kukkamaahan reunakivet

soikku86

Mistä saa vaaleita, suht samanmuotoisia kiviä että saa kukkamaan rajattua? Olen just muuttanu omaan kämppään eikä kotona kukaan ollu puutarhaihminen ni oon aika ulalla kaikista puutarhajutuista =) minkä hintaisia ovat suunnilleen?

15

14032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H-enna

      Jos lähistöllä on soramonttuja tms, kysy omistajalta lupaa voiko kiviä hakea. Itse haen eräältä maanviljelijältä, jonka pellosta nousee vuosittain röykkiöittäin kiviä. Saan viedä vaikka kaikki - vielä ei ole ehdottanut, että hakisin ne suoraan pellolta ;) Ostaminen on kallista, kyllä niitä ilmaiseksikin saa, kun hoksaa kysyä...

    • puutarhaihminen

      sulle sanoo, että mikään ei oo kauheemman näköistä, ku kivillä reunustetut kukkapenkit

      • sinä

        kukkapenkkisi reunustat? Betonillako? Vai kyllästetyllä laudalla?


      • pms68
        sinä kirjoitti:

        kukkapenkkisi reunustat? Betonillako? Vai kyllästetyllä laudalla?

        olen itseasiassa samaa mieltä että kivireunus on kamala, mutta kukin tyylillään mausta ei niinkään taida olla kyse ja puutarhatontuista ei kukaan edes ala jutella..

        Mutta vastaan kysyjälle muista vaihtoehdoista. Itse suosin ihan nurmikon kanttausta eli lapiolla siistitään nurtsin reuna ja tehdään vielä pieni oja ennen kukkapenkkiä.Kohottaa penkin maasta erilleen ja estää rikkojen leviämisen ja nurmikon vallattoman menon. Mökillä meillä on lautareunus tosin pystyyn laitettuja pätkiä maahan upotettuna vähän valmiin reunanauhan tyyyliin, mutta todella tavallisista laudoista mökkimäisempi ratkaisu.

        Tiettyyn paikkaan voisin tehdä pajuaidan tai ostaa valmiinkin. Muurikiveä meillä on jo muualla oikeassa tarkoituksessaan joten sillä en kukkamaata reunaisi myöskään kotonani.

        Kukin haluaa tyylisensä pihan joten annetaan kaikkien kukkien kukkia ja reunusten olla..

        Paras paikka hankkia kiviä on soramonttu ja jos sellaista ei löydä niin ostamalla. Rantakiviä ei ämpärissä kannata hankkia sillä ovat liian pieniä tuohon tarkoitukseen. Muuten sorafirmoilta tuotaessa kivien hinta koko kuormanakin on halvempi kuin kuljetus joten tulee todella tyyriit reunat..


      • soikku86
        pms68 kirjoitti:

        olen itseasiassa samaa mieltä että kivireunus on kamala, mutta kukin tyylillään mausta ei niinkään taida olla kyse ja puutarhatontuista ei kukaan edes ala jutella..

        Mutta vastaan kysyjälle muista vaihtoehdoista. Itse suosin ihan nurmikon kanttausta eli lapiolla siistitään nurtsin reuna ja tehdään vielä pieni oja ennen kukkapenkkiä.Kohottaa penkin maasta erilleen ja estää rikkojen leviämisen ja nurmikon vallattoman menon. Mökillä meillä on lautareunus tosin pystyyn laitettuja pätkiä maahan upotettuna vähän valmiin reunanauhan tyyyliin, mutta todella tavallisista laudoista mökkimäisempi ratkaisu.

        Tiettyyn paikkaan voisin tehdä pajuaidan tai ostaa valmiinkin. Muurikiveä meillä on jo muualla oikeassa tarkoituksessaan joten sillä en kukkamaata reunaisi myöskään kotonani.

        Kukin haluaa tyylisensä pihan joten annetaan kaikkien kukkien kukkia ja reunusten olla..

        Paras paikka hankkia kiviä on soramonttu ja jos sellaista ei löydä niin ostamalla. Rantakiviä ei ämpärissä kannata hankkia sillä ovat liian pieniä tuohon tarkoitukseen. Muuten sorafirmoilta tuotaessa kivien hinta koko kuormanakin on halvempi kuin kuljetus joten tulee todella tyyriit reunat..

        Asun rivitaloasunnossa, ja nurmikko on tulossa etu- ja takapihalle ilmeisesti vasta ensi vuonna.. ajattelin että vaalea kivetys tuo hienosti esiin kukkapenkin kun muuten on niin tummaa ja synkkää.
        Kiitos asiallisesta kommentista ja vastauksesta, mukavaa kun joku on eri mieltä mutta ei silti sekoa ja hauku toisen näkemystä aivan maan rakoon.


      • naksu
        soikku86 kirjoitti:

        Asun rivitaloasunnossa, ja nurmikko on tulossa etu- ja takapihalle ilmeisesti vasta ensi vuonna.. ajattelin että vaalea kivetys tuo hienosti esiin kukkapenkin kun muuten on niin tummaa ja synkkää.
        Kiitos asiallisesta kommentista ja vastauksesta, mukavaa kun joku on eri mieltä mutta ei silti sekoa ja hauku toisen näkemystä aivan maan rakoon.

        Mielestäni kivreunus kukkapenkissä on huippuhieno. Itse olen kerännyt kiviä pitkin tonttia ja lähitienoita. Tienvarsilta tekee löytöjä! Rakentelen niistä paikoin jopa 2-3 kerroksisen muurin, jos olen nostanut penkkiä ylemmäs.Tämä vaatii aika paljon asettelua ja pyörittelyä, mut hieno tulee! Kivienhän ei tarvitse olla tasamuotoisia ja samanvärisiä...


      • asteri
        sinä kirjoitti:

        kukkapenkkisi reunustat? Betonillako? Vai kyllästetyllä laudalla?

        haluaisitko että suunnittelisin sulle pihaasi.
        olen yli kolmekymmentävuotta suunnitellut pihoja ja minulla myös taomitarha.


      • naksu kirjoitti:

        Mielestäni kivreunus kukkapenkissä on huippuhieno. Itse olen kerännyt kiviä pitkin tonttia ja lähitienoita. Tienvarsilta tekee löytöjä! Rakentelen niistä paikoin jopa 2-3 kerroksisen muurin, jos olen nostanut penkkiä ylemmäs.Tämä vaatii aika paljon asettelua ja pyörittelyä, mut hieno tulee! Kivienhän ei tarvitse olla tasamuotoisia ja samanvärisiä...

        Olen miettinyt kohotetun kukkapenkin perustamista ja juuri tuollaista luonnonkivi reunusta. Neuvoisitko tällaista aloittelijaa ihan alusta pitäen miten tuollaisen penkin perustat ja miten tuon kivireunuksen (esim 2-3 kerrosta) rakennat? Millaisia kiviä? Miten pysyvät päällekkäin jne?


    • Kivireunuksista

      Hei,

      Yritin edellisessä pihassa kivireunuksia kukkapenkkeihin. Kivä oli tarjolla niin että riviin vaan. Kukkapenkki ja nurmikko olivat samassa tasossa, kivet välissä. Ilmeni seuraavia ongelmia:

      - Kukkapenkkiin rajoittuvaa nurmikkoa oli hankala siistiä penkin reunasta. Mikä tahansa ase kolahteli vahingossa kiviin. Lopulta parturoin saksilla.
      - Nurmikon juuret ryömivät kivien alta kukkapenkkiin. kitkemistä tiedossa.
      - Muurahaiset rakastavat kiven alusia. Parin nyrkin kokoisten kivien alla oli vierekkäin eriväristen murkkujen pesiä. Mustia (nipistävät vähän, eivät yleensä pure ollenkaan), ruskeita (ajaijaijai) ja keltaisia (minua ei onneksi kertaakaan purrut yksikään, mutta lapsuudesta muista, että se vasta sattuu).

      Lopulta luovutin ja vaihdoin kivet maahan upotettavaan mustaan aaltomaiseen muovireunukseen. Ruma, mutta ei yllä lueteltuja ongelmia.

      Nyt uudessa pihassa olen käyttänyt Isoja kiviä tehdäkseni kallionhalkeamiin kasveille maataskuja. Tähän tarkoitukseen kivet minusta sopivat luontevasti, "peltotontilla" ne ovat kieltämättä vähän teennäisen näköisiä - minun mielestäni.

      • Kivikkopihailija

        Minulla oli samoja kokemuksia kuin ed. kirjoittajalla. Meillä on tosi kivikkoinen piha ja ajattelin selvitä halvalla ja reunustaa perennapenkin kivillä. Osan penkistä reunustin tiilillä (joita myös lojui tontilla) joten lopputulos oli lievästi kirjava. Tiilet halkeilivat ensimmäisen talvena ja luonnonkivien väliin/taakse/jokapaikkaan kasvoi ruohoa/rikkiksiä ja muurahaiset todella rakastivat kivien alustoja.

        Tein saman tempun, vaihdoin tilalle muovisen reunanauhan. Ruma on mutta olkoot. Jossain vaiheessa teemme sokkelikunnostusta, jolloin sokkelinvierustat reunustetaan varmasti soralla ja alue rajataan unikivellä tms. pienellä ulkolaatalla. Ehkäpä tuosta tulevasta ulkolaatasta voisi yrittää taas pykätä perennapenkinreunaa. Anopilla on unikivireunus, näyttää toimivan, kun esim. ruohonleikkurilla pääsee ajamaan unikiven päältä.


    • kiviasentaja

      Viime vuoden mökkimessuilla (HKI) ja Tampereen pihamessuilla oli näyttäviä, ympäröivää maastoa ylemmäksi korotettuja kukkapenkkejä. Minusta nuo ovat valtavan kauniita, jos ne tehdään huolitellusti.

      Omassa pihassa laitoin ihan alimmaiseksi, nurmikon tasoon noin 60 - 100 cm leveän liuskekiveyksen, joka toimii muurin perustuksena. Liuskekivilaattojen päältä lähtee sitten muuri ylöspän noin 30 cm korkeana ja leveänä luonnonkiviladontana. Muurin sisälle laitoin suodatinkankaan (poistaa tuon juuriongelman), kompostia, turvetta ja istutukset.

      Se liuskekiveys tulee penkin pystyreunasta ulos (nurmikkoon päin) noin 30 - 50 cm, tämä sen takia että nyt voin huoletta ajaa ruohonleikkurilla tuon penkin vierestä ja penkin reuna pysyy aina siistinä kun nurmikko ei mene ihan pystymuuriin asti. Liuskekivi myös "kehystää" tuon penkin kauniisti. Liuskeet ja muurikivet olen tilannut täältä: http://viinijarvenkivi.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=1060001

      • hyvä materiaali

        hautakivihakkaamolta saa tai sai ainakin90- luvun alussa vielä sellaista kolmelta sivulta suoraksi leikattua ns.sivukiveä. Alapuoleksi kun laittaa sen epätasaisen niin päälipuoli on tasainen ja hyvää reunaa tulee. me tehtiin aika suuria määriä pihanpintaa niistä kivistä ja kaikki reunukset sinne missä pitää ruohonleikkurilla ajaa. Leikkurin pyörä kulkee kiven päällä niin ei jää tupsuja.Lohkopintaa voi käyttää sitten toisiin tarkoituksiin, kun nostaa kiven pystyyn tulee hienoja pylväitä useammasta kivestä. Me saatiin täysperävaunullinen rekkalasti sitä kiveä ilmaiseksi olikohan jostain Raahesta päin. Tuskin enää ilmaiseksi saa mistään. Eri kaupungit ovat alkaneet käyttää omaanrakentamiseensa sitä jätekiveä


    • pihapupu

      Ns. seulanpää kiveä voi ostaa soramontuilta ja erilaisista kivialan liikkeistä. KANNATTAA soitella läpi omat kiveni sain pelkällä kuljetuksen hinnalla verrattuna toiseen liikkeeseen Ja laatu on kuitenkin sama. Kuormaautolasti maksoi 120e kun toisen liikkeen hinta oli 23e neliö, ja kuljetus olisi ollut sen 120€ KYSELY kannattaa.

    • gardeneeri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe