Ja erityisesti vuosimalleista 1990-93.
- koneen kesto (12V ja 24V -mallit)
- millainen automaatti noissa on
- kulutus
- (käyttö)mukavuus
- ongelmakohtia
- muuta mainitsemisen arvoista
Tiedoista kiitollisena,
Andy
Kokemuksia W124 300TE
15
3812
Vastaukset
- Kaapo
..pääse vastaamaan, joten sanonpa jotain hänen puolestaan, kun tuon farkun taivalta on tullut seurattua likeltä. Olenpa kertonut tarinan täällä aikasemminkin, mutta on jo varmaan vuoden mittaisten ketjujen takana.
Tämä 300TE oli '89-mallia ja lisäksi 4matic. Muutenkin varustelu oli todella kattava, mutta hintaakin oli sitten W126 300SE:n verran.
Motti oli normaali 12V. Tässä yksilössä ei ollut kuuluisaa nokkaharmia ja tietääkseni kone ei ollut auki kertaakaan reilun 600.000 km matkalla jakoketjuhommia lukuunottamatta.
Laturi, vesipumppu ja virranjakaja vaihdeltiin kertaalleen, samoin pakoputkea, jarrulevyä yms. kulutusosaa. Tomaatista laitetiin pannat n. hiukan yli 400.000 kohdalla.
Kulutus pyöri (pääasiassa pitkää matka-ajoa) kympin molemmin puolin, kesällä tien päällä pääsi alta 9 litran ihmeemmin pihistämättä.
Mukavuus oli tuttua farkku-Mersua, kiva matkustaa, melua vähäisesti farmariksikin. Ilmastoinnit, kattoluukut, Webasto, kaikki sähköhilut yms. tekivät lisää mukavuutta, mutta tämähän on aivan versiosta kiinni. yms. Tässä yksilössä oli myös ilmajousitettu / säädettävä persaus, ei ihmeitä vaikutuksia varsinaiseen matkantekoon.
Oikeastaan varsinaisia yllätysongelmia ei ollut, peräkin oli alkuperäinen eikä ujeltanut. Alustan puslat menivät vaihtoon, taisi olla laatikkorempan yhteydessä.
Keulaan jouduttiin tekemään pientä maalaus/ruostehommaa, pari kivenhakkaamaa oli päässyt piilossa ryöstäytymään, eivät olleet pahoja. Silti kaveri innostui "päivättämään" auton E300-malliseksi. Jos tuollainen siisti vaalea metallinhohtokulta liikkuu nykyään ehkä 750.000 km taulussaan, niin lienee tämä yksilö.
Ainakin ruuvaamattomana meni vaihtoon, uudet maalit selässään. - Kolja
Mulla oli tuollainen 12 venttiilinen -88, varusteina lähes kaikki, paitsi nahat ja tempomat.
Ajettu oli vissiin 250 tkm kun sen ostin.
Tämä oli belgiasta tuotu, eli todella siistissä kunnossa, ei yhtään ruostetta. Edellinen omistaja ei piitannut autosta varsinaisesti, kunhan ajoi.
Itse olin autoon tosi tyytyväinen, kulutus vain kiusasi, alle kympin ei mennyt millään minun ajotyylilläni. Kun vuotuosia kilometrejä tulee n. 35- 40 tkm niin hiukan kalliiksi tuli.
Moottori oli kiva, itseä kiusasi huono joutokäynti ja sammuilu silloin tällöin, todennäköisesti suutinvika jota paikallinen suuttimen huoltoliike ei lupauksistaan huolimatta saanut korjattua.
Automaatti oli tosi hyvä, vaihteet lyhyehköt, eli kulkua löytyi, hyvän äänieristyksen johdosta ei haitannut vaikka kierroksia oli satasessakin jo 3000. Hyvin kiersi nelosella rajoittimelle, eli 6600 kierrokselle, muistaakseni.
Tämä W124 farkku on todella hyvä, nykyisin ajan -92 300 TDT:llä, autossa on tilaa, tasonkorkeuden säätö vakiona, kestää uskomatonta kuormaa, automaatilla ja lukkoperällä todellinen talviauto (painojakauma 50-50), lämmin ja hiljainen. Sitäpaitsi pienet featuret, kuten tilavat laatikot takaluukun lattian alla ja moottoroitu takaluukku ovat kivoja nippeleitä.. :) Sitäpaitsi omasta mielestä tämä on vieläkin ehdottomasti kauneimpia farkkuja.
Ongelmakohtia on oikeastaan vain takaluukun lasien tiivisteet, vuotavat joissain yksilöissä, ja jos lokasuojien valumareiät ovat tukossa voi olla ruostetta, tarkista siis kummatkin lokarit, sisältä, luukut aukeavat kummaltakin puolelta.
Takapenkki kaatuu 2 osassa, jos et vielä tiedä niin mekanismi on seuraavanlainen:
Irroita niskatuet, nosta istuinosa pystyyn ja sitten nykäise vaan selkänoja alas, eli niskatuen irroituksen ja istuinosan nostamisen jälkeen vapautuu selkänojan lukitus.
Takalasin pyyhkimen moottori on usein palanut, autossa on automatiikka, joka pyyhkäisee takalasin aina kun tuulilasin pyyhkijät on päällä ja peruutusvaihde kytketään, usein laiskuutta on jäänyt takalasin pyyhin putsaamatta (eli jäätynyt kiinni) ja vahingossa moottori palaa. Purkuosaa ei löydy millään ja uusi 200 -225 € riippuen mistä ostaa.
Kysy jos on lisää kysyttävää.
[email protected] - Andy
Sinänsä 'positiivisia' kommentteja tuntuu olevan ko. mallista.
Olisikos jollain vielä kokemuksia jaettavaksi...?- nih
Pyörii tässä meidänkin kylillä yksi 300TE 4matic. On yksi niitä autoja, joita meikäläinenkin kuolaa, etenkin kun pelissä on automaattia, ilmastointia ja mitäkaikkea.
Mutta asiaan. Autolla on käsittääkseni nyt ajettu karvaa vaille 450 tkm. Suuruusluokka on ainakin oikea.
Autoon on vaihdettu kertaalleen virranjakajan ohjausyksikkö ja kerran vesipumppu. Käsittääkseni myös takajouset on muutettu vaununvedon vuoksi. Kalliimmaksi kuin tekniikkaremontit on käynyt se, että autolla ajettiin kauris hengiltä joku aika sitten. Konepeltihän siinä meni uusiksi ja lokasuoja.
Mutta kehuva kommentti täältäkin siis. Ja myös omistajalta. Hiljakkoin kyselin, josko auto olisi kohta kaupan, ja rouva tähän että "vasta kun tilalle tulee samanlainen...."
Jaajuu: kyseessä on 12V-kone. - Kolja
nih kirjoitti:
Pyörii tässä meidänkin kylillä yksi 300TE 4matic. On yksi niitä autoja, joita meikäläinenkin kuolaa, etenkin kun pelissä on automaattia, ilmastointia ja mitäkaikkea.
Mutta asiaan. Autolla on käsittääkseni nyt ajettu karvaa vaille 450 tkm. Suuruusluokka on ainakin oikea.
Autoon on vaihdettu kertaalleen virranjakajan ohjausyksikkö ja kerran vesipumppu. Käsittääkseni myös takajouset on muutettu vaununvedon vuoksi. Kalliimmaksi kuin tekniikkaremontit on käynyt se, että autolla ajettiin kauris hengiltä joku aika sitten. Konepeltihän siinä meni uusiksi ja lokasuoja.
Mutta kehuva kommentti täältäkin siis. Ja myös omistajalta. Hiljakkoin kyselin, josko auto olisi kohta kaupan, ja rouva tähän että "vasta kun tilalle tulee samanlainen...."
Jaajuu: kyseessä on 12V-kone.Onko kyseisessä pelissä mallimerkinnät takaluukussa ja mikä on väri?
Takajousien vaihtoa ihmettelen, alkuperäiset on kyllä aika tuhdit ja korkeudensäädin pitää huolen oikeasta maavarasta. Ovatko nämä vaihdetut jouset siis erilaiset kuin alkuperäiset.
Omaan vastaavaan vaihdoin alkuperäiset jouset Eibachin sarjaan ja yllätys yllätys, uudet jouset olivat lyhyemmät (ei liikaa) ja samalla paljon mukavammat kuin vanhat ja vieläpä erittäin progressiiviset, ensin pintakovasta ja sitten keinuvasta autosta tulikin vakaa ja mukava.
Nykyisessä lienee kanssa hiukan normaalia lyhyemmät jouset, todella jämäkkä on ajaa mutta silti mukava :)
4 - matic lienee talvella mukava, mutta ainakin numeroiden mukaan melkoinen bensa - ja tehorosvo.
On sekä kulutus - että suorituskykylukemat ihan eri luokkaa kuin takavetoisessa. - nih
Kolja kirjoitti:
Onko kyseisessä pelissä mallimerkinnät takaluukussa ja mikä on väri?
Takajousien vaihtoa ihmettelen, alkuperäiset on kyllä aika tuhdit ja korkeudensäädin pitää huolen oikeasta maavarasta. Ovatko nämä vaihdetut jouset siis erilaiset kuin alkuperäiset.
Omaan vastaavaan vaihdoin alkuperäiset jouset Eibachin sarjaan ja yllätys yllätys, uudet jouset olivat lyhyemmät (ei liikaa) ja samalla paljon mukavammat kuin vanhat ja vieläpä erittäin progressiiviset, ensin pintakovasta ja sitten keinuvasta autosta tulikin vakaa ja mukava.
Nykyisessä lienee kanssa hiukan normaalia lyhyemmät jouset, todella jämäkkä on ajaa mutta silti mukava :)
4 - matic lienee talvella mukava, mutta ainakin numeroiden mukaan melkoinen bensa - ja tehorosvo.
On sekä kulutus - että suorituskykylukemat ihan eri luokkaa kuin takavetoisessa.sävyinen on tuo tietämäni auto. Eli metallinhohtoinen tummanpunainen. Ja kyllä vaan ovat kaikki mallimerkinnät takaluukussa.
Emmää siitä jousien vaihdosta ihan satasen varma ole, mutta näin olen käsittänyt.
Salon seudulla pyörii muuten eräskin mielenkiintoinen kermanvärinen 300TE 4Matic, jossa muun hyvän (?) lisäksi on viellä nahkaverhoilukin. Että silmät auki vaan. Siinäkin muuten on tyyppimerkinnät takana.
PS. No jaa no joo siitä tehorosvoudesta tiedä... kyllä meinaan on nelivedossa puolensakin. - Kolja
nih kirjoitti:
sävyinen on tuo tietämäni auto. Eli metallinhohtoinen tummanpunainen. Ja kyllä vaan ovat kaikki mallimerkinnät takaluukussa.
Emmää siitä jousien vaihdosta ihan satasen varma ole, mutta näin olen käsittänyt.
Salon seudulla pyörii muuten eräskin mielenkiintoinen kermanvärinen 300TE 4Matic, jossa muun hyvän (?) lisäksi on viellä nahkaverhoilukin. Että silmät auki vaan. Siinäkin muuten on tyyppimerkinnät takana.
PS. No jaa no joo siitä tehorosvoudesta tiedä... kyllä meinaan on nelivedossa puolensakin.Olisihan se neliveto paikallaan silloin tällöin, varsinkin kun maalla asutaan, ei ASD nyt ihmeitä tee.
Joo, aika paljon on näköjään W124 farkkuja Salon seudulla. Sen punaisen olen nähnytkin..
Yhdellä kaverilla on kanssa samanvärinen (Bornit) 300 TDT kuin minulla, pari vuotta vanhempi vaan, Sportline. Olisi muuten myynnissä.. :)
Sitten on se mustalaisten tummanharmaa E 250 TD, tummilla takaikkunoilla :)
Mutta tuntuu siltä että mallimerkinnät löytyy kontista aina monesta suurempikoneisesta, pienemmissä niitä ei juuri näe. Omassakin on merkinnät. - nih
Kolja kirjoitti:
Olisihan se neliveto paikallaan silloin tällöin, varsinkin kun maalla asutaan, ei ASD nyt ihmeitä tee.
Joo, aika paljon on näköjään W124 farkkuja Salon seudulla. Sen punaisen olen nähnytkin..
Yhdellä kaverilla on kanssa samanvärinen (Bornit) 300 TDT kuin minulla, pari vuotta vanhempi vaan, Sportline. Olisi muuten myynnissä.. :)
Sitten on se mustalaisten tummanharmaa E 250 TD, tummilla takaikkunoilla :)
Mutta tuntuu siltä että mallimerkinnät löytyy kontista aina monesta suurempikoneisesta, pienemmissä niitä ei juuri näe. Omassakin on merkinnät.taas "karvalakkimalleissa" merkintöjä olekaan...
(Paitsi W111:ssa, mikä onkin lähempää malliston yläpäätä, heh. Logiikka pelaa.)
Vakavasti puhuen: olisiko sinulla yhteystietoja tuolle kaupan olevalle TDT:lle? Muuta tietoa autosta? Jos vielä on teikäläisellä meikäläisen eemaili-osoite, niin tuikkaatko vaikka sinne numeron kauppaajalle? - Kolja
nih kirjoitti:
taas "karvalakkimalleissa" merkintöjä olekaan...
(Paitsi W111:ssa, mikä onkin lähempää malliston yläpäätä, heh. Logiikka pelaa.)
Vakavasti puhuen: olisiko sinulla yhteystietoja tuolle kaupan olevalle TDT:lle? Muuta tietoa autosta? Jos vielä on teikäläisellä meikäläisen eemaili-osoite, niin tuikkaatko vaikka sinne numeron kauppaajalle?Maili on tallessa, ja tietoja autosta löytyy.
Voit kokeilla vaikka mun vastaavaa jos haluat tietää millainen se on, ja jos sitten kiinnostaa niin käy kattomassa.
Laitan sulle mailia ihan justiinsa.
- Jake
Jos kiinnostuneita on, niin minulla olisi myynnissä vm. -89 auto. Musta väriltään.
sähköpostilla tavoittaa.- Lomppis
Itsellä on -91 mallinen 12 v versio. Mittarissa 214 000 km, Webasto on kiva pakkasella ja muutenkin auto on tehty kovaa käyttöä ajatellen, ei nitise eikä tutise. Tosifarmari! Huono puoli tuossa on se että mistään en ole löytänyt ruisku-/sähköjärjestelmän (Bosch) asiantuntijaa joka olisi pystynyt ko. laitteissa piilevää vikaa korjaamaan. Ks. sivulta http://forums.foop.fi/tuulilasi/?a=sd&g=150600&q=318251 oman autoni osalta vianetsinnän vaikeuksia.
- 200E
Lomppis kirjoitti:
Itsellä on -91 mallinen 12 v versio. Mittarissa 214 000 km, Webasto on kiva pakkasella ja muutenkin auto on tehty kovaa käyttöä ajatellen, ei nitise eikä tutise. Tosifarmari! Huono puoli tuossa on se että mistään en ole löytänyt ruisku-/sähköjärjestelmän (Bosch) asiantuntijaa joka olisi pystynyt ko. laitteissa piilevää vikaa korjaamaan. Ks. sivulta http://forums.foop.fi/tuulilasi/?a=sd&g=150600&q=318251 oman autoni osalta vianetsinnän vaikeuksia.
Ongelmasi ei välttämättä ole KE-jetronicin puolella.
Sytytyspuoli aiheuttaa samanlaisia oireita paljon helpommin.
MB bensakoneissa on syytä pitää HV sytytyspuoli kunnossa. Oletko uusinut jo
nämä kuluvat komponentit(käytä alkuperäislaatua):
virranjakajan kansi, pyörijä, sytytyskaapelit kaikki johdot, Boschin tulpat.
Jos näissä osissa on ollut läpilyöntejä, niin se voinut viottaa elektroniikkaa, jolloin
joudutaa ehkä käymään läpi black boxeja ja tarvittaessa vaihtamaa.
Omassani on amplifier -yksikkö vielä erikseen vaihdettavissa, mutta sinulla lienee
integroitu jo keskusyksikköön. Kuulostaa siltä, että sinua on tähän asti veloitettu vähän turhasta korjaamisesta. - Lomppis
200E kirjoitti:
Ongelmasi ei välttämättä ole KE-jetronicin puolella.
Sytytyspuoli aiheuttaa samanlaisia oireita paljon helpommin.
MB bensakoneissa on syytä pitää HV sytytyspuoli kunnossa. Oletko uusinut jo
nämä kuluvat komponentit(käytä alkuperäislaatua):
virranjakajan kansi, pyörijä, sytytyskaapelit kaikki johdot, Boschin tulpat.
Jos näissä osissa on ollut läpilyöntejä, niin se voinut viottaa elektroniikkaa, jolloin
joudutaa ehkä käymään läpi black boxeja ja tarvittaessa vaihtamaa.
Omassani on amplifier -yksikkö vielä erikseen vaihdettavissa, mutta sinulla lienee
integroitu jo keskusyksikköön. Kuulostaa siltä, että sinua on tähän asti veloitettu vähän turhasta korjaamisesta.Mittauksissa johdot havaittiin virheettömiksi, ts. oikeat vastukset kaikissa, tulpat vaihdettu. Jakajan kantta en ala vaihtamaan koska oskilloskooppi antoi kaikille pytyille samanlaisen käyrän eli ei poikkeamia, hintaakin on yli 100€, pyörijäkin oli melko kallis. Itsekin epäilen sytytyspuolen häikäksi mutta puolan, sytytysyksikön ja Jetronic-boksin ostoon en ala summamutikassa. Sehän se ihmetyttääkin että eikö ko. komponentteja voi millään mitata? Olisi edes jossakin toimivat vastaavat joita sitten yksi kerrallaan voisi vaihtaa ja tutkia vaikutusta.
- 200E
Lomppis kirjoitti:
Mittauksissa johdot havaittiin virheettömiksi, ts. oikeat vastukset kaikissa, tulpat vaihdettu. Jakajan kantta en ala vaihtamaan koska oskilloskooppi antoi kaikille pytyille samanlaisen käyrän eli ei poikkeamia, hintaakin on yli 100€, pyörijäkin oli melko kallis. Itsekin epäilen sytytyspuolen häikäksi mutta puolan, sytytysyksikön ja Jetronic-boksin ostoon en ala summamutikassa. Sehän se ihmetyttääkin että eikö ko. komponentteja voi millään mitata? Olisi edes jossakin toimivat vastaavat joita sitten yksi kerrallaan voisi vaihtaa ja tutkia vaikutusta.
Jos mittarissa on jo kaksisataatuhatta ja em. komponentit ovat
alkuperäisiä vielä, niin ovat aika lopussa, vaikka mittarit näyttäis mitä kivaa hyvänsä. Jos vaihdettu aikaisemmin, niin
sitten eri asia edellyttäen ettei sinne ole laitettu Bilteman virranjakajan kantta tms. :)
Toinen vikamahdollisuus voisi liittyä ennakon säätöön ja sen anturitietoihin, koska ilmenee tuolla kierrosalueella.
Todennäköisesti tässä vuosimallissa ennakonsäätö tapahtuu boxin kautta elektronisesti. - Lomppis
200E kirjoitti:
Jos mittarissa on jo kaksisataatuhatta ja em. komponentit ovat
alkuperäisiä vielä, niin ovat aika lopussa, vaikka mittarit näyttäis mitä kivaa hyvänsä. Jos vaihdettu aikaisemmin, niin
sitten eri asia edellyttäen ettei sinne ole laitettu Bilteman virranjakajan kantta tms. :)
Toinen vikamahdollisuus voisi liittyä ennakon säätöön ja sen anturitietoihin, koska ilmenee tuolla kierrosalueella.
Todennäköisesti tässä vuosimallissa ennakonsäätö tapahtuu boxin kautta elektronisesti.....tapahtuu ennakon säätö. Mutta mistäs löytyy anturit(Hall/vastaavat) ja miten mittaan, paljonko vastusta.....ym.? Sehän se ärsyttääkin kun noita arvaajia on niin pirusti mutta tietopuolen ihmisiä taas vähän jos ollenkaan. En osta jotakin jakajan kantta/vastaavaa sen vuoksi että nyt tuli vain kilometrejä lasiin sen ja sen verran. Samalla periaatteella kertoi ATK-pohjaisten moottorinmittausohjelmistojen ja laitteiden suunnittelijakin etenevänsä. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Kyllähän nuo edelliset pajat (mukaanlukien merkkiliike) yrittivät asiassa mainitsemallasi tavalla edetä mutta homman saldo olisi tänään varmaan jotakin uskomatonta. No, thanks.
Kaikki osat autossa on merkkiliikkeen tavaraa, ei Biltemasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2137582- 582983
- 1932387
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101833Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1781762Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke211442- 751281
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381183Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä281182Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501039