kurkkukipu

mitä on

Hei!

Voiko siitepölyt aiheuttaa kurkkukipua? Mulla on kurkku ollu outo jo jonkin aikaa, se kipeytyy ajoittain. Muita flunssaan liittyviä oireita ei ole ollut, joten en usko, että tämä on flunssaa.

26

37546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halukas.....

      tietämään liittyykö siitepöly allergiaan kurkkukipu.

      kurkku kans aina ajoittain jotenkin outo,ikäänkuin "pala" kurkussa,jokin limamötikkä tai jotain..ja ei mullakaan ole ollut mitään flunssajuttuja yms...

      • Allerginen minäkin

        Niin kun miettii olipa se allergisen reaktion aiheuttaja(ärsyttäjä) mikä tahansa niin sehän saa limakalvot turpoamaan(paksuksi)punoittamaan,verestäviksi niin kyllähän siihen kipukin liittyy kuvioihin,olen itse saman kokenut joten on jopa henkilökohtaista kokemusta.Ihan kuin olisi sairaus alkamassa tai melkein loppumassa mutta ei lopukaan,ja tilanne jatkuu ja jatkuu loputtomiin jos ei lääkettä löydy.


      • Eulalia
        Allerginen minäkin kirjoitti:

        Niin kun miettii olipa se allergisen reaktion aiheuttaja(ärsyttäjä) mikä tahansa niin sehän saa limakalvot turpoamaan(paksuksi)punoittamaan,verestäviksi niin kyllähän siihen kipukin liittyy kuvioihin,olen itse saman kokenut joten on jopa henkilökohtaista kokemusta.Ihan kuin olisi sairaus alkamassa tai melkein loppumassa mutta ei lopukaan,ja tilanne jatkuu ja jatkuu loputtomiin jos ei lääkettä löydy.

        ...ollut jo ainakin kahtena kolmena iltana koivuaikana tunne kuin olisi kurkkukipu tulossa, hieman kuumeisenkin tuntuinen olo. Jos siis en ole ottanut antihistamiinia.

        Vanhan paketin söin loppuun, en viitsisi enää uutta ostaa. Kyttään vaivan loppumista vaan, kun en ole sieltä vakavimmasta päästä oireineni.


      • mitä on
        Allerginen minäkin kirjoitti:

        Niin kun miettii olipa se allergisen reaktion aiheuttaja(ärsyttäjä) mikä tahansa niin sehän saa limakalvot turpoamaan(paksuksi)punoittamaan,verestäviksi niin kyllähän siihen kipukin liittyy kuvioihin,olen itse saman kokenut joten on jopa henkilökohtaista kokemusta.Ihan kuin olisi sairaus alkamassa tai melkein loppumassa mutta ei lopukaan,ja tilanne jatkuu ja jatkuu loputtomiin jos ei lääkettä löydy.

        Juuri tuolta minustakin tuntuu, että ihan kuin olis flunssa alkamassa. Mutta ei kuitenkaan tule. Pari päivää mulla oli kurkku tosi kipeä ja luulinkin, että nyt se flunssa tulee. Lisäksi tuli hengenahdisusta. Mutta molemmat vaivat helpotti. Tai nyt kurkku on vieläkin sellainen outo.


      • Antihistamiinia
        Allerginen minäkin kirjoitti:

        Niin kun miettii olipa se allergisen reaktion aiheuttaja(ärsyttäjä) mikä tahansa niin sehän saa limakalvot turpoamaan(paksuksi)punoittamaan,verestäviksi niin kyllähän siihen kipukin liittyy kuvioihin,olen itse saman kokenut joten on jopa henkilökohtaista kokemusta.Ihan kuin olisi sairaus alkamassa tai melkein loppumassa mutta ei lopukaan,ja tilanne jatkuu ja jatkuu loputtomiin jos ei lääkettä löydy.

        Mulla sama homma. "Muka" kipeänä olen ollut 10 viimeisintä kevättä mutta kuitenkin pystyy töihin kun painaa vaan menemään. Nyt keksin kuitenkin kokeilla antihistamiineja. Uskomattomia aineita...:) Kun kurkku tulee tosi kipeäksi ja ei varmasti ole vilustunut niin nappi mahaan ja 10 min. niin alkaa vaikuttamaan. Huomenna tohtorille, jospa se saa saman diagnoosin ja kirjoittaa reseptin.

        Kaikista eniten risoo se että on kärsinyt vaivasta 10 vuotta ja kuvitellut että on vilustunut. Enää ei mene tupakankaan piikkiin mitään, kun lopetin 3v. sitten senkin. Aina kun olen valittanut kurkkukipua niin on pistetty viruksen aiheuttaman tulehduksen piikkiin. Angiinaa ei ole koskaan ollut.

        Useimmiten kurkkukipu on loppunut vasta juhannuksen jälkeen, jolloin koko alkukesä on mennyt pilalle.

        Nyt aletaan popsimaan sitten antihistamiineja ja nautiskelemaan keväästäkin.


      • Monsanto on kuolema

        Voi johtua allergioista ja muutakin pahempaa on tiedossa jos Monsanton myrkyt saavat jatkaa leviämistään Suomessa.
        Äänestäkää Monsanton geenimanipuloitua allergioita ja syöpiä aiheuttavaa soijaa ja maissia vastaan. Monsanto yrittää pilata tavalliset vilja ja ruokatuotannot vaaralllisilla vilja rehu lajikkeillaan.
        Niitä myrkkyjä tuo Suomeenkin Suomen Rehu , on tuonut kaikessa hiljaisuudessa maaliskuusta 2013 lähtien!
        Round-UP myrkky on pahempi ympäristö myrkky kuin DDT ! Älkää ostako jos haluatte että pölyttäjät Mehiläiset ja sellaiset ei kuole sukupuuttoon!!
        Nimi kampanjaan!
        Jo yli miljoona 2 miljoonaa on liittynyt mukaan ja minäkin laitoin nimeni! LAUNTAINA 25.5.2013 Klo: 14.00 on mielenosoitus Monsanton saastuttamista ja maanviljelyn tuhoa ja riistoa vastaan Helsingissä, Turussa, Oulussa.
        Tulkaa paikalle taisteluun Monsantoa vastaan! Boikotoikaa Round-up myrkkyä ja Monsanton geenimuunneltua soijaa eläin rehuna. Monsanto=KUOLEMA
        https://secure.avaaz.org/en/monsanto_vs_mother_earth_loc/


      • Anonyymi
        Monsanto on kuolema kirjoitti:

        Voi johtua allergioista ja muutakin pahempaa on tiedossa jos Monsanton myrkyt saavat jatkaa leviämistään Suomessa.
        Äänestäkää Monsanton geenimanipuloitua allergioita ja syöpiä aiheuttavaa soijaa ja maissia vastaan. Monsanto yrittää pilata tavalliset vilja ja ruokatuotannot vaaralllisilla vilja rehu lajikkeillaan.
        Niitä myrkkyjä tuo Suomeenkin Suomen Rehu , on tuonut kaikessa hiljaisuudessa maaliskuusta 2013 lähtien!
        Round-UP myrkky on pahempi ympäristö myrkky kuin DDT ! Älkää ostako jos haluatte että pölyttäjät Mehiläiset ja sellaiset ei kuole sukupuuttoon!!
        Nimi kampanjaan!
        Jo yli miljoona 2 miljoonaa on liittynyt mukaan ja minäkin laitoin nimeni! LAUNTAINA 25.5.2013 Klo: 14.00 on mielenosoitus Monsanton saastuttamista ja maanviljelyn tuhoa ja riistoa vastaan Helsingissä, Turussa, Oulussa.
        Tulkaa paikalle taisteluun Monsantoa vastaan! Boikotoikaa Round-up myrkkyä ja Monsanton geenimuunneltua soijaa eläin rehuna. Monsanto=KUOLEMA
        https://secure.avaaz.org/en/monsanto_vs_mother_earth_loc/

        Tuosta aiheesta on Hyvä Dokumentti . Äänetön maa ! Kannatta katsoa . Linnut alkanut häviämään . Kun Monsanton Raybanit tappaneet pelloilta madot !!!!


    • Itse sen kokenut

      Kyllä vain, allergia voi aiheuttaa kurkkukipua.
      Kipu on usein samankaltainen kuin flunssassa.

      • mitä on

        vastauksistanne!

        Onko sulla muita oireita kuin kurkkukipu? Mulla ei juurikaan ole. Nuhaoireisiin käytän koko ajan Nasonexia, se auttaa. Mutta silmäoireita on jonkun verran, lähinnä silmien kirvelyä ja hieman kutinaa ja roskien/hiekan tunnetta. Välillä käytän Lomudal-silmätippoja.

        Mulla ei ole ennen kurkku tällä tavalla oireillu, yleensä se on sitten liittynyt ennenmin tai myöhemmin flunssaan.


    • Astmaa sairastava

      Hei, mulla on todettu lievä astma, joka vaivaa siis kesäisin/keväisin. Oireet alkavat aina samalla tavalla kuin olisi flunssa tulossa eli kurkkukivulla ja lievällä päänsäryllä. Myös korvat voivat olla hieman aristavat. Kuumetta ei varsinaisesti kuitenkaan nouse ja oireet vain jatkuvat jos en aloita astmalääkettä (hengitettävä kortisoni, joka lievittää tulehdusta). Jos en aloita lääkekuuria "flunssa" pahenee lopulta niin, että ääni alkaa heiketä lopulta alkaa tulla hengenahdistusta.

      t. Jensku, lievää astmaa sairastava

      • mitä on

        Just noin mulle on nyt käyny. Eli ääni on käheänä ja hengenahdistustakin on jonkun verran. Yskä on paha. Lämpöä on joinakin päivinä ollut vähän, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että olisin esim. ollut töistä pois. Puolikuntoisena yritän sinnitellä. Edelleen en tiedä, onko tämä flunssaa vai allergista.


      • minullakin
        mitä on kirjoitti:

        Just noin mulle on nyt käyny. Eli ääni on käheänä ja hengenahdistustakin on jonkun verran. Yskä on paha. Lämpöä on joinakin päivinä ollut vähän, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että olisin esim. ollut töistä pois. Puolikuntoisena yritän sinnitellä. Edelleen en tiedä, onko tämä flunssaa vai allergista.

        Minullakin ovat oireet olleet tänä keväänä juuri tuollaisia. Lievää lämpöä joka aamulla on melkein normaalilämpöä mutta nousee päivän mittaan yli 37 asteen. Lievää kurkkukipua jota ei edes joka päivä huomaa olevan. Kurkusta erittyy kirkasta limaa ja kurkunpää kutiaa. Ääni on käheänä ja saa rykiä että saa äänen selväksi. Lisäksi minulla on ollut lievää ylävatsakipua aivan kuin rintaa "korventaisi". Vielä en ole astmakokeissa käynyt mutta aion kyllä lähiaikoina mennä tutkituttamaan itseni.


      • Astmaa sairastava

        Tähän kesäastmaan liittyy just myös tuo limannousu, varsinkin öisin/aamuisin, jolloin yskittää. Yöt on ikävimpiä. Lima ei irtoa yskimällä vaan aiheuttaa lähinnä hengenahdistusta. Myös tuo kurkun karheus/kutitus on mulla tyypillistä äänen madaltuminen/häviäminen välillä kokonaan. Ero flunssaan siis se (kuten joku tässä mainitsikin), että oireet saattavat välillä häipyä päivän mittaan ja olo voi tuntua lähes terveeltä. Yleisoireena säilyy kuitenkin "raskaan olon tunne rinnassa" keuhkojen kohdalla, tekisi siis mieli yskiä sitä pois muttei auta mitään.

        Alussa lääkärit määräsivät mulle aina antibiootteja, kun oireethan ovat kuin flunssassa, mutta onneksi pääsin vihdoin astmatesteihin. Astmasta luullaan usein virheellisesti, että se tarkoittaa vain ja ainoastaan hengityksen vinkunaa/hengenahdistusta. Nuo ovat nimenomaan jo pahan astman oireita tai sellaisen, joka on huonossa hoitotasapainossa. Mulle siis diagnosoitiin lievä astma, joka johtuu siitepölöyistä ja johon auttaa hengitettävä kortisoni. Kun alan käyttää kortisonia, lima irtoaa kurkusta n. viikossa yskimällä/niistämällä ja olo normalisoituu.

        Suosittelen kyllä pyytämään lääkäriltä pääsyä astmatesteihin!

        - Jensku


    • uusi kirjoittaja

      Siis kurkkukipu voi liittyä allergiaan, mutta voiko allerginen olla ilman nenä- ja silmäöireita? Minulla kurkussa nielussa polttava, närästysmäinen polte. Ollut jo viikkoja. Nyt uutena oireena huulia on alkanut poltella ja ovat erittäin kuivat ja vähän turvoksissa. Koskaan ennen en ole ollut millekkään allerginen. Ja en tiedä mitäs ihmettä tämä nyt sitten on. Ulkona ei juuri oireita. Pahin olo aamuisin. Kurkku niin kamalan kipeä ettei pysty nielaisemaan.
      Lääkärissä en ole käynyt, vielä.

    • Kotikonstit

      Tänä vuonna ensimmäisen kerran tuli allergia oireita koivusta,niitä on ympäristössä runsaasti ja aivan keltaisena pölisevät.Kurkku on ollut tosi ärtynyt jo kolme päivää ja sisällä olo auttaa,joten todennäköisesti siitepölyn syytä.En ole allerginen millekään ja siksi ei mitään lääkkeitä.Kaapissa olisi kyypakkaus menossa kohta vanhaksi,auttaako hydrokortisoni siitepölyn ärsyttämään kurkkuun?

      • L

        Kurkkua aristanut jo jonkin aikaa täälläkin, vaikka koskaan ei ole allergiaa todettu. Mitään muita oireita ei ole.


    • sgahye

      sama täälä.. toista viikkoa, aamulla herää ääni käheä, ja päivänmittaan saattaa kipu kadota, mutta palaa ehkä seuraavana päivänä. kurkku on kipeä jotenkin alempaa, kuin tavallinen kurkkukipu. mielestäni antihistaamiini ei ainakaan vie koko kipua pois. nieleminen ei kuitenkaan satu, eikä tule limaa, ei ole nuhaa, eikä silmäoireita. ja todellakin kipu alkaa yhtäkkiä, ja aina ajattelen, että nyt mä oikeesti tuun kipeeksi =), mutta jaahas,....-se häviää taas hetken kuluttua. mulla on kyllä suurentunut kilppari,mutta nyt ei ole ollut kyllä tunnetta että kurkussa on jotain...

    • njami1

      Sama juttu on mulla kans tän kurkun kaa.
      Se tuntuu oudolta, mutta ei samalta kun flunssassa, ajattelin sen johtuvan siitepölystä. Yleensä kurkku on vaan ulkona kipeä, ei sisällä ollenkaan.

    • eeeeva1

      Mulla on kurkku kipeä vain sillon kun taivutan päätä eteenpäin? Eli yritän laittaa leuan rintakehään niin sattuu kurkkuun silloin, ajattelin että nyt se angiina on tulossa koska ystävälläni oli angiina. Syöminen tai juominen ei kumminkaan satu, ainoastaan pään taivutus eteen sattuu kurkkuun. Ja mullakin on siitepölyallergiaa ja tällänen "flunssa" kokoajan. Allergialääkkeet auttavat siihen "nuhaan". Ja muuten, mulla ei ole nielurisoissa mitään peitteitä, turvoitusta tai punoitusta mutta ainoastaan toi kurkkikipu pään taittaessa...

      • tuttu tunne

        Huomasin vasta nyt tämän, mutta itselläni oli samanlainen oire, selvisi lääkärissä kurkkupaiseeksi ja naps puudutuksen kanssa leikkaus...


    • soundwave1
    • aina allerginen

      "Sain" siitepölyallergian 15-vuotiaana. Nousi korkea kuume ja nuha oli aivan käsittämätön. Silloin lääkärit tekivät muutakin kuin määräsivät antibiootteja eli minulle tehtiin heti allergiatesti. Kotiin hankittiin ilmanpuhdistin yms. Siedätyshoitoa sain neljä vuotta ja sen ansiosta olen tullut toimeen!
      Nyt vanhemmiten allergia on helpottunut, mutta esim. vielä 90-luvun puolivälissä kun olin Kalajoella "koivuaikaan", puhkesi hyvin korkea kuume ja en muista mitään siitä reissusta. Olin aivan ulkona. Kaikki tiesivät että se oli allergiaa eli ei tarvittu sairaalaa vaan maiseman vaihto auttoi...

    • toivoton 61

      kurkku ihan sairaan kipee jo kuukauden...voiko olla allergiaa???

      antibiootti kuuri oli,mutta ei mitään auttanu?????

    • heikki helleri

      peskää käsiänne. syöpäläiset liikkeellä .

    • pölykeuhkoiko

      Onko tänä vuonna muilla tällaista kurkun ja nielun poltetta? Minulla on. Johtuuko homeista ja pölyistä, sain nimittäin töissä sisäilmasta hengenahdistuksen (alkoi rakennukseen astuessa, helpotti hiljalleen kun poistuin).

    • Anonyymi

      Home?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe