Katselin juuri tv Akuutti ohjelmaa jossa puhuttiin ylilihavuudesta ,joka on Euroopassakin (ohjelma) liian yleistä ja versinkin oltiin huolestuneita nuorista ja lapsista. Olen pohtinut samaa,mutta huomannut että siihen syyllistyy moni taho salakavalasti.
Olen katsellut esim .tämän kesän uutuus jätski mainoksia ja eipä ole tarjolla "tavan" kokoisia jäätelöitä niissä. Kaikki ovat ns.Jättituutteja.
Puhumattaakaan limsapulloista ,nykyäänhän ei juuri myydäkkään kuin 1,5l limsoja. Karkkipussit ovat kaikki jättipusseja ja perunalastut extra maxeja. Ne kun syödään sitten samalla tavalla "vain yksi karkkipussi tai yksi limsapullo " tulee syötyä lähes 4 kertainen määrä mitä ennen oli. Nuorimmaiseni on 27 ja silloin kun hän oli lapsi lauantaipussi oli 100g ja sen sai vain karkkipäivänä .Limsapullo oli 0,33 l ja sitäkäkään ei juotu päivittäin .Puhumattakaan meidän lapsuuttamme ,silloinhan näitä herkkuja saatiin tosi harvoin.
Elintarvike teollisuus piilo lihottaakin ,vaikka tietysti se on aina itsestä kiinni ,mutta onko nuorilla ja lapsilla vielä kontrollia. Ei oikein voi antaa puolta pussia karkkia ,vai mitä?
Samoin ruoka aineiden valmistus ohjeet ovat aika isoja per hlö. Ainakin pastassa ja makaroonissa sekä riisissä on mielestäni liian isot annostukset -- aina jää meillä ainakin tähteeksi jos tekee 2hengelle ohjeen mukaan.
Näinpä kun nuoret opetellessaan noudattavat ohjetta ,jo opetetaan syömään liian paljon.
Tänä päivänä olin juuri jumppien yhteisessä lopettajaistilaisuudessa ,jossa terveyden hoitaja sanoi luennonossaan miten nykyään jo me ikä ihmisetkin sivuutamme niinkin terveellisen ruuan kuin perunan ,keittämällä erilaisia makorooneja tai riisiä. Kaloripommeja perunaan nähden .
No Suomessa vielä ollaan kohtuuden rajoissa ,mutta esim Kanadassa käydessäni näin tosi paljon tosi lihavia ihmisiä. Siellähän lihavat saavat käyttää invaparkkipaikkoja ja kaupissa on "mopot" heitä varten .
Tosin hyvänä puolena kauniita vaatteita saa myös tukevat ja omia kauppoja näille vatteiile on paljon. Kävin sellaisessa ja tunsin itseni imarrelluksi kun sanottiin ,ettei teille taida löytyä heillä vaatteita ,vaikka en ihan hoikka olekaan ,mieluummin hieman ylipainoinen Suomen mittakaavalla mitattuna.
no erinomaista on ,että Suomessa sentään vielä lapsetkin voi turvallisesti liikkua...muualla yleensä on pakko mennä koulubussilla turvallisuuden takia ei voi mennä jalan.
Läskit
11
519
Vastaukset
- ii-li
Jos katsoo mitä tahansa TV-mainosta, jossa mainostetaan jotakin makeaa tai muuten lihottavaa, niin aina mainos kehottaa ahmimiseen.
Onneksi Suomessa ihmisillä on (vielä) jonkinlainen järki päässä, eikä täällä vielä ole sellaisia käveleviä rasvavuoria kuin USA:ssa tai Kanadassa.
Minusta on aika paha juttu se, että hyvin suuri osa maailman väestöstä kärsii aliravitsemuksesta ja samalla länsimaitten läskivuoret kärsivät siitä myös! Todellakin. Nykyisin syödään rasvaa, suolaa, sokeria ja muita hiilihydraatteja sisältävää ravintoa aivan liikaa. Sellaista, jossa ei ole elintärkeitä vitamiineja, hivenaineita eikä kuituja. - Syödään vain ylenmäärin tyhjiä kaloreja ja kärsitään aliravitsemuksesta. Satuin juuri eilen illalla katsomaan täkäläistä kuluttajaohjelmaa Plus, missä erään kunnan poliitikot olivat vedonneet kauppiaisiin ottamaan suurimmat chipsipussit pois myynnistä.
Tämä vetoomus kansanterveyskampanjan hyväksi.
Ainoastaan yksi kauppias noudatti toivomusta ja laittoi pähkinät näkyvämmälle paikalle.
Kukaan asiakas ei ollut kaivannut niitä suurpakkauksia, pähkinöitten myynti sen sijaan oli lisääntynyt kovasti.
Totta on että meitä huiputetaan monella tavalla, esim. noilla suurpakkauksilla, jotka "ovat edullisempia pieniin pakkauksiin verrattuna".
Meitä yritetään saada syömään enemmän ja enemmän. Onhan tutkittu että tietyt ravintoaineet stimuloivat aivoissa "hyvänolon" tunnetta ja aiheuttavat samanlaisen riippuvaisuuden kuin esim. tupakka ja alkoholi tai huumeet.- ikää
lisää niin kilojakin kertyy herkemmin kuin nuorempana, vaikka harrastaisi liikuntaakin.
Joskus tuntuu turhauttavaltakin aina laskea niitä kaloreita. Ajattelee että mitäs se muille kuuluu, vaikka vähän läskiä olisikin omahan on asiani.
Itse olen nimittäin ikuinen laihduttaja, joka sortuu herkutteluun ja taas laihduttaa seuraavalla viikolla.- luxus
...mitä tehdä?Juuri tuli TV-sta selvitystä,että kilo nykyistä pettuleipajauhoa,joka alentaa kolestrolia,tekee sitä ja tätä hyvää,maksaa 50 ekua kilo..siinäkö vanhan kansan Tervaskantojen salaisuus?Mitäs me tähän sanomme?;)
- 'Läski'
Aika surutta sitä huolehditaan siitä, ettei meidän 'läskien' itsetunto pääse nousemaan läskivuoren alta.
Luulen, että jokainen ylipainoinen pullukka olisi mieluummin hoikka ja terve, mutta monet muutkin asiat kuin ylen-/väärinsyöminen vaikuttavat niin, ettei vaan laihdu.
Mitähän hoikat ihmiset pitäisivät muuten siitä, että heitä nimiteltäisiin kaiken aikaa hernekepeiksi tai jollain vielä rumemmalla tavalla?- Jokunen
Itse taidan olla se hernekeppi. 172 cm/68 kg. Nimittelyä laihuudesta riittää, kun muutaman kerran viikossa juoksemassakin pistäydyn. Takaisin palaillessa aivan varma juttu.
Tykkään naisesta, joka on vähän pehmeän pyöreä. Niin pitää olla. Jos "läskejä" tolkuttomasti, joko takana huono kunnosta huolehtiminen tai sitten sairaus - sen voi hoidattaa helposti jos haitaksi.
Miehen läskiksi rupeamista en kylläkään ymmärrä -yleensä laiskuus ja kalja siinä.
Älä kuitenkaan pingota, olet hyvä sellaisena! Iloa kesään! - 'Läski'
Jokunen kirjoitti:
Itse taidan olla se hernekeppi. 172 cm/68 kg. Nimittelyä laihuudesta riittää, kun muutaman kerran viikossa juoksemassakin pistäydyn. Takaisin palaillessa aivan varma juttu.
Tykkään naisesta, joka on vähän pehmeän pyöreä. Niin pitää olla. Jos "läskejä" tolkuttomasti, joko takana huono kunnosta huolehtiminen tai sitten sairaus - sen voi hoidattaa helposti jos haitaksi.
Miehen läskiksi rupeamista en kylläkään ymmärrä -yleensä laiskuus ja kalja siinä.
Älä kuitenkaan pingota, olet hyvä sellaisena! Iloa kesään!En ole missään elämäni vaiheessa 'ruvennut läskiksi'. En ole ehkä läskein (olisiko oikea superlatiivimuoto?) lihavien joukossa, mutta kuitenkin niin pullukka, ettei tuo läskeistä puhuminen koskaan mene ohi pistoksitta. Osin lihomiseni on oma syyni, osittain asia, jota en pysty korjaamaan. Olen entinen kilpaurheilija ja sen jälkeen harrastin liikuntaa useita tunteja viikossa. Noin 55-vuotiaana alkoivat entiset urheiluvammat muuttua kroonisiksi säryiksi ja liikkumista haittaaviksi tekijöiksi. Olen kierteessä: särkylääkkeet---> vatsahaava--->ei enää kunnon tulehduskipulääkitystä--->koko ajan pientä särkyä, nivelrikkoa--->liikkuminen vähentynyt mutta ruokahalu valitettavasti ei! Kaiken aikaa yritystä laihduttaa on kuitenkin olemassa, pitäisi vaan päästä liikkumaan...
Ei puhettakaan enää korkokengistä ja pienoisista juhlakostyymeistä:(.
Mukavaa, Jokunen, kun kuitenkin osoitit ymmärrystä:))). - Uusisuvi
'Läski' kirjoitti:
En ole missään elämäni vaiheessa 'ruvennut läskiksi'. En ole ehkä läskein (olisiko oikea superlatiivimuoto?) lihavien joukossa, mutta kuitenkin niin pullukka, ettei tuo läskeistä puhuminen koskaan mene ohi pistoksitta. Osin lihomiseni on oma syyni, osittain asia, jota en pysty korjaamaan. Olen entinen kilpaurheilija ja sen jälkeen harrastin liikuntaa useita tunteja viikossa. Noin 55-vuotiaana alkoivat entiset urheiluvammat muuttua kroonisiksi säryiksi ja liikkumista haittaaviksi tekijöiksi. Olen kierteessä: särkylääkkeet---> vatsahaava--->ei enää kunnon tulehduskipulääkitystä--->koko ajan pientä särkyä, nivelrikkoa--->liikkuminen vähentynyt mutta ruokahalu valitettavasti ei! Kaiken aikaa yritystä laihduttaa on kuitenkin olemassa, pitäisi vaan päästä liikkumaan...
Ei puhettakaan enää korkokengistä ja pienoisista juhlakostyymeistä:(.
Mukavaa, Jokunen, kun kuitenkin osoitit ymmärrystä:))).minunkin. Kaikkein kurjinta oli kun niin rakas kilpatanssi oli unohdettava sekä naisten kymppijuoksut ja muut urheilut.
Olen ihmetellyt miksi esim. joka ainoassa lehdessä täytyy olla sivuittain toinen toistaan houkuttelevampia ruokaohjeita.
Seuraavilla sivuilla on sitten artikkeleita kansamme liikasyömisestä ja -lihavuudesta, korkeasta kolesterolista ja muista vaivoista jotka seuraavat meitä rangaistukseksi herkuttelusta. kieltää ihmisestä puhuttaessa.Se on suoraan ihmisen halveksimista.Se on nykyajan typeryyyttä jos itsellä ei satu olemaan ylipainoa.
Se kertoo todellisen ihmisen ilkeyden.Kyllä voidaan päälleppäin olla vaikka kuinka suvaitsevaisia ja sivistyneitä ja humaaneja mutta sitten haukutaa toista niinkiun olisi lupa haukkua.
Eihän huudeta siitäkään jos sinulla on hunot vaatteet tai koti ruma.Mutta ukonäöstä saa kyllähaukkua se on sivistymätöntä.- possukka
pääsky kirjoitti:
kieltää ihmisestä puhuttaessa.Se on suoraan ihmisen halveksimista.Se on nykyajan typeryyyttä jos itsellä ei satu olemaan ylipainoa.
Se kertoo todellisen ihmisen ilkeyden.Kyllä voidaan päälleppäin olla vaikka kuinka suvaitsevaisia ja sivistyneitä ja humaaneja mutta sitten haukutaa toista niinkiun olisi lupa haukkua.
Eihän huudeta siitäkään jos sinulla on hunot vaatteet tai koti ruma.Mutta ukonäöstä saa kyllähaukkua se on sivistymätöntä.Sisimmässäni pidän itseäni ikuisesti läskinä, vyötärömitta sanoo niin olevan, vaikka vaaka kertookin normaalipainosta ja pyöreämmät kadehtii.
Tämän päivän pulskien nuorten rinnalla sitä oli höyhen-sarjalainen. - ii-li
pääsky kirjoitti:
kieltää ihmisestä puhuttaessa.Se on suoraan ihmisen halveksimista.Se on nykyajan typeryyyttä jos itsellä ei satu olemaan ylipainoa.
Eihän huudeta siitäkään jos sinulla on hunot vaatteet tai koti ruma.Mutta ukonäöstä saa kyllähaukkua se on sivistymätöntä....työtoveri, joka paasasi suureen äänen, miten hän halveksii lihavia ihmisiä. Siitä on niin kauan, että olin itse vielä tosilaiha nälkäkurki.
Ajattelin jo silloin, että se työtoveri itse oli sellainen surkimus, että ainoa asia, josta hän saattoi tuntea ylemmyyttä oli se, että hän itse oli hoikka.
Itse olisin halunnut olla vähän tukevampi, mikä nyttemmin on toteutunut aivan liiankin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei143170Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1231359- 931248
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2571092Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi551067Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk66994Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253891- 41872
- 84831
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48778