BMW e36 kysymyksiä/kokemuksia!

Pelimies

Auton osto alkaa olla käsillä lähikuukausina.
Bmw e36 vaikuttaa varteenotettavalta vaihtoehdolta. Olen lukenut tätä palstaa kymmeniä sivuja taaksepäin ja löytänytkin jonkin verran tietoa ko. autosta. Kuitenkin haluaisin paljon lisää kommentteja omistajilta ja ihmisiltä joilla kokemusta autosta on. Mitä enemmän tiedät sitä pienemmällä todennäköisyydellä huijatuksi tulet :)

Moottoreista sen verran että lukemani mukaan 320, 325, 328 ovat 6-koneita. Mutta entäs 323?

Mitä tarkoittaa mallimerkinnän perässä oleva "is"?

Itseäni kiinnostavat vuosimallit ovat 93-97 ja sedan malli on hakusessa. Malleista 318 tai 323 olisin kiinnostunut. kokemuksia/kommentteja...

Mitenkäs varustelu? Onko eri vuosimalleilla varustelu muuttunut? Onko kellään tarkempaa tietoa? Tietääkö joku mistä sitä voisi saada?

Varusteita olisi hyvä olla: ohj.tehostin, sähkölasit(ainakin edessä), keskuslukitus(miel.kauko-ohjattava), ASC olisi mukava myös, ABS ja ilmastoinnillekin olisi käyttöä.

No siinähän tuli varusteita, mutta onko suomessa edes myynnissä 318 malleja joissa olisi noin hyvät varusteet?

E36:sta olen lukenut paljon hyvää. Ei juurikaan pikkuvikoja. Aika vähän korjattavaa. Paitsi tietenkin kuluvat osat. Pitääkö paikkaansa?

Tietääkö kukaan suritusarvoja 318:sta tai 323:sta?

Aion ostaa ihan vakiopelin. Ei mitään madalluksia sun muita spoilereita. Laitan sitten niitä itse mieleni mukaan, jos laitan...
Ajattelin noin 100tkm ajettua peliä ostaa. Jos jostain löytäisi jonkun papan silmäterän. Siitä saisi varmasti hyvän auton.

Eikös se ole niin että Saksasta kannattaa tuoda noin 10v vanha auto saadakseen parhaan edeun? Olisiko järkevää tuoda 94-96 mallinen? Siellä saa kuulemma hyvin varusteltuja autoja. Itse en oikein tiedä miten homma käytännössä toimii. Eli onnistuuko tällaisen tavallisen tallaajan auton osto sieltä? Vai meneekö siinä rahat hukkaan? Olen myös kuullut että siellä mittareiden rullaus on aika yleistä? Onko totta?
Tuttuni kävi hakemassa noin 10v vanhan MB:n nyt syksyllä. Harkitsemisen arvoinen asia...

Kaikki tieto/kommentit/kokemukset ovat todella tervetulleita. Seuraan aktiivisesti tätä palstaa joten kaikki kirjoitukset tulee kyllä luetuksi.

Kiitoksia vastainneille!
Nauttikaa ajamisesta...

15

4273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelimies

      Kommentteja kaipaisin...

      Kun noista jakopäähihnoista on täälläkin paljon puhuttu, niin onko kellään varmaa tietoa milloin 318i:hin tai 318is:ään vaihtui ketju? Sitähän ei tietääkseni tarvitse vaihtaa niin usein? Vai?

      • JJ

        En oo ihan varma 318 osalta, mutta ainaski M43 moottorissa on ketju. Se tuli 316 malliin -94 vuonna.

        Etupään ripustukset (nivelet&puslat) ovat E36 kulutustavaraa. Mutta niinhän ne on monissa muissakin kieseissä. Tosi laatupirssi muuten...


    • bemukuski

      Onnittelut! olet ostamassa hyvää autoa. Itse ostin hiljattain 318is Coupen (Saksasta tuotu) ja olen ollut tyytyväinen. Moottorissa riittää voimaa (142hv) Suomen oloihin ihan riittävästi ja kulutus on ollut jopa yllättävän pieni, matka-ajossa pääsee n.6,5l/100km ja kaupungissa vain 2-3l enemmän vaikka on tullut vedettyä luisua oiken kunnolla ensi lumilla =)

      E36 on erittäin hyvä ajaa ja ainakin is:ssä on sähkövarusteet, ABS, kitkalukkoperä ja sport-sisusta&alusta vakiona, ilmastointi on harvinaisempi lisävaruste 90-luvun alun malleissa. Mitään vikaa ei ole ainakaan vielä ilmaantunut parin tuhannen kilometrin aikana...

      Kutoskoneinen on tietysti hauska ajaa mutta myös kalliimpi ostaa/ylläpitää, siksi valitsin is:n joka on siis 16 venttiilinen neloskone...323i on käsittääkseni 2.5 litrainen kutonen mutta matalemmalla viritysasteella kuin 325i.

      • Pelimies

        Joo, todennäköisesti itsekin ostan juuri tuon 318is:än. Teho/bensankulutus on kohdallaan.
        Paljonkos on vakuutukset tuolle autolle? Siis liikenne- ja kasko?

        Kävitkö itse Saksasta hakemassa vai miten auton sait? Voisitko mitenkään kertoa paljonko siitä maksoit, siis veroineen ja kuluineen?
        Paljonko ajettu? Ei tietenkään tarvitse jos et halua :)

        Aika hinnakkaita näyttävät täällä Suomessa olevan. Olet varmaankin sekä Suomen että Saksan hintoja vertaillut? Itse olen katsellut www.autotalli.com:sta ja Nettiautosta. Hintahaarukka on yllättävänkin suuri.
        Yksityisiltä saisi varmasti halvemalla.

        Mikä olisi hyväkuntoisen 318is, n.100-150tkm ajetun, perusvarustellun, 93-95, sedan/coupe sopuhinta Suomessa? Entäs Saksasta tuotuna kuluineen?

        Niin ja mitenkäs tuo kitkalukkoperä oikein toimii? Estää perän luisuun lähtemisen vai?
        Saako sitä jotenkin pois päältä, leikkimisen ajaksi :)

        Kiitoksia oikein paljon jo etukäteen!


      • aki M
        Pelimies kirjoitti:

        Joo, todennäköisesti itsekin ostan juuri tuon 318is:än. Teho/bensankulutus on kohdallaan.
        Paljonkos on vakuutukset tuolle autolle? Siis liikenne- ja kasko?

        Kävitkö itse Saksasta hakemassa vai miten auton sait? Voisitko mitenkään kertoa paljonko siitä maksoit, siis veroineen ja kuluineen?
        Paljonko ajettu? Ei tietenkään tarvitse jos et halua :)

        Aika hinnakkaita näyttävät täällä Suomessa olevan. Olet varmaankin sekä Suomen että Saksan hintoja vertaillut? Itse olen katsellut www.autotalli.com:sta ja Nettiautosta. Hintahaarukka on yllättävänkin suuri.
        Yksityisiltä saisi varmasti halvemalla.

        Mikä olisi hyväkuntoisen 318is, n.100-150tkm ajetun, perusvarustellun, 93-95, sedan/coupe sopuhinta Suomessa? Entäs Saksasta tuotuna kuluineen?

        Niin ja mitenkäs tuo kitkalukkoperä oikein toimii? Estää perän luisuun lähtemisen vai?
        Saako sitä jotenkin pois päältä, leikkimisen ajaksi :)

        Kiitoksia oikein paljon jo etukäteen!

        Eipä estä kitkalukkoperä perän luisua, ei. Pikemminkin päinvastoin. ;-)

        Normaali tasauspyörästöhän jakaa vetävien pyörien tehon siten, että sillä on mahdollista jäädä jopa kiinni lähes tasaisella maalla, mikäli toinen vetävistä pyöristä on esim jäällä ja toinen pitävällä alustalla, jolloin on mahdollista että jäällä oleva pyörä voi sutia vaikka kuinka kovaa pitävällä alustalla olevan ollessa paikoillaa, eli auto ei liiku.

        Kitkalukkoperä pyrkii tasaamaan mahdollista vetävien pyörien välistä pyörimisnopeuden eroa. Perän sisässä on ikäänkuin pieniä "kytkinlevyjä" joista toisen ovat yhteydessä toisen puolen ja toiset toisen puolen vetoakseliin ja vastaavat toisiinsa. Näin voimaa välittyy aina molempiin vetäviin pyöriin mutta tämä rakenne sallii "luistamalla" myös jonkinmoisten nopeuserojen syntymisen.

        Kitkalukollisella autolla moista tasamaalla kiinnijäämistä ei siis juuri pääsen syntymään. Kitkalukkoa ei saa päältä pois. Itseasiassa kitkalukollisella autolla on jopa helpompi "sladittaa", kun molemmat vetävät pyörät rupeavat sutimaan, eikä vain toinen...


      • a
        aki M kirjoitti:

        Eipä estä kitkalukkoperä perän luisua, ei. Pikemminkin päinvastoin. ;-)

        Normaali tasauspyörästöhän jakaa vetävien pyörien tehon siten, että sillä on mahdollista jäädä jopa kiinni lähes tasaisella maalla, mikäli toinen vetävistä pyöristä on esim jäällä ja toinen pitävällä alustalla, jolloin on mahdollista että jäällä oleva pyörä voi sutia vaikka kuinka kovaa pitävällä alustalla olevan ollessa paikoillaa, eli auto ei liiku.

        Kitkalukkoperä pyrkii tasaamaan mahdollista vetävien pyörien välistä pyörimisnopeuden eroa. Perän sisässä on ikäänkuin pieniä "kytkinlevyjä" joista toisen ovat yhteydessä toisen puolen ja toiset toisen puolen vetoakseliin ja vastaavat toisiinsa. Näin voimaa välittyy aina molempiin vetäviin pyöriin mutta tämä rakenne sallii "luistamalla" myös jonkinmoisten nopeuserojen syntymisen.

        Kitkalukollisella autolla moista tasamaalla kiinnijäämistä ei siis juuri pääsen syntymään. Kitkalukkoa ei saa päältä pois. Itseasiassa kitkalukollisella autolla on jopa helpompi "sladittaa", kun molemmat vetävät pyörät rupeavat sutimaan, eikä vain toinen...

        Kun on esim 25% lukkoperä, niin mitä se meinaa?


      • BMW e36 320i
        a kirjoitti:

        Kun on esim 25% lukkoperä, niin mitä se meinaa?

        Se 25% tarkoittaa et vähintään 25% tehoista menee kokoajan molemmille pyörille.


      • a
        BMW e36 320i kirjoitti:

        Se 25% tarkoittaa et vähintään 25% tehoista menee kokoajan molemmille pyörille.

        Miten 100% lukkoo ei vissiin saa olla, mutta minkälaisia noita periä löytyy bemareihin, mimmonen esin e30 m3:ssa on vakiona?


      • näin
        a kirjoitti:

        Miten 100% lukkoo ei vissiin saa olla, mutta minkälaisia noita periä löytyy bemareihin, mimmonen esin e30 m3:ssa on vakiona?

        40 prosenttinen taitaa m3:ssa olla tai siis kaverin 320-> M3 konversiossa oli. Hauskaahan sillä oli leikkiä kun perä irtosi joka mutkassa.. tuon lukkoperän ansiosta.


      • bemukuski
        Pelimies kirjoitti:

        Joo, todennäköisesti itsekin ostan juuri tuon 318is:än. Teho/bensankulutus on kohdallaan.
        Paljonkos on vakuutukset tuolle autolle? Siis liikenne- ja kasko?

        Kävitkö itse Saksasta hakemassa vai miten auton sait? Voisitko mitenkään kertoa paljonko siitä maksoit, siis veroineen ja kuluineen?
        Paljonko ajettu? Ei tietenkään tarvitse jos et halua :)

        Aika hinnakkaita näyttävät täällä Suomessa olevan. Olet varmaankin sekä Suomen että Saksan hintoja vertaillut? Itse olen katsellut www.autotalli.com:sta ja Nettiautosta. Hintahaarukka on yllättävänkin suuri.
        Yksityisiltä saisi varmasti halvemalla.

        Mikä olisi hyväkuntoisen 318is, n.100-150tkm ajetun, perusvarustellun, 93-95, sedan/coupe sopuhinta Suomessa? Entäs Saksasta tuotuna kuluineen?

        Niin ja mitenkäs tuo kitkalukkoperä oikein toimii? Estää perän luisuun lähtemisen vai?
        Saako sitä jotenkin pois päältä, leikkimisen ajaksi :)

        Kiitoksia oikein paljon jo etukäteen!

        Tuossa tulikin jo hyvää infoa kitkalulosta eli tosiaan sillä onnistuu luisu talvella tosi kivasti! =)

        Hinnoista sen verran että Coupe on huomattavasti kalliimpi sekä Suomessa että Saksassa, Suomessa en ole nähnyt paljoa alle 100tmk:n myynnissä parin viime vuoden aikana mitä olen seurannut (yht. ehkä 5 kpl ollut myynnissä). Pohjois-Saksasta 92:sta alkaa löytymään n.5000€:stä ylöspäin, kaikkein halvimmat on yleensä kaikkein huonoimpia. Autoni mittarissa on alle satku mutta tod.näk. sillä on ajettu jonkin verran enemmän koska mitään dokumentteja ei löytynyt mukaan. Sitä verotettiin kuitenkin mittarilukeman perusteella eli tämä kannattaa ottaa huomioon, itse teen asiasta ilman muuta valituksen aikanaan. Tämän vuoksi tullin vertailuhinta oli niin korkea (16600) että vanha verotus systeemi tuli edullisemmaksi tässä tapauksessa.

        Vakuutushinnoissa on eroja todella paljon, itse sain halvimman liikennevakuutustarjouksen Turvasta ja kaskon Lähivakuutuksesta.


      • umpitumpelo

        jee BMW!! huh huh,samanlainen sairaus kun mersun omistajillakin.. tosin mersukuskeillahan on totaalisen omat liikennesäännöt ja ylimielinen ajotyyli ym. ym.ja junnut kun näitä takavetosia tehokkaita bemuja ostelee(isä ostaa ) et poika sais ees jonkinlaiset mahkut päästä..joo,niin takuu varmana lävähtää mettän puolelle kun ei hajuakaan miten oikasta,jos on kaupunkilainen vielä,penskasta asti kun on ajellu pelto,monttu,ralli ja välillä siviiliautolla lusikka suorana kylkieellävuoden pariki ,niin johan rupee oleen päähän upotettu tuhannet auton luisuun ym muuhun linkkuun auton saaneen montun uran ,ihan minkä vaan yllättäen tulevan tilanteen jossa pitää toimia sekunnin murto osissa et osaa tehdä oikean oikasu liikkeen tai pitääkö vetää voimalla vai mitä..


    • Keke

      Itse suosittelisin mallia e36 323. Malli tulli vuonna 1995. Kone on 2.5l kuutonen, jossa ilmoitetut tehot 170hv. Todellisuudessa tehoa hiukan enemmän n.185hv. Moottori on todella vääntävä ja potkua on vähintään riittävästi.
      0-100 sujunee parhaimmillaan alle 8s. Varustelu lienee myös 6-koneisessa vakiona hiukan parempi kuin 4-pyttysissä. Takapotkussa tarpeellinen asc lienee myös vakiona. Suomessa hinnat ei eroa kauhean paljoa 318is malleista, jotka mielestäni on vähän yliarvostettuja. Peli on vain "hiukan" tehokkaampi kuin normi 318 ja hintaa rutkasti enemmän. Kysy jos jotain tulee mieleen.

      • Keke

        Maantiellä pääsee n. 7 litraan ja kaupungissa 2 litraa enemmän. Mielestäni aika pieni ero verrattuna esim. juuri 318is.


      • Pelimies

        Taitaa olla järkevintä hakea auto Saksasta.
        Miten se homma oikein siellä päässä hoidetaan?
        Tarvitseeko tehdä jotain ennen kuin lähden autoa hakemaan?

        Onko jotain tiettyjä liikkeitä missä kannattaa kaupat tehdä? Varmaankin liikkeestä järkevin ostaa? Onko siellä mahdollisuutta käydä tutkituttamassa auton kuntoa esim autotohtorilla tms...?

        Onko hinnoissa paljon eroja, siis eri liikkeiden kesken? Kannattaako mennä suoraan BMW merkkiliikkeeseen, vai ovatko hinnat yläkanttiin siellä?

        Jostain luin että Pohjois-Saksassa olisi enemmän mittareiden ruuvausta sun muuta hämärää? Onko mitään perää?

        Siinä tulikin kysymyksiä, toivottavasti joku osaa vastata.

        Niin ja vielä: Tarkoituksena on hankkia Bmw 325 e36 vm.94-96, noin 100tkm ajettu. Varusteina: sähkövermeet, nahkapenkit, ilmastointi, ASC, ABS, muut perushommelit.

        Laskeskelin seuraavasti: Suomessa vastaavan
        arvo = 25000e. Saksassa maksaa n.10000e.
        Veroa noin 9000e.
        Eli yhteensä hakukuluineen ja kaikkineen vähän reilu 20000e.

        Menikö pahasti pieleen?
        Tuolla kaavalla ainakin on aika kannattavaa.
        Voiko tulla jotain yllättäviä lisäkuluja?

        Hintoja katselin Saksan www.mobile.de!
        Tietääkö kukaan jotain nettisivuja Saksan Bmw merkkiliikkeisiin?

        Mitenkäs muuten takuu asiat? Olen kuullut että joillain autoilla olisi vuoden takuu. Pitääkö paikkansa? Toimiiko se myös suomessa?

        Todella paljon kiitoksia kaikille vastanneille!
        Apua tarvitaan :)


      • Saksassa asuva
        Pelimies kirjoitti:

        Taitaa olla järkevintä hakea auto Saksasta.
        Miten se homma oikein siellä päässä hoidetaan?
        Tarvitseeko tehdä jotain ennen kuin lähden autoa hakemaan?

        Onko jotain tiettyjä liikkeitä missä kannattaa kaupat tehdä? Varmaankin liikkeestä järkevin ostaa? Onko siellä mahdollisuutta käydä tutkituttamassa auton kuntoa esim autotohtorilla tms...?

        Onko hinnoissa paljon eroja, siis eri liikkeiden kesken? Kannattaako mennä suoraan BMW merkkiliikkeeseen, vai ovatko hinnat yläkanttiin siellä?

        Jostain luin että Pohjois-Saksassa olisi enemmän mittareiden ruuvausta sun muuta hämärää? Onko mitään perää?

        Siinä tulikin kysymyksiä, toivottavasti joku osaa vastata.

        Niin ja vielä: Tarkoituksena on hankkia Bmw 325 e36 vm.94-96, noin 100tkm ajettu. Varusteina: sähkövermeet, nahkapenkit, ilmastointi, ASC, ABS, muut perushommelit.

        Laskeskelin seuraavasti: Suomessa vastaavan
        arvo = 25000e. Saksassa maksaa n.10000e.
        Veroa noin 9000e.
        Eli yhteensä hakukuluineen ja kaikkineen vähän reilu 20000e.

        Menikö pahasti pieleen?
        Tuolla kaavalla ainakin on aika kannattavaa.
        Voiko tulla jotain yllättäviä lisäkuluja?

        Hintoja katselin Saksan www.mobile.de!
        Tietääkö kukaan jotain nettisivuja Saksan Bmw merkkiliikkeisiin?

        Mitenkäs muuten takuu asiat? Olen kuullut että joillain autoilla olisi vuoden takuu. Pitääkö paikkansa? Toimiiko se myös suomessa?

        Todella paljon kiitoksia kaikille vastanneille!
        Apua tarvitaan :)

        Edullisinta lienee hakea BMW Saksasta.
        Jos olet tosissasi, niin kannattaa
        hommata Tuulilasin tuonti-ekstra-numero,
        jossa homma käydään läpi. Kehottaisin
        miettimään pari kertaa ennenkuin lähdet
        yksinäsi Saksaan autonhakureissulle.
        Käytännössä kannattaa olla mukana joku
        'oikeasti' saksankielentaitoinen ja mieluusti
        sellainen, joka tietää miten toimia.
        Muuten voi tulla äitiä ikävä ja ei ole mitään
        takeita siitä, että auto löytyy nopeasti.
        BMW merkkiliikkeet ovat kalliimpia, mutta
        kusetuksen vaarakin on selvästi pienempi. Lisäksi
        he kertovat (ainakin jos kysyt) onko auto
        kolaroimaton "unfallfrei" ja miten se on kolaroitu. Yllättävän monet autot ovat nimittäin
        olleet ainakin pienissä kolareissa. Kun liike fiksaa auton, niin ei siitä päällepäin näy onko sitä kolaroitu vai ei.

        Mobilen sivut lienevät parhaat hintatason selvittämiseksi. Autodata vai mikä sen nimi olikaan, antaa arvion auton arvosta Suomessa,
        löytynee tullin sivujen kautta sekä autoverosta.
        Muuten, BMW:n lisävarusteet ovat erityisen
        kalliita, kts. BMW:n Suomen kotisivu, joten
        ikävä yllätys voi odottaa tullissa. Saksan
        bemarit ovat monesti varustellumpia kuin
        Suomeen tuodut.

        323 ja 325 ovat kyllä aika menijöitä, joten jos et ole ammattimainen kilpa-ajaja, niin suorituskykyyn ei tarvitse pettyä!

        Takuista: tähän on kyllä vaikea sanoa mitään varmaa, kyllä se on varmaan käytännössä aika
        hankala.

        Ohessa Düsseldorfin suurimman BMW-liikkeen kotisivu http://www.bmw.de/nl_duesseldorf/.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe