Tervehdys!
Nyt olisi taas uusi kokeilu, kun viime kokeilu lopahti kipeytymiseeni. En tiedä oliko joku tauti vai mikä, mutta oli niin huono olo että lopetin kaikki lääkkeet.
Nyt lääkärini kirjoitti uudet reseptit ja kokeilen paremmalla menestyksellä.
Koska yleensä reagoin kaikkiin lääkkeisiin aika voimakkaasti, niin nytkin aloitin thyroksiinin pienimmällä mahdollisella annoksella.
Aloitin puolikkaalla 25mikrog tabletilla ja olen syönyt nyt 2 viikkoa ja vielä ainakaan ei ole tullut mitään, ei toivottuja oireita.
Koska lääkärini ei antanut mitään erikoista ohjetta, niin koska olisi hyvä nostaa annosta 1:n kokonaiseen tablettiin?
Sitten vielä kun viime kokeilulla otin lääkkeen aina....olisiko ollut 1h ennen aamiaista, mutta se lisäsi närästystäni liikaa.
Nyt olen ottanut sen lääkkeen välittömästi ennen aamupuuroa, mutta onko se liian myöhään.
Onko se niin tarkkaa ottaa tunti ennen, kun luulisi sen lääkkeen imeytyvän, vaikka sen ottaa aamiaisen yhteydessä.
Tässä on vielä viime kokeet jotka oli:
TSH-0,9
T-4-10
Annostus
30
2003
Vastaukset
- näin kävi
Lääkityksen aloitettuani lääkärin määräämällä 1/2 tbl 0,1 mg:n vahvuisella tabletilla , arvojen ollessa TSH 8,47 ja T4V 11.
Noin viikko aloituksesta tuli aivan sietämättömän kauhea olo. Huimasi ja teki vaikka mitä (ikäänkuin vajaatoimintani oireet olisi moninkertaistuneet).
Siirryin sitten ottamaaan neljänneksen tuosta tabletista (eli 0,025 mg). Mikä tuntuikin hyvältä.
Viimeviikolla kävin uusissa verkokeissa ja ensiviikolla saan tietää missä mennään ja miten annostusta nostetaan.
Oloni on sen tuntuinen, että tunnen tarvitsevani suurempaa annostusta. Luulen myös elimistöni jo tottuneen tuohon Thyroxin-hoitoon. Itselläni varmaan täytyy nostot tehdä hyvin rauhalliseen tahtiin, reagoimatta kaikkine oireineen.
Olen tätä tautia potenut jo yli 20 vuotta, jolloin vajaatoimintani todettiin, kumminkin jossain vaiheissa HÖLMÖ-minä omasta halustani lopetin hoitoni, toki arvoja vuoden verran seuraten. Siitä alkaen alkoi kilpirauhaseni hiljattainen hiipuminen, ja vaivoja löytyy.
Toivottavasti joskus tervehdyn.
Mutta eiköhän hiljalleen hyvä tule :)
Tuota annostusta olen syönyt kolmisen kuukaautta.- mennyt näin
Olen tuolla aiemminkin kirjoitellut, nyt löysin aiempien kokeiden tuloksia,
ensinnäkin luulisin kilpirauhasen vaivanneen lähes koko ikäni, monista vaivoista päätellen,
v 1994 oli "kaikenlaisia" vaivoja, S-TSH 6.7, T4-V 10.0, mikä on T4-V ?
silloin ei lääkitystä aloitettu, koska "asiantuntijalääkäri" sanoi puhelimessa lääkärilleni ettei vaivani johdu kilpirauhasesta.
Vaivojen jatkuessa, v 1997 , S-TSH oli 57 , silloin taysin lääkäri kirjoitti thyroxin-reseptin ja heti 0,1mg ja sanoi, että sitä on sitten syötävä hautaan asti.
Eikös tuo 57 ole melko korkea ?
Nyt kun talvella hieman lääkettä lisättiin, on arvot olleet suurinpiirtein kohdallaan. Ihmetyttää joskus kun kilpirauhaspotilaita pallotellaan eikä lääkityksiä aloiteta ajoissa. - minäkin'
mennyt näin kirjoitti:
ensinnäkin luulisin kilpirauhasen vaivanneen lähes koko ikäni, monista vaivoista päätellen,
silloin ei lääkitystä aloitettu, koska "asiantuntijalääkäri" sanoi puhelimessa lääkärilleni ettei vaivani johdu kilpirauhasesta.
Vaivojen jatkuessa, v 1997 , S-TSH oli 57 , silloin taysin lääkäri kirjoitti thyroxin-reseptin ja heti 0,1mg ja sanoi, että sitä on sitten syötävä hautaan asti.
Nyt kun talvella hieman lääkettä lisättiin, on arvot olleet suurinpiirtein kohdallaan. Ihmetyttää joskus kun kilpirauhaspotilaita pallotellaan eikä lääkityksiä aloiteta ajoissa.jo silloin -94 olisi pitänyt aloittaa lääkitys, mutta siihen aikaan ihmisiä tosiaan palloteltiin. Vaikka tuntuu että niin tehdä yhä edelleenkin. Se TSH 57 on kyllä aikamoinen. En edes tajua millainen olo voi ihmisellä silloin olla. Nukuttaako vain koko ajan?
- härskiä
mennyt näin kirjoitti:
Nyt kun talvella hieman lääkettä lisättiin, on arvot olleet suurinpiirtein kohdallaan. Ihmetyttää joskus kun kilpirauhaspotilaita pallotellaan eikä lääkityksiä aloiteta ajoissa.ettet aiemmin lääkitystä saanut!
Minkälaisia oireita sinulla on ollut?
T:minä, ensimmäisenä aiheeseen vastannut.
Voimia sinulle :)
(itse olen ikäni , tai siis tuon viimeiset parikymmentä vuotta kärsinyt mm. kroonisesta huimaamisesta. Olen lihonut. Iho kuiva. Hiukset ohentuneet huimasti jne. ,päättymätön luettelo... - mennyt näin 2
mennyt näin kirjoitti:
Nyt kun talvella hieman lääkettä lisättiin, on arvot olleet suurinpiirtein kohdallaan. Ihmetyttää joskus kun kilpirauhaspotilaita pallotellaan eikä lääkityksiä aloiteta ajoissa.Siis tuo 57 on jo , voisiko sanoa, poikkeuksellisen korkea, vai ?
En yhtään ihmettele sitten sitä, mitä selkäni takana on puuhasteltu, ehkäpä ovat odottaneet kuolemaani, kun minut v 1999 ajettiin ulos 30 asteen pakkaseen asumaan, silloin kunnanlääkäri sanoi " kuolet jos vielä asut ulkona". Tuolloin minut ajoi ulos KUNTA, asia kävi eduskunnan oikeusasiamiehellä tai apulaisoikeuskanslerilla , tuli takaisin "ei mitään vääryyttä oltu minulle tehty",
on nyt uudelleen Oikeuskanslerilla, en koskaan usko että ihmisen talo voidaan hajoittaa ja asukas talvipakkaseen, pitäisi Oikeuskanslerinkin se tajuta,
Kyllä todellakin vaivoja on ollut, eiköhän elimistö käynyt jo melko hitaalla v 1997, siihen mennessä olin 11 vuotta paskonut verta, ja kyllä väsyttikin,
huomenna sitten taas lääkäriin, - muttei
mennyt näin 2 kirjoitti:
Siis tuo 57 on jo , voisiko sanoa, poikkeuksellisen korkea, vai ?
En yhtään ihmettele sitten sitä, mitä selkäni takana on puuhasteltu, ehkäpä ovat odottaneet kuolemaani, kun minut v 1999 ajettiin ulos 30 asteen pakkaseen asumaan, silloin kunnanlääkäri sanoi " kuolet jos vielä asut ulkona". Tuolloin minut ajoi ulos KUNTA, asia kävi eduskunnan oikeusasiamiehellä tai apulaisoikeuskanslerilla , tuli takaisin "ei mitään vääryyttä oltu minulle tehty",
on nyt uudelleen Oikeuskanslerilla, en koskaan usko että ihmisen talo voidaan hajoittaa ja asukas talvipakkaseen, pitäisi Oikeuskanslerinkin se tajuta,
Kyllä todellakin vaivoja on ollut, eiköhän elimistö käynyt jo melko hitaalla v 1997, siihen mennessä olin 11 vuotta paskonut verta, ja kyllä väsyttikin,
huomenna sitten taas lääkäriin,suinkaan mikään huippuarvo, itselläni oli TSH 198, olo oli kieltämättä "hieman" heikohko, kaikin puolin.
Ei silti, olen tavannut kilpparilaisia joilla on ollut vielä huom. korkeampi TSH-arvo.
Joku syy kait siihen on ollut että olet häädön saanut, tuskin siinä mitään "salaliittoa" on takana ollut. Sinunko vai kunnanko talo siinä hajoitettiin? Jos talo saa purkutuomion (kunnan), niin pakkohan se on purkaa jos se on esim. niin huonossa kunnossa, sen tilalle rakennetaan muuta jne.
Tuskinpa kukaan nyt sinun kuolemaasi on odotellut ja selkäsi takana mitään salamyhkäistä puuhastellut....viestistäsi saa vähän paranoidisen kuvan. Et kerro miksi se talo purettiin...
Ja jos ihminen ulostaa verta 11 v niin luulisi hakeutuvan hoitoon.
Toivon mukaan tämä kirjoitus ei ollut mikään provo tai kuulu tuonne toiselle/toisille palstalle/pasltoille. - se arvo
muttei kirjoitti:
suinkaan mikään huippuarvo, itselläni oli TSH 198, olo oli kieltämättä "hieman" heikohko, kaikin puolin.
Ei silti, olen tavannut kilpparilaisia joilla on ollut vielä huom. korkeampi TSH-arvo.
Joku syy kait siihen on ollut että olet häädön saanut, tuskin siinä mitään "salaliittoa" on takana ollut. Sinunko vai kunnanko talo siinä hajoitettiin? Jos talo saa purkutuomion (kunnan), niin pakkohan se on purkaa jos se on esim. niin huonossa kunnossa, sen tilalle rakennetaan muuta jne.
Tuskinpa kukaan nyt sinun kuolemaasi on odotellut ja selkäsi takana mitään salamyhkäistä puuhastellut....viestistäsi saa vähän paranoidisen kuvan. Et kerro miksi se talo purettiin...
Ja jos ihminen ulostaa verta 11 v niin luulisi hakeutuvan hoitoon.
Toivon mukaan tämä kirjoitus ei ollut mikään provo tai kuulu tuonne toiselle/toisille palstalle/pasltoille.oli kenties 5.7 ?Aiemmat TSH-arvot ilmoitat desimaaliluvuin, tätä et.
- Olavi
Vielä kyselen, kun ketju lähti näköjään "väärään" suuntaan.
Olisi mukava kuulla vielä tosta lääkkeen ajankohdasta.- ...
Tärkeintä on ottaa se lääke aina samalla tavalla ja seurata arvoja. Se imeytyy toki paremmin jos ottaa aikaisemmin. Mutta ottaa sitten enemmän jos ei imeydy ja kokeet näyttää toista...
25 mikroa kestää alkuun kuka vaan... jotkut nostaa jopa 50 mikrolla kerralla. - lukenut
... kirjoitti:
Tärkeintä on ottaa se lääke aina samalla tavalla ja seurata arvoja. Se imeytyy toki paremmin jos ottaa aikaisemmin. Mutta ottaa sitten enemmän jos ei imeydy ja kokeet näyttää toista...
25 mikroa kestää alkuun kuka vaan... jotkut nostaa jopa 50 mikrolla kerralla.jostain, että thyroxin pitäis ottaa 1 h ennen aamiaista ja sitten oli joku apteekin lehtinen jossa kerrottiin ajankohdaks 10 minuuttia ennen aamiaista. Itse otan 1h ennen. Mulle sanottiin pari vuotta sitten ohjeeks toi tunti ja sitä noudatan edelleen. Mites se sanonta menee: vanha koira ei opi uutta... ;)
- Ole'
lukenut kirjoitti:
jostain, että thyroxin pitäis ottaa 1 h ennen aamiaista ja sitten oli joku apteekin lehtinen jossa kerrottiin ajankohdaks 10 minuuttia ennen aamiaista. Itse otan 1h ennen. Mulle sanottiin pari vuotta sitten ohjeeks toi tunti ja sitä noudatan edelleen. Mites se sanonta menee: vanha koira ei opi uutta... ;)
kai siinä on tärkeintä että noudattaa joka aamu samaa logiikkaa, on se sitten 10 min tai yksi tunti. Jotta kokeissa sitten näkyisi se oikea tulos ja sen perusteella säädetään annostusta. Tosin olohan se määrittää sen osittain. Mutta siis tarkoitan että imeytyminen olisi joka päivä samanlainen.
- Olavi
Ole' kirjoitti:
kai siinä on tärkeintä että noudattaa joka aamu samaa logiikkaa, on se sitten 10 min tai yksi tunti. Jotta kokeissa sitten näkyisi se oikea tulos ja sen perusteella säädetään annostusta. Tosin olohan se määrittää sen osittain. Mutta siis tarkoitan että imeytyminen olisi joka päivä samanlainen.
Jos se on kauheen tärkeetä ottaa vaikka tuntia ennen niin luulisi käyttöohjeessa siitä mainittavan.
Nythän siinä lukee vain että otettava ennen aamiaista.
Olen nyt ottanut n.5min ennen ja ei ole ainakaan närästänyt niin kuin silloin ennen.
Annos on mini mini ja päätin että 1kuukausi ja sitten nostan, kun kroppani on niin arka kaikelle lääkkeelle. Johtuu varmasti mun Fibrosta joka taas voi johtua kilpirauhasesta?? - Saari_
Olavi kirjoitti:
Jos se on kauheen tärkeetä ottaa vaikka tuntia ennen niin luulisi käyttöohjeessa siitä mainittavan.
Nythän siinä lukee vain että otettava ennen aamiaista.
Olen nyt ottanut n.5min ennen ja ei ole ainakaan närästänyt niin kuin silloin ennen.
Annos on mini mini ja päätin että 1kuukausi ja sitten nostan, kun kroppani on niin arka kaikelle lääkkeelle. Johtuu varmasti mun Fibrosta joka taas voi johtua kilpirauhasesta??Sinuna nostaisin jo sitä annosta 25 mikroon koska nopeammin saat arvoja nostettua ja olo helpottuu. Fibroa muuten hoidetaan thyroxiinilla usa:ssa ja siellä jotkut sitä mieltä ettei se ole erillinen sairaus vaan liittyy kilppariin!
Kilpirauhaslääke ei ole periaatteessa lääke sinänsä koska se on hormoonia jonka puutos korvataan. Jos sulle tulee 25 mikrosta jotain oireita niin ainahan voit pudottaa taas puolikkaaseen. Mulla on tosi herkkä kroppa ja otin sen 25 mikroa heti enkä tuntenut mitään sivuoireita. Vähän vaan kuumotti ekan tabun ottamisen jälkeen. Eli veri alkoi kiertää. - Olavi
Saari_ kirjoitti:
Sinuna nostaisin jo sitä annosta 25 mikroon koska nopeammin saat arvoja nostettua ja olo helpottuu. Fibroa muuten hoidetaan thyroxiinilla usa:ssa ja siellä jotkut sitä mieltä ettei se ole erillinen sairaus vaan liittyy kilppariin!
Kilpirauhaslääke ei ole periaatteessa lääke sinänsä koska se on hormoonia jonka puutos korvataan. Jos sulle tulee 25 mikrosta jotain oireita niin ainahan voit pudottaa taas puolikkaaseen. Mulla on tosi herkkä kroppa ja otin sen 25 mikroa heti enkä tuntenut mitään sivuoireita. Vähän vaan kuumotti ekan tabun ottamisen jälkeen. Eli veri alkoi kiertää.Odotellaan vähän aikaa ja sitten nostan.
Oletko muuten perehtynyt enempikin tohon jenkkien hoitoon, kun itsellä ei toi enkku ole hallussa ja en ole pystynyt lukemaan ulkomaisilta sivuilta mitään fibro/thyrox tietoa.
Lähinnä ajattelen sitä annostusta, kun joku joskus kirjoitti muistaakseni, että sitä fibroa olisi hoidettu pienillä annoksilla. Voi olla että muistan väärin, mutta onko sulla mitään tietoa - fib
Olavi kirjoitti:
Odotellaan vähän aikaa ja sitten nostan.
Oletko muuten perehtynyt enempikin tohon jenkkien hoitoon, kun itsellä ei toi enkku ole hallussa ja en ole pystynyt lukemaan ulkomaisilta sivuilta mitään fibro/thyrox tietoa.
Lähinnä ajattelen sitä annostusta, kun joku joskus kirjoitti muistaakseni, että sitä fibroa olisi hoidettu pienillä annoksilla. Voi olla että muistan väärin, mutta onko sulla mitään tietoafinromyalgiahoidossa käytetään Triptyliä. Et kai vain sekoita näitä: Thyroxin - Triptyl.
Triptyl on vanhan polven antidepressiivi jota käytetään pieninä annoksina fibromyalgiassa. Se kuulemma poistaa kivut. Itsellä lääkäri epäil fibromyalgiaa ja kirjoitti Triptyl-reseptin. Söin pari päivää mutta nukutti niin valtavasti etten voinut enempää syödä. En jouda nukkumaan:)
Sitä paitsi ne kivut on hävinneet, joten ei se ollut fibromyalgiaa. Itse jo alun pitäen epäilin moista diagnoosia. - Olavi
fib kirjoitti:
finromyalgiahoidossa käytetään Triptyliä. Et kai vain sekoita näitä: Thyroxin - Triptyl.
Triptyl on vanhan polven antidepressiivi jota käytetään pieninä annoksina fibromyalgiassa. Se kuulemma poistaa kivut. Itsellä lääkäri epäil fibromyalgiaa ja kirjoitti Triptyl-reseptin. Söin pari päivää mutta nukutti niin valtavasti etten voinut enempää syödä. En jouda nukkumaan:)
Sitä paitsi ne kivut on hävinneet, joten ei se ollut fibromyalgiaa. Itse jo alun pitäen epäilin moista diagnoosia.Kyllä mä tiedän siitä triptylistä jota olen itsekkin kokeillut.
Minnekkäs ne sun vaivat ovat hävinneet ja onneksi olkoon moisesta tapahtumasta. - fib
Olavi kirjoitti:
Kyllä mä tiedän siitä triptylistä jota olen itsekkin kokeillut.
Minnekkäs ne sun vaivat ovat hävinneet ja onneksi olkoon moisesta tapahtumasta.Oli kaikenlaista virusta sun muuta ja taustalla on vanhaa borrelioosia, niin lääkäri hätäisesti muun asian keskellä rupes sanomaan että varmaan fibormyalgia. Paineli vähän hartioita sun muuta: joo ihan selvä fibromyalgia, kokeillaas Triptyliä. Otin sitten itse vähän tosta triptylistä selvää.
No kun kevät tuli, lumi suli, purot sanoi puli puli, hävis kivutkin hiljalleen. - Saari_
fib kirjoitti:
Oli kaikenlaista virusta sun muuta ja taustalla on vanhaa borrelioosia, niin lääkäri hätäisesti muun asian keskellä rupes sanomaan että varmaan fibormyalgia. Paineli vähän hartioita sun muuta: joo ihan selvä fibromyalgia, kokeillaas Triptyliä. Otin sitten itse vähän tosta triptylistä selvää.
No kun kevät tuli, lumi suli, purot sanoi puli puli, hävis kivutkin hiljalleen.Kylläpä vain fibroon annetaan ihan tyroksiiniakin koska sairaudet ovat siis todellakin toisiinsa liittyviä. Tätini joka asuu usassa sai ainakin siihen tyroksiinia. Toinen tätini (suomalainen) jolla on myös tavan reuma fibron lisäksi, sai sitten lopulta kilpirauhasen vajaatoiminnan ja kun thyroxin otettiin käyttöön, fibron oireet hävisivät.
Käväisin tuolla kilpirauhasfoorumilla ja siellä on yksi otsikkokohta "kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät sairaudet" ja fibro mainitaan myös. Että aika usein ne menevät käsi kädessä... - Saari_
Saari_ kirjoitti:
Kylläpä vain fibroon annetaan ihan tyroksiiniakin koska sairaudet ovat siis todellakin toisiinsa liittyviä. Tätini joka asuu usassa sai ainakin siihen tyroksiinia. Toinen tätini (suomalainen) jolla on myös tavan reuma fibron lisäksi, sai sitten lopulta kilpirauhasen vajaatoiminnan ja kun thyroxin otettiin käyttöön, fibron oireet hävisivät.
Käväisin tuolla kilpirauhasfoorumilla ja siellä on yksi otsikkokohta "kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät sairaudet" ja fibro mainitaan myös. Että aika usein ne menevät käsi kädessä...Kannattaa lukea vaikka tuo ja hakea haulla lisää:
http://keskustelu.mtv3.fi/keskustelu/thread.jspa?messageID=2664697 - fib
Saari_ kirjoitti:
Kylläpä vain fibroon annetaan ihan tyroksiiniakin koska sairaudet ovat siis todellakin toisiinsa liittyviä. Tätini joka asuu usassa sai ainakin siihen tyroksiinia. Toinen tätini (suomalainen) jolla on myös tavan reuma fibron lisäksi, sai sitten lopulta kilpirauhasen vajaatoiminnan ja kun thyroxin otettiin käyttöön, fibron oireet hävisivät.
Käväisin tuolla kilpirauhasfoorumilla ja siellä on yksi otsikkokohta "kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät sairaudet" ja fibro mainitaan myös. Että aika usein ne menevät käsi kädessä...me käsitetään nyt toisemme väärin.
Siis ei sitä tyroksiinia anneta fibroon vaan siihen perussairauteen eli vajaatoimintaan. Eikö niin?
Sehän on ihan eri asia kuin että jos fibroa lääkittäis tyroksiinilla. - Saari_
fib kirjoitti:
me käsitetään nyt toisemme väärin.
Siis ei sitä tyroksiinia anneta fibroon vaan siihen perussairauteen eli vajaatoimintaan. Eikö niin?
Sehän on ihan eri asia kuin että jos fibroa lääkittäis tyroksiinilla.Siis kyllä ihan siihen fibroon vaikkei mitään vajista ois tunnistettu! Fibro on myös aineenvaihduntasairaus!
- fib
Saari_ kirjoitti:
Siis kyllä ihan siihen fibroon vaikkei mitään vajista ois tunnistettu! Fibro on myös aineenvaihduntasairaus!
ei ole syytä antaa tyroksiinia, en käsitä mitä hyötyä siitä on. Haittaa siitä kylläkin voi olla. Luulen että nyt puhut asiasta josta et ymmärrä. Anna linkki jossa asia on selitetty, jollakin länsimaisella kielellä.
- sitä
fib kirjoitti:
ei ole syytä antaa tyroksiinia, en käsitä mitä hyötyä siitä on. Haittaa siitä kylläkin voi olla. Luulen että nyt puhut asiasta josta et ymmärrä. Anna linkki jossa asia on selitetty, jollakin länsimaisella kielellä.
Thyroxinia määrätään indikkaatiolla fibromyalgia VAIKKEI olisikaan vajaatoimintaa! Samoin Thyroxinia voidaan määrätä "buuttamaan" antidepressanttia!
Eli ei Thyroxinin indikaatio ole pelkästään kilpirauhassairaudet, kysäisehän seuraavan kerran vaikka endokrinologilta tai vaikkapa reumatologilta.
T. hoitsu - on 100%
sitä kirjoitti:
Thyroxinia määrätään indikkaatiolla fibromyalgia VAIKKEI olisikaan vajaatoimintaa! Samoin Thyroxinia voidaan määrätä "buuttamaan" antidepressanttia!
Eli ei Thyroxinin indikaatio ole pelkästään kilpirauhassairaudet, kysäisehän seuraavan kerran vaikka endokrinologilta tai vaikkapa reumatologilta.
T. hoitsuoikeassa kirjoituksissaan!
- Saari_
fib kirjoitti:
No tuolla oli jotain tietoa minkä jo annoin. Mutta niihin lääketieteellisiin artikkeleihin mitä ois kiva näyttää, ei pääse netin kautta käsiksi. Hae sanoilla "thyroid hormone treatment in fibromyalgia" niin löytyy jotain.
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1749-6632.1999.tb07657.x että hommaas noihin oikeudet jos kiinnostaa...
Tädilläni joka siis usa:ssa asuu, ei ole mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta silti tyroksiinia söi fibroon ja oireet pareni! - hoitsu
Saari_ kirjoitti:
No tuolla oli jotain tietoa minkä jo annoin. Mutta niihin lääketieteellisiin artikkeleihin mitä ois kiva näyttää, ei pääse netin kautta käsiksi. Hae sanoilla "thyroid hormone treatment in fibromyalgia" niin löytyy jotain.
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1749-6632.1999.tb07657.x että hommaas noihin oikeudet jos kiinnostaa...
Tädilläni joka siis usa:ssa asuu, ei ole mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa mutta silti tyroksiinia söi fibroon ja oireet pareni!ole aivan oikeassa. Minulla on pääsy tieetyihin tietokantoihin....
- Saari_
hoitsu kirjoitti:
ole aivan oikeassa. Minulla on pääsy tieetyihin tietokantoihin....
Kiitokset tuesta :) On se hankalaa selittää jotain kun tietää olevansa oikeassa ja tietää että on olemassa hyvät lääketieteen tutkimukset taustalla muttei pysty niitä toisen eteen lyömään tuosta vain. Onneksi suomessakin useat lääkärit tietävät asiasta ja antavat thyroxinia fibron hoitoon.
- fib
sitä kirjoitti:
T. hoitsuettä jos tyroksiini siinä auttaa, kyse on todellisuudessa vajaatoiminnasta, vaikka ns. virallisten raja-arvojen mukaan ei olisi.
Oma TSH:n ylärajani on käytännössä 1, jonka jälkeen alkavat oireet. Näin voi olla niilläkin fibromyalgia ja depressiopotilailla, joille määrätään tyroksiinia. On lukemattomia tapauksia joille lääkärit tosiaan määräävät mielialalääkkeitä, kun koko ongelmassa on kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mielialalääkkeen voi todennäköisesti tällaisissa buuttaustapauksissa jättää kokonaan pois kun on aloitettu tyroksiini, ilman että tilanne muutuu miksikään, tai mahdollisesti jopa paranee kun mielialalääkkeen sivuvaikutukset häviävät. - Taina_K
fib kirjoitti:
että jos tyroksiini siinä auttaa, kyse on todellisuudessa vajaatoiminnasta, vaikka ns. virallisten raja-arvojen mukaan ei olisi.
Oma TSH:n ylärajani on käytännössä 1, jonka jälkeen alkavat oireet. Näin voi olla niilläkin fibromyalgia ja depressiopotilailla, joille määrätään tyroksiinia. On lukemattomia tapauksia joille lääkärit tosiaan määräävät mielialalääkkeitä, kun koko ongelmassa on kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mielialalääkkeen voi todennäköisesti tällaisissa buuttaustapauksissa jättää kokonaan pois kun on aloitettu tyroksiini, ilman että tilanne muutuu miksikään, tai mahdollisesti jopa paranee kun mielialalääkkeen sivuvaikutukset häviävät.Minulla lääkitään fibromyalgiaa thyroxiinilla (25 mikrogrammaa) ja arvoni ovat tsh 0.7 ja t4v 19. Alkuarvoja en muista mutta olivat siis kuitenkin tosi hyvät. Vajaatoiminnoista en tiedä enkä osaa sanoa, mutta mitään vajaatoimintaan viittaavaa muuta minulla ei ole ollut koskaan.
- hoitsu
fib kirjoitti:
että jos tyroksiini siinä auttaa, kyse on todellisuudessa vajaatoiminnasta, vaikka ns. virallisten raja-arvojen mukaan ei olisi.
Oma TSH:n ylärajani on käytännössä 1, jonka jälkeen alkavat oireet. Näin voi olla niilläkin fibromyalgia ja depressiopotilailla, joille määrätään tyroksiinia. On lukemattomia tapauksia joille lääkärit tosiaan määräävät mielialalääkkeitä, kun koko ongelmassa on kyse kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mielialalääkkeen voi todennäköisesti tällaisissa buuttaustapauksissa jättää kokonaan pois kun on aloitettu tyroksiini, ilman että tilanne muutuu miksikään, tai mahdollisesti jopa paranee kun mielialalääkkeen sivuvaikutukset häviävät.voit ja saat toki olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta asia ei ole noin kuin sen selität.
En jaksa kinata päivän selvästä asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 342745
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151579- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1791228
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070