mielipiteitä kirjasta!?
Papillon!
5
2077
Vastaukset
- jookosta?
. . .
on kirjoittanut viihdyttävän romaanin. Siinä on myös ajankuvaa ja runsaasti vankilegendoja joita kirjoittaja kuuli lusiessaan Ranskan Guyanassa. Jatko-osa Banco onkin sitten silkkaa rahastusta.
- malow
Olen lukennut kirjan 'vanki nimeltä papillon,luin sen suomenkielisen version sen ilmestymisen aikoina. Nuorena en ossanut kiinittää sen kirjaliseen asuun parempaa huomiota,itse tarina oli päälimäinen, se oli hyvä kirja sellaisenaan ja siinä käänöksessä.
Nyt sain käteeni Patrick o'Brian 1970 tekemän englantilaisen käänöksen. Kääntäjä mainitsee heti alussa, että vaikka kirja on epätavalisen pitkä, se edustaa sen laatuista elävää kerontaa ja kuvausta selaiselta elämänalata, ettei vastavaa koko kirjalisuus historiassa tunneta.
Kirja on minä muotoon kirjoitettu,se on kuin puhumalla kerrottu henkilökohtainen tarina. Kieli on katu,laitos ja alamaailman kieltä ja tässä kirjassa se on ainutlaatusen rikasta ja luontevaa.
Kirjalisuus furu Francois Maurias sanoi, että vaikka HenriCharrieren Papillonin olevan pala suulista kirjallisuutta,kirja maailaman laajuinen menekki ja arvo perustuu paljolti siihen,että Henri Charriere on omakohtaisestti elälyt lävitse kaikki kirjan tapahtumat.
Englaninkielisenä kirja on mainio rikkaan, selkeän puhekielen opiskeluun.
Suositelen, niille,jotka eivät sitä vielä ole lukeneet - Veliveikkonen
Julma, vahvasti tunteisiin vetoava, hyviä tunnelmia luova teos. Siitä erikoinen, että se toimii vaikka se on kirjoitettu puhekielellä. Joku tuossa jo sanoikin, että se on ikäänkuin puhumalla kerrottu. Näinhän se on. Tarinan todenperäisyyteen on vaikea ottaa kantaa.
- Maisteri
Eikö Papillonkin ole osoittautunut suureksi osaksi sepitetyksi. Kaikki Papillonin jutut eivät olekaan tapahtuneet Charrierelle. Viime keväänä oli joassakin lehdessa juttua siitä, että Ranskassa olisi jossakin vanhainkodissa yli 100-vuotias mies, joka oman kertomuksensa mukaan on kertonut Charrierelle suuren osan Papillonin tapahtumista. Hänellä oli myös kuuluisa perhostatuointi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä242465- 911004
- 58871
- 66845
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26827Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6797Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37790Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.63762Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75684Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu131678