Stilon polttimoiden vaihto

Fiasto

Jouduin tuossa eilen vaihtamaan stilo MW ajovalopolttimon. Kyseessä oli vänkärin puoleinen lähivalo, mikä käsittääkseni on se helpompi vaihdettava. Tämäkin vaati jo huomattavaa sormiakrobatiaa ja rystysten uhraamista. Miten mahtaa olla tuo toisen puolen valot ja mahdollisesti muiden kuin lähivalojen vaihdon kanssa, onko mitään oikotietä onneen vai joutuuko tuon akun ottamaan irti että pääsee käsiksi?

37

10600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -KN-

      Avaa vähän kuljettajan puoleista sisälokaria (pyörän pois ottaminen helpottaa) ja pääset alakautta helpommin vaihtamaan sen poltimon. Pientä kikkailuahan se on, mutta silleen se onnistuu nopeiten. Helpottaa tietenkin, jos saat auton ylös sopivalle korkeudelle. Jos vieläkin ahistaa, niin ota vielä akkukotelon kansi pois, niin tulee sentti tai kaksi lisää tilaa... ;)

      • sti

        Pitääkö olla noin kamalan hankalaa lampun vaihto? Entäpäs tulpat, pitääkö ottaa kone pois, että saa vaihdettua? Mites toi lampunvaihtohomma muuten onnistuu syksyllä räntäsateessa pimeällä tienposkessa?


      • -KN-
        sti kirjoitti:

        Pitääkö olla noin kamalan hankalaa lampun vaihto? Entäpäs tulpat, pitääkö ottaa kone pois, että saa vaihdettua? Mites toi lampunvaihtohomma muuten onnistuu syksyllä räntäsateessa pimeällä tienposkessa?

        Joo, kyllä on aika sissi se joka syksyllä räntäsateessa ne lamput vaihtaa. Kyllä se onnistuu, mutta useinmilta jää vaihtamatta. On kyllä tosi huonoa tuuria, jos molemmat palaa juuri silloin syksyn räntäsateessa kesken ajon...

        Vaikeaksi se siis on tehty, mutta ei toi Stilo ole ainoa auto jossa on tämä sama ongelma.


      • mwjtd -03
        sti kirjoitti:

        Pitääkö olla noin kamalan hankalaa lampun vaihto? Entäpäs tulpat, pitääkö ottaa kone pois, että saa vaihdettua? Mites toi lampunvaihtohomma muuten onnistuu syksyllä räntäsateessa pimeällä tienposkessa?

        ..onnistu pimeässä lainkaan. Jostain syystä stiloon on tehty todella hankalaksi se polttimon vaihto.

        Ja dieseliin vielä hankalammaksi, kun ei ole sitä tilaa senkään vertaa.


      • jtd stiloon
        mwjtd -03 kirjoitti:

        ..onnistu pimeässä lainkaan. Jostain syystä stiloon on tehty todella hankalaksi se polttimon vaihto.

        Ja dieseliin vielä hankalammaksi, kun ei ole sitä tilaa senkään vertaa.

        tosin jokunen kerta tullut harjoiteltua...


      • MOK
        jtd stiloon kirjoitti:

        tosin jokunen kerta tullut harjoiteltua...

        Eipä ole vielä JTD-stiloon tarvinnut polttimoita vaihtaa, mutta joskus sekin tulee vastaan. Joten voisitko kertoa, kuinka polttimonvaihto kuskinpuolelle tapahtuu...

        Dieselissä on siellä lokarin takana on vissiin joku lauhdutin tiellä, pystyykö sieltäkään kautta polttimoa vaihtaman?


      • delta1
        MOK kirjoitti:

        Eipä ole vielä JTD-stiloon tarvinnut polttimoita vaihtaa, mutta joskus sekin tulee vastaan. Joten voisitko kertoa, kuinka polttimonvaihto kuskinpuolelle tapahtuu...

        Dieselissä on siellä lokarin takana on vissiin joku lauhdutin tiellä, pystyykö sieltäkään kautta polttimoa vaihtaman?

        kaikissa stilon malleissa onnistuu lampun vaihto luukun kautta...tarvii vain vasemmalta irrottaa akun suoja pois. luukku vain etukulmasta auki niin onnistuu...ei kyl kannata kokonaan ottaa pois.


    • aika hankalaa. Itsellä kaikista pahin, eli JTD. Oikeanpuolisen kannen saa auki vain puoliväkisin ja takaisin vain väkisin. Lukituksen kiinnitys siinä hajosi. Meni ainakin 45 min ensimmäisellä kerralla.

      Mutta kuten sanottu, sama vaivaa useita muitakin merkkejä (lue: saksalaisia).

      Eli kun vaihdat, älä säästä vaan osta laadukas polttimo tilalle.

      • mwjtd -03

        Sama ongelma jossain japsissakin. Olikohan avensis tms...


    • Joudin nyt vaihtamaan myös kuljettajan puolisen hooseiskan JTD farmariin. Tunti siihen meni mutta ensi kerralla pääsen varmaan viiteentoista minuuttiin.

      Ohje:
      -Akku pois
      -Irroita harmaalla lukituksella toimiva monijohtoliliitin työntämällä harmaa lukitussalpa ulospäin
      -Avaa umpion musta takakansi. Tarvitaan "pientä väkivaltaa" mutta varo muiden polttimoiden kantoja!
      -Irroita H7 lampun kannan sähköliitin vaikkapa ruuvarilla
      -Irroita VAROVASTI H7 kiinnitinsjousi (varo ettei irtoa umpiosta. Takaisin laittaminen vaatii pieniä käsiä ja peilin!!) Kiinnitä jousi yläasentöön vaikkapa teipillä ettei roiku tiellä.
      -Vaihda polttimo
      -Kiinnitä lukitusjousi. Katso että polttimo on kunnolla pesässä! Muuten joudut aloittamaan alusta!
      -Laita takakansi paikoilleen VAROVASTI ettei muut lamppujen kannat irtoa
      -tarkista suuntaus ennenkuin laitat akun paikoilleen. Anna vita starttikaapelilla.

      Kyllä kuljettajan puoleinen vaihto on helpompi (sanoo nimim. "molempia kokeillut") Katso myös aiempi viesti samasta asiasta!

      On muuten Stilon ainoa varsinainen ärsyttävä ominaisuus tähän saakka.

      • Muuten tyytyväinen

        Vaihdoin juuri itse molemmat polttimot omaani (-04 MW JTD) ja kyllä se kuskin puoli on mielestäni helpompi, eikä se jäähdytin siellä puskurissa ole tiellä ollenkaan. Aikaa meni ilman taukoja n. 1 h ja molemmat oli vaihdettu. Kyllä ensi kerralla ne vaihtaa jo 1/2 h molemmat. Vaihdoin polttimot tosin kaverin tallissa ja auto oli nosturilla, mikä helpotti todella paljon. Ei muuta kun käykää kiinni, kyllä ne mies kuin mies sinne saa vaihdettua.


      • Naiset töihin
        Muuten tyytyväinen kirjoitti:

        Vaihdoin juuri itse molemmat polttimot omaani (-04 MW JTD) ja kyllä se kuskin puoli on mielestäni helpompi, eikä se jäähdytin siellä puskurissa ole tiellä ollenkaan. Aikaa meni ilman taukoja n. 1 h ja molemmat oli vaihdettu. Kyllä ensi kerralla ne vaihtaa jo 1/2 h molemmat. Vaihdoin polttimot tosin kaverin tallissa ja auto oli nosturilla, mikä helpotti todella paljon. Ei muuta kun käykää kiinni, kyllä ne mies kuin mies sinne saa vaihdettua.

        joo, itseasiassa vaimo vaihto naapurin emännän kanssa molemmat lamput vähän reiluun tuntiin pienellä tauolla kun syöttivät lapsoset välissä, oli muuten hauska kattoo.

        kaikkia haukkuja ja kommentteja lukenut ja oli vähän kauhee alkuun mutta menipä yllättävän kivuttomasti. itsehän nautin olutta vieressä ja naureskelin kun en fiiuun koske :)


    • Isokoura

      Vaihdoin eilen kaikki 4-etuparkkia yläkautta ja samalla katsoin,että apumiehen puoleinen valojen säätömoottorin vaihto onnistuu myös yläkautta.

      • Stilo_kuski

        Niin varmaan!

        Itse ajoin kauppaan ja takaisin silmät kiinni ja söin päivällisen haarukkaa varpaiden välissä pitäen :D

        Hei, oikeesti. EI kukaan Stilon polttimoita itse vaihtaut usko tollaisia juttuja. Itse otan eturenkaat ja sisälokasuojat pois ajovalopolttimojen vaihtoa varten! Parkkivalojen polttimot on vielä alempana/vaikeampi vaihtaa, joten en usko juttuasi!


      • Isokoura
        Stilo_kuski kirjoitti:

        Niin varmaan!

        Itse ajoin kauppaan ja takaisin silmät kiinni ja söin päivällisen haarukkaa varpaiden välissä pitäen :D

        Hei, oikeesti. EI kukaan Stilon polttimoita itse vaihtaut usko tollaisia juttuja. Itse otan eturenkaat ja sisälokasuojat pois ajovalopolttimojen vaihtoa varten! Parkkivalojen polttimot on vielä alempana/vaikeampi vaihtaa, joten en usko juttuasi!

        Sehän on sinun asia jos et usko ota vaikka moottori pois minun mielestä,tässä lampunvaihdossa tarvitaan vähän järkeä ja näppäryyttä jota sinulla ei ole.Ajovalo polttimoitakin olen vaihtanut muutoman 6-v aikana joten homma on hanskassa.kuskinpuolelle saa ihan hyvin tilaa kun ottaa akun pois,parkkipolttimoissa on lampun pidin minkä päässä poltin on.


      • Stilo_kuski
        Isokoura kirjoitti:

        Sehän on sinun asia jos et usko ota vaikka moottori pois minun mielestä,tässä lampunvaihdossa tarvitaan vähän järkeä ja näppäryyttä jota sinulla ei ole.Ajovalo polttimoitakin olen vaihtanut muutoman 6-v aikana joten homma on hanskassa.kuskinpuolelle saa ihan hyvin tilaa kun ottaa akun pois,parkkipolttimoissa on lampun pidin minkä päässä poltin on.

        vai olet ottanut akun pois? No sehän muuttaa tilanteen. Kuka tahansa saa poltitmot vaihdettua yläkautta, jos akun ottaa pois.

        Hallitunkin kanssa on nopeampaa ottaa rengas pois ja sisälokasuoja ja mennä sitä kautta. Akun kanssa näpertelyyn palaa runsaasti aikaa! Varmaan 10 minuuttia tai jotain.

        Toisella puoella autoja on Stilon malliversioista riippuen johtoja eri tavalla. Joissian köyhemmissä versioissa saa polttimon vaihdettua helposti yläkautta tuolla pelkääjän puolella. Jos on Stilo isommalla koneella, ilmasotinti ja kaikki lisävarusteet, niin siellä menee sellainen johtonippu pesusäiliön ja sen valoumpian takakannen välissä, ettei takakanttaa saa mitenkään paikoilleen eläkautta, jos sen ottaa pois.

        Riippuu siis auton varustelusta ja mallista, onko polttimoiden vaihto mahdollista.


    • TiPoTellen

      Tapahtuu Automilanossa hintaan 35 e lamput. lampputyyppi H7 ei ole niitä kestävimpiä, siksi kannattaa katsoa mitä lamppuja sinne laittaa. Vaihtotyö 35 e lamput n.20-25e joten tulee valolle hintaa. Kokeiltu on Philipsin Megat ja Osramin Nightbeakerit, nyt menee Philipsin Longlife 3x, toivottavasti kestää.

      • Stilo_kuski

        Osram Nightbreakerin paketissa mainitaan, että käyttöikä on PUOLET normaalista H7-polttimosta. EIhän se kirkkaus tyhjästä tule.

        Ei siis Stiloon kovin hyvä valinta. Se lukee siinä paketissa! Siis puoliintunut käyttöikä, ei sopimattomuus Stiloon ;)


    • Mobilisti#

      Vaikka edellä muut kuinka vakuuttelevat homman olevan helppo, en voi sitä kenellekään suositella. Tämä on Stilon suunnittelijoiden suurimpia munauksia, kun eivät ole ottaneet huomioon lamppujen vaihtoa. Muissakin autoissa (joissakin) on sama munaus toistettu, joka ei pienennä Fiatin munausta millään tavalla.

      Oikeanpuoleisen lampun vaihto onnistuu pienellä kiroilulla, mutta vasemman puoleinen ei onnistu ilman purkamistöitä. Auto pukeille... pyörä pois... sisälokari irti etureunasta... kurkottelua tosi hanaklassa asennossa siten, ettei oikein mitään näe. En ryhdy ikinä enää tähän hommaan.

      • olla-

        kädetön. Molemmat polttimot vaihdettu JTD-malliin alle tunnissa konehuoneen puolelta. Jos toinen palaa, ei toinenkaan kauaa kestä. Tasalaatu, katsos.
        Laitata valot kuntoon osaavillla, kun et itse osaa.


      • -Maybach
        olla- kirjoitti:

        kädetön. Molemmat polttimot vaihdettu JTD-malliin alle tunnissa konehuoneen puolelta. Jos toinen palaa, ei toinenkaan kauaa kestä. Tasalaatu, katsos.
        Laitata valot kuntoon osaavillla, kun et itse osaa.

        Kahden polttimon vaihto näppärältä vaihtajalta vajaassa tunnissa! Kyllä Fiat on epäonnistunutunut, kun tällainen perusjuttu on näin hankala.

        Vanhassa Mazda 323:ssa vaihtoi molemmat polttimot viidessä minuutissa ilman mitään kurkoittelua ja hankalia työasentoja. Mazda on tästä tosin taantunut.


      • autot tällaisia
        -Maybach kirjoitti:

        Kahden polttimon vaihto näppärältä vaihtajalta vajaassa tunnissa! Kyllä Fiat on epäonnistunutunut, kun tällainen perusjuttu on näin hankala.

        Vanhassa Mazda 323:ssa vaihtoi molemmat polttimot viidessä minuutissa ilman mitään kurkoittelua ja hankalia työasentoja. Mazda on tästä tosin taantunut.

        Moni uudempi auto on lampunvaihdon kannalta ongelmallinen. Itse sain kyllä vaihdettua (diesel)Stilo MW:n polttimot n. 15 minuutissa. Lineassa lampunvaihto onnistuu tuossa 5 minuutissa, kun siihen on tajuttu jättää paremmin tilaa lampunvaihtoon.


      • ex-fiatisti
        olla- kirjoitti:

        kädetön. Molemmat polttimot vaihdettu JTD-malliin alle tunnissa konehuoneen puolelta. Jos toinen palaa, ei toinenkaan kauaa kestä. Tasalaatu, katsos.
        Laitata valot kuntoon osaavillla, kun et itse osaa.

        Normaalistihan ne polttimot kestävät sen kolmisen vuotta, sikäli kun lataus on kohdillaan ettei ylijännitettä tuupi.


      • Runar Hålmström
        ex-fiatisti kirjoitti:

        Normaalistihan ne polttimot kestävät sen kolmisen vuotta, sikäli kun lataus on kohdillaan ettei ylijännitettä tuupi.

        Minun Stilossa Delta-Auton vaihtamat polttimot kestivät n. vuoden/puoli. Eli puolen vuoden välein on tämä surkea homma edessä. En tiedä minkä tyyppisiä lamppuja käyttivät, mutta asentajan luulisi käyttävän hyvälaatuisia polttimoita, koska vaihtaminen ei ole mikään hauska homma. Aikaisemmin H7 polttimot olivat huonosti kestäviä, en tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä (Xsenonit tuntuvat kestävän).

        Minäkään en aja enää Fiatilla. Fiatilla voisin vielä ajaakin, mutta Delta-Auton myymällä tuotteella en.


    • Kokeilin vaihtaa vasemmanpuoleista lähivaloa. Hetken asiaa tutkittuani, päätin homman olevan juuri sopiva huollon tehtäväksi. Kun vain olisi kestäviä polttimoita, ettei jäisi valottomalla autolla maantielle.

      Auton suunnittelijalle on tosiaan tullut paha moka. Etelässä polttimoita ei varmaan tarvi useinkaan vaihtaa, koska päivällä ei ajella valot päällä. Täällä "pimeässä" pohjolassa valoa tarvitaan päivälläkin.

    • Stiletisti
      • stilojtd

        Siinähän se lampunvaihto on ahtainta. Mutta ei ole kun otat etupuskurin eli koko muovikeulan pois, tai irti, ei tarvii letkuja irrotella. On muuten yllättävän helppo irrottaa. Ei tietenkään onnistu tien päällä. Sen jälkeen KAIKKI lamput on helppo vaihtaa,ja kannattaakin, eikä tarvitse rikkoa mitään. Samalla saa puhdisteltua keulan sieltä maskin alta.


      • OskuK
        stilojtd kirjoitti:

        Siinähän se lampunvaihto on ahtainta. Mutta ei ole kun otat etupuskurin eli koko muovikeulan pois, tai irti, ei tarvii letkuja irrotella. On muuten yllättävän helppo irrottaa. Ei tietenkään onnistu tien päällä. Sen jälkeen KAIKKI lamput on helppo vaihtaa,ja kannattaakin, eikä tarvitse rikkoa mitään. Samalla saa puhdisteltua keulan sieltä maskin alta.

        -toukokuussa tapahtunutta:

        Paukahti itselläkin 30 tuhannen jälkeen Stilo Wagon satasesta ensimmäinen polttimo: kuskin puolen lähivalo.
        Katselin ensin tämän keskustelun, ja sitten läpi sen pidemmänkin tuosta ja ajattelin että pakko koittaa ainakin ensin itse, vähintäänkin ihan mielenkinnosta.

        -Avasin akunsuojan pois ja katselin hieman näkymää, jahka olin vetänyt niitä johtoja hieman sivuun. Alhaalta näkyi valoa, joten tuota aukkoa käytetään vaihdossa. Ruuvarin avulla kannen jousi irti yläpuolelta, jonka jälkeen se avautui hyvin. Sitten sen verran kantta auki kun se tulee, ennenkuin ottaa (liian isoon)akkukaukaloon kiinni, eli n.5cm. Tuosta välistä kärkipihdeillä polttimon pistoke irti. Nyt auton viereen maate, jalat eteenpäin ja oikea käsi auton alta siitä reijästä ylös ja assari ylhäältä neuvoo tassulle tietä lampulle. Polttimojouset yksitellen irti, ja opetellaan se liike siinä pariin kertaan. Polttimo ulos etu-ja keskisormen välissä. Vedetään rauhallisesti alaspäin jolloin polttimo kääntyy ja jos se on pysynyt sormissa alas saakka, nähdään kummin päin sen kuuluu olla. Minulla ei pysynyt. Uusi polttimo sormien väliin pystyyn ylöspäin, niistä kosketinknääkeistä pitäen -ja taas assari neuvoo reittiä. Pitää varoa hermostumista ettei saa suonenvetoa sormiinsa. Kun olan umpion reijän huulilla, niin assari neuvoo kohtaa ja annetaan polttimon kallistua eteenpäin ja työnnetään lamppuun. Pidetään sormella kun assari katsoo -nyt umpion puolelta miten se asettuu. Se pysyy kyllä pitämättä pakoillaan, jos on oikein. Nyt assari neuvoo, missä on lukitusjousi, joka voi ola kallistunu ulottumattomiin ylöspäin, tai assari painaa jousta sormien ulotuville ylhäältä ruuvarilla. Nämä kliksut kiinni yksitellen ja pistoke myös kiinni. Sekin vaatii neuvontaa, sokkona ei saa tolkkua. Kansi kiinni ja jousi kiinni -nämä ylhäältä. Aikaa tuossa kaikessa meni ehkä 10min.

        Mutta:
        Itsellä polttimo oli ensin väärin, koska assari ei hoksannut katsoa umpion puolelta onko säällisesti suorassa, vaan poltin sojotti alaviistoon. No, polttimon kansi uudestaan auki, ja alta taas kädellä hollille, nyt ilman assaria tunnustelin tietä, ja huomasin että sisälokasuojassa on hyvällä kohtaa silmien edessä ritilä. Jos olisi valoa tarjolla sisältä lampulle, siitä näkisi kyllä mitä on tekemässä. Hamuilin koskettimelle, en irroittanut sitä, vaan avasin jouset taas yksitellen, vedin ja käänsin polttimoa koskettimesta pitäen ja painoin sisään, kiinnitin toisen jousen ja nyt eteen tarkistamaan umpiosta: paikoillaan on. Taas käsi sisään ja toinenkin jousi kiinni. Ylhäältä taas kansi kiinni ja sen jousi paikoilleen. Aikaa meni nyt varmaan kolme minuttia.


      • multiwagonisti
        OskuK kirjoitti:

        -toukokuussa tapahtunutta:

        Paukahti itselläkin 30 tuhannen jälkeen Stilo Wagon satasesta ensimmäinen polttimo: kuskin puolen lähivalo.
        Katselin ensin tämän keskustelun, ja sitten läpi sen pidemmänkin tuosta ja ajattelin että pakko koittaa ainakin ensin itse, vähintäänkin ihan mielenkinnosta.

        -Avasin akunsuojan pois ja katselin hieman näkymää, jahka olin vetänyt niitä johtoja hieman sivuun. Alhaalta näkyi valoa, joten tuota aukkoa käytetään vaihdossa. Ruuvarin avulla kannen jousi irti yläpuolelta, jonka jälkeen se avautui hyvin. Sitten sen verran kantta auki kun se tulee, ennenkuin ottaa (liian isoon)akkukaukaloon kiinni, eli n.5cm. Tuosta välistä kärkipihdeillä polttimon pistoke irti. Nyt auton viereen maate, jalat eteenpäin ja oikea käsi auton alta siitä reijästä ylös ja assari ylhäältä neuvoo tassulle tietä lampulle. Polttimojouset yksitellen irti, ja opetellaan se liike siinä pariin kertaan. Polttimo ulos etu-ja keskisormen välissä. Vedetään rauhallisesti alaspäin jolloin polttimo kääntyy ja jos se on pysynyt sormissa alas saakka, nähdään kummin päin sen kuuluu olla. Minulla ei pysynyt. Uusi polttimo sormien väliin pystyyn ylöspäin, niistä kosketinknääkeistä pitäen -ja taas assari neuvoo reittiä. Pitää varoa hermostumista ettei saa suonenvetoa sormiinsa. Kun olan umpion reijän huulilla, niin assari neuvoo kohtaa ja annetaan polttimon kallistua eteenpäin ja työnnetään lamppuun. Pidetään sormella kun assari katsoo -nyt umpion puolelta miten se asettuu. Se pysyy kyllä pitämättä pakoillaan, jos on oikein. Nyt assari neuvoo, missä on lukitusjousi, joka voi ola kallistunu ulottumattomiin ylöspäin, tai assari painaa jousta sormien ulotuville ylhäältä ruuvarilla. Nämä kliksut kiinni yksitellen ja pistoke myös kiinni. Sekin vaatii neuvontaa, sokkona ei saa tolkkua. Kansi kiinni ja jousi kiinni -nämä ylhäältä. Aikaa tuossa kaikessa meni ehkä 10min.

        Mutta:
        Itsellä polttimo oli ensin väärin, koska assari ei hoksannut katsoa umpion puolelta onko säällisesti suorassa, vaan poltin sojotti alaviistoon. No, polttimon kansi uudestaan auki, ja alta taas kädellä hollille, nyt ilman assaria tunnustelin tietä, ja huomasin että sisälokasuojassa on hyvällä kohtaa silmien edessä ritilä. Jos olisi valoa tarjolla sisältä lampulle, siitä näkisi kyllä mitä on tekemässä. Hamuilin koskettimelle, en irroittanut sitä, vaan avasin jouset taas yksitellen, vedin ja käänsin polttimoa koskettimesta pitäen ja painoin sisään, kiinnitin toisen jousen ja nyt eteen tarkistamaan umpiosta: paikoillaan on. Taas käsi sisään ja toinenkin jousi kiinni. Ylhäältä taas kansi kiinni ja sen jousi paikoilleen. Aikaa meni nyt varmaan kolme minuttia.

        Yläkautta kuskin puolelle H7. Mitään rikkomatta ja ainoastaan akunkansi irroittaen.

        1,8 bensakone, ilmastoinnilla ja muilla varusteilla.

        Ensikertalaiselta noin 15 min. aikaa


    • Viat

      Fiat Stilon etulamppujen vaihto on vaikea urakka tien päällä, pihassa tai tallissa homma helpottuu seuraaville konsteilla:
      - etupyörä irti
      - mahdollinen roiskeläppä irti (kiinni muutamalla ruuvilla sekä metalliklipsillä)
      - sisälokasuoja irti (kiinni kuudella ruuvilla)

      Nyt kun alapuolelta pääsee umpioiden kimppuun, niin vaihto on helpompaa. Umpiossa on kaksi luukkua. Suurempi luukku on kiinni metalliklipsillä, joka pitää napsauttaa ensiksi auki. Klipsin voi ottaa irti luukun kiinnitysvaiheessa, jolloin suurikokoisen luukun kiinnittäminen takaisin on helpompaa. Pienempi luukku avautuu painamalla luukun muovipainiketta, jolloin se lähtee kevyesti vetämällä irti.
      - suuremman luukun takana ovat:
      - sumuvalo, suuntavilkku
      - lähivalo, parkkivalo 1
      - pienemmän luukun takana ovat:
      - kaukovalo, parkkivalo 2

      Lamput vaihdetaan normaaliin tapaan riippuen käytettävästä lampputyypistä. Parkkivalot saa vedettyä esiin hakemalla mustan muoviklipsin (n. 5 cm) ja vetämällä taaksepäin varovaisesti. Parkkivalo on tämän muoviklipsin päässä kiinni. Klipsejä voi olla hankala huomata ensimmäisellä kerralla, mutta työvalon kanssa ne kyllä sieltä löytyvät. Klipseihin menee kaksi sähköjohtoa, jota voi seurata jos niitä ei muuten löydä.

      Kaiken kaikkiaan ärsyttävä urakka, mutta tehtävissä kohtuuvaivalla kun tietää mitä tekee. Lämmöllä muistellen autoja, joissa lampunvaihto vei muutaman minuutin eikä vaatinut sen ihmeempää sormiakrobatiaa.

      Jos sisälokasuoja otetaan irti, kannattaa pyöräkotelon takaosa (etuoven edestä) puhdistaa sorasta ja hiekasta, mitä kerääntyy suojan alle jäävään tilaan aika paljon. Tilan edessä on äänieristysmatto, jonka voi kääntää pois tieltä. Painepesuri auttaa urakassa. Yleensä pelti on alkanut jo ruostua täältä, joten korjaustoimet voivat olla paikallaan.

    • joku vielä

      tappaa itsensä Stilon lampun vaihdossa kun ottaa ensin renkaat irti ja alakautta räpeltää tunkin varassa olevan auton alla.. tällaiset liskut pitäisi kieltää lailla. Taisipa tullakin sellainen säädös että polttimot on pystyttävä vaihtamaan kohtuu ajassa tien päälläkin.

      • isä Silvio

        Stilon käyttöohjekirjassa sanotaan: jätä ajovalojen polttimoiden vaihtaminen merkkihuollon tehtäväksi. Joten omalla vastuulla siellä auton alla puuhastellaan. Vuodesta 2005 tyyppihyväksynnän saaneissa autoissa pitää ajovalojen polttimoiden vaihtaminen olla helposti auton käyttäjän tehtävissä auton mukana tulevilla vakiotyökaluilla. Stilo on tullut Italiassa markkinoille loppuvuodesta 2001 - Suomessa keväällä 2002.


      • Silvio Parmankinkku
        isä Silvio kirjoitti:

        Stilon käyttöohjekirjassa sanotaan: jätä ajovalojen polttimoiden vaihtaminen merkkihuollon tehtäväksi. Joten omalla vastuulla siellä auton alla puuhastellaan. Vuodesta 2005 tyyppihyväksynnän saaneissa autoissa pitää ajovalojen polttimoiden vaihtaminen olla helposti auton käyttäjän tehtävissä auton mukana tulevilla vakiotyökaluilla. Stilo on tullut Italiassa markkinoille loppuvuodesta 2001 - Suomessa keväällä 2002.

        Polttimoiden vaihtaminen Stiloon "alakautta" on helppo toimenpide henkilöille, joilla ei peukalo ole "keskellä kämmentä". Vain auton omalla tunkilla kulma ylös, pyörä pois, muovinen sisälokasuoja pois ja vola - lampun kannat ovat näkyvillä.


      • stiilosti
        isä Silvio kirjoitti:

        Stilon käyttöohjekirjassa sanotaan: jätä ajovalojen polttimoiden vaihtaminen merkkihuollon tehtäväksi. Joten omalla vastuulla siellä auton alla puuhastellaan. Vuodesta 2005 tyyppihyväksynnän saaneissa autoissa pitää ajovalojen polttimoiden vaihtaminen olla helposti auton käyttäjän tehtävissä auton mukana tulevilla vakiotyökaluilla. Stilo on tullut Italiassa markkinoille loppuvuodesta 2001 - Suomessa keväällä 2002.

        Joopa joo. Minusta polttimon vaihdosta on tehty ihan turhan suuri juttu.Minulla oli ensin farkku -03 mallia ja sen lampunvaihdon tein niin, että poistin akun ja sen hemmetin turhan muovitoosan sen ympäriltä, sitten vain hyvin yksinkertaisesti vaihdoin polttimoita yläkautta. Nyt alla on -07 mallin sedan josta se joutava kotelo on jo tehhdastekoisesti pois tieltä eli siitä vain hyvin helposti yläkautta. Viime vuonna siirryin käyttämään päiväajovaloja jolloin säästyy sekä polttimoita, että bensaa. Päiväajovalojen asennuksen jälkeen en ole vaihtanut polttimon polttimoa mihinkään lamppuun ja polttoainesäästö on n. 03 dl/tunnissa. Asentakaa ihmeessä ne päiväajovalot, siis tuntia kohti.


      • Stilo_kuski
        Silvio Parmankinkku kirjoitti:

        Polttimoiden vaihtaminen Stiloon "alakautta" on helppo toimenpide henkilöille, joilla ei peukalo ole "keskellä kämmentä". Vain auton omalla tunkilla kulma ylös, pyörä pois, muovinen sisälokasuoja pois ja vola - lampun kannat ovat näkyvillä.

        Se on selkein ja varmin tapa vaihtaa. Sisälokari pois, ja homma ei voi mennä pieleen.

        Jos teet yläkautta, niin homma voi jumittaa johonkin kohtaan ja pahimmillaan joudut lopuksi ottamaan kuitenkin pyörän ja sisälokasuojan pois, että homma onnnistuu.

        Tuskaista silti tuo polttimoiden vaihtaminen.


    • Anonyymi

      Py%C3%B6r%C3%A4 pois sis%C3%A4lokari irti eest%C3%A4 puskuri irti ja lamppu syliin%2Cvaihdat kun vaihdat renkaat talvelta kes%C3%A4 ja p%C3%A4invastoin.Kaikkein helpointa.%C3%84l%C3%A4k%C3%A4 k%C3%A4yt%C3%A4 niit%C3%A4 plus 40p%80%25 valotehoo polttimoita napsahtaa 3 kuukaudessa pimeeksi.Ite testasin Osramin perus H1 lupasivat 3 vuotta ja meni kaksi viikkoa jopa yli.Pidin p%C3%A4iv%C3%A4m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4n muistissa.Kun vaihdat vaihda kerralla sit kaikki.Reilu puol tuntii menee kun olen opiskellut tekniikan ja tied%C3%A4n mit%C3%A4 teen.

      • Anonyymi

        ei tuosta puskuria tarvitse irrotella. Rengaskin voi olla paikoillaan. Jos jonkunverran akrobatiaa hallitset, laita etupyörä vinoon, jotta tulee tilaa lokasuojalle eteen. Lokasuojasta ruuvit irti. Sitten käsi lokarin ja puskurin välistä lampulle. Yläkautta voit ensin irrottaa polttimoiden suojakuoren.

        Puskurin/lokarin välistä onnistuu sitten kaikkien polttimoiden vaihdot "pitkällä kädellä..." Vaikein homma tuossa on saada se suojakuori takaisin tukevasti paikoilleen, ja ei sekään vaikeaa, kun on pari kertaa sen harjoitellut. Gynegologin perusopinnoista on apua tässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe