Jos on vene rekisteröity 900 kg, kone 240 kg ja kärri 290, saako vetää 1400 kg jarruin rajoituksella? Eli saako massa mennmä muutaman kymmentä kiloa yli? Ovatko sallitut massat todellisia bensoineen öljyineen yms. vai rekisteröintimassoja? Voiko 50kg ylimassalla ajosta jäädä kiinni, ja mikä siitä on rangaistus?
Saako vetää?
13
4057
Vastaukset
- Matti
Minun käsitys on, että tuon auton valmistajan lupaaman 1400kg:n mahdollinen ylitys täytyy punnitsemalla todeta ennen kuin siitä voi rangaista. Todennäköisyys kiinni jäämiseen on siis todella minimaalinen.
Omaan kokemukseen perustuen voin sanoa, että jos pienellä kärryllä kuljettaa raskaalta näyttävää kuormaa (tai pienellä autollla vetää suurta kärryä), niin se helposti herättää poliisin mielenkiinnon ajokorttia ja rekisteriotteita kohtaan. - pave
Kun huolehdit että vene on kunnolla eli 3 kohtaa kiinni liinoilla ja kaikki siis kaikki valot ovat kunnossa , veikkaan että eivät poliisit puutu.
Jos valot rikki ja huonosti kiinni kärähdät varmasti.
Muistaakseni 10 % saa olla ylikuormaa.- Maksimi jarruin 1400
Onkohan toi 10% ylipainoraja sanottu jossakin säädöksessä, vai käytännnön rangastusraja vai vaan joidenkin kivojen poliisen sallima ylipaino?
- missään laissa
Miks vitussa tota pitää ees miettiä kun kerran tiiät että kuormasi laiton; työntää sitä pitää eikä vetää.....
- kiloa tulee olla
vetokoukulla eli se on pois sieltä kärrystä.
Ja veneestä voit ottaa autoon jotain kamaa, akun jne. Eli pikkasen keventää.- ihan
järkevältä. Sehän tarkoittaisi sitä, että
sallittu jarruton perävaunun paino olisin
800 kg.
Mutta löytyykö kirjallisena tuo tulkinta
jostakin asetuksesta? - vaakalukemasta
ihan kirjoitti:
järkevältä. Sehän tarkoittaisi sitä, että
sallittu jarruton perävaunun paino olisin
800 kg.
Mutta löytyykö kirjallisena tuo tulkinta
jostakin asetuksesta?kun peräkärry ajetaan vaakalle, sen painosta automaattisesti menee osa vetokoukun kautta auton puolelle. Kokeile aina kädellä että aisapaino on yli 50 kg, max 75 kg.
Ja jos joku poliisi laskee kuorman painoa rekisteripainoista, niin sitä varten irrota aina joku osa, vaikka akku, vetovaunun tavarasäiliöön.
Ja näytä se miten olet keventänyt kuormaa. - Totta on joo!
ihan kirjoitti:
järkevältä. Sehän tarkoittaisi sitä, että
sallittu jarruton perävaunun paino olisin
800 kg.
Mutta löytyykö kirjallisena tuo tulkinta
jostakin asetuksesta?Tähän väliin keskustelijoille tiedoksi että Suomessa perävaunun omapaino määritetään/punnitaan vetoautoon kytkettynä. Näin keskiakselivaunun painosta aina osa siirtyy vetoauton koukulle, ja vaunun omamssaksi tulee todellista painoa pienempi luku. Toisin sanoen Suomessa perävaunun omamassaksi eli painoksi merkitään todellisuudessa sen KYTKENTÄMASSA tyhjänä.
Jos kärrysi rekisteriotteessa sen omaksi painoksi ilmoitetaan vaikka 300 kg, se todellisuudessa painaa 50 - 100 kg enemmän.
Ero on sitä suurempi mitä suuremmasta vaunun kokonaismassasta on kyse.
Osaavat kärrynvalmistajat käyvät punnituksessa autolla, jonka vetokoukku on normaalia ylempänä. Näin saadaan vielä enemmän kärryn todellisesta painosta pois - ja teoreettinen kantavuus kasvaa.
Keskieuroopasta tuotavien kärryjen kohdalla niiden valmistustodistuksessa mainittu omamassa on todellinen omamassa, eli kärry on punnittu "puntarin nokassa".
Meillä on aina omat omituiset lakimme!
- tarkoitat?
Onko kyse auton kytkentämassasta, joka on 1400kg, vai pv:n kokonaispainosta?
JOS on kyse auton kytkentämassasta, et saa vetää jos et kevennä venettä. Se 10% on irto(massa)tavaralle tarkoitettu toleranssi ja on nykyisin 5%. Jos on tarkat kilot tiedossa - ylitys max on silloin 0%. Tapauskohtaisestihan poliisi voi katsoa suuntaan tai toiseen!
JOS kyse on pv:n kokonaispainosta, lasketaan silloin pyörien kautta tiehen kohdistuva massa. Ha:n koukkuun saat laittaa max n.100kg(koukusta riippuen), jolloin saat siirrettyä painoa auton taka-akselille.
Tavaraylikuorma on TODELLINEN senhetkinen massa.- vetää
Väännäpäs rautalangasta. Vene 600 kg, trailerin
kantavuus 570 kg, trailerin kokonaispaino 750 kg
ja auton vetokyky 750 kg.
Ylittyykö sallitut toleranssit? - vääntää..
vetää kirjoitti:
Väännäpäs rautalangasta. Vene 600 kg, trailerin
kantavuus 570 kg, trailerin kokonaispaino 750 kg
ja auton vetokyky 750 kg.
Ylittyykö sallitut toleranssit?Jos vene painaa 600kg ja kärryn kantavuus on 570km, menee kuorma kantavuuden yli. Siis kantavuus on se massa jonka saa laittaa todellista painoa perävaunuun kyytiin.
Ilmeisesti kärrysi painaa tyhjänä 180kg? Siis kok.paino750kg miinus kantavuus 570kg= tyhjäpaino 180kg.
Kun otetaan kärryn tyhjäpaino 180kg ja siihen lisätään veneen paino 600kg saadaan yhteensä 780kg.
Jos ja kun saat sakkoa, se tulee perävaunun kokonaispainon ylittämisestä.
Jos saat vetää autollasi 750kg painosta perävaunua, voit vetää todellisuudessa vähän yli esim tuon 780kg AUTON KYTKENTÄMASSAN RAJOISSA (löytyy rek otteen lisätiedoista - perävaunun massa jarruitta).
Siis jos autolla saa vetää 750kg painoista kärryä, se paino mitataan pyörien kautta tiehen kohdistuvana massana - siis vaaka pyörien alle. Kuormittamalla vetokuulaa hieman enemmän (vähän etupainoisempi kuorma) voit siirtää osan perävaunun painosta aisan kautta auton taka-akselille. Näin pv:n pyörille voi jäädä se esim. 750kg ja kuulalle vaikkapa 80kg.
Yleensä kaikkien jarruttomien vaunujen kok.massa on tuo 750kg. Kun mennään siitä yli tarvitaan jarrut ja sitten aletaan tarvita myös sitä E-luokan korttia poikkeuksia lukuunottamatta.
Toivottavasti edes vähän selvisi. Jos ei niin kysy lisää.
Vielä kerran. Noilla luvuilla kärryn kantavuus ei riitä - auton kytkentämassa riittää. - 1-0
vääntää.. kirjoitti:
Jos vene painaa 600kg ja kärryn kantavuus on 570km, menee kuorma kantavuuden yli. Siis kantavuus on se massa jonka saa laittaa todellista painoa perävaunuun kyytiin.
Ilmeisesti kärrysi painaa tyhjänä 180kg? Siis kok.paino750kg miinus kantavuus 570kg= tyhjäpaino 180kg.
Kun otetaan kärryn tyhjäpaino 180kg ja siihen lisätään veneen paino 600kg saadaan yhteensä 780kg.
Jos ja kun saat sakkoa, se tulee perävaunun kokonaispainon ylittämisestä.
Jos saat vetää autollasi 750kg painosta perävaunua, voit vetää todellisuudessa vähän yli esim tuon 780kg AUTON KYTKENTÄMASSAN RAJOISSA (löytyy rek otteen lisätiedoista - perävaunun massa jarruitta).
Siis jos autolla saa vetää 750kg painoista kärryä, se paino mitataan pyörien kautta tiehen kohdistuvana massana - siis vaaka pyörien alle. Kuormittamalla vetokuulaa hieman enemmän (vähän etupainoisempi kuorma) voit siirtää osan perävaunun painosta aisan kautta auton taka-akselille. Näin pv:n pyörille voi jäädä se esim. 750kg ja kuulalle vaikkapa 80kg.
Yleensä kaikkien jarruttomien vaunujen kok.massa on tuo 750kg. Kun mennään siitä yli tarvitaan jarrut ja sitten aletaan tarvita myös sitä E-luokan korttia poikkeuksia lukuunottamatta.
Toivottavasti edes vähän selvisi. Jos ei niin kysy lisää.
Vielä kerran. Noilla luvuilla kärryn kantavuus ei riitä - auton kytkentämassa riittää."Yleensä kaikkien jarruttomien vaunujen kok.massa on tuo 750kg. Kun mennään siitä yli tarvitaan jarrut ja sitten aletaan tarvita myös sitä E-luokan korttia poikkeuksia lukuunottamatta."
Olen kyllä sitä mieltä että on ennemkin poikkeustapaus kun tarvitaan edes pikku-e korttia tässä lainaus aken sivulta.
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja. - Asiantuntija
1-0 kirjoitti:
"Yleensä kaikkien jarruttomien vaunujen kok.massa on tuo 750kg. Kun mennään siitä yli tarvitaan jarrut ja sitten aletaan tarvita myös sitä E-luokan korttia poikkeuksia lukuunottamatta."
Olen kyllä sitä mieltä että on ennemkin poikkeustapaus kun tarvitaan edes pikku-e korttia tässä lainaus aken sivulta.
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.Ei se nyt ihan poikkeus ole että tarvitaan BE-ajokortti eli pikku-e.
Lukiko nimimerkii "pikku-e" huolella nuo AKE:n sivut?
Kiinnititkö lainkaan huomiota kohtaan: BE-LUOKAN AJOKORTTI:
1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Jos et ole asiasta perillä, niin kerron että tässä yhteydessä perävaunun kokonaismassa tarkoitta ns. teknistä kokonaismassaa, sitä massaa joka on perävaunun rekisteriotteeseen merkitty sen suurimmaksi kokonaismassaksi. Sillä ei siis tarkoiteta kytkentämassaa, joka onkin aivan eri asia.
Siten BE-kortin tarvitsee aina kun vetää perävaunua, VAIKKAPA TYHJÄÄ, jonka tekninen kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton OMAMASSA.
Tilanne on melko yleinen jarrullisten vaunujen puolella, ja siten BE-ajortin tarve myös on hyvin yleinen, eikä suinkaan poikkeus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839