Maisema sekaisin

outoa

Hei!
Minulla on tänä aamuna alkanut ilmestyä näkökentän vasempaan yläkulmaan, ensin pieni piste mikä väreilee ja muutaman tunnin aikana laajentunui niin että haittasi jo kovasti näkemistä. Eli vasen yläkulma on vain väreilyä näkökentässä. Päänsärkyä ei ole eikä mitään muutakaan oireilua.
Sitten se katosi ihan yhtäkkiä.
Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa ja mistähän se voisi johtua?

15

16817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opticus

      Mars silmälääkäriin!

      T: Optikko

      • Nimetön

        Kyseessä migreeni/silmämigreeni...vaaraton mutta kiusallinen,heti oireiden ilmaantuessa nautittu aspirin voi auttaa,itse suosin hämärää huonetta,nopeuttaa kohtauksen poistumista.


      • Anonyymi

        Minkäslainen optikko sinä olet kun et silmämigreeniä tunnista?


    • ontuva eriksson

      Lääkäriin ei kannata mennä vähässä kummassa, eivät tutki kunnolla, käskevät syödä asperiinia ja lepäämään. Vakavasti: voi olla migreeni, ms-taudin eka oire, tai verkkokalvon irtoaminen. Olisin sinuna nyt vaan, sitten lekurille jos vaiva tulee uudelleen, tai muita outoja oreita. Jos tulee vielä jatkossa päänsärkyä esim. jälkikäteen, luultavimmin migreeni kuten itselläni.

    • Hippu70

      Hei,
      En tiedä tuleeko tämä vastaus myöhässä mutta minulla on ollut vastaavia oireita ja sain tänään silmälääkäriltä diagnoosiksi silmämigreenin. Siihen ei tosiaan liity päänsärkyä tai muita oireita, vain tuo näköhäiriö, joka kuulemma yleensä kestää alle puoli tuntia.

      Minulla kyse on piilokarsastuksen lieveilmiöstä, silmä rasittuu jatkuvista lihasten tempoiluista ja tuo kohtaus johtuu lievästä verenkiertohäiriöstä silmässä.

      Kyseessä on vaaraton ilmiö jota ei voi sinänsä hoitaa.

      Joskus vastaavia oireita tulee muiden vaivojen lieveilmiönä, joista osa saattaa olla vaarallisiakin, joten silmälääkärissä kannattaa kyllä käydä varmistamassa diagnoosi.

      • Clearwater

        Sain eilen tuollaisen keskustelussa kuvatun näköhäiriön (kohtauksen), kun työskentelin näyttöpäätteen ääressä ja tein värikästä graafista esitystä, jonka paikka ja koko vaihteli ja johon piti kohdistaa katsetta. Näkökenttä oli molemmissa silmissä ikään kuin revennyt ja saumassa oli sateenkaaren väreissä loistava kirkas sahalaitainen kuvio. Tajunnan tilani ei ollut heikentynyt. Kuvio haalistui puolen tunnin kuluessa ja hävisi pois. Päänsärkyä en tuntenut kohtauksen aikana enkä sen jälkeen eikä mitään muitakaan oireita ollut. Ensimmäisen kerran vastaavan näkökohtauksen sain noin vuosi sitten vastaavassa näyttöpäätetyöskentelytilanteessa. Olen 51 vuotias mies. Silmämigreenistäköhän tässäkin lienee kysymys.

        Clearwater


      • keinale
        Clearwater kirjoitti:

        Sain eilen tuollaisen keskustelussa kuvatun näköhäiriön (kohtauksen), kun työskentelin näyttöpäätteen ääressä ja tein värikästä graafista esitystä, jonka paikka ja koko vaihteli ja johon piti kohdistaa katsetta. Näkökenttä oli molemmissa silmissä ikään kuin revennyt ja saumassa oli sateenkaaren väreissä loistava kirkas sahalaitainen kuvio. Tajunnan tilani ei ollut heikentynyt. Kuvio haalistui puolen tunnin kuluessa ja hävisi pois. Päänsärkyä en tuntenut kohtauksen aikana enkä sen jälkeen eikä mitään muitakaan oireita ollut. Ensimmäisen kerran vastaavan näkökohtauksen sain noin vuosi sitten vastaavassa näyttöpäätetyöskentelytilanteessa. Olen 51 vuotias mies. Silmämigreenistäköhän tässäkin lienee kysymys.

        Clearwater

        Oletko käynyt lääkärissä juttelemassa asiasta? Minulle ilmestyi pari viikkoa sitten näkökenttään sahalaitainen värisevä ympyrä, kun aukaisin television. Ympyrä väreili näkökentässä noin 15 minuuttia, laajeni ja häipyi. Ei mitään muita oireita. Seuraavana iltana tuli sahalaitainen kaari näkökenttään, kun katselin kirkkaita näyeikkunoita. Laajeni ja häipyi 10 minuutissa. Ei muita oireita. Aikaisempina vuosina on ollut samantyyppisitä väreilyä näkökentässä, eikä muita oireita. Työterveislääkäri tutki neurologisen statuksen. Normaali. Konsultoi neurologia, joka tulkitsi oireeni ns. päänsäryttömäksi migreeniksi.


    • Inkeri Vitsa

      Rakas tuttu migreenihän se on. Johtuu aivoverenkiertohäiriöstä. Aura on ensi oire, joskus jää siiheen ja lopuksi armoton päänsärky. Ensioireiden tultua otan kaksi disperiiniä, menen pimeään huoneeseen silmät kiinni, noin. 1/2 tuntia ja sitten voi jotenkin jatkaa hommia varovasti. Kirkkaat valot ärsyttää, jokin ruoka-aine, stressitilanne jne tv as

      • pete1971

        Moi.
        Itse törmäsin äsken vastaavaan ilmiöön.Kävelin muinamiehinä kaupasta autolleni ja ykskaks näkökentän vasemmala puolella alkoi väreillä sahaterälaitainen pallo, joka sitten alkoi hitaasti levittäytyä juovana vasempaan reunaan.Ilmiö häiritsi pahasti näkökykyä ja se kesti noin 30 min.Jälkitautina seurasi viiltävä päänsärky vasemmalle puolen päätä.


      • pete1971
        pete1971 kirjoitti:

        Moi.
        Itse törmäsin äsken vastaavaan ilmiöön.Kävelin muinamiehinä kaupasta autolleni ja ykskaks näkökentän vasemmala puolella alkoi väreillä sahaterälaitainen pallo, joka sitten alkoi hitaasti levittäytyä juovana vasempaan reunaan.Ilmiö häiritsi pahasti näkökykyä ja se kesti noin 30 min.Jälkitautina seurasi viiltävä päänsärky vasemmalle puolen päätä.

        Korjaan oikealle puolelle.


    • -martsa-

      itselläni oli äsken kyseinen outo väreily näkökentässä vasemmalla,katsoi minne tahansa,se pysyi niinkuin "samassa kohdassa" haitaten näköä. ensimäinen kerta moinen ja hätäännyin vähän kunnes luin täältä että muillakin ollut. väreily kesti noin puolisen tuntia ja sitten alkoi pientä vihlontaa oikealla puolella päätä ja oikea korva alkoi vinkua. otin 800mg buranan ja makoilen hämärässä.

    • 76 v.

      Itselläni tänään kaupassa käynnin jälkeen, sekä hellan levyt ehdin puhdistaa, kun huomasin kummaa väreilyä vasemman silmän yläulkonurkassa.

      Alkoi pisteestä ja laajeni kaariksi jotka kirkkaana väreili.
      Tämä kesti noin 10 minuuttia, ollen vuoden sisällä 3 kertaa.

      Kaihileikkauksen jälkeen, joka oli toisessa silmässä, tarkastuksessa kysyin
      silmälääkäriltä, että mikä se voisi olla, mutta ei hän osannut sanoa.

      Onko sitten verenkiertohäiriö, vai olisiko TV:n katsominen yksi syy,
      jos tulee liikaa katsottua ja istuttua.
      Lenkkeilen kyllä aika paljon ja olen suht. normaalipainoinen.

    • -jv-

      juuri äsken kummassakin silmässä samanmoisia väreilyjä oikeassa reunassa. itestään meni ohi puolessa tunnissa.

      • Anonyymi

        Menkää hyvät ihmiset lääkäriin, jos kyseessä on uusi vaiva!! Kyse voi olla näön pelastamisesta tai aivoverenvuodosta. Keskustelupalsta ei osaa kertoa onko kyse jostain vakavasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menkää hyvät ihmiset lääkäriin, jos kyseessä on uusi vaiva!! Kyse voi olla näön pelastamisesta tai aivoverenvuodosta. Keskustelupalsta ei osaa kertoa onko kyse jostain vakavasta

        Aloitus on vuodelta 2006. Onkohan aloittaja enää elossakaan. Kuka näitä vanhoja ketjuja nostelee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe