Tää on hienoo, kun ei näistä hommista mitään tiedä... Oon hankkimassa 15v vanhaa kesämökkiä, mutta sen perustukset arveluttavat. Sokkelin ympärillä ei ole mitään erityistä karkeata soraa, vaan nurmettunutta hiekkaa, joka on varmaankin keväästä johtuen kosteata. Kaadot ovat lievät mökistä poispäin. perustus ulottuu noin 25cm maanpinnan alapuolelle, ja laatan alla on styroksi. Styroksi on yhtä kosteata kuin hiekkakin, mutta ei varsinaisesti märkää. Erikoista kai on, että tuo styro on vain laatan alla- ei sivuilla.
Mitähän ootta ihmiset mieltä, kannattaisiko mun kaivaa vanhat hiekat pois, ja mättää tilalle sokkelia vasten karkeampaa hiekkaa, kaivaa paremmat kaadot talosta poispäin, ohjata sadevedet toisaalle ja toivoa parasta?
Kivijalassa on yksi noin 1mm/10cm halkeama, eikä salaojia. Joissakin kohdissa sokkelia on kalkkihyhmää, muttei kuitenkaan murentumia.
Kiitoksia asiallisista vastaamisista jo etukäteen.
Ps.
Edellyttääkö patolevyt muutes salaojien olemassaolon?
Laatta ja kosteus
2
477
Vastaukset
- pommeja
verrattuna kunnon rossiperustukseen. Pitäisi tehdä ne salaojat mutta sekään ei auta jos laatan alla on vettä nostavaa maata. Märkä mikä märkä. Ja vesi nousee ilman sepelikatkosta metrikaupalla kapillaarisesti alhaalta päin laattaan.
- kannattaa silti
johtaa ne pintavedet pois eli tee se mitä itse jo pohdit:
-sadevedet kettuun
-salaojat paikoilleen
-perustusten viereen karkeaa salaojamateriaalia (tulee salaojia tehdessä)
tilanne korjaantuu huomattavasti
kapillarinen noste on usein kumminkin rajoittunutta ja jos sulla ei ole siinä mökissä lattialämmitystä, niin luultavasti pärjäät näillä konsteilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1345432Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313892No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452490Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv392067- 241833
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv251739- 411660
- 511621
- 301574
- 401536