Vas.temp.lokossa pesäke ja leikkausta suunnitellaan?
Onko kokemuksia?
Missä menee raja? Minkä verran pitää kestää(väsymys ja kohtausten määrä) ennekuin päätyy leikkaus ratkaisuun?
leikkaus
5
516
Vastaukset
- leijonamieli
Mulla tuli isoja kohtauksia 2 viikon välein eikä saatu millään lääkkeillä kuriin. Sitten tehtiin varmaan miljoona eri tutkimusta ja lopulta KYSin epilepsiatyöryhmä kertoi, että ovat valmiita leikkaamaan, jos suostun. Kävin sitten pilkottavana ja nyt on 5 kuukautta oltu ilman kohtauksia.
Jos saa mahdollisuuden mennä leikkaukseen, pitää itse arvioida, kestääkö mieluummin kohtauksia vai antaako kirurgin tehdä hiukan huoltoa. Pitää punnita hyödyt/haitat/riskit. - sauvatar
taidetaan leikkausta suositella nopeammin
kuin ennen. Itse otin sen puheeksi,
kun mitkään lääkkeet eivät toimineet
ja oli kaikenlaisia sivuoireita mm. väsymystä.
Juttele Neurologisi kanssa ja ennen pääsyä
tehdään laaja kartoitus oletko muuten
sopiva esim. psykologiset testit jne...
Onko pesäke kunnolla löydettävissä,
jotta sen voi leikata.
Neurologit sitten tiimissään tarkkaan
miettii hyödyt ja haitat eli kannaattaako
leikkaus vai ei.
Ei ne leikkaa jos riskit ovat liian suuret.- pikku myy
Tässä "hieman" textiä, jossa jaksatte lukea.
(Neurologisia tutkimuksia tehdään par aikaa ja homman eteneminen lähes selvä)
Tämmöinen leikkaus vaihtoehto on tosi suuri ja itsehän tässä se ratkaisija kuitenkin on(eikä lääkäri). Edut ja haitat vain on hankala erottaa. Nimittäin kaikken TOTTUU! (Esim. väsymyksen kanssa oppii elämään ja kohtaustenkin). ....mutta kannattaako näiden haittojen kanssa jäädä elämään? Vai ottaa riski, jossa seurauksena voi olla mm. usean vuoden masennus,joka on haitaksi lapsille, (ei niinkään itsestä väliä).
"Jokaisella on tietysti oma elämän tilanne ja omat mielipiteet". On kuitenkin kiva kuulla teidän kokemuksia :)
Mitä tutkimuksia se psykologi tekee ENNEN leikkausta? Lääkäri on sanonut, että sen luokse saa ajan leikkauksen jälkeen. - sauvatar
pikku myy kirjoitti:
Tässä "hieman" textiä, jossa jaksatte lukea.
(Neurologisia tutkimuksia tehdään par aikaa ja homman eteneminen lähes selvä)
Tämmöinen leikkaus vaihtoehto on tosi suuri ja itsehän tässä se ratkaisija kuitenkin on(eikä lääkäri). Edut ja haitat vain on hankala erottaa. Nimittäin kaikken TOTTUU! (Esim. väsymyksen kanssa oppii elämään ja kohtaustenkin). ....mutta kannattaako näiden haittojen kanssa jäädä elämään? Vai ottaa riski, jossa seurauksena voi olla mm. usean vuoden masennus,joka on haitaksi lapsille, (ei niinkään itsestä väliä).
"Jokaisella on tietysti oma elämän tilanne ja omat mielipiteet". On kuitenkin kiva kuulla teidän kokemuksia :)
Mitä tutkimuksia se psykologi tekee ENNEN leikkausta? Lääkäri on sanonut, että sen luokse saa ajan leikkauksen jälkeen.tähän, kun en niihin ole vielä päässyt.
Itse olen ainakin päättänyt olevani valmis leikkaukseen ja huonot olot saavat riittää.
Johan niitä on kymmeniä vuosia kärsittyä.
Mitä olen lukenut niin leikatuilla on
mennyt hyvin ja kaikki eivät ole
edes masentuneet. - pikku liisa
sauvatar kirjoitti:
tähän, kun en niihin ole vielä päässyt.
Itse olen ainakin päättänyt olevani valmis leikkaukseen ja huonot olot saavat riittää.
Johan niitä on kymmeniä vuosia kärsittyä.
Mitä olen lukenut niin leikatuilla on
mennyt hyvin ja kaikki eivät ole
edes masentuneet.Leikkausta miettiessä kantsii varautua siihen että kaikki ei siihen lopu. Koskaan teho ei mene miinuksen puolelle, mutta kohtaukset saattaa kuitenki jatkua.
Mulle on tehty 2 leikkausta ja silti tulee toisinaan hengenvaarallisia kohtaustiloja, eli status epilepticuksia. Silti elämä on nytte helpompaa koska pahimmillaan sain kohtauksia 3 päivässä. Nyt kerran vuodessa.
Psykologin testit tehään ennen ja jälkeen leikkauksen. Testit vaihtelee leikkauspesäkkeen mukaan. Saattaa olla muistamis, kuulemis, kädentoiminta yms testejä. -Ei ylivaikeita. Lähinnä lapsellisia.
Leikkausratkasua miettiessä lääkäreille merkitsee kohtauspesäkkeen paikka, lääkkeitten sivuvaikutukset ja kohtausten määrä. Eli paljonko ne rajottaa potilaan elämää.
lue lisää vaikka www.epilepsia.fi sivustoilta.
MAsennukseen saa hoitoa, sitä ei kannata pelätä. Jos komplikaatioilta välttyy niin leikkaus itsessään potilaalle helppo nakki sen hyötyyn verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 342745
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151579- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1791228
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070