat palkat kuin pankissakin tittelistä ja työn vaativuudesta riippuen. lisäksi kelassa ei tarvitse myydä mitään, toisin kuin pankeissa yleensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe