Onkohan hypoglykemialla ja paikallisella epileptisella kohtauksella mitään yhteyttä toisiinsa?
Nimittäin lääkäri diagnosoi epilepsian johtuen vasemman reiden kouristus kohtauksesta. Näitä kohtauksia on ollu pari tämän vuodena aikana. lääkityksenki määräsi. Aivofilmi normaali.
Samoihin aikoihin mulla on ollut myös hypoglykemiaan liittyviä oireita( väsymystä,huimausta, paniikkihäiriöön liittyvia oireita, sydämen tiheälyöntisyyttä, näköhairiöitä, ahdistunut tunne rinnassa, vasemman puolen raajoissa outoja tuntemuksia)
Veren sokeriarvot on varmaakin heitelly?
Nyt oon alkanu syömään joka aamu puuron ja vitamiini valmisteen ottamisen. Olo on ollut paljon virkeämpi. Ei mitään hypoglykemiaan viittaavia oireita. Lenkkeilynkin olen aloittanu.
Kilpirauhaskokeet on otettu, vastausta niistä en ole vielä saanut.
Olen 27v ja normaali painoinen.
hypoglykemiasta
7
734
Vastaukset
- diakuva
Hypoglykemiassa ilmenevät oireet ovat suurimmaksi osaksi hormoneista johtuvia. Tärinä, puutumiset, suun kuivumiset yms. voidaan hyvin pitkälti selittää esim adrenaliinin ja muiden stressihormonien kautta. Varsinaiset alhaisesta verensokerista johtuvat oireet (tajunnantason muutokset yms) ilmenevät useimmiten vasta kun lähestytään verensokerin tasoa 1 mmol per litra. Kuvaamissasi oireissa ei näitä glukoosin puutteen fysiologisia oireita oikein ollut, joten verensokerin alhaisuutta on vaikea todentaa.
- vielä lisää
Jos hypoglykemian oireet aiheutuvatkin ns. stressihormoneista, niin tuskin hoitona voi olla niiden vastahormonien lataaminen kehoon. Alhainen verensokeri on se hoidettava asia. Eli vaikka oireet voidaan selittää stressihormoneilla, niin eikö niiden merkitys ole tässä yhteydessä aika akateeminen?
Lisäksi tuo 1 mmol kuulostaa todella alhaiselta arvolta. Suuri osa potilaista ei enää koe oireita, koska tajunta on jo lähtenyt! Luulen, että alle kahden arvot ovat melko haitallisia.
Itseltäni olen mitannut 2,6 ja ei ollut kivaa..
Kannattaa muistaa, että mittarit valehtelevat aivan helposti kokonaisen yksikön tuolla korkeimmissa arvoissa. Eli silloin, kun päätös ateriainsuliinin määrästä on tehtävä. Jopa saman merkkiset mittarit antavat eri tuloksia. Testattu on.
Kohtauspaikalta luin kauhunsekaisella kunnioituksella ilmeisen kokeneen diabeetikon kertomuksen saamastaan hyposta. Hän oli ennen ateriaa mitannut verensokerin 4 mmol ja oli lähdössä työpaikkalounaalle (kasvispihvejä). Tätä ateriaa varten hän otti 4 yksikköä nopeeta.
Itse en olisi ottanut yhtään. Missään tapauksessa en laske itseäni "nollille". Insuliinin ja hiilareiden vaikutusajat vaihtelevat ja terveellä ihmiselläkin sokeriarvot ovat aterian jälkeen korkealla. Itsesuojeluvaistoa kehiin;)
Kommentteja? - diakuva
vielä lisää kirjoitti:
Jos hypoglykemian oireet aiheutuvatkin ns. stressihormoneista, niin tuskin hoitona voi olla niiden vastahormonien lataaminen kehoon. Alhainen verensokeri on se hoidettava asia. Eli vaikka oireet voidaan selittää stressihormoneilla, niin eikö niiden merkitys ole tässä yhteydessä aika akateeminen?
Lisäksi tuo 1 mmol kuulostaa todella alhaiselta arvolta. Suuri osa potilaista ei enää koe oireita, koska tajunta on jo lähtenyt! Luulen, että alle kahden arvot ovat melko haitallisia.
Itseltäni olen mitannut 2,6 ja ei ollut kivaa..
Kannattaa muistaa, että mittarit valehtelevat aivan helposti kokonaisen yksikön tuolla korkeimmissa arvoissa. Eli silloin, kun päätös ateriainsuliinin määrästä on tehtävä. Jopa saman merkkiset mittarit antavat eri tuloksia. Testattu on.
Kohtauspaikalta luin kauhunsekaisella kunnioituksella ilmeisen kokeneen diabeetikon kertomuksen saamastaan hyposta. Hän oli ennen ateriaa mitannut verensokerin 4 mmol ja oli lähdössä työpaikkalounaalle (kasvispihvejä). Tätä ateriaa varten hän otti 4 yksikköä nopeeta.
Itse en olisi ottanut yhtään. Missään tapauksessa en laske itseäni "nollille". Insuliinin ja hiilareiden vaikutusajat vaihtelevat ja terveellä ihmiselläkin sokeriarvot ovat aterian jälkeen korkealla. Itsesuojeluvaistoa kehiin;)
Kommentteja?Tuolla stressihormonijutulla tarkoitin sitä, että kysyjän oireet viittaavat lähinnä esimerkiksi adrenaliinin ja muiden insuliinin vastavaikuttajien toimintaan kehossa ja kysyjällä on nyt todettu toinenkin perussairaus, joka voi suurestikin vaikuttaa näihin stressihormonitasoihin. Kehohan palautuu hypoglykemiasta juuri näiden hormonien avulla (maksan glykoneogeneesi ja glykolyysi). Toisaalta kyseiset hormonit ovat tärkeässä osassa myös muissa kehon toiminnoissa, kuten esimerkiksi "fight or flight" -tilanteissa. Näinollen ei voida pelkästään näiden oireiden perusteella pitää selvänä, että kysyjällä on ollut hypoglykemiaa.
Totta on myöskin, että osa saa tajunnanhäiriöitä jo alle 3 mmol arvoilla, mutta vasta alitettaessa 2mmol ja lähestyttäessä 1 mmol voidaan suurella todennäköisyydellä sanoa, että tajunnan tila heikentyy. Kysyjä ei kuitenkaan ollut kertomuksensa perusteella tätä kokenut, eivätkä muutkaan oireet kuvasta selkeästi fysiologista hypoglykemiaa.
En siis väitä (enkä väittänyt) ettei verensokeri ole voinut olla epileptisen kohtauksen aikana alhaalla. Sanoin vain, että epileptinen kohtaus on aivan hyvin voinut saada aikaan samankaltaisen hormonivasteen kuin hypoglykemia, vaikka glukoosia on veressä piisannut. - diakuva
diakuva kirjoitti:
Tuolla stressihormonijutulla tarkoitin sitä, että kysyjän oireet viittaavat lähinnä esimerkiksi adrenaliinin ja muiden insuliinin vastavaikuttajien toimintaan kehossa ja kysyjällä on nyt todettu toinenkin perussairaus, joka voi suurestikin vaikuttaa näihin stressihormonitasoihin. Kehohan palautuu hypoglykemiasta juuri näiden hormonien avulla (maksan glykoneogeneesi ja glykolyysi). Toisaalta kyseiset hormonit ovat tärkeässä osassa myös muissa kehon toiminnoissa, kuten esimerkiksi "fight or flight" -tilanteissa. Näinollen ei voida pelkästään näiden oireiden perusteella pitää selvänä, että kysyjällä on ollut hypoglykemiaa.
Totta on myöskin, että osa saa tajunnanhäiriöitä jo alle 3 mmol arvoilla, mutta vasta alitettaessa 2mmol ja lähestyttäessä 1 mmol voidaan suurella todennäköisyydellä sanoa, että tajunnan tila heikentyy. Kysyjä ei kuitenkaan ollut kertomuksensa perusteella tätä kokenut, eivätkä muutkaan oireet kuvasta selkeästi fysiologista hypoglykemiaa.
En siis väitä (enkä väittänyt) ettei verensokeri ole voinut olla epileptisen kohtauksen aikana alhaalla. Sanoin vain, että epileptinen kohtaus on aivan hyvin voinut saada aikaan samankaltaisen hormonivasteen kuin hypoglykemia, vaikka glukoosia on veressä piisannut.Tarkoitin tietenkin maksa GLUKOneogeneesiä ja glykolyysiä.
- vielä lisää
diakuva kirjoitti:
Tuolla stressihormonijutulla tarkoitin sitä, että kysyjän oireet viittaavat lähinnä esimerkiksi adrenaliinin ja muiden insuliinin vastavaikuttajien toimintaan kehossa ja kysyjällä on nyt todettu toinenkin perussairaus, joka voi suurestikin vaikuttaa näihin stressihormonitasoihin. Kehohan palautuu hypoglykemiasta juuri näiden hormonien avulla (maksan glykoneogeneesi ja glykolyysi). Toisaalta kyseiset hormonit ovat tärkeässä osassa myös muissa kehon toiminnoissa, kuten esimerkiksi "fight or flight" -tilanteissa. Näinollen ei voida pelkästään näiden oireiden perusteella pitää selvänä, että kysyjällä on ollut hypoglykemiaa.
En siis väitä (enkä väittänyt) ettei verensokeri ole voinut olla epileptisen kohtauksen aikana alhaalla. Sanoin vain, että epileptinen kohtaus on aivan hyvin voinut saada aikaan samankaltaisen hormonivasteen kuin hypoglykemia, vaikka glukoosia on veressä piisannut.minulla toki oli, että peilasit niitä stressihormoneja siihen epilepsiaan. Oli vain aika hurja toi ala-arvo (1 mmol) tajunnan heikkenemiselle (mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankaan)..Maallikko kun olen:)
Kiitos! - diakuva
vielä lisää kirjoitti:
minulla toki oli, että peilasit niitä stressihormoneja siihen epilepsiaan. Oli vain aika hurja toi ala-arvo (1 mmol) tajunnan heikkenemiselle (mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankaan)..Maallikko kun olen:)
Kiitos!Onhan se ihan valtavan alhainen arvo, mutta kun verensokeri laskee tuonne alle 2 arvoille voi alkaa jo vähän odotella jonkinmoista vaikutusta aivoillekin. On toki ihmisiä, jotka ovat vielä pystyssä 0,8 arvoillakin ja toisaalta jollekulle voi tulla tajuttomuus jo korkeammallakin. Laitoin aika alhaisen arvon tarkoituksella alkuperäiseen, jotta tulee varmasti selväksi hypoglykemian vaarallisuus.
- sairhoitaja et diab
Mulla oli jokin aika sokerit aivan sekaisin, ja saattoivat olla yhtäkisti 25-30. Laskin niitä tietysti humalogilla ja huomasin silloin sen, että aina kun sokerit tippuivat korkeuksista, sain aivan sietämättömiä kramppeja jalkoihini. Ne saattoivat kestää koko yön niin, että jalkojen lihakset kramppasivat kaikki kukin vuorollaan, ja kipu oli niin kova, että itkin ääneen. Sellaista kuin paikallista epilepsiaa en ole koskaan kuullutkaan olevan, vaikka olet sh, oten ajttelin, voisiko sinullakin olla kyseessä suureen verensokerilaskuun liittyvä neste- ja elektrolyyttitasapainon häiriö jalkojesi lihaksissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915906
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754