Lordi

Lalli

Kyllä surettaa, että tuonlaiset saatananpalvojat voittavat itselleen niin paljon huomiota ja Suomessa vielä niitä palvotaan. Mitä ajattelette asiasta.

63

7429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammatribados

Lordi on sanoutunut irti saatananpalvonnasta. Ei ole yhtyeen vika jos umpimieliset ihmiset yhdistävät heidät saatanallisuuteen. Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. Hevi ei ole saatananpalvontaa vaikka saatananpalvontaan usein liittyykin hevi.

• Lullehajah

Ilmiö kertoo siitä tosiasiasta, kuinka syvälle uuspakanuuteen kansat ovat vajonneet.
      Ja entäs meidän kansan johdattajat? Kulttuuriministeri, pääministeri, presidentti kilvan ylistävät tuota humpuukia ja rienaa! Ja kyllä heti luvataan miljoonia, kun meille tuli mahdollisuus järjestää ensi vuonna nuo saatanapalvonnan humpuukibileet! Mutta yritäpä saada valtion rahoja vanhustenhoidon tarpeissi!

• Väinämöisen viikate

Ihan tuli mieleeni tällainen sivuhuomautus, että eihän uuspakanuudella ja saatananpalvonnalla ole mitään yhteistä keskenään. Itse en ole kumpaakaan, enkä myöskään lue itseäni kristityksi. Saatananpalvonnan tuomitsen jyrkästi, mutta uuspakanallisissa uskonnoissa ei ole mitään pahaa. Päinvastoin. Sivustaseuraajana voisin sanoa, että uuspakanat ottavat monesti enemmän vastuuta luonnosta ja muistakin meitä ympäröivistä asioista, kuin kristityt konsanaan. Uuspakanuus on kaunis asia!

• Else

...varpaitas myöten.

• Satan

Saatananpalvonnan riemuvoitto! Katsokaat ensi perjantaina minkälainen riemuvastaanotto on tällä manalan ruhtinaan edustajalla Helsingissä! Taitaa olla jopa Suomen Tasvallan presidentti vastaanottamassa riemuitsevaa palvojajoukkoa? Oi aikoja, oi tapoja! Onko tällä kansakunnalla enää minkäänlaisia tapoja? Tulta ja tulikiveä tällaisen kansan päälle, ei muuta!

• TFSH

Lordilla ja saatananpalvonnalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Sadussa Notre Damen -kellonsoittaja oli erilaisen ulkonäkönsä vuoksi "jumalaton". Lordissa on kyseessä bisneksestä. Musiikki maailmassa ei elätä itseään, jos hukkuu massaan.

Minusta on ihan turha manata tulikiviä ja tulta kansamme päälle yhden euroviisu voiton takia.

• >>
      Lordi
      ...
      Kyllä surettaa, että tuonlaiset saatananpalvojat ...
      >>

Lordi itse kiistää kaltaistesi levittämät perättömät pötypuheet:
      "Ottakaa asiasta ensin selvää urpot ennen kuin alatte syyttelemään. Meillä ei ole saatananpalvonnan kanssa yhtään mitään tekemistä!, Lordi jyrisi Maikkarin Viihdeuutisissa."

http://www.stara.fi/?p=2979

Seurakintaviestissä Lordin rumpali Kita oikoo vääriä käsityksiä Lordista. Esim:
      "On sanottu, ettei hevi ole kuulijalle uhka lukuunottamatta äärimustaa black metallia. Neuvoisitko itse esim. lapsia olemaan kuuntelematta tuota osastoa?

– Neuvoisin. En ymmärrä, miksi pitää ammentaa pahasta. Lapsien ja nuorten kannattaa hakea niitä elämän iloisia puolia, vaikkakin se nuoruus voi olla välillä niin vaikeaa, miltä se heistä monesti tuntuu.

Olet nykyään Lordissa. Onko teidät yllättänyt se, että bändinne on yhdistetty saatananpalvontaan yms. ja se että kirkon työntekijät ovat antaneet kommentteja aiheesta?

– On! Ihmisten pitäisi ottaa selvää asioista. Eli tutkia ennen kuin alkaa hutkimaan. Lordi on kuitenkin vain hyvää viihdettä. Niin kuin hyvä rock n’roll on alusta asti ollut. Ei meillä ole mitään sanomaa. Ei kauhuelokuvien ohjaajatkaan ole saatananpalvojia."

http://www.kirkkojyvaskyla.net/seurakuntaviesti/index.php?article=618&PHPSESSID=6ffbf54f66453080ad5f2fe9a6458578

• sulla..

on laaja sydän, sinne mahtuu kaikki maailmassa. Oli mitä oli, tai usko mihin usko. Aina sinä hyväksyt. Tämä lordi on nyt sivuseikka, mutta ajatuksesi on samansuuntaisia myös tuolla VL-puolella. Ei sinun kannattaisi miellyttää kaikkia, se on aika ällöttävää ja kertoo jostain.

• kalikka.
        sulla.. kirjoitti:

on laaja sydän, sinne mahtuu kaikki maailmassa. Oli mitä oli, tai usko mihin usko. Aina sinä hyväksyt. Tämä lordi on nyt sivuseikka, mutta ajatuksesi on samansuuntaisia myös tuolla VL-puolella. Ei sinun kannattaisi miellyttää kaikkia, se on aika ällöttävää ja kertoo jostain.

Eiköhän kuulu kristilliseen perussivistykseen omistaa sen verran laaja sydän, korjataan väärät tiedot, joita levitellään täällä. Kommenttisi admatan viestiin myös kertoo jostain.

• Lullehajah
        kalikka. kirjoitti:

Eiköhän kuulu kristilliseen perussivistykseen omistaa sen verran laaja sydän, korjataan väärät tiedot, joita levitellään täällä. Kommenttisi admatan viestiin myös kertoo jostain.

puutosta kristillisessä perussivistyksessä, kun sanoi aikansa oppineille fariseuksille; te olette isästä Perkeleestä! Siis puhdasta suvaitsemattomuutta!

• pinna
        Lullehajah kirjoitti:

puutosta kristillisessä perussivistyksessä, kun sanoi aikansa oppineille fariseuksille; te olette isästä Perkeleestä! Siis puhdasta suvaitsemattomuutta!

joskus itse kullakin. Itsekin on tullut joskus käytettyä tuota ilmausta "te olette isästä Perkeleestä" joskus aikoinaan verovirastossa päivärahojen verotusta selvitellessäni.
        Kaipa sitä Jeesuksellakin joskus meni virkamiesten kanssa sukset ristiin.

• Lalli

voi mitään, että isolle osalle ihmisistä ne näyttävät paholaisilta. Minulle tuli ainakin heti se mieleen.
        Se on melkein sama mitä he itse samovat, koska kansa reagoi kuitenkin toisin.

• admata.
        Lalli kirjoitti:

voi mitään, että isolle osalle ihmisistä ne näyttävät paholaisilta. Minulle tuli ainakin heti se mieleen.

>>
        isolle osalle ihmisistä ne näyttävät paholaisilta.
        >>

He näyttävät hirviöiltä aivan tarkoituksella, mutta ovatko hirviöt aina välttämättä pahoja? Vuonna 2001 tehtiin lastenelokuva Monsters Oy, mikä kertoi hirviömaailmasta, jossa oli niin kilttejä kuin ilkeitäkin hirviöitä. Entäpä sitten lähes jokaisen tuntema satu, Kaunotar ja Hirviö?

Mitä tulee sitten saatanaan, niin Kristillinen mytologia kuvaa saatanaa yhdeksi kauneimmista ja vahvimmista enkeleistä, joka lankesi kateuteen haluten itse Jumalaksi. Raamatusta tätä ei suoraan löydy, mutta sielläkin kuvataan:
        "saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi." (2. Kor. 11:14)

>>
        >>

Vain pieni ja tyhmä osa kansasta arvioi toista ihmistä pelkästään sen perusteella miltä tämä näyttää. Raamatunmukaistakaan se ei ole:

"Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
        (Joh. 7:24)

Sitäpaitsi kyseessä on puhtaasti keksitty ja kuviteltu roolihahmo. Jos lapsi näyttelee koulunäytelmässä noitaa ruma naamari päässä, niin tekeekö se lapsesta noituutta harjoittavan Jumalan vastustajan? Rock´n roll satu Lordista on kyseisen bändin poikien keksimä tarina, joten jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen kuuntelee kyllä poikien kommentit siitä, mitä he haluavat ilmaista ja mitä ei.

• Kuottarulla
        admata. kirjoitti:

>>
        isolle osalle ihmisistä ne näyttävät paholaisilta.
        >>

He näyttävät hirviöiltä aivan tarkoituksella, mutta ovatko hirviöt aina välttämättä pahoja? Vuonna 2001 tehtiin lastenelokuva Monsters Oy, mikä kertoi hirviömaailmasta, jossa oli niin kilttejä kuin ilkeitäkin hirviöitä. Entäpä sitten lähes jokaisen tuntema satu, Kaunotar ja Hirviö?

Mitä tulee sitten saatanaan, niin Kristillinen mytologia kuvaa saatanaa yhdeksi kauneimmista ja vahvimmista enkeleistä, joka lankesi kateuteen haluten itse Jumalaksi. Raamatusta tätä ei suoraan löydy, mutta sielläkin kuvataan:
        "saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi." (2. Kor. 11:14)

>>
        >>

Vain pieni ja tyhmä osa kansasta arvioi toista ihmistä pelkästään sen perusteella miltä tämä näyttää. Raamatunmukaistakaan se ei ole:

"Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
        (Joh. 7:24)

Sitäpaitsi kyseessä on puhtaasti keksitty ja kuviteltu roolihahmo. Jos lapsi näyttelee koulunäytelmässä noitaa ruma naamari päässä, niin tekeekö se lapsesta noituutta harjoittavan Jumalan vastustajan? Rock´n roll satu Lordista on kyseisen bändin poikien keksimä tarina, joten jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen kuuntelee kyllä poikien kommentit siitä, mitä he haluavat ilmaista ja mitä ei.

Hieno vastaus, Admata! Totta puhut.

• eksyttäjiä
        Kuottarulla kirjoitti:

Hieno vastaus, Admata! Totta puhut.

Totta kai Admata hienosti puhuu.
        Sopii tähän uuspakanuuden ajan henkeen.

Jos minä olisin sielunhädässä sairaalassa, en saisi mitään matkaevästä sellaiselta tyypiltä kuin Admata.

Välillä buddhalainen, välillä seksuaalisten perversioiden puolustaja, välillä mitäkin.
        Seilaamista helvetin ja taivaan välimailla, milloinkaan ei Kristus-kalliolla.
        Varo!!

• Else
        eksyttäjiä kirjoitti:

Totta kai Admata hienosti puhuu.
        Sopii tähän uuspakanuuden ajan henkeen.

Jos minä olisin sielunhädässä sairaalassa, en saisi mitään matkaevästä sellaiselta tyypiltä kuin Admata.

Välillä buddhalainen, välillä seksuaalisten perversioiden puolustaja, välillä mitäkin.
        Seilaamista helvetin ja taivaan välimailla, milloinkaan ei Kristus-kalliolla.
        Varo!!

Minä rakastuin Lordiin.
        Hän oli yhtyeineen niin kamala mörköporukka ettei kamalampaa enää olekaan. Lapsi minussa aivan ihastui: kamalampi hän oli kuin mikään lapsuuteni sängyn alla vaaniva kauhistus, joka lapsena uhkasi napata jaloistani kiinni, kun yritin mennä yöllä pissille. Yritin sitten vain pidätellä ja odottaa, että mörkö sängyn alla väsyisi ja lakkaisi kyttäämästä minua. Yleensä se oli aamulla jo lähtenyt, kun rohkenin viimein katsoa sängyn alle.
        Siinä tämä viisukilpailun Lordi-kauhistus vain lipoi tyytyväisenä kieltään, kun sai paljon ääniä.
        Sain aivan kamaluus-väristyksiä ja nautin syntisen paljon, että joku osasikin olla niin superhirveä.
        Minun lapsuuteni sängynalusmörkö jäi toiseksi tämän Lordin rinnalla. Ei se niin kauhea ollut, vaikka pelottikin pikkutyttöä.

• jos olistkin
        Else kirjoitti:

Minä rakastuin Lordiin.
        Hän oli yhtyeineen niin kamala mörköporukka ettei kamalampaa enää olekaan. Lapsi minussa aivan ihastui: kamalampi hän oli kuin mikään lapsuuteni sängyn alla vaaniva kauhistus, joka lapsena uhkasi napata jaloistani kiinni, kun yritin mennä yöllä pissille. Yritin sitten vain pidätellä ja odottaa, että mörkö sängyn alla väsyisi ja lakkaisi kyttäämästä minua. Yleensä se oli aamulla jo lähtenyt, kun rohkenin viimein katsoa sängyn alle.
        Siinä tämä viisukilpailun Lordi-kauhistus vain lipoi tyytyväisenä kieltään, kun sai paljon ääniä.
        Sain aivan kamaluus-väristyksiä ja nautin syntisen paljon, että joku osasikin olla niin superhirveä.
        Minun lapsuuteni sängynalusmörkö jäi toiseksi tämän Lordin rinnalla. Ei se niin kauhea ollut, vaikka pelottikin pikkutyttöä.

tavannut tämän lordi- söpöliinin ensimmäistä kertaa jonain täydenkuun yönä, noustessasi sängystäsi mennäksesi pissille. Sieltä hän olisi kurkistanut ja taruunut noilla pitkäkuntisillä sormllaan nilkkasi ympöri ja sanonut kähisevällä äänellään viisujaan. Olisikohan reaaktiosi ollut toinen. Sinä vertasit ensin.

• Else
        jos olistkin kirjoitti:

tavannut tämän lordi- söpöliinin ensimmäistä kertaa jonain täydenkuun yönä, noustessasi sängystäsi mennäksesi pissille. Sieltä hän olisi kurkistanut ja taruunut noilla pitkäkuntisillä sormllaan nilkkasi ympöri ja sanonut kähisevällä äänellään viisujaan. Olisikohan reaaktiosi ollut toinen. Sinä vertasit ensin.

...syntyi oman mielen ja maailman jäsentymättömyydestä. Pelot muuttuivat todellisiksi, kun mielikuvitus oli vielä niitä siivittämässä, ja olivat sitä vahvempia, mitä epämääräisempiä ne olivat.
        En tiennyt, millainen minua sängyn alla pikkutyttöä vaaniva mörkö oli. Mutta todelliselta se tuntui ja vaaralliselta. Niinpä "oikea" mörkö, Lordi, nyt vanhana nähtynä ja kuultuna onkin oikein kiinnostava - itse asiassa lähes kiehtova. En olisi ikinä voinut pahimmissa painajaisunissanikaan kuvitella mitään hänen laistaan. Mutta kaipa mörötkin ovat luojansa mittaisia, niin ajattelen.

• Lordin äänestäjä

Ehkä tämä keskustelun tilaisuuden tarkoiuksena oli viisuvoitto.
      Nyt tulee hyvä tilasuus varoittaa lapsia satanismista ja kertoa mihin se johtaa.
      En ole "tosi"uskovainen enkä todellakaan Lestadiolainen (hyi-pois-se-tekopyhyys-minusta), mutta vähän on alkanut iljettämään muutaman Lordin vanhat videot jotka saavat nyt jalansijaa TV:ssä.
      Tänään esim sain rohkeutta kertomisessa lapsille, mihin satanismi johtaa ja miten olvela tämä saatana osaa olla.

• haastattelu
    • nea

Ei millään pahalla, mutta kun tätä keskustelua lukee, niin huomaa kyllä ennakkoluulojen ja ennenaikaisen tuomitsemisen kukoistavan. Ja sitten vielä ihmettelette, miksi lestadiolaisiin suhtaudutaan yleensä hieman nihkeästi? Yleistyksenä en tätä sano, sillä tunnen hyvinkin avarakatseisia lestadiolaisia. Ja onneksi yksi sellainen on tainut eksyä tännekin - Admata.

Mutta sitten Lordiin. Kuten on jo miljoona kertaa sanottu, Lordi on hahmo ja rooli, joka poikkeaa maskin alla olevasta henkilöstä selkeästi. Ja tuskin saatananpalvontaa harjoittavalla bändillä olisi biisi nimeltään "Devil is a Loser" ja tuskin se myöskään laulaisi "Now choose to join us OR go straight to Hell" eikä "Now choose to join us AND go straight to Hell". Lisäksi bändin rumpali Kita on työskennellyt seurakunnan nuorisotyössä ja tehnyt myös uskonnollista musiikkia. Ottakaa hyvät ihmiset asiasta selvää ja tehkää johtopäätöksenne siitä, sillä tuollaiselle tietämättömän kiihkoilulle ei voi kuin nauraa.

• Lasse-setä

Oletko tullut ajatelleeksi, että ilmiötä pitää voida arvioida sellaisena, kun se esiintyy.

Osa kansasta ei kuitenkaan ymmärrä englantia, ymmärtää vain sanan: Halleluja!

Helposti tulee olo, että näköaisti ja kuuloaisti viestivät ristiriitaisesti. Halleluja sanana liitetään jonkinasteiseen uskonnollisuuteen ja ne maskit ja savut ja tulet ihan johonkin muuhun.

Ei mielestäni se, että joku on ollut seurakunnan hommissa ja tehnyt hengellisen kappaleen, ei tee tästä esityksestä sen pyhempää miltä se näyttää.

Kaupallinen menestys houkuttelee käyttämään elementtejä, jotka eivät kuulu yhteen mielestäni. Ehkä on modernia valjastaa kaikki mahdollinen menestyksen vetureiksi.

• nea
        Lasse-setä kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että ilmiötä pitää voida arvioida sellaisena, kun se esiintyy.

Osa kansasta ei kuitenkaan ymmärrä englantia, ymmärtää vain sanan: Halleluja!

Helposti tulee olo, että näköaisti ja kuuloaisti viestivät ristiriitaisesti. Halleluja sanana liitetään jonkinasteiseen uskonnollisuuteen ja ne maskit ja savut ja tulet ihan johonkin muuhun.

Ei mielestäni se, että joku on ollut seurakunnan hommissa ja tehnyt hengellisen kappaleen, ei tee tästä esityksestä sen pyhempää miltä se näyttää.

Kaupallinen menestys houkuttelee käyttämään elementtejä, jotka eivät kuulu yhteen mielestäni. Ehkä on modernia valjastaa kaikki mahdollinen menestyksen vetureiksi.

Toki sitä voi arvioida, mutta arvio on arvio eikä varma tieto. Arvion mukaan on siis melko turha käydä tuomitsemaan.

>>Osa kansasta ei kuitenkaan ymmärrä englantia, ymmärtää vain sanan: Halleluja!

Helposti tulee olo, että näköaisti ja kuuloaisti viestivät ristiriitaisesti. Halleluja sanana liitetään jonkinasteiseen uskonnollisuuteen ja ne maskit ja savut ja tulet ihan johonkin muuhun. >Ei mielestäni se, että joku on ollut seurakunnan hommissa ja tehnyt hengellisen kappaleen, ei tee tästä esityksestä sen pyhempää miltä se näyttää.>Kaupallinen menestys houkuttelee käyttämään elementtejä, jotka eivät kuulu yhteen mielestäni. Ehkä on modernia valjastaa kaikki mahdollinen menestyksen vetureiksi.

• Lasse-setä
        nea kirjoitti:

Toki sitä voi arvioida, mutta arvio on arvio eikä varma tieto. Arvion mukaan on siis melko turha käydä tuomitsemaan.

>>Osa kansasta ei kuitenkaan ymmärrä englantia, ymmärtää vain sanan: Halleluja!

Helposti tulee olo, että näköaisti ja kuuloaisti viestivät ristiriitaisesti. Halleluja sanana liitetään jonkinasteiseen uskonnollisuuteen ja ne maskit ja savut ja tulet ihan johonkin muuhun. >Ei mielestäni se, että joku on ollut seurakunnan hommissa ja tehnyt hengellisen kappaleen, ei tee tästä esityksestä sen pyhempää miltä se näyttää.>Kaupallinen menestys houkuttelee käyttämään elementtejä, jotka eivät kuulu yhteen mielestäni. Ehkä on modernia valjastaa kaikki mahdollinen menestyksen vetureiksi.

Ottamatta kantaa koko populan muuhun työhön ja tuotantoon, olen edelleen sitä mieltä, että esityksessä oli ristiriita.

Mutta sehän on muotia.

• Else

Nea asettuu "hohhoijaa"-kommentteineen meidän muiden yläpuolelle ja haluaa valaista meitä, kuinka hengellinen kappale "Hard rock hallelujah" muka itse asiassa onkin. Mutta sekin vasta nyt, kun julkisuudessa on kerrottu bändin jäsenten taustat, esim. tämän päivän Iltalehdessä.

Minusta täällä esiintyneet reaktiot eivät ole mitenkään lestadiolais-tyypillisiä, vaan niin sanottuja ihmisten tavallisia reaktioita. Eiväthän kaikki maatkaan antaneet Lordille pisteitä. Mutta ne, jotka antoivat, antoivat yleensä paljon. Lordi ei siis jättänyt kylmäksi varmaan ketään, ja siinä oli sen voima.

"Halleluja" tarkoittaa "ylistäkää Herraa", ja kun katsoo lordilaisten olemusta, niin täytyy kai tosiaan olla Nean ymmärrys, että heti tietää, ketä tai mitä Herraa on tarkoitus ylistää. Sitä samaa tietysti, jota me ylistämme kirkon jumalanpalvelukissa! Ei tullut minulle kyllä ensimmäiseksi mieleen.

Mitä "avarakatseisuuteen" tulee, niin tässä tulevat mieleen Jeesuksen opetukset lavean ja kaidan tien kulkijoista. Se, että lestadiolaisiin suhtaudutaan "yleensä hieman nihkeästi" ei ole mitään uutta kristityille. Eihän Jeesus uskovilleen muuta lupaakaan kuin nihkeää suhtautumista maailman taholta. "Te olette maailman suola", Hän sanoo.

Lordi-yhtyeen mörköporukka voi kyllä ihastuttaa kamaluudellaan kristittyäkin, lasta hänessä. Mutta ei "Hard rock hallelujah" kyllä tosiaankaan mikään hengellinen kappale ole. Ainakaan noin äkkiseltään nähtynä ja kuultuna. Eikä Lordi-yhtye mikään enkelikuoro.

• äitinpoika

"Lisäksi bändin rumpali Kita on työskennellyt seurakunnan nuorisotyössä ja tehnyt myös uskonnollista musiikkia"

...minäkin kerran autoin äitiä kotiaskareissa...

• Nea
        Else kirjoitti:

Nea asettuu "hohhoijaa"-kommentteineen meidän muiden yläpuolelle ja haluaa valaista meitä, kuinka hengellinen kappale "Hard rock hallelujah" muka itse asiassa onkin. Mutta sekin vasta nyt, kun julkisuudessa on kerrottu bändin jäsenten taustat, esim. tämän päivän Iltalehdessä.

Minusta täällä esiintyneet reaktiot eivät ole mitenkään lestadiolais-tyypillisiä, vaan niin sanottuja ihmisten tavallisia reaktioita. Eiväthän kaikki maatkaan antaneet Lordille pisteitä. Mutta ne, jotka antoivat, antoivat yleensä paljon. Lordi ei siis jättänyt kylmäksi varmaan ketään, ja siinä oli sen voima.

"Halleluja" tarkoittaa "ylistäkää Herraa", ja kun katsoo lordilaisten olemusta, niin täytyy kai tosiaan olla Nean ymmärrys, että heti tietää, ketä tai mitä Herraa on tarkoitus ylistää. Sitä samaa tietysti, jota me ylistämme kirkon jumalanpalvelukissa! Ei tullut minulle kyllä ensimmäiseksi mieleen.

Mitä "avarakatseisuuteen" tulee, niin tässä tulevat mieleen Jeesuksen opetukset lavean ja kaidan tien kulkijoista. Se, että lestadiolaisiin suhtaudutaan "yleensä hieman nihkeästi" ei ole mitään uutta kristityille. Eihän Jeesus uskovilleen muuta lupaakaan kuin nihkeää suhtautumista maailman taholta. "Te olette maailman suola", Hän sanoo.

Lordi-yhtyeen mörköporukka voi kyllä ihastuttaa kamaluudellaan kristittyäkin, lasta hänessä. Mutta ei "Hard rock hallelujah" kyllä tosiaankaan mikään hengellinen kappale ole. Ainakaan noin äkkiseltään nähtynä ja kuultuna. Eikä Lordi-yhtye mikään enkelikuoro.

Hark rock hallelujalla ei ole mitään tekemistä hengellisten laulujen tai rokkivirsien kanssa. Pointtini sattui olemaan, että täytyykö tällaisia tai ylipäätänsä muitakaan biisejä rinnastaa uskonnolisiin biiseihin ja takertua niiden sanoihin kuten tällä palstalla on tehty? Mielestäni ei todellakaan.

Tarkoitukseni ei ollu "nousta kenenkään yläpuolelle". Kunhan sanoin vain kommenttini. Ja toisaalta minulle on aivan sama, vaikka biisissä lauleittaisiinkin tosissaan jostakin uskonnon vastaisesta, sillä en ole kovinkaan uskonnollinen. Kommenttini olikin nimenomaan "niin sanottu tavallisen ihmisen reaktio". Mihinkään viimepäivinä saatuihin faktoihin en kommenttiani perustant, vaan väsäiset tietoni ovat olleet kyllä tiedossa jo pitemmän aikaa.

• Else
        Nea kirjoitti:

Hark rock hallelujalla ei ole mitään tekemistä hengellisten laulujen tai rokkivirsien kanssa. Pointtini sattui olemaan, että täytyykö tällaisia tai ylipäätänsä muitakaan biisejä rinnastaa uskonnolisiin biiseihin ja takertua niiden sanoihin kuten tällä palstalla on tehty? Mielestäni ei todellakaan.

Tarkoitukseni ei ollu "nousta kenenkään yläpuolelle". Kunhan sanoin vain kommenttini. Ja toisaalta minulle on aivan sama, vaikka biisissä lauleittaisiinkin tosissaan jostakin uskonnon vastaisesta, sillä en ole kovinkaan uskonnollinen. Kommenttini olikin nimenomaan "niin sanottu tavallisen ihmisen reaktio". Mihinkään viimepäivinä saatuihin faktoihin en kommenttiani perustant, vaan väsäiset tietoni ovat olleet kyllä tiedossa jo pitemmän aikaa.

Tämä taas on leimallisesti lestadiolaisten palsta - joskin täällä käy paljon muitakin.

Ihmiset, jotka mittaavat elämää ja sen ilmiöitä hengellisestä näkökulmasta, eivät useinkaan ole mitään rokin asiantuntijoita eikä ole edes mielenkiintoa siihen paaneutua. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta esimerkiksi minä en kuulu heihin, syynä jonkinasteinen epämusikaalisuuteni.

Normaaleilla ihmisillä on aina ennakkoluuloja, -tuomioita ja -arvioita helpottamassa elämää ja sen rutiineita, myös Nealla itsellään (esimerkiksi hänen omat käsityksensä lestadiolaisista ja näihin kohdistuvata "nihkeydestä", jota minä muuten en ole koskaan itse pahemmin kokenut). Niitä sitten tarkennetaan, muutetaan tai niistä luovutaan, kun saadaan jostakin ihmisestä, ilmiöstä, asiasta tai tapahtumasta lisää tietoa.

Itse asiassa minulle oli pieni yllätys, että tänne alustettiin Lordia koskeva keskustelu eikä asiaa vaiettu kokonaan. Minä näet en olisi itse uskaltanut täällä hiiskahtaakaan Lordista enkä varsinkaan, kun Lordin kamaluus jotenkin aivan kutkutti minua, se miehisen omaperäinen voima, jolla se jyräsi viisukisat. Vaikka oma suosikkini olikin Ruotsin tyttö.

Avauspuheenvuoro oli kielteinen kannanotto, mutta ennakkoluulotonta oli se, että Lordista ylipäänsä kirjoitettiin.

• Else

... Tomi Putaansuu, siis Niilo Paasivirta - ainakin internetistä saadun tiedon mukaan.
        Ja kun tämän Paasivirran kotisivuja katselee, niin kyllä siellä välillä ikään kuin satanismilta haisee, valitettavasti. Sopii Neankin katsella. Vaikkapa osoitteessa: http://www.ilmatar.net/~np/gameofsatan/ .

Ja mikä huvittavaa, tällä kotisivulla on kuva myös lestadiolaisvitsin sivuluukullisesta pesukoneesta. Luukku tietysti piiloon teipattuna.

• nea
        Else kirjoitti:

Tämä taas on leimallisesti lestadiolaisten palsta - joskin täällä käy paljon muitakin.

Ihmiset, jotka mittaavat elämää ja sen ilmiöitä hengellisestä näkökulmasta, eivät useinkaan ole mitään rokin asiantuntijoita eikä ole edes mielenkiintoa siihen paaneutua. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta esimerkiksi minä en kuulu heihin, syynä jonkinasteinen epämusikaalisuuteni.

Normaaleilla ihmisillä on aina ennakkoluuloja, -tuomioita ja -arvioita helpottamassa elämää ja sen rutiineita, myös Nealla itsellään (esimerkiksi hänen omat käsityksensä lestadiolaisista ja näihin kohdistuvata "nihkeydestä", jota minä muuten en ole koskaan itse pahemmin kokenut). Niitä sitten tarkennetaan, muutetaan tai niistä luovutaan, kun saadaan jostakin ihmisestä, ilmiöstä, asiasta tai tapahtumasta lisää tietoa.

Itse asiassa minulle oli pieni yllätys, että tänne alustettiin Lordia koskeva keskustelu eikä asiaa vaiettu kokonaan. Minä näet en olisi itse uskaltanut täällä hiiskahtaakaan Lordista enkä varsinkaan, kun Lordin kamaluus jotenkin aivan kutkutti minua, se miehisen omaperäinen voima, jolla se jyräsi viisukisat. Vaikka oma suosikkini olikin Ruotsin tyttö.

Avauspuheenvuoro oli kielteinen kannanotto, mutta ennakkoluulotonta oli se, että Lordista ylipäänsä kirjoitettiin.

Tottakai minullakin on ennakkoluuloja, kaikillahan niitä on. Ehkä tuo nihkeys oli yksi sellainen, mutta lestadiolainen ystäväni on myös itse sanonut asian todella usein olevan niin. Eli en aivan ennakkoluulojeni mukaan ole kirjoittanut.

• Else
        nea kirjoitti:

Tottakai minullakin on ennakkoluuloja, kaikillahan niitä on. Ehkä tuo nihkeys oli yksi sellainen, mutta lestadiolainen ystäväni on myös itse sanonut asian todella usein olevan niin. Eli en aivan ennakkoluulojeni mukaan ole kirjoittanut.

Niin oudolta kuin se saattaa kuulostaakin, jotkut kristityt näyttävät olevan melkein iloisia, kun heitä mollataan. Se on ikään kuin todistus siitä, että on oikealla tiellä. Kun näin on, niin joskus sellainenkin asenne nähdään kielteisenä - vaikkapa "nihkeytenä" - jota toinen ei ole sellaiseksi tarkoittanut.
        Eivät ennakkoluulot ole pahasta, koska ne kuuluvat elämään. Mutta tärkeää on "päivittää" niitä, muuttaa ja korjata, kun tieto lisääntyy ja jos on tarpeen.

• p ä i v ä p e r h o n e n
        Else kirjoitti:

Kun ei löydy !

Eikö piispat ole toimineet - miksi eivät ole toimineet.

Pistetään pääministeri Vanhanen ja presidentti Halonen asialle - he ovat linkkuveitsenä rähmällään loorfien edessä kuin orjat faaraoiden edessä !

• Else
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Kun ei löydy !

Eikö piispat ole toimineet - miksi eivät ole toimineet.

Pistetään pääministeri Vanhanen ja presidentti Halonen asialle - he ovat linkkuveitsenä rähmällään loorfien edessä kuin orjat faaraoiden edessä !

Kyllä ne olivat mm. kristilliset piirit, jotka paheksuivat Lordin valintaa euroviisuehdokkaaksi, ymmärrettävistä syistä.
        Pikkupoika pääministeri Vanhasessakin lienee yhtä ihastunut Lordin kamaluuteen kuin pikkutyttö minussa. Lordi vertaa itseään joulupukkiin, jolta ei saa tai on rumaa riisua naamiota.

Samanlainen joulupukki hänkin on - jos on. (Ajatellaanpa vain bändin hirviönaamareita), ei mitään enempää.
        Joulupukki on kiltti mies, vaikka uhkaileekin tuhmia lapsia risuilla.
        (Uhkaili minuakin lapsena, mutta uskoi sentään kiltteys-vakuuttelujani ja suostui antamaan lahjoja. Olin kuitenkin sydän kylmänä joka joulu, sillä enhän minä mikään kiltti ollut. Huiputin joulupukkia, koska halusin lahjoja. Lapsellista. Kunnes totuus selvisi, vähän ennen kouluikää).

Meidän johtajamme ovat otettuja vain siitä, että joku viisuedustaja - "Lordi" - teki sen: voitti viisukisat ja sai heidät ja meidät tuntemaan, että Suomi on hyvä. "Lordi" saa oman rahan ja oman mökinpaikan kotikunnastaan Rovaniemeltä. Mutta saakoon. Ei se ole minulta pois.

Kun paholainen kiusasi Jeesusta erämaassa, hän näytti tälle koko maanpiirin, miten Jeesuksesta tulisi suuri vaikuttaja, jos Hän tekisi Saatanan neuvojen mukaan. Mutta Jeesus valitsi toisin. Ristinkuoleman ja kärsimystien. Se on syvimmältään myös kristityn osa:

Luukas 4
        Paholainen kiusaa Jeesusta

1 Jeesus lähti Jordanilta Pyhää Henkeä täynnä. Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa [4:1-13: Matt. 4:1-11; Mark. 1:12,13 : Ap. t. 2:4, 4:31, 9:17]
        2 neljäkymmentä päivää, ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt noina päivinä mitään, ja kun tämä aika oli kulunut, hänen tuli nälkä. [2. Moos. 34:28 | Matt. 4:1 ]
        3 Silloin Paholainen sanoi hänelle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske tämän kiven muuttua leiväksi."
        4 Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä.'" [5. Moos. 8:3; Viis. 16:26]
        5 Paholainen vei Jeesuksen korkealle paikalle, näytti hänelle yhdessä hetkessä kaikki maailman valtakunnat
        6 ja sanoi: "Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi, sillä se on annettu minun haltuuni ja minä voin antaa sen kenelle tahdon.
        7 Jos kumarrat minua, tämä kaikki on sinun."
        8 Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'" [5. Moos. 6:13, 10:20]
        9 Paholainen vei Jeesuksen Jerusalemiin, asetti hänet temppelimuurin harjalle ja sanoi: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas.
        10 Onhan kirjoitettu: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua. [4:10-12: Ps. 91:11,12 | 5. Moos. 6:16]
        11 He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'"
        12 Jeesus vastasi: "On myös sanottu: 'Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'"
        13 Kiusattuaan näin Jeesusta kaikin tavoin Paholainen jätti hänet joksikin aikaa rauhaan. [Luuk. 22:31,53]

• Suurin on rakkaus
        äitinpoika kirjoitti:

"Lisäksi bändin rumpali Kita on työskennellyt seurakunnan nuorisotyössä ja tehnyt myös uskonnollista musiikkia"

...minäkin kerran autoin äitiä kotiaskareissa...

Seurakuntaan pääsee kuka tahansa töihin eikä se tee ketään pyhimykseksi.

Puhutaan bisneksestä. Onko ainoa vaihtoehtoo näyttää saatanalta?

Ja jos laulaa että "Devil is a loser, he's my bitch" -niin eikö silloin väitä olevansa pirua pahempi?

Ja "Join us or go straight to hell" ei tarkoita minusta yhtään mitään varsinaisesti. Ei siinä mitään taivaspaikkaakaan luvata.

Laulussa vielä kehutaan että "en ole enkeli, en edes se joka lankesi".. Eli, mikä se sitten on? Jälleen Saatanaa jopa pahempi?

Edelleen... Ei kai kukaan sano haastatteluissa että joo, me ollaan tosi pahoja ja pahuuden imagolla me valloitamme viisut!

• Nimetön

Kerrankin sopiva biisi euroopan foorumeille..mahtavaa musiikkia ja rekvisiitta hyvä

• Normaali ihminen

Minua taas surettavat tuollaiset uskovaiset, jotka näkevät saatananpalvojia joka paikassa. Toisilla tuo elämä on jäänyt kovin rajoittuneeksi.

• Else

Saatanan palvojia on joka paikassa.
        Jos joku sitten haluaa seurata herraa Jeesusta Kristusta, niin mitä siinä on suremista?
        "Te ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa", sanoo Jeesus.
        Tämän maailman herra palkitsee kyllä palkitsee ruhtinaallisesti seuraajansa. Tai sitten ei.

• Normaali ihminen
        Else kirjoitti:

Saatanan palvojia on joka paikassa.
        Jos joku sitten haluaa seurata herraa Jeesusta Kristusta, niin mitä siinä on suremista?
        "Te ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa", sanoo Jeesus.
        Tämän maailman herra palkitsee kyllä palkitsee ruhtinaallisesti seuraajansa. Tai sitten ei.

Ehkäpä joskus vielä tajuat sen... rohkenen kuitenkin epäillä sitä.

Heh... aika ennakkoluuloinen asenne jos näkee kaikkialla saatananpalvojia... mutta mitäpä muutakaan uskovaisilta voi odottaa.

• Else
        Normaali ihminen kirjoitti:

Ehkäpä joskus vielä tajuat sen... rohkenen kuitenkin epäillä sitä.

Heh... aika ennakkoluuloinen asenne jos näkee kaikkialla saatananpalvojia... mutta mitäpä muutakaan uskovaisilta voi odottaa.

Oikein epäilty, "Normaali ihminen". Ei kaikessa tarvitse mennä lauman mukana ollakseen normaalin kirjoissa.

Sen verran olen kuunnellut tämän "Lordin" rääkymistä TV:stä ja googlettanut hänen ajatuksiaan "Tomi Putaansuun" ja "Niilo Paasivirran" nimellä, jota nimeä hän kuuluu käyttäneen internetissä, jumalanpilkkaa ja sitä muutama vuosi sitten seurannutta oikeudenkäyntiä myöten, että en jaksa olla hänestä enää innostunut.

Toisin kuin "Normaali ihminen" kuvittelee, minullakin on oikeus omiin käsityksiini.

Minä en suinkaan näe "kaikkialla saatananpalvojia", mutta ne jumalanpilkkatekstit, joita internetissä oli siteerattu ja joiden vuoksi Putaansuu-Paasivirta oli saanut aikoinaan haasteen käräjätupaan, olivat kyllä koko lailla mauttomia, rienaavia ja vastenmielisiä. Tuomiota niistä ei hänelle kuitenkaan oltu langetettu.

"Normaali ihminen" saa minun puolestani olla vaikka polvillaan "Lordin" edessä, jonka kerrotaan myös olevan erittäin älykkään. Mutta voiko samaa sanoa "normaalina" itseään pitävästä?

Minun on näet vaikea ihailla hänen asenteitaan, joita pidän ahdasmielisempinä ja ennakkoluuloisempina kuin mitä olen tottunut ns. normaaleilta ihmisiltä odottamaan.

• Normaali ihminen
        Else kirjoitti:

Oikein epäilty, "Normaali ihminen". Ei kaikessa tarvitse mennä lauman mukana ollakseen normaalin kirjoissa.

Sen verran olen kuunnellut tämän "Lordin" rääkymistä TV:stä ja googlettanut hänen ajatuksiaan "Tomi Putaansuun" ja "Niilo Paasivirran" nimellä, jota nimeä hän kuuluu käyttäneen internetissä, jumalanpilkkaa ja sitä muutama vuosi sitten seurannutta oikeudenkäyntiä myöten, että en jaksa olla hänestä enää innostunut.

Toisin kuin "Normaali ihminen" kuvittelee, minullakin on oikeus omiin käsityksiini.

Minä en suinkaan näe "kaikkialla saatananpalvojia", mutta ne jumalanpilkkatekstit, joita internetissä oli siteerattu ja joiden vuoksi Putaansuu-Paasivirta oli saanut aikoinaan haasteen käräjätupaan, olivat kyllä koko lailla mauttomia, rienaavia ja vastenmielisiä. Tuomiota niistä ei hänelle kuitenkaan oltu langetettu.

"Normaali ihminen" saa minun puolestani olla vaikka polvillaan "Lordin" edessä, jonka kerrotaan myös olevan erittäin älykkään. Mutta voiko samaa sanoa "normaalina" itseään pitävästä?

Minun on näet vaikea ihailla hänen asenteitaan, joita pidän ahdasmielisempinä ja ennakkoluuloisempina kuin mitä olen tottunut ns. normaaleilta ihmisiltä odottamaan.

Ymmärrät sitten enemmän kun kasvat isoksi.

• Else
        Normaali ihminen kirjoitti:

Ymmärrät sitten enemmän kun kasvat isoksi.

Olipa hupaisa vastaus. Täytyy sanoa, että piskuisen naurattaa. Et tosiaankaan ole sellainen selvänäkijä, minä itseäsi näköjään pidät.

Mutta aivan kuten "Lordi" Putaansuulla/Paasivirralla on omat syynsä (ehkä jumalanpilkkapöytäkirjat?? yms.) suojella identiteettiään "Lordina", on minullakin omat syyni, täällä internetissä.

Totta kai on suurta mainosta Suomelle, että Suomen edustaja ylipäänsä voitti ja kisassa, jota koko Eurooppa katseli. Voittajaa täytyy tietenkin juhlia ja häntä onnitella.

Mutta liian isoksi kasvaminen - oli sitten kysymys iästä, vyötärönmitasta tai itsetunnosta - ja liika normalisoituminen ovat ehdottomasti pahasta.

Minusta kristityt, jotka "normaaliuden" sijaan pitävät Raamatun kirjoituksia ohjekirjanaan, toimivat aivan oikein.
        Esim. ateistisessa Neuvotoliitoss oli normaalia olla ateisti, ja samoin oli Natsi-Saksassa normaalia olla natsi. Kummassakin ihmisjoukot hurrasivat sankareilleen. Mutta kristityn valintoja eivät nämä "normaaliudet" ole.

• Normaali ihminen
        Else kirjoitti:

Olipa hupaisa vastaus. Täytyy sanoa, että piskuisen naurattaa. Et tosiaankaan ole sellainen selvänäkijä, minä itseäsi näköjään pidät.

Mutta aivan kuten "Lordi" Putaansuulla/Paasivirralla on omat syynsä (ehkä jumalanpilkkapöytäkirjat?? yms.) suojella identiteettiään "Lordina", on minullakin omat syyni, täällä internetissä.

Totta kai on suurta mainosta Suomelle, että Suomen edustaja ylipäänsä voitti ja kisassa, jota koko Eurooppa katseli. Voittajaa täytyy tietenkin juhlia ja häntä onnitella.

Mutta liian isoksi kasvaminen - oli sitten kysymys iästä, vyötärönmitasta tai itsetunnosta - ja liika normalisoituminen ovat ehdottomasti pahasta.

Minusta kristityt, jotka "normaaliuden" sijaan pitävät Raamatun kirjoituksia ohjekirjanaan, toimivat aivan oikein.
        Esim. ateistisessa Neuvotoliitoss oli normaalia olla ateisti, ja samoin oli Natsi-Saksassa normaalia olla natsi. Kummassakin ihmisjoukot hurrasivat sankareilleen. Mutta kristityn valintoja eivät nämä "normaaliudet" ole.

Toiset elävät kuin keskiajassa ja noudattavat vanhoja kirjoituksia, jotka joku risuparta on aikansa kuluksi rustannut.

Toiset elävät nykyaikaa ja ajattelevat omilla aivoillaan, eivätkä ole niin ahdasmielisiä.

• es-lessu

Kirjoituksestasi käy ilmi, ettet ole viitsinyt edes perehtyä Lordiin ennen kuin julistat tuomiosi, joka on sitäpaitsi väärä. Losd yhtyeen jäsenet eivät ole saatananpalvojia sen osoittaa heidän sanoituksensa missä julistetaan vääeien profeettojen sortumista. Minusta tällainen toisten tuomitseminen ikävää! Eikä sitäpaitsi vappunaamarien päähän pistäminen tee kenestäkään satanistia.

• Else

Millainen on saatananpalvojan identiteetti? Millainen ulkoasu, jolla hän identiteetistään kertoo?

"Halleluja" - kiitos Herralle - yhdistyneenä Lordi-yhtyeen naamareihin kertoo omaa viestiään.
        Jos es.lessuna menee seuroihin vahvoissa meikeissä ja muodin viimeinen hattuluomus päässä, ei tule ensimmäisenä mieleen, että siinäpä harras kristitty sanankuulossa, vaikka tämä itse puolustautuisi, että meikit ja hatut ovat vain pintaa ja että sydän on uskovainen.
        Kysymys on identiteetistä.

Lordin esiintyminen sisälsi siinä määrin ristiriitaisia viestejä, ettei häntä minään kristittyjen Jumalan palvojanakaan voinut yksiselitteisesti pitää.

Mutta ihminen on sellainen, ristiriitainen ja usein myös hyvin raadollinen ja kaikenlaiseen pahaankin taipuvainen. Lordin esitys oli taiteellisesti koskettava, kaikessa raadollisuudessaan. Se oli vahvasti elämänmakuinen, mutta siinä oli kaiken aikaa myös kuolemanajatus läsnä. Kuten on elämässäkin.

Sitä paitsi ympärillämme on ihmisiä, jotka elämäntavoillaan palvovat jatkuvasti saatanaa, vaikka eivät ehkä muuten ole uskonasioista edes kiinnostuneita.

Minäkään en pidä Lordia leimallisesti saatananpalvojana. Siis sellaisena, joka herjaa pyhinä kokemiamme asioita, kaatelee yöllä hautakiviä, tappaa ja kiduttaa uhrimenoissaan eläimiä, jopa ihmisiäkin, harrastaa kaikenlaista noituutta ja okkultismia spiritismistä alkaen, käyttää usein huumeita ja pukeutuu mustiin ja niin edelleen. (Mikä kaikki lienee etupäässä murrosikäisten touhua, harvemmin aikuisten toimintaa. Sikäli kuin olen lehdistä lukenut. En näet tunne lainkaan tätä saatananpalvojien alakulttuuria).

Sekin on muuten suhteellista, kuka pitää mitäkin vääränä profeettana. Onhan esimerkiksi kristityillä ja islaminuskoisilla eri profeetat, ja tässä ajattelen vaikkapa profeetta Muhamedia, joka on toisille suuri ja oikea ja jota toiset eivät tunnusta ensinkään.

• Lordi_fan

hra.lordi alias Tomi Putaansuu on itsekin sanonut, ettei yksikään saatananpalvonta yhtye tee biisiä HARD ROCK HALLELUJAH, eikä DEVIL IS A LOSER. joka suomeksikin on PAHOLAINEN ON LUUSERI.

KYSYMYS KUULUUKIN: MITEN TE IHMISET VOITTE OLLA NIIN ENNAKKOLUULOISIA??
        TE OLETTE KERRAN NÄHNEET LORDI-YHTYEEN JOSSAIN VILAUKSELTA. OLETTE NÄHNEET, ETTÄ HE ESITTÄVÄT HIRVIÖITÄ. MIKÄ HITON SYY LAITTAA TEIDÄT HETI EPÄILEMÄÄN HEITÄ SATANISMEIKSI!!!??
        SANOKAA! MÄ EN YMMÄRRÄ TEITÄ!

• asiallinen_tuntija

Kumpihan ihan oikeasti lienee euroviisuissa lestadiolaisen ideologian suhteen syntisempää ja jumalattomampaa, kaikki se strippaus vai yksi bändi joka tykkää kauhuleffoista ja jolla ei ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa?

Olisitte iloisia kun vihdoin joku pisti kampoihin erotiikkamessuiksi muuttuneelle kilpailulle ja voitti showlla ja musiikilla eikä pelkillä genitaaleilla.

• Else

Jos jokin asia on täysin itsestäänselvä, sillä ei ole mitään informaatioarvoa. Niinpä siitä ei synny edes kiistaa. Lordin esityksessä oli kristillisen uskon näkökulmasta ristiriitaisia elementtejä. Jumalaa voidaan palvoa ja palvella monella tavalla, ja niin voidaan saatanaakin.

Minä tunnen Lordin vain ja ainoastaan julkisuudesta, ja täytyy sanoa, että Lordi kumppaneineen veti mörkö-roolinsa mennen tullen niin tyylikkäästi, nokkelasti ja jopa hauskasti, etten ainakaan minä voi moittia. Lapsi minussa viehättyi hänestä kovasti ja todennäköisesti muissakin kaltaisissani sovinnaisissa, kunnon ihmisissä (vastakohtana kaikenlaiselle taiteilija- ja boheemiporukoille ja heidän alakulttuureilleen).

Minäkin olen asiallinen tuntija, mutta en - mitä Lordin persoonaan, harrastuksiin ja taustaan tulee - mikään asiantuntija. Internetkin antaa ristiriitaisia johtolankoja. Saattaa olla, että Lordilla itsellään on kyntensä pelissä, että näin on, oman yksityisyyden suojelemiseksi (ymmärrettävistä syistä).

Minä en muuten ole euroviisuissa mitään "strippausta" huomannut (*nauraa*), jos kylläkin seksikkyyden tavoittelua ja osaamistakin. (Mm. viimevuotinen euroviisuvoittaja oli melkein "riettaan" osaava).

Enemmän minua säväytti hiljakkoin oman, korkeahkossa yhteiskunnan virassa olleen nais-esimieheni eläkejuhlat, jossa suurimman huomion vei - puhun nyt omista silmistäni - sambatanssiesitys, jossa nuoret, somat, hoikat naiset värisyttivät lavalla taiten ja joukolla alastomia pyllyjään musiikin tahdissa (jalassa kaiken paljastavat stringit), miesten soittaessa heille, nopeammin ja nopeammin. Mutta ei se esitys silti minusta mitenkään erityisen säädytön ollut. Siis kaukana saatananpalvonnasta. Eikä edes tullut mieleeni, että nämä nuoret naiset olisivat "pelkillä genitaaleilla" säväyttäneet. Kyllä se oli silkkaa osaamista ja pitkän harjoittelun tulosta se taito ja taiteellisuus. Niin myös euroviisuissa.

Mahtaako "asiallisella tuntijalla" olla itsellään erotiikan suhteen ongelmia, kun hän näkee "erotiikkamessuja" sielläkin, missä erotiikan keinoja vain hyödynnetään omassa taiteessa? Jos hän olisi Freudinsa lukenut ja tutustunut psykoanalyysiin, hän tietäisi jotakin siitäkin, miten ihmiset usein taiteen avulla sublimoivat eroottisia tarpeitaan.

Ja etteikö Lordi käyttänyt hyväkseen seksuaalisuutta, siis "genitaaleja", on humpuukia. Hänhän juuri jyräsi perimiehisyydellään ja muun muassa äänellään, josta ainakin minä sain suorastaan väristyksiä. Paikalliset naiset halusivat kuvauttaakin itsensä Lordi-hirviön kanssa, kuka pussaamassa ja kuka muuten vain. Lordi oli kamala, hirviö. Semmoinen, jonka kanssa pikkutytöt saattavat kuvitelmissaan leikkiä, mutta eivät todellisuudessa uskalla mennä lähellekään. Vain mies voi olla semmoinen, niin superkauhea.

Lestadiolaisen ideologian mukaan on syntiä kaikki, mikä erottaa meidät Jumalasta ja elämän tärkeimmistä asioita. Jos Lordin puuhat sen tekevät, hän ei ole parasta seuraa uskovaiselle. Että se siitä.

• Luciferus

herättää keskustelua esikoislestadiolaisten palstalla? Lordista ei pitäisi tietää yhtikäs mitään kenenkään tosiesikoilestadiolaisen? Esik.lestathan eivät katsele televisiota tahi lue seikaa ja muuta mediaa! Miksi siis moinen lordikoohotus tälläkin palstalla?

• tosissas,

tollasta höinää. Lordia ei kukaan näkevä ja kuuleva ihminen voi päästä pakoon, muuta kuin pysymällä kotonaan lukematta edes sanomalehtiä. Kyllä se niin suuri uutinen on ollut koko tämän viikon.Ei kai es. lestat nut sentään mitään erakkoja ole, eikä tarvikkaan olla, tai edes saa.

• asiavirhe

Ei ESIKOIS- vaan VANHOILLISlestadiolaiset eivät katsele televisiota, "Vanha Kehno"! "seikan", mikä se sitten lieneekin - lukemisesta puhumattakaan.
        Essuista valtaosalla nimittäin on televisio.
        Mikä muuten on "tosiesikoilestadiolainen", Luciferus?
        Säälin sinua, Luciferus, - muun lisäksi - että näytät pitävän "seikaa" mediana!

• AntiDemoni

kuultiin pyhäkokouksessa varoituksia kristityille juuri näistä humpuuki-ilmiöistä, mm. Lordista jms. Ja syytä onkin varoittaa, ettemme me kristityt sellaiseen hömppään ja saatanalliseen rienaan kiintyisi ja alkaisi siinä näkemään jotain hyväksyttävää. Lestadiuskin sanoo yhtenä elävän uskon tuntomerkkinä olevan tuntuva ja vaikuttava inho syntiä vastaan sen eri muodoissa.

• Else
        AntiDemoni kirjoitti:

kuultiin pyhäkokouksessa varoituksia kristityille juuri näistä humpuuki-ilmiöistä, mm. Lordista jms. Ja syytä onkin varoittaa, ettemme me kristityt sellaiseen hömppään ja saatanalliseen rienaan kiintyisi ja alkaisi siinä näkemään jotain hyväksyttävää. Lestadiuskin sanoo yhtenä elävän uskon tuntomerkkinä olevan tuntuva ja vaikuttava inho syntiä vastaan sen eri muodoissa.

Porvoon kansallisaarre, tuomiokirkko, on palanut - tai poltettu - viime yönä.

Tässä mielessäni pohdiskelin, missä määrin Lordin helvetin tuli -show inspiroi näitä kirkonpolttajia. Mutta panen kuitenkin jäitä hattuun:

Esitän pohdiskeluni vain ehdolla, että on näyttöä tuhopoltosta, jota poliisikaan ei sulje pois. Mikäli tuhopoltosta on kysymys, on täysi syy kysyä, missä määrin Lordin tulinen show ja sitä seurannu voiton huuma on saanut jotkut pyromaanit innostumaan.

Olen joskus tavannut henkilökohtaisesti nuorehkon miehen, joka oli juuri vapautunut vankilasta vuosien tuomion jälkeen sytytettyään erään vanhan kirkon tuleen. Naurettavaa oli se, että hän ylpeili teollaan: "Mä ole se kirkonpolttaja", hän sanoi kuin ihailua odottaen.

Kirkkoa voi kritikoida, mutta täytyy olla täysi ääliö, että alkaa kansallisaarteita tuhoamaan. Kirkko on kristillisen uskon symboli. Mutta vanhat kirkot ovat yhteistä kulttuuriomaisuuttamme, jonka merkitys on kansallisesti suurempi kuin pelkkänä uskonsymbolina ja jumalanpalveluspaikkana toimiminen.

Kaikissa meissä on pimeät puolemme ja syntinen lihamme, joka on altis saatanan vaikutuksille. Hirviö-Lordin esityksissään käyttämä tuli on vahva elementti, joka sekä pelottaa että kiehtoo.

On surullista, jos se kiehtoo joitakin niin paljon, että he alkavat tuhota ympäristöämme, kulttuurirakennuksiamme ja talojamme - kuvitellen hyökkäävänsä kristillistä uskoa vastaan. Siinä kärsii ja köyhtyy koko yhteiskunta, sekä uskovaiset että uskottomat.

• Myrtti
        Else kirjoitti:

Tässä mielessäni pohdiskelin, missä määrin Lordin helvetin tuli -show inspiroi näitä kirkonpolttajia. Mutta panen kuitenkin jäitä hattuun:

Esitän pohdiskeluni vain ehdolla, että on näyttöä tuhopoltosta, jota poliisikaan ei sulje pois. Mikäli tuhopoltosta on kysymys, on täysi syy kysyä, missä määrin Lordin tulinen show ja sitä seurannu voiton huuma on saanut jotkut pyromaanit innostumaan.

Olen joskus tavannut henkilökohtaisesti nuorehkon miehen, joka oli juuri vapautunut vankilasta vuosien tuomion jälkeen sytytettyään erään vanhan kirkon tuleen. Naurettavaa oli se, että hän ylpeili teollaan: "Mä ole se kirkonpolttaja", hän sanoi kuin ihailua odottaen.

Kirkkoa voi kritikoida, mutta täytyy olla täysi ääliö, että alkaa kansallisaarteita tuhoamaan. Kirkko on kristillisen uskon symboli. Mutta vanhat kirkot ovat yhteistä kulttuuriomaisuuttamme, jonka merkitys on kansallisesti suurempi kuin pelkkänä uskonsymbolina ja jumalanpalveluspaikkana toimiminen.

Kaikissa meissä on pimeät puolemme ja syntinen lihamme, joka on altis saatanan vaikutuksille. Hirviö-Lordin esityksissään käyttämä tuli on vahva elementti, joka sekä pelottaa että kiehtoo.

On surullista, jos se kiehtoo joitakin niin paljon, että he alkavat tuhota ympäristöämme, kulttuurirakennuksiamme ja talojamme - kuvitellen hyökkäävänsä kristillistä uskoa vastaan. Siinä kärsii ja köyhtyy koko yhteiskunta, sekä uskovaiset että uskottomat.

Odotinkin jo, että milloin joku käy väittämään kyseistä paloa "Lordin pyrojen innoittamaksi". Tuli keksitiin jo ajat sitten kauan ennen Lordia Homo Habiliksen tai Erectuksen tms. toimesta ja eiköhän sitä ole siitä asti käytetty mihin milloinkin!

• Satan
        AntiDemoni kirjoitti:

"kuultiin pyhäkokouksessa varoituksia kristityille juuri näistä humpuuki-ilmiöistä, mm. Lordista jms. Ja syytä onkin varoittaa, ettemme me kristityt sellaiseen hömppään ja saatanalliseen rienaan kiintyisi ja alkaisi siinä näkemään jotain hyväksyttävää. Lestadiuskin sanoo yhtenä elävän uskon tuntomerkkinä olevan tuntuva ja vaikuttava inho syntiä vastaan sen eri muodoissa."

Miten Tampereella voi esikoislestadiolaisten kokouksissa saarnaaja puhua tästä humpuuki-ilmiöstä, ellei puhuja ole silmät tapillaan tuijottanut euroviisuja telkkarista????

• mikään ihme
        Myrtti kirjoitti:

Odotinkin jo, että milloin joku käy väittämään kyseistä paloa "Lordin pyrojen innoittamaksi". Tuli keksitiin jo ajat sitten kauan ennen Lordia Homo Habiliksen tai Erectuksen tms. toimesta ja eiköhän sitä ole siitä asti käytetty mihin milloinkin!

olis vaikka joku lest. olis tulen tuiknnu. Kyllä niitä on niin paljon kun haukkuu kirkkoa. Jotkut haluaa kokonaan eroon koko laitoksesta ja jotkut rakentele alttareita jo rukoushuoneille salaa.

• Lestadiuskin
        AntiDemoni kirjoitti:

kertomasi mukaan sanoo "yhtenä elävän uskon tuntomerkkinä olevan tuntuva ja vaikuttava inho syntiä vastaan sen eri muodoissa."
        Pistähän pari Jumalan Sanalla perusteltua tamperelais-vinkkiä syntiperspektiivistä, miten lainauksesi liittyy humpuuki-ilmiöihin ja mm. Lordiin?

• Else
        Myrtti kirjoitti:

...mikä ja kuka heitä innoitti. Tulta rakastavan Lordin aikaansaama huuma vai mikä.

Ihmiset ottavat vaikutteita toisiltaan. Ajatellaanpa vain hiljakkoin uudelleen suomeksi ilmestyneen Goethen vanhan klassikon "Nuoren Wertherin kärsimykset" vaikutusta aikoinaan: sen kerrottiin aiheuttaneen ensi kerran ilmestyttyään aikansa lukijoissa itsemurhien aallon. Voi vain kysyä, mikä on Lordin vaikutus.

Lordin musiikki ei tosiaankaan ollut Pyhän Hengen innoituksesta syntynyttä, vaan kaukana siitä. Yhtye saikin oikein tehdä töitä, ettei se olisi saanut suoraan saatananpalvojien leimaa, sillä silloin se tuskin olisi yltänyt Euroopassa viisuvoittajaksi.

Scifi-kirjallisuudesta ja kauhusta pitävän ei silti tarvitse olla ateisti eikä antikristitty.
        Minulla on tutkijana työskentelevä ystävä, joka rakastaa scifin ohella kauhua ja kokee sen - toisin kuin minä - "rentouttavana" ja viihdyttävänä, mutta pitää arkitodellisuutta - toisin kuin minä - "kafkamaisena".
        Hän on kristitty, osallistuu säännöllisesti kirkon toimintaan ja pitää sitä itselleen tärkeänä.
        Miten tavallinen tapaus hän on, sitä en tiedä.

• Else
        mikään ihme kirjoitti:

olis vaikka joku lest. olis tulen tuiknnu. Kyllä niitä on niin paljon kun haukkuu kirkkoa. Jotkut haluaa kokonaan eroon koko laitoksesta ja jotkut rakentele alttareita jo rukoushuoneille salaa.

Jos puhut "sala-alttareista", voisit mainita myös paikkakuntia, joilla niitä on rakenneltu. Minulle tämä tieto on näet uusi.

Tampereen Viinikan kirkko on remontissa ja paikallinen, kirkon vieressä sijaitseva el.rukoushuone on ollut kirkon jumalanpalveluskäytössä jo jonkin aikaa ja siellä on kirkon pappien toimesta jaettu myös ehtoollisia.

Kun el.seurakunnan työ kirkon kanssa on näin läheistä ja kirkoon kohdistuva kritiikki menneistä ajoista huomattavasti vähäisempää, kun el.seurakunnan ihmiset toimivat itse kirkon elimissä, niin nytkö sitä lähdettäisiin el.piireissä kirkkoja polttamaan? Kuka nyt oman kotinsakaan polttaa? Vai polttaisiko kirjoittaja itse? (Siltä näyttää, että polttaisi, ja sitten luulee, että muut ovat samanlaisia).

• Else
        Satan kirjoitti:

"kuultiin pyhäkokouksessa varoituksia kristityille juuri näistä humpuuki-ilmiöistä, mm. Lordista jms. Ja syytä onkin varoittaa, ettemme me kristityt sellaiseen hömppään ja saatanalliseen rienaan kiintyisi ja alkaisi siinä näkemään jotain hyväksyttävää. Lestadiuskin sanoo yhtenä elävän uskon tuntomerkkinä olevan tuntuva ja vaikuttava inho syntiä vastaan sen eri muodoissa."

Miten Tampereella voi esikoislestadiolaisten kokouksissa saarnaaja puhua tästä humpuuki-ilmiöstä, ellei puhuja ole silmät tapillaan tuijottanut euroviisuja telkkarista????

Tämä "Satan" katselee elämää vain omasta kokemusmaailmastaan käsin eikä näe, että ihmiset ovat erilaisia. Monia Lordi ei kiinnosta vähän vähää ilman että he ovat uskovaisia milläään tavalla (minulle tulee heti mieleen pari kaveriani).

Kyllähän saarnaajat tietoa saavat muutakin kautta kuin itse katsomalla, kuuntelemalla tai lukemalla kaikesta, mistä he puhuvat.

Ymmärtääkö "Satan", mitä on yhteisöllisyys?
        Omilla el.vanhemmillani oli tapana ottaa yhteyttä saarnaajiin, kun he halusivat saada selvyyttä pulmallisiin elämäntilanteisiin ja neuvoja, miten toimia.

Jos seurakuntalaiset - vaikkapa lasten vanhemmat - ovat halunneet puhua saarnaajan kanssa tästä Lordi-ilmiöstä, on selvää, että ilmiöön on otettu kantaa saarnajapöydänkin takaa.
        Onhan siellä varoitettu monesta muustakin ajan ilmiöstä kuten päihteistä, huorintekemisestä, avoliitoista, rakkaudettomuudesta toisia kohtaan yms., yms.

Kaikessa synnissä ei tarvitse itse rypeä osatakseen siitä varoittaa eikä Lordin antiinkaan suuresti paneutua nähdäkseen sen luonteen kristillisestä näkökulmasta.

"Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa", sanotaan. Tarvitsee mennä vain ruokakkauppaan, kun Lordin naama tulee vastaan lehtihyllystä yhden jos toisenkin lehden kannesta.

• tyttö..93
        Else kirjoitti:

siitä porvoon kirkosta..
        yksi bändin jäsenistä, awa, (Leena Peisa)
        on asunut porvoossa. hän on siis kotoisin sieltä.
        mitä mä nyt itse lordi- ja erityisesti awa- fanina olen haastatteluja selaillut, on tullut ilmi että itse awakin oli kovin pettynyt siitä, että kotikaupungin kirkko oli tuhopoltettu.
        hän kertoi että oli hyvin surullista herätä kelloradion ääneen: "porvoon kirkko on poltettu"

eli siis..

vaikka lordi onkin heviyhtye jonka tarkoitus on esittää hirviöitä ja soittaa rokkia.
        ei se välttämättä tarkoita, että he eivät ollenkaan ajattelisi myös uskonnollisia asioita.
        en kuitenkaan väitä, että he olisivat mitään uskovaisia. EHEI.
        ja mä olen kuullut haastattelujen, sekä ihan keskustellessani itse jäsenten kanssa yhden keikan jälkeen olen huomannut että tämä porukka on todella mukavaa. voisinpas sanoa, että awakin on ihan symppis.

älkää heti alkako syytellä lordia, vaikka he pitäisivätkin vähän rajummasta musiikista kun te, lavatanssinkuuntelijat!
        lordilaisetkin ovat ihan tavallisia ihmisiä, ettäs sen tiedätte.

• väität

että lordi olisi saatananpalvoja??? aika huteralla pohjalla taitaa olla mielipiteesi, etkä ole tainnut asiaa tutkia!!

• kertoo

saatanasta sillä tunnemme saatanan olemuksen ko. esittäjän olemuksessa.
        Ei ko. esittäjä esitä hyvää vaan pahaa.
        Hengellisesti sieluista taistelee hyvä ja paha.

Jos ko. esittäjä ei halua esittää saatanaa niin itsensä kuitenkin myi saatanalle ,näin sivusta seuraten.

Toisaalta koko höpöheikkien esitys toi esille ne ihmiset ,jotka ei ole voinut kumartaa mihinkään.
        Nyt voivat näyttää sarvia ( etusormi pikkurilli yhdistelmä) ( jota väitetään muuksi,mutta on muuta kuin väitös).
        Onhan homotkin ilmottautuneet ja muut (mielestäni) iljetykset.Miksei sitten saatana?

Aika kulkee ja asiat tulevat kuten niiden on ajan mukaan tultava,sillä eivät he mitään sille voi että aika täyttyy lyönti lyönniltä.
        Sokea ei silti tarvii olla.

• Suurin on rakkaus

Katsoin konserttia kauppatorilta. Lordilla oli rekvisiittana mm. "varras" jossa oli "ihmisen pää" ja vauvanukke josta suihkusi tulta vai räjähtikö se...

Jos nuo kaverit ovat ihan vilpittömiä, niin mikä siinä on hienoa että leikkii lavalla teurastajaa?
      Kuulemma Lordin levy julkaistaan Englannissa 6.6.06... 666...

Voi kuulosta hullulta mutta onko käynyt niin että henkivallat ovat sokaisseet nämä hienot miehet ja suuren osan suomalaisia, emmekä tiedä minkä asian kanssa olemme nyt vastakkain.

Sanotaanhan raamatussakin että henkivaltoja vastaan meidän pitää taistella eikä maallisia valtoja.

Ja se että jos he eivät edusta saatanaa, niin mitä sitten? Onko tuollainen Jumalasta. Voi miettiä mitä Kristus tuosta ajattelee? Onko hän ylpeä hirviöistämme "päävartaineen" ja räjähtävine vauvanukkeineen?

Jotenkin pidän tuota Lordia harmittomana ja olen iloinen viisuvoitosta, mutta toisaalta joku ääni sanoo minulle että siitä pitää pysyä kaukana.

Ja miettikääpä, kuka menisi julkisesti myöntämään että "joo kyllä me diggaillan paholaista ja mustia voimia!" -ei kukaan, hommahan loppuisi siihen!
      Asiahan pitää tottakai hoitaa päinvastoin!

En tiedä mitä ajatella, ja tuntuu että kun sanoo tuon mielipiteen niin pidetään tiukkapipona.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4331
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4261
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2937
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      60
      2810
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2069
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      110
      1358
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe