Älkää laittako linkkejä vanhoihin viesteihin tai sivuille, joissa itse taudista kerrotaan (olen ne kaikki lukenut jo moneen kertaan). Olen sairastanut antibioottibakteerista johtuvaa ripulia nyt 5 kk. Välillä on ollut parempia jaksoja, nyt taas menossa huono jakso. Lääkkeitä en voi tähän syödä enää, koska 3.lääkekuurin jälkeen allergisoiduin Metronidazolille.
KOKEMUKSIA, kertokaa, onko joku tosiaan vielä PARANTUNUT tästä ilkeästä bakteerista kokonaan? itselläni tämä alkoi veriripulina tammikuulla (kohtutulehdukseen syötyjen laajakirjoisten antibioottien seurauksesta) ja sen jälkeen ei ole oikeaa tervettä päivää vielä ollut. Sairaalassa olen ollut 9 vrk asian johdosta tammikuulla.
MILLÄ tästä paranee ja KOSKA eli onko ketään kohtalotoveria, joka tosiaan olisi PARANTUNUT ?!!!! Minulla tämä oireilee kuumeiluna, vatsa- ja selkäkipuina sekä tietysti jatkuvana vetisenä ripulina (normaalista elämästä ei tule pöntölle juoksemisen vuoksi enää mitään - lisäksi täytyy olla ylihygieeninen, että en saastuta koko muuta perhettä). HELP!
Clostrium Difficile
28
14130
Vastaukset
- myös
Hei!
Olen myös sairastanut bakteeria..pari viikkoa sitten. Tosin minulle flagyl-kuuri tehosi..tai ainakin tulokset osoittavat nyt negatiivista. Sellaista tahtoisin kysyä, että kuinka pian sinulla antibioottikuurin jälkeen uusi kyseinen bakteeri? Itse myös pelkään, että tauti uusii..koska sitkeähän se on.
Itselläni myös maha ei enää oikein normaali ole ollut..mutta gefilus-tuotteita olen käyttänyt ahkeraan..mutta tilannetta tarkkailen.
Minulle sisätautilääkäri sanoi, ettei bakteeri tartu terveisiin ihmisiin. Ja lisäksi hän totesi myös hyvin harvoin bakteerin uusivan..mutta mistä tuotakaan tietää varmaksi. Ja jos sinulla se aina vain uusii..
Ulosteensiirto on käsittääkseni viimeinen keino, jolla bakteeri pyritään saamaan aisoihin. Oletko käynyt lääkärissä kyselemässä keinoja?
Itselläni clostridium oli niin voimakas, että tuntui sen vievän hengen siinä pöntöllä juostessani..ja mahakipuisena.
Ethän tuollaista voi enää pitkään sietää..lääkäriin ja vaatimalla vaadit hoitoa!!- edelliseen
Ehkä myös kannattaa varata aika oikein kunnon sisätautilääkärille. En suosittele tk-lääkäriä..erikoislääkärin apua tarvit.
- clostridium difficile
Söin ensimmäisen Metronidazol-kuurin tammikuulla (olin sairaalassa sisätautiosastolla, koska minulla ripuli tuli niin voimallisena, että menetin nesteitä ja lisäksi sain bakteerin aiheuttaman reaktiivisen arthriitin = niveltulehduksen ja iriitin = silmätulehduksen). Kun pääsin sairaalasta, kuurista oli pari tabua jäljellä. Kotona oli pari viikkoa ok (tosin uloste senkin ajan löysää ja useasti päivisin pöntölle juoksemista). Sitten taas kova kuume, veriripuli ja luja vatsakipu. Pääsin suoraan sisätautiosastolle ja siellä ulostenäytteen perusteella todettiin clostridium difficilen uusineen. Samalla reissulla tehtiin vaivojen parannuttua paksunsuolentähystys, missä kaikki ok (tosin diveltikkeleitä todettiin, mutta nehän ovat vaarattomia). Sen jälkeen meni vajaa kuukausi, kun TAAS kuume ja vetinen ripuli, mutta ei onneksi enää veriripulia ja kuumettakin oli vain yhtenä päivänä. Siinä vaiheessa sairaala käännytti oman tk-lääkärin pakeille. Tk-lääkäri kirjoitti pitkän 14 vrk kestävän Metronidazol-kuurin, jolla vaivat jälleen hellittivät. Kuurin jälkeen meni pari viikkoa, jolloin jälleen ripuli ja vatsakipu. Tk:ssa ulostenäytteessä löydettiin jälleen clostridium difficile. Jälleen yritettiin Metronidazolia, mutta sain heti ekan tabun jälkeen allergiareaktion ja lääkäri totesi, että sitä lääkettä en enää voi käyttää. Samaan hengen vetoon hän lisäsi, että ei suosittele toista (Vankomysiiniä), jota käytetään antibioottiripulin hoitoon, koska se on ns. viimeinen keino ja aiheuttaa antibioottiresistenssiä yms. Joten jäin maitohappobakteerien ja Gefilustuotteiden avulla parantelemaan itseäni. Suht. ok meni (ei kuumeilua, ei vatsakipua, mutta löysiä ulosteita monesti päivässä), kunnes nyt viikko sitten maanantaina järkyttävä vesiripuli jälleen päälle ja tuttu vatsakipu! Lisäksi nyt on selkä kipeä. Tk:ssa möhlittiin ulostenäyte (tutkittiin vain salmonella) ja vein nyt uuden näytteen, mutta itse tiedän, että clostridium difficilehän siitä löytyy. Nyt itse löysin netistä sellaisen hiivasienivalmisteen nimen kuin Precosal (ei ole antibiootti vaan luetaan luonnontuotteisiin vähän samoin kuin maitohappobakteerit). Siihen tarvittiin lääkärinresepti ja sen sain tk-lääkäriltä. Aloitan kuurin ja katson onko siitä apua, mutta jotenkin tuntuu, että onko enää mistään apua. 5 kk on kulunut ja koko tänä aikana vatsa ei ole ollut kunnossa eikä ulostaminen ole ollut sellaista kuin se ennen tätä sairautta oli.
En halua maalata pirua seinälle, mutta varaudu siihen, että uusiminen on hyvinkin mahdollista... tietysti voi toivoa, että niin ei käy kohdallasi... - clostridium difficile
clostridium difficile kirjoitti:
Söin ensimmäisen Metronidazol-kuurin tammikuulla (olin sairaalassa sisätautiosastolla, koska minulla ripuli tuli niin voimallisena, että menetin nesteitä ja lisäksi sain bakteerin aiheuttaman reaktiivisen arthriitin = niveltulehduksen ja iriitin = silmätulehduksen). Kun pääsin sairaalasta, kuurista oli pari tabua jäljellä. Kotona oli pari viikkoa ok (tosin uloste senkin ajan löysää ja useasti päivisin pöntölle juoksemista). Sitten taas kova kuume, veriripuli ja luja vatsakipu. Pääsin suoraan sisätautiosastolle ja siellä ulostenäytteen perusteella todettiin clostridium difficilen uusineen. Samalla reissulla tehtiin vaivojen parannuttua paksunsuolentähystys, missä kaikki ok (tosin diveltikkeleitä todettiin, mutta nehän ovat vaarattomia). Sen jälkeen meni vajaa kuukausi, kun TAAS kuume ja vetinen ripuli, mutta ei onneksi enää veriripulia ja kuumettakin oli vain yhtenä päivänä. Siinä vaiheessa sairaala käännytti oman tk-lääkärin pakeille. Tk-lääkäri kirjoitti pitkän 14 vrk kestävän Metronidazol-kuurin, jolla vaivat jälleen hellittivät. Kuurin jälkeen meni pari viikkoa, jolloin jälleen ripuli ja vatsakipu. Tk:ssa ulostenäytteessä löydettiin jälleen clostridium difficile. Jälleen yritettiin Metronidazolia, mutta sain heti ekan tabun jälkeen allergiareaktion ja lääkäri totesi, että sitä lääkettä en enää voi käyttää. Samaan hengen vetoon hän lisäsi, että ei suosittele toista (Vankomysiiniä), jota käytetään antibioottiripulin hoitoon, koska se on ns. viimeinen keino ja aiheuttaa antibioottiresistenssiä yms. Joten jäin maitohappobakteerien ja Gefilustuotteiden avulla parantelemaan itseäni. Suht. ok meni (ei kuumeilua, ei vatsakipua, mutta löysiä ulosteita monesti päivässä), kunnes nyt viikko sitten maanantaina järkyttävä vesiripuli jälleen päälle ja tuttu vatsakipu! Lisäksi nyt on selkä kipeä. Tk:ssa möhlittiin ulostenäyte (tutkittiin vain salmonella) ja vein nyt uuden näytteen, mutta itse tiedän, että clostridium difficilehän siitä löytyy. Nyt itse löysin netistä sellaisen hiivasienivalmisteen nimen kuin Precosal (ei ole antibiootti vaan luetaan luonnontuotteisiin vähän samoin kuin maitohappobakteerit). Siihen tarvittiin lääkärinresepti ja sen sain tk-lääkäriltä. Aloitan kuurin ja katson onko siitä apua, mutta jotenkin tuntuu, että onko enää mistään apua. 5 kk on kulunut ja koko tänä aikana vatsa ei ole ollut kunnossa eikä ulostaminen ole ollut sellaista kuin se ennen tätä sairautta oli.
En halua maalata pirua seinälle, mutta varaudu siihen, että uusiminen on hyvinkin mahdollista... tietysti voi toivoa, että niin ei käy kohdallasi...piti vielä lisäämäni, että tk-lääkäri on konsultoinut asiani johdosta sisätautilääkärin kanssa ja lisäksi olen käynyt yhden kerran yksityisellä sisätautilääkärillä, jolta kuulin samat asiat kuin tk-lääkäriltä eli sen, että Vankomysiiniä ei anneta mielellään ennen kuin ihan viimeisessä hädässä (tällä hetkellä vielä veriarvot suht. ok eikä CRP ole noussut huolestuttavasti kuten sairaalaoloaikana teki, kävi lähellä 300 silloin). Yksityinen maksoi 60 euroa eikä mitään uutta tai selventävää tullut esille, joten tuskin enää sinne rahojani vien. Jos joku lääkäri suostuu kirjoittamaan Vankomysiiniä, niin sen hinta apteekissa on 143 euroa, ei kovin halpa lääke, mutta kyllä sen maksaa, jos sillä vaiva lopulta paranee. Tosin tuntuu, että sitä lääkettä ei kovin helposti kirjoiteta. Miksiköhän? kenellään kokemusta?
- linda9
clostridium difficile kirjoitti:
En halua maalata pirua seinälle, mutta varaudu siihen, että uusiminen on hyvinkin mahdollista... tietysti voi toivoa, että niin ei käy kohdallasi...No,oliko kuurista apua?? Mulla kanssa todettiin toi sama bakteeri, mutta mulla ei onneksi ole ollut noin rajuna tautina... oireena mulla on ripulia, vatsakipua ja hiukan lämpöä, arvot esim. crp kohosi 60 ja lasko 42... Nyt neljäntenä päivänä metronidatzol-kuurista olo aikasta hyvä. Olisi kiva tietää,löytyiko sulle helpotusta siitä kuurista, kun pelkään itsekin jos tämä tauti uusiutuu...
- toivoton
Vancomyciinia olen syönyt 7pv:n kuurin. Enää ei uloste haise niin kauhealta, mutta useita kertoja päivässä tulee. joudun vielä toisen 7pvän kuurin syömään. Hoitajan tohelusta sain alunperin sairaalassa verenmyrkytyksen, siihen kuukauden antibioottihoito ja sen jälkeen tuli antibioottiripuli, joka kestänyt yli 2kk. Vancomycin nyt 3. lääkekuuri. Tuntuu ettei tätä bakteeria mikään tapa. Kallis lääke: 14 päivän kuuri jäi itelle maksettavaksi n. 150-160€.
- Dolphin-86
Mulla löydettiin tammikuussa 2007 runsaasti cl.difficileä,se muoto joka tuottaa toksiinia.Olin veri-ja limaripulilla.Sain ekaksi 10 päivän kuurin Trikozolia.Helpotti hetkeksi,mutta oireet palasivat.Söin uudestaan Trikozolia,tällä kertaa 3 vko:a. Bakteeri kasvoi edelleen siellä,huolimatta antibiooteista.Sain kaiken lisäksi hiivakolpiitin suolistoon..
Sitten sain Vancomycinin ja Precosan käyttöön.Ja jouduin kolonoskopiaan(paksusuolentähystys),joka oli erittäin kivulias.. Vancomycin-hoidon aikana ei löytynyt cl.difficileä. Ja suolisto oli normaalin näköinen.
Kaikesta tästä huolimatta maha alkoi möyryilemään yms. mitkä tiedätte. Vancomyciniä ei löytynyt apteekeista.Joten jouduin Trikozol-kuurille. Aloitin niiden syömisen toukokuun alussa ja sisätautilääkäri määräsi niitä syötäväksi heinäkuun alkuun asti. Eli olin sitten 8vko:a putkeen kuurilla..
Nyt maha alkoi taas pörisemään ja sun muut oireet. Itkuhan siinä tuli,kun kuulin viljelyn tulokset. Suolistossani kasvaa taas toksiinia tuottava cl.difficile. Joudun taas infektiolääkärin paikkeille. Luultavasti toinen kolonoskapia edessä.
Eli,onko kukaan teistä päässyt irti tästä hirveästä taudista?
Keneenkään en ole tartuttanut sitä,mutta silti sitkeästi se mussa on kiinni.. En käy muiden vessoissa muuta kuin pissillä.. Elämä muutenkin on vaikeaa,kun ei uskalla tapailla ketään,kun pelkää,että tartuttaa tämän taudin.. :(
Eli seurustelu- ja seksielämä on pielessä. :S
Toivottavasti pääsen irti tästä taudista. Kloriitti on tullut tutuksi pesuaineeksi,käsidesinfektio-aineet löytyy kotoolta vessasta ja keittiöstä. Eli vika ei voi olla puhdistamisessa,vaan jossain muussa.. :o- Pitkän tien kulkenut
Hei!
Tiedän tarkalleen mikä on tilanteesi ja tuntemuksesi!
Sinä tarvitset ulosteensiirron ja heti! Ota yhteyttä, niin neuvon eteenpäin. EI IHMISTÄ SAA RÄÄKÄTÄ TEHOTTOMILLA HOIDOILLA! Kun kyse on Clostridium Difficilestä, niin Suomen johtavat lääkäritkin ovat vielä uskomuksineen keskiajalla. He uskovat ihmeparanemisiin! Kun antibiotit ovat jo puhdistaneet suoliston hyvistä bakteereista, niin ei niitä sinne kasvateta vain toisilla antibioteilla, jotka pitävät clostridiumin kurissa, mutta samalla tappavat uuden orastavan hyvän bakteerikannan. Precosa on hiivavalmiste enkä missään nimessä enää sitä ottaisi riesaksi Clostridium Difficileen. Vaikka lääkärit väittävät, että Precosa on joitain auttanut, mutta minä kokeilen vähän aikaa eikä ollut apua. Vatsa kuplii ja kurnii ilman ylimääräisi hiivavalmisteitakin. Kun elimistö on muutenkin superheikko, niin mitään hiivaa se ei enää tarvitse... Jos vielä määräävät sinulle Questrania, niin huomio lääkkeen varoajat! Mutta parasta olisi heti mennä ulosteensiirtoon Mikkeliin!
- Pitkän tien kulkenut
Hei!
Olen kulkenut samaa tietä. Tilanne ulosteensiirron ja paksusuolen poiston jälkeen parempi. Nyt vain rappeutuneen lihaksiston ja kunnon korjausta... pitkääään..- Clostridium Difficile
Olen kuntoutunut viime kesästä (uskoakseni) maitohappobakteerien ja luontaistuotteiden avulla suht. hyvin. En ole joutunut enää antibiootteja syömään clostridium difficilen vuoksi, mutta viime syksynä iski virtsatulehduskierre. Siihen syötyjen antibioottien aikana vatsa mourusi, ilmavaivat kovat ja limainen ripuli alkoi, mutta kuume ei noussut ja kuurien loputtua vatsa rauhoittui. Virtsatietulehdukset sain kuriin karpalokapseleilla, joita syön edelleen maitohappobakteerien rinnalla päivittäin! Mutta tästäkin huolimatta useasti ilmenee yhtäkkistä vesiripulia, joskus ummetusta ja ilmavaivoja. Eli vatsani toiminta ei vieläkään ole palautunut sellaiseksi kuin se aikanaan oli ennen clostridium difficileä. Yhdessä ulostenäytteessä kuitenkin tulos oli jo negatiivinen (eli cl.diff.bakteeria ei silloin enää näkynyt) ja minut todettiin 'terveeksi'. En ole sen jälkeen enää käynyt lääkäröimässä tätä asiaa, mutta itsekseni aina pelkään, että mitä jos joudun jollekin antibioottikuurille vielä joskus tms...???? !!! Lisäksi murehduttaa se, että onko clost.difficile jotenkin jo vahingoittanut paksusuolta, kun vatsan toiminta ei koskaan palautunut ennalleen?
Ps. Seksielämäämme tämä bakteeri ei rajoittanut, koska kumppanini on perusterve ja jossain vaiheessa joku lääkäri kertoi, että ko. bakteeri ei tartu, jos ihmisellä on perusterveys kunnossa...???? Ei ainakaan ole mieheeni tarttunut. Välillä olen kyllä pelännyt, että mitä jos... huh :( Clostridium Difficile kirjoitti:
Olen kuntoutunut viime kesästä (uskoakseni) maitohappobakteerien ja luontaistuotteiden avulla suht. hyvin. En ole joutunut enää antibiootteja syömään clostridium difficilen vuoksi, mutta viime syksynä iski virtsatulehduskierre. Siihen syötyjen antibioottien aikana vatsa mourusi, ilmavaivat kovat ja limainen ripuli alkoi, mutta kuume ei noussut ja kuurien loputtua vatsa rauhoittui. Virtsatietulehdukset sain kuriin karpalokapseleilla, joita syön edelleen maitohappobakteerien rinnalla päivittäin! Mutta tästäkin huolimatta useasti ilmenee yhtäkkistä vesiripulia, joskus ummetusta ja ilmavaivoja. Eli vatsani toiminta ei vieläkään ole palautunut sellaiseksi kuin se aikanaan oli ennen clostridium difficileä. Yhdessä ulostenäytteessä kuitenkin tulos oli jo negatiivinen (eli cl.diff.bakteeria ei silloin enää näkynyt) ja minut todettiin 'terveeksi'. En ole sen jälkeen enää käynyt lääkäröimässä tätä asiaa, mutta itsekseni aina pelkään, että mitä jos joudun jollekin antibioottikuurille vielä joskus tms...???? !!! Lisäksi murehduttaa se, että onko clost.difficile jotenkin jo vahingoittanut paksusuolta, kun vatsan toiminta ei koskaan palautunut ennalleen?
Ps. Seksielämäämme tämä bakteeri ei rajoittanut, koska kumppanini on perusterve ja jossain vaiheessa joku lääkäri kertoi, että ko. bakteeri ei tartu, jos ihmisellä on perusterveys kunnossa...???? Ei ainakaan ole mieheeni tarttunut. Välillä olen kyllä pelännyt, että mitä jos... huh :(Nykyoireesi viittaavat paksusuolen vaurioon. Siihen hoitona on ensin tutkimus ja ehkä osittainen ja pahimmassa tapauksessa paksusuolenpoisto. Taitava kirurgi tekee sen niin hyvin, ettei tarvita edes avannetta.
Tärkeintä kuitenkin olisi vielä kerran saada varmuus (=tutkimus) siitä että CD ei enää muhi ja odota seuraavaa yleiskunnonlaskua tai "sopivaa" antibiottikuuria.
Clostridium Difficile ei ole vaarallinen perusterveelle ihmiselle. Vain huonokuntoiset vanhukset tai leikkauspotillaat tms. tilassa olevat ovat ehkä vaarassa. Itse sairastin äärimmäisen agressiivista CD:n muotoa, mutta ei siitä ollut varaa läheisille.
Seuraavan kerran jos sinulle tai lähipiiriisi ilmaantuu CD toksiini positiivinen, niin soita numerotiedusteluun ja pyydä Mikkelistä lääkäri Niilo Härkösen puhelinnumero. Hän on ainut todella pro ulosteensiirtoon erikoistunut lääkäri. Hoito on nopea ja tekokas. Onnea ja hyvää terveyttä!- Sairastava
Clostridium Difficile kirjoitti:
Ps. Seksielämäämme tämä bakteeri ei rajoittanut, koska kumppanini on perusterve ja jossain vaiheessa joku lääkäri kertoi, että ko. bakteeri ei tartu, jos ihmisellä on perusterveys kunnossa...???? Ei ainakaan ole mieheeni tarttunut. Välillä olen kyllä pelännyt, että mitä jos... huh :(Eli et saanut ikinä vankomysiiniä vaan CD meni ohitse maitohappobakteereilla? Kauanko siihen meni että tulos oli negatiivinen? Tehtiinkö sinulle ikinä kolonoskopiaa?
- Alkuper.kirjoittaja
Sairastava kirjoitti:
Eli et saanut ikinä vankomysiiniä vaan CD meni ohitse maitohappobakteereilla? Kauanko siihen meni että tulos oli negatiivinen? Tehtiinkö sinulle ikinä kolonoskopiaa?
Alunperin söin montakin Metronidazol-kuuria, kunnes allergisoiduin lääkkeelle niin, että olisi ollut jo hengenvaarallista jatkaa ko. antibioottia. Vankomysiiniähän esim. meidän sairaalan lääkärit suosittelevat ja kirjoittavat vasta ihan viimeisessä hädässä. Minulle selitettiin, että Vankomysiinin jälkeen luultavasti mikään ns. tavanomainen antibiootti ei enää purisi, jos sairastuisin tulevaisuudessa johonkin muuhun sairauteen. Jäljelle jäi siis luontaistuotteet. Siinä vaiheessa tulehdusarvo oli kyllä jo tippunut Metronidazol-kuurien ansioista 300:sta lähelle 40. Ja pahin veriripulivaihe oli rauhoittunut. Paksunsuolentähystys on tehty yhden kerran eikä siinä löytynyt muuta kuin diveltikkelit (jotka eivät kuulemma johdu CD:stä eivätkä ole vaarallisia). Nykyään pärjään luontaistuotteilla (maitohappobakteeri, karpalokapseli, kalaöljykapseli, monivitamiinikapseli, kalkkitabletti ja valkosipulikapselit aina flunssa-aikoina). Mutta kuten sanoin vatsan toiminta ei CD:n jälkeen koskaan ole palautunut sellaiseksi kuin se aikanaan oli eli esim. vesiripuli saattaa tulla noin kerran kuukaudessa, kestää päivän tai kaksi ja rauhoittuu. Nykyään ulostenäytteessä ei enää ole ollut clostridium difficile -bakteeria.
- Sairastava
Alkuper.kirjoittaja kirjoitti:
Alunperin söin montakin Metronidazol-kuuria, kunnes allergisoiduin lääkkeelle niin, että olisi ollut jo hengenvaarallista jatkaa ko. antibioottia. Vankomysiiniähän esim. meidän sairaalan lääkärit suosittelevat ja kirjoittavat vasta ihan viimeisessä hädässä. Minulle selitettiin, että Vankomysiinin jälkeen luultavasti mikään ns. tavanomainen antibiootti ei enää purisi, jos sairastuisin tulevaisuudessa johonkin muuhun sairauteen. Jäljelle jäi siis luontaistuotteet. Siinä vaiheessa tulehdusarvo oli kyllä jo tippunut Metronidazol-kuurien ansioista 300:sta lähelle 40. Ja pahin veriripulivaihe oli rauhoittunut. Paksunsuolentähystys on tehty yhden kerran eikä siinä löytynyt muuta kuin diveltikkelit (jotka eivät kuulemma johdu CD:stä eivätkä ole vaarallisia). Nykyään pärjään luontaistuotteilla (maitohappobakteeri, karpalokapseli, kalaöljykapseli, monivitamiinikapseli, kalkkitabletti ja valkosipulikapselit aina flunssa-aikoina). Mutta kuten sanoin vatsan toiminta ei CD:n jälkeen koskaan ole palautunut sellaiseksi kuin se aikanaan oli eli esim. vesiripuli saattaa tulla noin kerran kuukaudessa, kestää päivän tai kaksi ja rauhoittuu. Nykyään ulostenäytteessä ei enää ole ollut clostridium difficile -bakteeria.
Kiitos tiedoista. Miten metronidatsolille allergisoituminen ilmeni? Kun jäit luontaistuotteiden varaan kauanko meni ennenkuin ripuli rauhoittui? Nyt kun saat silloin tällöin ripulia oletko aina testauttanut CD:n? Joudutko noina päivinä ravaamaan monestikin päivässä wcssä? Erikoista että CD voi mennä ohi luontaistuotteillakin - määräävätköhän metronidatsolia sitten vain pahimpaan ripuliin? Lääkärit puhuvat että CD poistuisi itsestään aikanaan suolistosta, miten lie sitten. Itse mietin tuota vankomysiiniä juuri tuon resistenssin takia, sitä meinaavat kai seuraavaksi kokeilla.
- Alkuper.kirjoittaja
Sairastava kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Miten metronidatsolille allergisoituminen ilmeni? Kun jäit luontaistuotteiden varaan kauanko meni ennenkuin ripuli rauhoittui? Nyt kun saat silloin tällöin ripulia oletko aina testauttanut CD:n? Joudutko noina päivinä ravaamaan monestikin päivässä wcssä? Erikoista että CD voi mennä ohi luontaistuotteillakin - määräävätköhän metronidatsolia sitten vain pahimpaan ripuliin? Lääkärit puhuvat että CD poistuisi itsestään aikanaan suolistosta, miten lie sitten. Itse mietin tuota vankomysiiniä juuri tuon resistenssin takia, sitä meinaavat kai seuraavaksi kokeilla.
Allergiaoireina tuli kurkun kutitus, tukehduttava (yskittävä) olotila sekä punaisia läiskiä iholle. Söin varmaankin 3 kuuria metronidatsolia ennen allergisoitumista. Viimeinen antibioottikuuri oli tavanomaista pidempi, muistaakseni 14 vrk. CD ei kuitenkaan silläkään parantunut ja pitkän kuurin jälkeen aloitettiin noin kuukauden kuluttua taas uusi kuuri ja heti ensimmäisen tabletin oton jälkeen tuli kertomani oireet. Toisen tabletin jälkeen olo oli kutiseva ja "tukahduttava". Soitin lääkärille ja hän tunnisti kyseessä olevan allergiareaktion. Hän kielsi enää syömästä ko. lääkettä. Jäin siis luontaistuotteiden varaan ja ripulia kesti varmaan viikon pari ennen kuin se rauhoittui. Minullekin lääkärit ovat sanoneet, että joskus CD poistuu elimistöstä itsestäänkin. Mutta kun se on pahimmillaan (erittää elimistöön toksiinia), olo on kamala; ainakin minulla kuume nousi 39 asteeseen ja olin tosiaan kuin myrkytetty. Paino laski ja ripuloiminen oli jatkuvaa (vatsaa poltti, ripuli oli veristä ja limaista). Mutta joka metronidatsol-kuurin jälkeen oireet tulivat aina lievempinä eli kun jäin luontaistuotteiden varaan, oirehdinta ei ollut läheskään niin pahaa kuin CD:n ilmetessä ensimmäisen kerran. Mm. kuume ei noussut kuin vähän.
Kun nyt toisinaan saan ripulin (mille en koskaan löydä mitään järkevää syytä esim. ruokavaliosta), en enää panikoi eli en lähde testauttamaan ulostenäytettä. Ehkä kyllä olisi syytä, mutta eipä ole tullut silti otettua näytettä, kun siihen pitäisi ainakin meillä olla lääkärin lähete (eli ensin lääkäriltä hakemaan lähete ja vasta sitten näyte). Tosin olen välillä miettinyt, että olisikohan syytä juuri niiden ripulipäivien aikana otattaa näyte... toisaalta en oikeastaan enää halua tietää jos siinä taas näkyisikin CD...
Nykyään voin muuten hyvin. Harrastan liikuntaa (olen aina harrastanut) ja kuntoilen paljon. Elän terveellisesti, syön monipuolisesti ja uskon luontaistuotteiden auttavan minua (varma en siitä toki voi olla, mutta enpä uskalla niiden syömistä lopettaakaan).
Hyvää jatkoa, koittakaa kestää taistelussanne CD:iä vastaan!
- Marianne L
Hei te kohtalotoverit!
Ikävä kyllä minäkin sain viime helmikuussa kyseisen ikävän ja sitkeän bakteerin. Lääkäreiden välinpitämättömyydestä johtuen menin todella huonoon kuntoon. Minut pelasti vaivani todesta ottanut tk-lääkäri! Ennekuin A ja B toksiini löydökset paljastuivat, oli metronidatsoli lääkitys onnekseni jo aloitettu.
Vaikka voimat olivatkin todella vähissä sain tilattua ajan Paula Heinoselle, jolla on valtaista tietomäärä suolistosta ja sen vaivoista. Hänen ohjeitansa noudattaen suolisto alkoi rauhoittumaan noin 3 kk:ssa. Ruokavaliolla ja maitohappobakteereiden, sekä hivenaineiden ja vitamiinien käytöllä oli todella suuri merkitys paranemiseni suhteen. Oma lääkäriäni konsultoivat lääkärit kylläkin vähättelivät erikoisruokavaliota. No, minä ainakin aloin elpymään ja vahvistumaan noudattamalla tarkkaa ruokavaliota. Kävin myös akupunktiossa, reiki-hoidoissa ja keräsin voimia luonnossa liikkuen ja pyrin välttämään rasittamasta itseäni. Menin voimieni mukaan ja olin armelias itseäni kohtaan. Paranemiselle pitää antaa aikaa!
Koetulokset ovat nyt normaalit, mutta suolen toiminta ei ole palautunut entiselleen, vaan vaihdellen ummetuksen ja ripulin välillä. Syön edelleen vitamiineja ja hivenaineita. Paula Heinoselta on ilmestynyt kirja:
Vihdoinkin hyvä olo; Suolisto kuntoon ruokavalion avulla.
Suosittelen!
Minulle on määrätty antibioottikuuri nyt keuhkoputken tulehdukseen. Arvannette varmaankin otanko tabuja. Kyllä sen taudin aion selättää kotikonstein.
Milloinkahan lääkärikunta alkaa ottamaan meidät CD potilaat tosissaan? Vai eikö heillä ole riittävästi tietoa tästä vakavasta sairaudesta?
Me jokainen joka olemme CD:n uhriksi joutuneet, haluamme varmasti päästä siitä eroon tai ainakin lievittämään oloa jos sen kanssa joutuu elämään pidempäänkin.
Voimia ja jaksamista teille kaikille!
Marianne L- Alkuperäinen kirjoittaja
Moi kohtalotoveri!
Kertoisitko tarkemmin millainen erityisruokavaliosi on (mitä se sisältää ja mitä ruoka-aineita pitää välttää?). Itsekin voin luontaistuotteiden käytön vuoksi jo hyvin, mutta mikäli ruokavaliolla voisi vielä auttaa tilannetta, niin olisin iloinen? ainainen pelko on se, että jos vielä joskus joutuu antibioottikuurille, niin miten ärhäkkäänä clostridium difficile heti aktivoituu...? - Sairastava
Kiitos viestistä, minäkin olisin kiinnostunut minkälaista ruokavaliota suositeltiin? Ihmettelen myös lääkäreiden tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä. Viime viikon Hesarissa oli artikkeli että vaikea CD:n muoto rantautunut Suomeenkin, tällä hetkellä 3 tiedettyä tapausta joista 1 kuollut ja nyt selvitellään tartuntojen laajuutta...
- Marianne L
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Moi kohtalotoveri!
Kertoisitko tarkemmin millainen erityisruokavaliosi on (mitä se sisältää ja mitä ruoka-aineita pitää välttää?). Itsekin voin luontaistuotteiden käytön vuoksi jo hyvin, mutta mikäli ruokavaliolla voisi vielä auttaa tilannetta, niin olisin iloinen? ainainen pelko on se, että jos vielä joskus joutuu antibioottikuurille, niin miten ärhäkkäänä clostridium difficile heti aktivoituu...?Heissan Kohtalotoverit,
Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt, mutta olen kovan flunssan ja yskän kourissa. Lääkäri käynneillä on poskiontelot punkteerattu ja nyt aloitetaan hoitamaan 2 viikkoa kiusannutta sitkeätä ja limaista yskää astmalääkkeillä. Olimme lääkäreiden kanssa yksimielisiä, ettei antibiootti hoito tule kysymykseen. Joten toivottavasti näillä inhalaattoreilla saadaan köhä pois.
Mutta kysymyksiinne ruokavalion suhteen. Kun ripuli oli pahana ja suolisto aivan tuhottuna, sain todellakin Paula Heinosella käytyäni erittäin tarkan ruokavalion, jolla aloitettiin ensisijaisesti rauhoittamaan suolistoa ja mikä tärkeimpänä kasvattamaan immuniteettisuojaa takaisin.
Ruokaohjeet täydennettyinä ravintolisillä ja vitamiineilla, luonnollisesti suunnitellaan henkilökohtaisesti, mutta pääpiirteittäin meni näin.
Puuroja ja vellejä (kaura, speltti, tattari, quinoa) kotimaisia marjoja eritoten mustikoita ja hilloja (lakkoja). Soijatuotteet ovat myös suositeltavia, maustamattomina. Terveys ja voima pirtelöitä. Kasvispitoista kaikki soseutettuna.
Ei mitään missä lisäaineita (valmisruoat, makkarat yms.), mikroaaltouunin käyttö ehdottomasti kielletty.
Kasviksissa vältettävä hollantilaisia ja espanjalaisia (sisältävät paljon torjunta-aineita sekä kasvatetaan saastuneessa ympäristössä; saasteet, esim. liikenne).
Suosikaa Kotimaisia luomutuotteita! Kasvikset, juurekset ( perunaa vältän, bataatti hyväksi!)
hedelmät ja marjat.
Pieniä annoksia, useita kertoja päivässä. Hyviä juotaviksi ovat edelleenkin Ayervediset teet sekä lakritsijuuri tee.
Valkoiset jauhot ja sokerit ovat luonnollisesti pannassa (kasvattavat hiivaa suolistossa). Makeisia on myös syytä välttää, no joskus tulee sorruttua.
Jatkan edelleen hyvin pitkälle kasvispainotteisella ruokavaliolla, täydennettynä kanalla ja kalalla, sekä riista tuotteilla (mm. poro, hirvi). Ostan aina kaikki tuotteet maustamattomina, maustan itse yrteillä ja olen jo vuosikausia käyttänyt intiaanisuolaa, jota toisella nimellä kutsutaan myös ruususuolaksi.
Koska rakastan tummaa leipää, ainakin hiivaton Salosen leipomon leipä on hyvää ja saa lähes joka kaupasta. Vieläpä parempi on jos saa hiivattoman ja lisäaineettoman leivän. Täytynee opetella itse paistamaan.
Maitohappobakteerit ovat todella tärkeitä suoliston hyvälle toiminnalle, niitäkin käytän jos yhtään tuntuu omituiselta olo. Olen oppinut kuuntelemaan kehon viestejä, jos joku ruoka-aine tuntuu vastenmieliseltä en ota sitä ja jos tekee jotakin mieli (esim. kevätsipuli) ostan hetimmiten, koska suolisto kaipaa juuri sitä.
Vesi voitehista vanhin! Muistattehan juoda riittävästi!
Tässäpä tätä ruokavalio tarinaa jo tulikin. Toivottavasti saatte suolistonne ja vatsanne sellaiseen kuntoon, että niiden kanssa pystyy kutakuinkin elämään.
Olen myös kiinnittänyt huomiota ulkoilun ja raittiin ilman tarpeeseen. Eihän ole olemassa huonoja ilmoja, vaan erilaisia ilmoja, joten nauttikaamme suomen vaihtelevista säistä. Piristää myös kummasti mielialaakin!
Voimia ja jaksamista!
Alkutalven odotuksin!
Marianne L
P. S Edellen suosittelen sitä Paula Heinosen kirjaa. Se on hyvää luettavaa myös läheisille, jotta he ymmärtäisivät millaisen vaivan kanssa ollaan tekemisissä! - Sairastava
Marianne L kirjoitti:
Heissan Kohtalotoverit,
Anteeksi, että vastaukseni on viipynyt, mutta olen kovan flunssan ja yskän kourissa. Lääkäri käynneillä on poskiontelot punkteerattu ja nyt aloitetaan hoitamaan 2 viikkoa kiusannutta sitkeätä ja limaista yskää astmalääkkeillä. Olimme lääkäreiden kanssa yksimielisiä, ettei antibiootti hoito tule kysymykseen. Joten toivottavasti näillä inhalaattoreilla saadaan köhä pois.
Mutta kysymyksiinne ruokavalion suhteen. Kun ripuli oli pahana ja suolisto aivan tuhottuna, sain todellakin Paula Heinosella käytyäni erittäin tarkan ruokavalion, jolla aloitettiin ensisijaisesti rauhoittamaan suolistoa ja mikä tärkeimpänä kasvattamaan immuniteettisuojaa takaisin.
Ruokaohjeet täydennettyinä ravintolisillä ja vitamiineilla, luonnollisesti suunnitellaan henkilökohtaisesti, mutta pääpiirteittäin meni näin.
Puuroja ja vellejä (kaura, speltti, tattari, quinoa) kotimaisia marjoja eritoten mustikoita ja hilloja (lakkoja). Soijatuotteet ovat myös suositeltavia, maustamattomina. Terveys ja voima pirtelöitä. Kasvispitoista kaikki soseutettuna.
Ei mitään missä lisäaineita (valmisruoat, makkarat yms.), mikroaaltouunin käyttö ehdottomasti kielletty.
Kasviksissa vältettävä hollantilaisia ja espanjalaisia (sisältävät paljon torjunta-aineita sekä kasvatetaan saastuneessa ympäristössä; saasteet, esim. liikenne).
Suosikaa Kotimaisia luomutuotteita! Kasvikset, juurekset ( perunaa vältän, bataatti hyväksi!)
hedelmät ja marjat.
Pieniä annoksia, useita kertoja päivässä. Hyviä juotaviksi ovat edelleenkin Ayervediset teet sekä lakritsijuuri tee.
Valkoiset jauhot ja sokerit ovat luonnollisesti pannassa (kasvattavat hiivaa suolistossa). Makeisia on myös syytä välttää, no joskus tulee sorruttua.
Jatkan edelleen hyvin pitkälle kasvispainotteisella ruokavaliolla, täydennettynä kanalla ja kalalla, sekä riista tuotteilla (mm. poro, hirvi). Ostan aina kaikki tuotteet maustamattomina, maustan itse yrteillä ja olen jo vuosikausia käyttänyt intiaanisuolaa, jota toisella nimellä kutsutaan myös ruususuolaksi.
Koska rakastan tummaa leipää, ainakin hiivaton Salosen leipomon leipä on hyvää ja saa lähes joka kaupasta. Vieläpä parempi on jos saa hiivattoman ja lisäaineettoman leivän. Täytynee opetella itse paistamaan.
Maitohappobakteerit ovat todella tärkeitä suoliston hyvälle toiminnalle, niitäkin käytän jos yhtään tuntuu omituiselta olo. Olen oppinut kuuntelemaan kehon viestejä, jos joku ruoka-aine tuntuu vastenmieliseltä en ota sitä ja jos tekee jotakin mieli (esim. kevätsipuli) ostan hetimmiten, koska suolisto kaipaa juuri sitä.
Vesi voitehista vanhin! Muistattehan juoda riittävästi!
Tässäpä tätä ruokavalio tarinaa jo tulikin. Toivottavasti saatte suolistonne ja vatsanne sellaiseen kuntoon, että niiden kanssa pystyy kutakuinkin elämään.
Olen myös kiinnittänyt huomiota ulkoilun ja raittiin ilman tarpeeseen. Eihän ole olemassa huonoja ilmoja, vaan erilaisia ilmoja, joten nauttikaamme suomen vaihtelevista säistä. Piristää myös kummasti mielialaakin!
Voimia ja jaksamista!
Alkutalven odotuksin!
Marianne L
P. S Edellen suosittelen sitä Paula Heinosen kirjaa. Se on hyvää luettavaa myös läheisille, jotta he ymmärtäisivät millaisen vaivan kanssa ollaan tekemisissä!Kiitos ruokavinkeistä, aika pitkälle näitä käytänkin, mutta liikaa tietysti karkkia, vehnäjauhoa ja sokeria, mausteita... Vielä kuullen viimeaikaiset uutiset pelottaa jos joutuu vielä antibioottikuurille tai muuten altistuu. Hyvää syksyä!
- sairastanut
Sairastava kirjoitti:
Kiitos viestistä, minäkin olisin kiinnostunut minkälaista ruokavaliota suositeltiin? Ihmettelen myös lääkäreiden tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä. Viime viikon Hesarissa oli artikkeli että vaikea CD:n muoto rantautunut Suomeenkin, tällä hetkellä 3 tiedettyä tapausta joista 1 kuollut ja nyt selvitellään tartuntojen laajuutta...
sain tämän clostridium difficilen klindamysin kuurin seurauksena.Kaikkia hoitoon käytettyjä lääkkeitä en enää muista, mutta lopulta myös Vancomycin, joka sekään ei paljoa auttanut.
nyt pelkään todenteolla tätä tappajabakteeria, saan painajaisia siitä että joudun taas joskus antibioottikuurille.suun kautta en suostu nielemään yhtäkään antibioottia.
3 vuotta on mennyt niin että joka päivä on ripulointia.väsymys painaa edelleen eikä kukaan lääkäri tunnut tietävän tästä sairaudesta mitään.
miten tästä paranisi kokonaan?
tietääkseni uusii erittäin herkästi jos ja kun joutuu taas antibioottia ottamaan.
olen niin vihainen sille lääkärille joka klindamysinin minulle määräsi, koska jo silloin sanoin että en sitä voi syödä, koska minulla on ärtyneen paksunsuolen oireyhtymä.
olen niin vihainen ja peloissani.
auttakaa joku. - Ikävä tauti
sairastanut kirjoitti:
sain tämän clostridium difficilen klindamysin kuurin seurauksena.Kaikkia hoitoon käytettyjä lääkkeitä en enää muista, mutta lopulta myös Vancomycin, joka sekään ei paljoa auttanut.
nyt pelkään todenteolla tätä tappajabakteeria, saan painajaisia siitä että joudun taas joskus antibioottikuurille.suun kautta en suostu nielemään yhtäkään antibioottia.
3 vuotta on mennyt niin että joka päivä on ripulointia.väsymys painaa edelleen eikä kukaan lääkäri tunnut tietävän tästä sairaudesta mitään.
miten tästä paranisi kokonaan?
tietääkseni uusii erittäin herkästi jos ja kun joutuu taas antibioottia ottamaan.
olen niin vihainen sille lääkärille joka klindamysinin minulle määräsi, koska jo silloin sanoin että en sitä voi syödä, koska minulla on ärtyneen paksunsuolen oireyhtymä.
olen niin vihainen ja peloissani.
auttakaa joku.Näyttääkö testit kuitenkin puhdasta CD:n osalta? Voisikohan päivittäinen ripulisi olla ärtyneen suoliston oireyhtymästä (IBS) johtuvaa? Oman suolistoni toiminta ei ole palautunut ennalleen vaikka testin mukaan CD:tä ei ole. Ripulia silloin tällöin, mahan mouruamista, useammin isolla hädällä käyntiä/pv, huonovointisuutta jne. On varmaan niin kova kolaus suolistolle että vie aikaa toipua. Itse myös pelkään kaikkia pöpöjä koska en ikuna enää uskalla antibiootteihin koskea... Hyvää vointia kaikille tästä ilkeästä taudista kärsiville/toipuville!
- cd-potilas
hei, miten alkuperäinen kirjoittaja ja muut sairastaneet voivat nyt?
itse olen pari kk tätä kestänyt, kolme kertaa uusiutunut, nyt pitempi metronidatsoli kuuri päällä.
olis kiva tietää voinnit. - ????
Heips!
Olisin kiinnostunut tietämään missä yhteydessä olette Cd:n saaneet. Sairaala hoidon aikana, töissä olessanne joltain potilaalta vai olessanne antibiootti kuurilla jne. ????- Alkuper.kirjoittaja
Moi!
Minulla se lähti liikkeelle antibiooteista. Muutoin vatsan toiminta jo ok nykyään, mutta luontaistuotteista en vieläkään ole uskaltanut luopua eli edelleen käytän maitohappobakteereja päivittäin. Riesaksi on jääneet toistuvat iriitit eli värikalvontulehdukset silmässä. Ensimmäisen reaktiivisen tulehduksen laukaisi tuo CD. - mummeli41
Alkuper.kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
Minulla se lähti liikkeelle antibiooteista. Muutoin vatsan toiminta jo ok nykyään, mutta luontaistuotteista en vieläkään ole uskaltanut luopua eli edelleen käytän maitohappobakteereja päivittäin. Riesaksi on jääneet toistuvat iriitit eli värikalvontulehdukset silmässä. Ensimmäisen reaktiivisen tulehduksen laukaisi tuo CD.mä sain cd sytostaattihoidon seurauksena 5x 5kk aikana,,ne 5x olin sairaalassa jopa eristyksessä,kun oli verenmyrkytys,sai 3:a antibioottia 7 pussia /pv,sitten ottivat yhteyttä infektiolääkäriin ja sain ohjeet.Cd muodostaa itiöitä jopa ilmaan,joten wc ja lattiakaivokin on desinfioitava joka käynnin jälkeen kloriitilla,muutenkin hygienia on oltava huolellista ja Gefilustuotteita suositeltiin.desinfiointi(pesu) voi ylettyä jopa vaatteisiin,sänkyvaatteisiin jne.,eli kun tämän käsitin loppui Cd ja toivottavasti pysyy pois.Ehkäpä tästä on apua muillekin,vastatkaa!!!
- asiilta
mummeli41 kirjoitti:
mä sain cd sytostaattihoidon seurauksena 5x 5kk aikana,,ne 5x olin sairaalassa jopa eristyksessä,kun oli verenmyrkytys,sai 3:a antibioottia 7 pussia /pv,sitten ottivat yhteyttä infektiolääkäriin ja sain ohjeet.Cd muodostaa itiöitä jopa ilmaan,joten wc ja lattiakaivokin on desinfioitava joka käynnin jälkeen kloriitilla,muutenkin hygienia on oltava huolellista ja Gefilustuotteita suositeltiin.desinfiointi(pesu) voi ylettyä jopa vaatteisiin,sänkyvaatteisiin jne.,eli kun tämän käsitin loppui Cd ja toivottavasti pysyy pois.Ehkäpä tästä on apua muillekin,vastatkaa!!!
Sain tietää tänään lääkäriltä, että ihmeellisen raju ja pitkäänjaktunut ripuli on Cd;n aiheuttama. Crpeeni tosin oli 137, että ei se mikään ihan tavallinen ripuli voinutkaan olla. Kesti lähes 13päivää ja alku oli tosi vatsakipuista ja kuumeista aikaa.
Tämä tuli ilmeisesti korvatulehduksen määrätyn vahvan antibiootin jälkeen.
Minulla ei ole enää ripulia, mutta aika heiveröinen olo on. Toivon totisesti, että tautini paranee tästä. Kun luin noita edellä olevia juttuja, kauhistuin todella. Lääkäri sanoi, kyllä minulle, että tämä näyttää menevän itsestään ohi,
Toivottavasti. Käsihygieniaa olen noudattanut kirjaimellisesti.
Olen ihmetellyt, kun silmäni ovat jatkuvasti eritääin kipeät ja väsyneet. Johtuneeko tästä tai jostakin muusta.
Ei kuulemma tarvitse mennä kontrolliin, jos oireet häviävät kokonaan. Onko tämä varamsti oK?
Työskentelen päiväkodissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997843- 1075607
- 2754871
- 494833
- 753604
- 512849
- 632595
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284