OTTEITA TAVALLISESTA KOULUSTA

Itsetunnon takaisin saanut ...

Aamulla herätessä ensimmäinen ajatus oli "Onkohan kiusaajat tänään koulussa vai voisikohan joku mahdollisesti lintsata"

Koulumatkalla muutama poika kutsumassa lehmäksi ohikulkiessaan. Ja sama vastaanotto koulunpihallakin ja kenellä tahansa oli "lupa" ammua, kun sattui tulemaan vastaan. Tietämättä edes, mistä kaikki kiusaaminen oli alkunsa saanut eli miksi niin edes sanoivat.

Kahta tyttöä sai kutsua vapaasti pizzaksi ja possuksi ja kun menivät asiasta kertomaan opettajalle, opettaja purskahti nauruun, kun oli niin huvittavat nimitykset ilmeisesti.

Opettaja jätti luokkamma 2 liikunnallisinta tyttöä koulun jälkeen puhutteluun. Syy oli se, että he kuulema liikuntatunneilla alkoivat nyrpistellä neniään ja yllyttivät siten toisetkin "inhoamaan" liikuntaa.

Sama opettaja sai mielestään loistavan idean, koska luokallamme oli liian hyvä yhteishenki. Tehtiinkin oppilasvaihtokaupat rinnakkaisluokan kanssa. Arpomalla valittiin, kuka luokaltamme vaihtaa toiseen luokkaan ja kuka sieltä tuli meille. Ja tuo tapahtui 3. luokalla muistaakseni.

Ihmisenbiologiasta ei oltu vielä opetettu mitään, joten olihan se aika outo tilanne pienelle tytölle, kun olikin kuukautisten osalta muita kehittyneempi. Monet itkut on itketty liikuntatuntien jälkeen, kun opettaja yritti pakottaa 10-vuotiasta tyttöä kaikkien nähden suihkuun. Täytyy myöntää, opettaja antoi vaihtoehdonkin. Olisi saanut mennä hänenkin kanssaan opettajan omaan pieneen suihkukoppiin...

Yläasteella asia olikin jo inhimillisemmin hoidettu :) Terkkuja Pepille :)))

Ilmeisesti ns. hevoshulluja oli ihan yleisesti lupa haukkua hevosiksi, koska siihen ei ikinä puututtu mitenkään.

Kun opettajalle kertoi kiusaamisesta, sai juuri sen naurun vastaukseksi tai parhaassa tapauksessa lupauksen, että asialle tehdään jotain. Niin, mitä? Ikinä ei siihen asiaan tullut muutosta.

Opettajien pätevyyksistäkin on ollut puhetta. Ala-asteella oli mielenterveysongelmista kärsinyt opettaja puutöissä. Heittelipä milloin puukkoja ja milloin talttoja ja siinä oli oppilailla väistelemistä. Toinen veistonope olikin sitten pervo, että siinä valinnanvaraa..

Kun menin ensimmäiselle englannintunnille, olin aivan "tärinässä", kun niin kovasti odotin oppivani englantia. Kaikille jaettiin monisteet, joissa luki mm. My name is _________. I'm ____ years old. Kuvitelkaa, miltä tuntuu, kun ei oikeasti osannut englantia, kuin korkeintaan "no" ja "yes" ja olisi pitänyt ymmärtää täyttää paperi, missä kysyttiin osoitteet ja perhetaustat yms. englanniksi. Ja sen jälkeen vielä olisi pitänyt lukea se ääneen.
Se riitti minulle ja se näkyi myös englanninnumerossa. Siitä alkoi täydellinen vastustaminen kyseisen kielen tarpeellisuutta ja oppimista kohtaan.

Niin, ja meidän koulussa ei kukaan puuttunut siihenkään, kun ainakin yksi oppilas lintsasi tunneilta ja myi (tai siis yritti myydä) sillä välin "vapaatuntilaisille" varastettua tavaraa.

Ala-asteella saimme liikuntatunneilla "Miten isket miehen" -koulutustakin, kun tyttöjen liikunnanopettaja jatkuvasti kävi tissit ojossa flirttailemassa poikien liikunnanopettajalle.

Kun luokkamme siirtyi yläasteelle ja entinen opettajamme sai pienet ihanat ekaluokkalaiset huostaansa, niin ilmeisesti ei sitten käsittänyt, mikä ero on 6. ja 1. -luokkalaisilla. Eräs oppilas putosi kiveltä ja satutti sukukalleutensa. Opettaja naurahti ja jatkoi matkaansa.

Mitä tästä voi päätellä? Opettajat ovat iloluontoisia tavallisissa kouluissa, kun usein kuittaavat oppilaiden ongelmat nauramalla :/

15

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • : P

      Olipa aikamoinen provo! Mitenkäs opetuksen taso? Sitä kai eniten koulusta haetaan? Kiusaaminen ei ole mitenkään hyväksyttyä, mutta se että käy koulun steinerissa ei poissulje kiusaamista! Ja onpa peruskoulussakin kiusaus asiaan puututtu tänä päivänä hyvin hanakasti. Kouluissa on ihan toiminta suunnitelmat, miten lähdetään purkamaan tilannetta jos kiusaamista esiintyy. Lisäksi lapsille tehdään kuraattorin ohjaamana vuosittain kysely josta ilmenee jos koulussa kiusaamista. Kyselyyn vastataan nimettömänä, jolloin kasvot säilyvät...

      • Itsetunnon takaisin saanut ...

        Se on hyvä, jos asiat ovat muuttuneet kouluissa omien ja kavereideni kouluaikojen jälkeen. Monille se vain on jättänyt epäuskon tavallisia kouluja kohtaan ja siinä perimmäinen syy, miksi valitsin lapselleni steinerkoulun.
        Tiedän, että steinerkouluissakin esiintyy kiusaamista, esiintyyhän sitä työelämässä ja joka paikassa muuallakin. Uskoin vain valitessani lapselleni koulua, että steinerkoulu olisi kuitenkin kaikin puolin pehmeämpi versio ja siellähän kuitenkin on paljon tapakasvatusta ja yhteistyö on kaikin puolin kunniassa.

        Saattaa tietysti olla, että kaupungissamme on jotenkin poikkeuksellinen steinerkoulu, mutta puolustanpa sitten ainakin sitä :)))

        Ja noista kielistä vielä. Steinerkouluissahan kielet aloitetaan jo heti ekallaluokalla, joten tuota minun kärsimääni ongelmaa ei ainakaan tule vastaan.


      • SAKU
        Itsetunnon takaisin saanut ... kirjoitti:

        Se on hyvä, jos asiat ovat muuttuneet kouluissa omien ja kavereideni kouluaikojen jälkeen. Monille se vain on jättänyt epäuskon tavallisia kouluja kohtaan ja siinä perimmäinen syy, miksi valitsin lapselleni steinerkoulun.
        Tiedän, että steinerkouluissakin esiintyy kiusaamista, esiintyyhän sitä työelämässä ja joka paikassa muuallakin. Uskoin vain valitessani lapselleni koulua, että steinerkoulu olisi kuitenkin kaikin puolin pehmeämpi versio ja siellähän kuitenkin on paljon tapakasvatusta ja yhteistyö on kaikin puolin kunniassa.

        Saattaa tietysti olla, että kaupungissamme on jotenkin poikkeuksellinen steinerkoulu, mutta puolustanpa sitten ainakin sitä :)))

        Ja noista kielistä vielä. Steinerkouluissahan kielet aloitetaan jo heti ekallaluokalla, joten tuota minun kärsimääni ongelmaa ei ainakaan tule vastaan.

        Nykyään aika monella ala-asteella alkaa kieli ekalta. Siitä ei saa 1-2 vielä arvosanaa ja se on lähinnä kieleen tutustumista lauluin ja leikein. Kieliin kirjat tulevat useinmiten vasta kolmannelta ja silloin alkaa oma kirjallinen tuotos myös. Sitä ennen se on lähinnä puhumista ja kuuntelemista, leikinomaista : )


      • myöntää...
        SAKU kirjoitti:

        Nykyään aika monella ala-asteella alkaa kieli ekalta. Siitä ei saa 1-2 vielä arvosanaa ja se on lähinnä kieleen tutustumista lauluin ja leikein. Kieliin kirjat tulevat useinmiten vasta kolmannelta ja silloin alkaa oma kirjallinen tuotos myös. Sitä ennen se on lähinnä puhumista ja kuuntelemista, leikinomaista : )

        että täytyisi perehtyä enemmän tuon koulumaailman kehitykseen :)))

        Oikeasti ihanaa kuulla, ettei ole samanlaista, kuin 80-lvulla :)


      • ei oo hyvä
        Itsetunnon takaisin saanut ... kirjoitti:

        Se on hyvä, jos asiat ovat muuttuneet kouluissa omien ja kavereideni kouluaikojen jälkeen. Monille se vain on jättänyt epäuskon tavallisia kouluja kohtaan ja siinä perimmäinen syy, miksi valitsin lapselleni steinerkoulun.
        Tiedän, että steinerkouluissakin esiintyy kiusaamista, esiintyyhän sitä työelämässä ja joka paikassa muuallakin. Uskoin vain valitessani lapselleni koulua, että steinerkoulu olisi kuitenkin kaikin puolin pehmeämpi versio ja siellähän kuitenkin on paljon tapakasvatusta ja yhteistyö on kaikin puolin kunniassa.

        Saattaa tietysti olla, että kaupungissamme on jotenkin poikkeuksellinen steinerkoulu, mutta puolustanpa sitten ainakin sitä :)))

        Ja noista kielistä vielä. Steinerkouluissahan kielet aloitetaan jo heti ekallaluokalla, joten tuota minun kärsimääni ongelmaa ei ainakaan tule vastaan.

        Koska kävit peruskoulusi? Jos siitä on aikaa, niin ihan hyvin on voinu olla jotain tonne päin, mutta pistää kuitenkin miettimään että voiko se siltikään olla totta? Itse olen jo peruskoulusta päässyt jonkun aikaa sitten, aloitin vuonna 1994. Kävin sen normaalissa peruskoulussa, enkä muista ollenkaan että olisi ollut tuollaista niinkuin sinä sanoit siinä.


      • mietintää
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Koska kävit peruskoulusi? Jos siitä on aikaa, niin ihan hyvin on voinu olla jotain tonne päin, mutta pistää kuitenkin miettimään että voiko se siltikään olla totta? Itse olen jo peruskoulusta päässyt jonkun aikaa sitten, aloitin vuonna 1994. Kävin sen normaalissa peruskoulussa, enkä muista ollenkaan että olisi ollut tuollaista niinkuin sinä sanoit siinä.

        Minusta siellä on juuri tuommoista ja teksti oli kaikinpuolin hyvin kirjoitettu ja perusteltu toisin kuin steinerkouluja vihaavien kirjoitukset joista moni perustuu pelkkiin kuulopuheisiin.

        Selvästi oikea asiantuntija on kuvannut omaa kouluaikaansa. Hyvä hyvä. Tämä vahvistaa omat kokemukseni ja ajatukseni peruskoulun sopimattomuudesta lapsen koulutukseen, vaadin parempia kouluja kuten steinerkoulut.

        Ja tämä mielipiteeni on totta koska niin ajattelen ja toivottavasti steiner-vihaajatkin osaisivat perustella yhtä hyvin haukkumisiaan mutta kun ei.


      • Viljo Valpas
        mietintää kirjoitti:

        Minusta siellä on juuri tuommoista ja teksti oli kaikinpuolin hyvin kirjoitettu ja perusteltu toisin kuin steinerkouluja vihaavien kirjoitukset joista moni perustuu pelkkiin kuulopuheisiin.

        Selvästi oikea asiantuntija on kuvannut omaa kouluaikaansa. Hyvä hyvä. Tämä vahvistaa omat kokemukseni ja ajatukseni peruskoulun sopimattomuudesta lapsen koulutukseen, vaadin parempia kouluja kuten steinerkoulut.

        Ja tämä mielipiteeni on totta koska niin ajattelen ja toivottavasti steiner-vihaajatkin osaisivat perustella yhtä hyvin haukkumisiaan mutta kun ei.

        "toivottavasti steiner-vihaajatkin osaisivat perustella yhtä hyvin haukkumisiaan mutta kun ei"

        Perustelut ovat suoraan steinerilaisten teksteistä.
        Mikä tässäkin keskustelussa on valhetta?
        http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577

        Yleensä fanaatikot puolustavat aatettaan omilla argumenteillaan, mutta nämä kehvelithän kieltävät omat gurunsakin.:-)


      • Risto Reipas
        Viljo Valpas kirjoitti:

        "toivottavasti steiner-vihaajatkin osaisivat perustella yhtä hyvin haukkumisiaan mutta kun ei"

        Perustelut ovat suoraan steinerilaisten teksteistä.
        Mikä tässäkin keskustelussa on valhetta?
        http://puutarha.net/keskustelut/messages/6476/7658.html?1016127577

        Yleensä fanaatikot puolustavat aatettaan omilla argumenteillaan, mutta nämä kehvelithän kieltävät omat gurunsakin.:-)

        Ai minkä gurun? Oletkohan ymmärtänyt jotain ratkaisevasti väärin.

        Niin ja minkä aatteen "steinerilaiset" ovat täällä pettäneet? Osaatko valaista?


      • alkup.
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Koska kävit peruskoulusi? Jos siitä on aikaa, niin ihan hyvin on voinu olla jotain tonne päin, mutta pistää kuitenkin miettimään että voiko se siltikään olla totta? Itse olen jo peruskoulusta päässyt jonkun aikaa sitten, aloitin vuonna 1994. Kävin sen normaalissa peruskoulussa, enkä muista ollenkaan että olisi ollut tuollaista niinkuin sinä sanoit siinä.

        -81 - 90


      • alkup.
        mietintää kirjoitti:

        Minusta siellä on juuri tuommoista ja teksti oli kaikinpuolin hyvin kirjoitettu ja perusteltu toisin kuin steinerkouluja vihaavien kirjoitukset joista moni perustuu pelkkiin kuulopuheisiin.

        Selvästi oikea asiantuntija on kuvannut omaa kouluaikaansa. Hyvä hyvä. Tämä vahvistaa omat kokemukseni ja ajatukseni peruskoulun sopimattomuudesta lapsen koulutukseen, vaadin parempia kouluja kuten steinerkoulut.

        Ja tämä mielipiteeni on totta koska niin ajattelen ja toivottavasti steiner-vihaajatkin osaisivat perustella yhtä hyvin haukkumisiaan mutta kun ei.

        Juuri eilen työvoimatoimistossa eräs virkailija puhui, kuinka kovilla opettajat ovat nykyään, koska on niin paljon "häiriintyneitä" lapsia ja kuinka ennen ala-asteet olivat vielä rauhallisia, mutta nykyään eivät.

        Täällä keskusteluissa jo olin kuvitellut, että kaikki on nykyään jo paljon paremmin kouluissa, mutta ilmeisesti sitten ei. Ainakin koulunkäyntiavustajille tuntuu olevan kysyntää.


      • ei oo hyvä
        alkup. kirjoitti:

        -81 - 90

        Jos nyt kaikki huomasi, niin en minä kieltänyt sitä että jollakin voisi olla peruskoulusta huonoja puolia, ja varmasti jollakin on jonkunlaisia huonoja puolia peruskoulusta, mutta on myös Steinerkoulusta.

        Mä en oikein tiedä että mikä nyt on, koska jos on huonoja kokemuksia taas Steinerkoulusta, niin joidenkin teidän Steinerilaisten on vaikea hyväksyä se!?

        Perusteluista, niin kyllä ne ketkä on kertoneet Steinerkoulusta huonoja puoliansa, niin minun mielestäni ne on perusteltu tarpeeksi uskottavasti. Sanokaa mitä sanotte, mutta näin on.


      • mitä ää...

        ..liöitä! Heti kun tulee peruskoulusn puolelta jotain negaa palautetta niin sit ollaan provosyytteiden kans matkassa. Ja niin hiton tietäväistä hienoista kiusauskampanjoista! Kuplia ne vaan on moneski koulussa. Koittakaa nyt steinerin vastustajat arvostella omia ja toistenne tekstejä saman mittapuun mukaan. Ei ne oo omanne paljon kummempia suurin osa.


      • ja perusteluissa...
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Jos nyt kaikki huomasi, niin en minä kieltänyt sitä että jollakin voisi olla peruskoulusta huonoja puolia, ja varmasti jollakin on jonkunlaisia huonoja puolia peruskoulusta, mutta on myös Steinerkoulusta.

        Mä en oikein tiedä että mikä nyt on, koska jos on huonoja kokemuksia taas Steinerkoulusta, niin joidenkin teidän Steinerilaisten on vaikea hyväksyä se!?

        Perusteluista, niin kyllä ne ketkä on kertoneet Steinerkoulusta huonoja puoliansa, niin minun mielestäni ne on perusteltu tarpeeksi uskottavasti. Sanokaa mitä sanotte, mutta näin on.

        vain tuppaa olemaan se ero, että steinerin vastustajat haluaisivat kyseiset koulut hävittää kokonaan, mutta kannattajat eivät vaadi tavallisten peruskoulujen hävittämistä. Siinä on aika suuri ero :)


      • mutta vastustan salailua
        ja perusteluissa... kirjoitti:

        vain tuppaa olemaan se ero, että steinerin vastustajat haluaisivat kyseiset koulut hävittää kokonaan, mutta kannattajat eivät vaadi tavallisten peruskoulujen hävittämistä. Siinä on aika suuri ero :)

        Lun peruskoulua luotiin, valtio antoi luvan kolmelle (3) steinerkoululle. Nyt niitä on kai parikynmmentä. Lisääntymiseen voi olla ainoastaan yksi syy: se että kuntien ja opetusministeriön päättäjät ovat a) tietämättömiä Steinerin antroposofiasta, johon steinerpedagogiikaka perustuu b) antroposofisten harmaiden eminenssien johdateltavissa olevia aivottomia hörhöjä tai c) antroposofeja tai (mieluummin) antroposofian ystäviä, jotka ovat luomassa uutta valtakuntaa.

        Minun puolestani steinerkouluja olkoon, mutta sitä en hyväksy, että sen "hienon" opetusmetodin taustoja, Steinerin houreita ihmisen henkisestä kehityksestä ette halua itse kertoa ettekä sallia toistenkaan kertovan.

        Steinerkoulu on antroposofien yksi työkalu muokata uusi ihmisrotu, ylivertainen Mikaelin sotajoukko. Sillä uskonnolla on hämmästyttävän paljon yhteistä jopa scientologisen kirkon kanssa.


      • muutama...
        mutta vastustan salailua kirjoitti:

        Lun peruskoulua luotiin, valtio antoi luvan kolmelle (3) steinerkoululle. Nyt niitä on kai parikynmmentä. Lisääntymiseen voi olla ainoastaan yksi syy: se että kuntien ja opetusministeriön päättäjät ovat a) tietämättömiä Steinerin antroposofiasta, johon steinerpedagogiikaka perustuu b) antroposofisten harmaiden eminenssien johdateltavissa olevia aivottomia hörhöjä tai c) antroposofeja tai (mieluummin) antroposofian ystäviä, jotka ovat luomassa uutta valtakuntaa.

        Minun puolestani steinerkouluja olkoon, mutta sitä en hyväksy, että sen "hienon" opetusmetodin taustoja, Steinerin houreita ihmisen henkisestä kehityksestä ette halua itse kertoa ettekä sallia toistenkaan kertovan.

        Steinerkoulu on antroposofien yksi työkalu muokata uusi ihmisrotu, ylivertainen Mikaelin sotajoukko. Sillä uskonnolla on hämmästyttävän paljon yhteistä jopa scientologisen kirkon kanssa.

        kysymys.

        Kuinkahan paljon peruskoulujen määrä on lisääntynyt noista ajoista, kun oli 3:lle steinerkoululle annettu lupa?

        Eivätkö ei-steinerilaiset ihmiset sitten kehity henkisesti??? :DDD Meinaan vain, jos Steinerin opit ihmisen henkisestäkehityksestä on "houreita".
        Ja olisivatkohan nuo opetusmetoditkin muuttuneet ajan myötä "nykyaikaisemmiksikin". Ainakin itse olen tyytyväinen siihen, että opettaja huomioi lapset täysillä ja ottaa huomioon jokaisen lapsen persoonallisuudet kaikessa. Meillä on kaikki toiminut hyvin, lapset osaavat lukea ja laskea ja se nyt on tärkeintä minulle toistaiseksi.
        Lapseni osaavat myöskin soittaa huilua, kannelta, viulua, osaavat neuloa ja virkata ja muutenkin hallitsevat kädentaitoja. Lapseni osaavat olla vielä lapsia, mutta tietävät tarkalleen, mitä kaikkea leivän eteen on pitänyt tehdä. Myöhemmin oppivat myös sen teollisen puolen leivän"synnystä" erittäin monipuolisen työharjoittelun muodossa.

        Lapsilleni opetetaan jo alaluokilla asioita, jotka auttavat myöhemmin ymmärtämään myös monimutkaisemmatkin asiat. Tosin heille ei kerrota muotopiirrustuksen yhteydessä, että tulevat niitä taitoja tarvitsemaan geometriassa ja se kai nyt sitten on sitä "opettajien salailua". Se magia taitaa olla vain hyvää pohjatyötä myöhemmille opinnoille, mitä tällä keskustelupalstalla moni pelkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe